Monialainen asiakas- ja palveluohjaus, Päijät-Hämeen HVA (RRP, P4,I2)

Monialaista asiakas- ja palveluohjausta on edistetty Päijät-Hämeen hva:lla Suomen kestävän kasvun ohjelmassa (RRP) palvelutarjottimen käyttöönotto ja jalkautus, asiakkaan palvelupolkujen kuvaaminen ja T2D riskitunnistus -toimintamalleilla.

Toimintaympäristö

Päijät-Hämeen RRP Yhdyspintatoimintamallit -projektissa keskeisenä on yhtenäisen toimintamallin, hyvinvoinnin monialaisen palvelukonseptin muodostaminen. Toimintamalli yhdistää alueen hyvinvointia, toimintakykyä, terveyttä ja osallisuutta edistävät palvelut ja toiminnot helposti löydettäväksi kokonaisuudeksi. Alueellisen palvelukonseptin avulla lisätään HYTE-työn ja digitaalisten palvelujen integraatiota sekä yhdyspinnoilla tapahtuvaa yhteistyötä eri toimijoiden välillä. Hyvinvoinnin monialaisen palvelukonseptin sekä palveluiden kehittämisen ja käyttöönoton kautta hyvinvointialueen, kuntien ja 3. sektorin hyvinvointia, työ- ja toimintakykyä, osallisuutta ja terveyttä edistävien palvelujen saavutettavuus ja saatavuus helpottuvat sekä asiakkaiden että ammattilaisten näkökulmasta.

Päijät-Hämeen palvelukonseptia on edistetty seuraavilla monialaisen asiakas- ja palveluohjauksen toimintamalleilla:  

  • Palvelutarjottimen käyttöönotto ja jalkautus
    • Päijät-Hämeen palvelutarjotin on nimeltään Hyvinvointiopas ja se on rakennettu alisivuna Päijät-Hämeen omille verkkosivuille. Hyvinvointioppaan demoversio julkaistiin pilotoitavaksi 11.12.2024. 
    • Hyvinvointiopas on sekä ammattilaisen että asukkaan hyte-työkalu.
    • ​Palveluita voi etsiä vapaalla sanahaulla tai rajata esimerkiksi tietyn teeman, kunnan, kohderyhmän tai maksullisuuden sekä palvelun toteuttajan perusteella ​. 
    • Hyvinvointiopas on kaikille avoin ja sitä voi käyttää ilman sisäänkirjautumista helposti eri päätelaitteilla
  • Asiakkaan palvelupolkujen kuvaaminen
  • T2D riskitunnistuksen toimintamalli
    • T2D:n riskintunnistuksen toimintamalli on otettu käyttöön hyvinvointialueella.
    • T2D riskintunnistusta tehdään laaja-alaisesti hyvinvointialueen eri yksiköissä sekä alueen apteekeissa. ​Kohonneessa sairastumisriskissä olevat henkilöt ohjataan toimintamallin mukaisesti hyvinvointialueen palveluihin .
  • Kaikukortti 
    • Kaikukortti otetaan käyttöön (osa ESR-rahoitushakua) vuoden 2025 aikana eri asiakasohjausyksiköissä ja toimii siten osana asiakasohjauksen eri toimintamalleja.

    • Kaikukortin käytön tueksi on vahvistettu Päijät-Hämeen SPR:n kulttuurikaveritoimintaa.​

    • On tehty alueellinen Kaikukortti-esitys yhteistyössä HVA;n, kuntien ja kulttuurin sekä Päijät-Hämeen Liiton kanssa sekä vastattu alueella tehtyyn valtuustoaloitteeseen

Liitteet
Lähtötilanne ja strategiset liittymäkohdat

Aiemmasta kehittämistyöstä hyödynnetään alueella toteutettua Digitaalisen terveyden ja hyvinvoinnin lukutaidon arviointia, Päijät-Soten HYTE-työhön liittyvistä digipalveluista tehtyä nykytilan kuvausta ja palveluiden kypsyystason arviointia sekä HYTE-työhön liittyvien toimintamallien kartoitusta ja kansallista arviointia. Kehittämistyötä tehdään yhdessä alueen kuntien, järjestöjen (mm. Jyränkölän Setlementti ry, Lähellä.fi) sekä muiden hyvinvointialueiden kanssa.

Kehittämistyö kiinnittyy hyvinvointialueen strategisiin painopisteisiin 1, 2 ja 3 ja alueellisen hyvinvointisuunnitelman hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen kärkiin. Työpaketin tavoitteet tukevat suoraan investoinnin 2 päätavoitetta kehittää ja ottaa käyttöön monialaisten palvelujen integroidut toimintamallit ja digitaaliset palvelut sekä välitavoitetta tuottaa monialaisen palvelukonseptin kuvaus.

