Mielenterveysasiakkaiden lähityö, Helsinki (RRP, P4, I4)
Kehitetään etäpalvelumuoto kotona asuville mielenterveysasiakkaille, jossa sosiaaliohjauksen keinoin tuetaan mielenterveysasiakkaan kotona asumista, hyvinvointia, toimintakykyä sekä arjessa selviytymistä digitaalisia työvälineitä hyödyntäen.
Helsingin kaupungin asumisen tuessa havaittiin puute toimialan järjestämissä kotiin vietävissä palveluissa helsinkiläisille mielenterveysasiakkaille. Sosiaalihuoltolain (2014/1301) 21§ mukaan asumispalveluja järjestetään henkilöille, jotka erityisestä syystä tarvitsevat apua tai tukea asumisessa tai asumisensa järjestämisessä. Kotiin annettavat palvelut ovat ensisijaisia suhteessa palveluihin, jotka edellyttävät muuttamista ja sisältävät sekä asumisen että palvelut.
Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveystoimialan palvelustrategia vuosille 2023–2025 korostaa etäpalveluiden roolia palvelujen kehittämisessä ja saatavuuden parantamisessa. Etäpalveluiden tavoitteena on vähentää fyysisten käyntien tarvetta, parantaa hoidon jatkuvuutta ja lisätä joustavuutta.
Etätapaamisten kehittämisellä voidaan vastata kasvaviin palvelutarpeisiin ja säästää resursseja. Resurssi- ja kustannustehokkuuden tarkasteleminen on yksi tärkeä aihe, johon etäsosiaaliohjauksen kehittämistyössä pyritään saamaan vastauksia. Etätapaamisten kehittäminen mahdollistaa palveluiden räätälöinnin asiakkaiden tarpeiden mukaan sekä resurssien säästämisen, sillä etätapaamiset voivat vähentää kotikäynteihin kuluvaa matka-aikaa ja mahdollistaa tiheämmät asiakaskontaktit. Kotiin annettava tuki etätapaamisten avulla voi johtaa merkittäviin kustannussäästöihin, erityisesti yhteisöllisen ja ympärivuorokautisen asumispalvelun tarpeen vähentämisen kautta. Työntekijän arvioidaan pystyvän ottamaan jopa 40% enemmän asiakkaita etäpalvelun avulla kuin kotikäynneillä.
Tavoitteena on luoda uudenlainen palvelumuoto kotona asuville helsinkiläisille mielenterveysasiakkaille. Tavoitteena on, että mielenterveysasiakkaan kotona asumista tuetaan niin, että asiakkaan ei tarvitsisi muuttaa omasta kodistaan raskaampiin asumispalveluihin. Sosiaaliohjauksen keinoin vahvistetaan asiakkaan hyvinvointia, toimintakykyä arjessa ja yhteiskunnassa sekä kehitetään digitaalisten välineiden käyttöä asiakastyössä. Toimintamallissa tarkastellaan kotiin annettavan palvelun kustannuksia sekä kotiin annettavan palvelun tuottavuutta ja vaikuttavuutta sekä skaalattavuutta muille asiakasryhmille. Tavoitteena on myös kartoittaa asiakkaiden profiili ja asiakkuuden kriteerit.
Muutoksena on pysyvä kotiin annettava palvelu helsinkiläisille mielenterveysasiakkaille, mikä tukee itsenäistä elämänhallintaa sekä mahdollisuutta asua omassa kodissa mahdollisimman pitkään. Palvelussa painotetaan etätapaamisia ja digitaalisten välineiden käyttöä päivittäisessä työssä. Pääpaino työskentelyssä on etätapaamiset perinteisten kotikäyntien sijaan. Etätapaamisten avulla säästetään matkustamisaika asiakkaan luokse ja näin asiakasta pystytään tapaamaan useammin tai asiakkaita voi olla yhtä työntekijää kohden enemmän kuin perinteisiä kotikäyntiasiakkaita. Lisäksi etätapaamisten avulla voidaan tavoittaa niitä asiakkaita, ketkä eivät aiemmin ole esimerkiksi päästäneet omaan kotiinsa työntekijää tai muutoin etätapaamiset ovat asiakkaan elämäntilanteeseen sopivampia.
