Mielenterveys-, päihde- ja riippuvuushoidon neuvonta (RRP, P4, I1)

Mielenterveys-, päihde- ja riippuvuushoidon neuvonnan tavoitteena on tarjota neuvoa ja ohjausta, jotta potilas ohjautuisi tarkoituksenmukaisesti palveluihin.  Neuvonta toimii myös ammattilaisten konsultaatiokanavana.

Toimintamallin nimi
Mielenterveys-, päihde- ja riippuvuushoidon neuvonta (RRP, P4, I1)
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Mielenterveys-, päihde- ja riippuvuushoidon neuvonnan tavoitteena on tarjota neuvoa ja ohjausta, jotta potilas ohjautuisi tarkoituksenmukaisesti palveluihin.  Neuvonta toimii myös ammattilaisten konsultaatiokanavana.

Toteutuspaikka
Mielenterveys- ja päihdepalvelut
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Pirkanmaan hyvinvointialue
Toimintamallin rahoittaja
Muu EU-rahoitus
Sosiaali- ja terveysministeriö (STM)

Tekijä

Kati Häkli

Luotu

13.01.2025

Viimeksi muokattu

17.06.2025
Ratkaisun perusidea

Chat- ja puhelinpalvelussa mielenterveys- ja päihdetiimien ammattilaiset vastaavat hyvinvointialueen asukkaidenyhteydenottoihin ja pyrkivät neuvomaan oikeanlaisen palvelun piiriin. Neuvonta toimii myös konsultaatiokanavana ammattilaisille, jotta potilaan hoitamista voidaan jatkaa ko. ammattilaisen vastaanotolla hyvinvointialueen yhtenäisten ohjeiden mukaisesti tai jatko-ohjata oikeaan paikkaan. 

Toimintaympäristö

Konsultaatiorakenteet  ovat hyvinvointialueella vaihdelleet alueittain, kuten myös hoidon tarpeen arvioinnin käytännöt ja hoidon porrastuksen ohjeistus. Kaikkiaan yhtenevien toimintamallien puute on aiheuttanut potilaiden ohjautumista vääriin palveluihin. Toimintamallien yhtenäistämisen myötä haluttiin myös parantaa ohjausta ja neuvontaa palveluihin. 

 

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Mielenterveys,- päihde- ja riippuvuushoidon neuvonta on suunnattu hyvinvointialueen kaikille asukkaille, jotka tarvitsevat neuvoa ja ohjausta mielenterveys-,  päihde-  tai muihin riippuvuuksiin liittyvissä ongelmissa. Tämä sisältää sekä itse apua tarvitsevat henkilöt että heidän läheisensä.

Lisäksi neuvonta palvelee kaikkia alueen ammattilaisia konsultaatiokanavana, josta voi tarpeen mukaan saada apua ja neuvoa omalla vastaanotolla kohdattavissa haasteissa. 

Toimintamallissa on jatkokehitetty PirSote-hankkeen aikana kehitettyä päihdesairaanhoitajan konsultaatio chattia (Päihdesairaanhoitajan konsultaatio chat ammattilaisille | Innokylä).

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Käyttöön ottaminen vaatii sitoutunutta ja kehittämismyönteistä henkilöstöä neuvonnan päivystäjiksi. Konsultaatiokanavat myös neuvonnan päivystäjien konsultaatioita varten on hyvä miettiä valmiiksi, jotta linjalla pystytään palvelemaan yhteydenottojaa hyvin. 

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Neuvonta aloitti palvelemaan päihde- ja riippuvuusasioissa ja alkuksi vain ammattilaisten konsultaatiokanavana, mutta laajeni sittemmin kansalaisille tarkoitetuksi linjaksi. Kesäkuussa 2025 toimintaa laajennettiin koskemaan myös mielenterveys-asioita. 

Neuvonta tavoittaa viikkotasolla n. 30- 60 hyvinvointialueen asukasta tai ammattilaista. 

Neuvonta palvelee toistaiseksi arkisin klo 12-15, mutta aukioloajan laajentamiselle aamupäivään on nähty tarvetta. 

Vinkit toimintamallin soveltajille

Toimintamalli on sovellettavissa monenlaisiin muihinkin ympäristöihin. 

Resursointi on haasteellista ja päivystäjien yllättäviin poissaoloihin tulee miettiä ratkaisuja etukäteen, jotta neuvonnan linja pystytään pitämään avoinna sovitusti. 

Kansikuva
Tietokone pöydällä

Kehittämisen vaihe

Valmis

Kohderyhmä