Mielenterveys-, päihde- ja riippuvuushoidon neuvonta (RRP, P4, I1)

Mielenterveys-, päihde- ja riippuvuushoidon neuvonnan tavoitteena on tarjota neuvoa ja ohjausta, jotta potilas ohjautuisi tarkoituksenmukaisesti palveluihin.  Neuvonta toimii myös ammattilaisten konsultaatiokanavana.

Toimintaympäristö

Konsultaatiorakenteet  ovat hyvinvointialueella vaihdelleet alueittain, kuten myös hoidon tarpeen arvioinnin käytännöt ja hoidon porrastuksen ohjeistus. Kaikkiaan yhtenevien toimintamallien puute on aiheuttanut potilaiden ohjautumista vääriin palveluihin. Toimintamallien yhtenäistämisen myötä haluttiin myös parantaa ohjausta ja neuvontaa palveluihin. 

 

Tavoiteltu muutos

Mielenterveys-, päihde- ja riippuvuushoidon neuvonnan tavoitteena on tarjota asukkaille helposti saavutettavaa, oikea-aikaista ja yksilöllistä opastusta. Tämä auttaa asukkaita löytämään nopeasti oikean palvelun ja tukemaan toipumistaan sekä ehkäisemään ongelmien syvenemistä. Ammattilaisten konsultaatiokanavana neuvonta on myös nopea ja vaivaton.

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Mielenterveys,- päihde- ja riippuvuushoidon neuvonta on suunnattu hyvinvointialueen kaikille asukkaille, jotka tarvitsevat neuvoa ja ohjausta mielenterveys-,  päihde-  tai muihin riippuvuuksiin liittyvissä ongelmissa. Tämä sisältää sekä itse apua tarvitsevat henkilöt että heidän läheisensä.

Lisäksi neuvonta palvelee kaikkia alueen ammattilaisia konsultaatiokanavana, josta voi tarpeen mukaan saada apua ja neuvoa omalla vastaanotolla kohdattavissa haasteissa. 

Toimintamallissa on jatkokehitetty PirSote-hankkeen aikana kehitettyä päihdesairaanhoitajan konsultaatio chattia (Päihdesairaanhoitajan konsultaatio chat ammattilaisille | Innokylä).

Muiden kehittämien ratkaisujen hyödyntäminen

Ammattilaisten konsultaatio on toteutunut päihdesairaanhoitajan chatissa 1.9.2023 alkaen ja palvelusta on saatu hyviä käyttökokemuksia. 

Päihdesairaanhoitajan konsultaatio chat ammattilaisille | Innokylä

Kokeilun tavoitteet

Päihdepalveluiden saatavuus ja tuotanto vaihtelee Pirkanmaan eri alueilla merkittävästi ja päihdepalveluita tuotetaan laajasti myös ostopalveluina. Käytännön seurauksena on varsin hajanainen palvelujärjestelmä, jossa perustason vastaanotto- ja mielenterveyspalveluiden ja psykiatrian yhteys päihdepalveluihin vaihtelee alueittain. Monipuolinen ja paljon palveluvaihtoehtoja sisältävä kokonaisuus voi toisaalta olla asiakkaan näkökulmasta vaikeasti hahmotettava. 

Tavoitteena on helpottaa asiakkaan tilannetta silloin kun hän on hakeutumassa hoitoon päihde- ja riippuvuusongelmien vuoksi.

Hoidon sujuvuuden kannalta on tärkeää, että asiakas löytää tarpeen mukaiseen palveluun mahdollisimman helposti, koska ymmärrettävästi kokemus "väärällä luukulla" olemisesta turhauttaa ja voi muodostua esteeksi hoitoon hakeutumiselle. 

Ratkaisun perusidea

Chat- ja puhelinpalvelussa mielenterveys- ja päihdetiimien ammattilaiset vastaavat hyvinvointialueen asukkaidenyhteydenottoihin ja pyrkivät neuvomaan oikeanlaisen palvelun piiriin. Neuvonta toimii myös konsultaatiokanavana ammattilaisille, jotta potilaan hoitamista voidaan jatkaa ko. ammattilaisen vastaanotolla hyvinvointialueen yhtenäisten ohjeiden mukaisesti tai jatko-ohjata oikeaan paikkaan. 

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Käyttöön ottaminen vaatii sitoutunutta ja kehittämismyönteistä henkilöstöä neuvonnan päivystäjiksi. Konsultaatiokanavat myös neuvonnan päivystäjien konsultaatioita varten on hyvä miettiä valmiiksi, jotta linjalla pystytään palvelemaan yhteydenottojaa hyvin. 

Vinkit toimintamallin soveltajille

Toimintamalli on sovellettavissa monenlaisiin muihinkin ympäristöihin. 

Resursointi on haasteellista ja päivystäjien yllättäviin poissaoloihin tulee miettiä ratkaisuja etukäteen, jotta neuvonnan linja pystytään pitämään avoinna sovitusti. 

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Neuvonta aloitti palvelemaan päihde- ja riippuvuusasioissa ja alkuksi vain ammattilaisten konsultaatiokanavana, mutta laajeni sittemmin kansalaisille tarkoitetuksi linjaksi. Kesäkuussa 2025 toimintaa laajennettiin koskemaan myös mielenterveys-asioita. 

Neuvonta tavoittaa viikkotasolla n. 30- 60 hyvinvointialueen asukasta tai ammattilaista. 

Neuvonta palvelee toistaiseksi arkisin klo 12-15, mutta aukioloajan laajentamiselle aamupäivään on nähty tarvetta.