Kehittämistyössä mitataan asiakasmääriä ja tapaamisten kestoa. Jokaisesta asiakastapaamisesta kerätään tietoa muun muassa siitä, kuinka kauan tapaaminen kesti ja minkälaista tukea asiakas tapaamisella sai. Lisäksi tarkastellaan eroaako tuen tarpeet etä- tai kotikäynneillä.
Palvelu on suunnattu täysi-ikäisille mielenterveyskuntoutujille, jotka asuvat omissa kodeissaan ja tarvitsevat tukea itsenäisessä asumisessa. Mielenterveysdiagnooseina voi olla esimerkiksi psykoosi- tai mielialahäiriöitä. Asiakkuus alkaa usein avohoidosta ohjautumisen kautta.
Kohderyhmä on monimuotoinen: asiakkaiden iät vaihtelevat 18–69 vuoden välillä, sukupuolijakauma on tasainen ja mukana on myös muun sukupuolisia asiakkaita. Työskentelyssä käytetään FIT-palautetietoista työskentelyä ja asiakkaan kanssa laaditaan henkilökohtainen toteuttamissuunnitelma, jota päivitetään säännöllisesti. Lisäksi asiakastyytyväisyyttä mitataan vuosittain.
Selkeää asiakasprofiilia ei voida muodostaa pelkästään diagnoosien perusteella. Palvelun soveltuvuus riippuu yksilöllisistä tarpeista ja digitaidoista. Palvelun toimivuutta ja haasteita on kartoitettu sosiaaliohjaajien haastatteluilla ja psykiatrian poliklinikan sosiaalityöntekijöiden palautteilla. Tietoa kerätään myös jokaisen asiakastapaamisen jälkeen Questback-kyselyllä.
Palvelu on erityisesti hyödyllinen asiakkaille, joiden psyykkinen sairaus on hoitotasapainossa ja toimintakyky on riittävä etätapaamisten toteuttamiseen. Erityisesti mielialahäiriöistä kärsivät asiakkaat, joiden motivaatio on korkea, soveltuvat hyvin etäpalveluun. Myös psykoosidiagnoosilla olevat asiakkaat, joiden sairaus on tasapainossa ja jotka ovat sitoutuneet lääkitykseensä hyötyvät etätapaamisista. Neuropsykiatrisista haasteista kärsiville asiakkaille palvelun on huomattu olevan toimiva. Etäpalvelu voi kuitenkin olla haasteellista asiakkaille, joiden toimintakyky on merkittävästi alentunut. Mielenterveysasiakkaiden lähityöstä hyötyvät parhaiten ne mielenterveyskuntoutujat, ketkä eivät vielä tarvitse raskaampaa asumispalvelua yhteisöllisessä tai ympärivuorokautisessa asumispalvelussa. Kotiin annettava tuki ennaltaehkäisee raskaamman asumispalvelun tarvetta.
Asiakasosallisuus on merkittävässä roolissa työskentelyn aikana. Asiakkaiden kanssa tehdään yhdessä palvelun toteuttamissuunnitelma, johon kirjataan asiakkaan yksilölliset tavoitteet työskentelylle ja sitä päivitetään puolen vuoden välein. Lisäksi palvelussa on käytössä FIT-palautetietoinen työskentely, missä seurataan reaaliaikaisesti asiakkaan hyvinvointia ja asiakas antaa jokaisesta tapaamisesta mittariasteikolla työntekijälle palautetta mm. tapaamisen sisällöstä ja toteutustavasta. Näin pystymme kehittämään palvelua nopeasti asiakkaan tarpeiden mukaiseksi.