Mielenterveyttä tukevat senioripalvelut - palvelukokonaisuus (RRP, P4, I1)

Mielenterveyttä tukevat senioripalvelut auttavat ikääntynyttä Kööri-, Peesi-, Vire-, Toivo- ja Pilke-vertaistukiryhmissä, kokemusasiantuntijoiden keskusteluajoilla sekä Tsemppi- ja Puhti-kuntoutuksissa. 

Toimintaympäristö

Ikääntyneiden määrän kasvu ja yksinäisyyden yleistyminen lisäävät tarvetta matalan kynnyksen mielen hyvinvointia tukeville palveluille. Lainsäädäntö ja kansalliset strategiat painottavat ennaltaehkäisyä ja osallisuutta. Taloudellisesti kustannustehokkaat palvelut ovat kiinnostavia, erityisesti kun ne vähentävät raskaampien palveluiden tarvetta. Sosiaalisesti vertaistuen ja yhteisöllisyyden vahvistaminen on keskeistä, ja kulttuurisesti on tärkeää huomioida ikääntyneiden moninaiset elämäntilanteet ja taustat. 

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Palveluperhe on suunnattu ikääntyneille helsinkiläisille, jotka kokevat yksinäisyyttä, mielen kuormitusta kuten päihdeongelmia, ahdistusta, masennusta tai elämänhallinnan haasteita. Asiakasymmärrystä on kerätty jatkuvassa vuorovaikutuksessa asiakkaiden kanssa esimerkiksi palautekyselyissä ja toiminnan kautta. Asiakkaiden kokemuksia on hyödynnetty koko hankekauden kehittämisen ajan.

Ratkaisun perusidea

Mielenterveyttä tukevat senioripalvelut muodostavat toisiaan täydentävän kokonaisuuden:

Palvelut vahvistavat psyykkistä toimintakykyä, ennaltaehkäisevät mielenterveyden ongelmia, lisäävät elämänlaatua ja viivästyttävät raskaiden palveluiden (kotihoito, päivystyskäynnit) tarvetta.

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Toimintamallin juurtuminen edellyttää:

  • Moniammatillista yhteistyötä 
  • Vakiintuneita käytäntöjä asiakasohjauksessa ja palveluintegraatiossa
  • Tilat, henkilöstöresurssit ja toimiva palveluohjaus
  • Jatkuva asiakaspalaute ja kehittäminen

Käyttöönottoa tuetaan henkilöstön koulutuksella, palveluesitteillä, ammattilaisten yhteisillä kehittämispäivillä sekä näkyvyydellä alueellisissa verkostoissa ja tapahtumissa. EU:n Kestävän kasvun hankkeessa vertaistukiryhmiä on kehitetty edelleen asiakkaiden ja ohjaajien palautteen perusteella ja käsikirjat on päivitetty. 

Vinkit toimintamallin soveltajille

Palvelut ovat sovellettavissa myös muihin kaupunkeihin ja eri ikäryhmille, kun ne mukautetaan kohderyhmän tarpeisiin. On tärkeää varata aikaa yhteistyön rakentamiseen, asiakkaiden osallistamiseen ja palveluintegraation kehittämiseen. Sudenkuoppia voivat olla palvelujen liiallinen sirpaleisuus tai kokemusasiantuntijoiden alihyödyntäminen. Yhteinen koordinaatio ja jatkuva viestintä ovat keskeisiä onnistumisen kannalta.

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Palvelut ovat tavoittaneet kohderyhmän, ja asiakkaiden kokemukset ovat olleet positiivisia. Moni on saanut uutta toivoa ja osallisuuden tunnetta. Toiminta on auttanut siirtymään kevyempiin palveluihin. Lisätietoa tuloksista palveluiden omilta Innokylä-sivuilta.