Kehitystyön lähtökohtana olevat tarpeet

Palvelukonseptilla tuetaan ennaltaehkäisyä ja ongelmien varhaista tunnistamista. Hoitotakuun toteutumista voidaan edistää, kun tukea annetaan riittävän varhaisessa vaiheessa kevyempien palvelujen kautta.

Digitaalinen palvelutarjotin toimii palveluohjauksen työkaluna ja tukee  asukkaiden omatoimista palveluihin ohjautumista. Lisäksi palveluohjauksen ja asukkaiden itseohjautuvuuden tueksi kehitetään palvelupolkujen kuvauksia, jotka julkaistaan hyvinvointialueen verkkosivuilla.

Kehittämistoimenpiteiden tarve liittyy erityisesti olemassa olevien, pandemian aikana hiipuneiden ennaltaehkäisevien toimintamallien elvyttämiseen ja päivittämiseen tämän päivän toimintaympäristöön sopiviksi. Tavoitteena on elvyttää toimintamallit pandemiaa edeltävälle tasolle sote-keskusten HYTE-osaamista vahvistamalla ja palvelujen saatavuutta parantamalla huomioiden erityisesti haavoittuvassa asemassa olevat asiakkaat.

Kehittäjäjoukon kokoaminen ja yhteiskehittäminen

Monialaista asiakas- ja palveluohjausta on toteutettu hankkeessa moniammatillisesti osallistaen alueen ammattilaisia ja asukkaita. Lisäksi projektiasiantuntijat ovat osallistuneet aktiivisesti THL:n ohjaamaan kansalliseen kehittämistyöhön. 

Tavoiteltu muutos
  1. Projektin avulla pyritään parantamaan heikossa ja haavoittuvassa asemassa olevien ryhmien varhaista tukea ja purkamaan pandemian aiheuttamaa hoito-, kuntoutus- ja palveluvelkaa, rakentamaan alueellinen hyvinvoinnin monialainen palvelukonsepti, kehittämään tietopohjaa ja vaikuttavuusperustaista ohjausta ja ottamaan käyttöön digitaalisia innovaatioita tukemaan palvelutuotannon tehostamista, palveluihin pääsyä sekä digitaalisten palvelujen nykyistä laajempaa käyttöä. Toimenpiteillä vahvistetaan ennaltaehkäisyä, digitalisaatiota, palveluiden monimuotoisuuta ja tiedolla johtamista sekä turvataan henkilöstön saatavuutta. Näin voidaan kestävällä ja vaikuttavalla tavalla purkaa koronavelkaa, parantaa hoidon ja palveluiden saatavuutta sekä tukea erityisesti heikoimmassa asemassa olevien ryhmien tilannetta. Tavoitteet ovat Päijät-Hämeen hyvinvointialueen strategian ja valmistelun linjauksen mukaisia.

  2. Palvelutarjottimen tavoitteena on: 

    1. Asukas löytää helposti hyvinvointiaan tukevat palvelut ja edistää hyvinvointiaan itsenäisesti tai ammattilaisen tukemana

    2. Sairauksien ja vaativan tuen tarpeen ennaltaehkäisy

    3. Palvelujen ja resurssien oikea-aikaisempi ja tarkoituksenmukaisempi kohdentaminen

    3. Asiakkaan palvelupolkukuvausten tavoitteena on:

    1. a. Myönteinen asiakaskokemus, asiakkaan odotusten säätely ja vaikuttavuus

      b. Organisaation toiminnan läpinäkyvyys, yhteinen kuva asiakkaan ja palvelutuotannon kesken

      c. Häiriökysynnän vähentäminen ja tarkoituksenmukaisiin palvelukanaviin ohjaaminen oikea-aikaisesti

      d. Hyvinvoinnin, terveyden ja osallisuuden edistäminen ja omahoidon tukeminen

      e. Muotoilutyön myötä yhteensovittavan osaamisen kasvu yksiköissä sekä yksilöiden, tulosalueiden ja toimialojen välillä ja muiden toimijoiden kanssa  

     

    4. T2D riskitunnistuksen tavoitteena on:

    1. Laaja-alainen ja systemaattinen T2D:n riskitunnistus hyvinvointialueella

      b. Riskissä olevien tavoittaminen mahdollisimman varhain

      c. Monikanavainen palveluihin ohjautuminen

      d. Vaikuttavat interventiot asiakkaan tukena 

    5. Kaikukortin tavoitteena on: 

    • Edistää osallisuutta, toimijuutta ja hyvinvointia​

    • Madaltaa kynnystä osallistua​
      kulttuuri- ja liikuntapalveluihin

     

 

 

Muutoksen mittaaminen

Mittareina käytetään mm. seuraavia mittareita: valmiiden palvelupolkujen määrä, palvelutietovarannon hyte-palvelukuvausten alueellinen määrä (sisältää lähellä.fi-palvelun tiedot) ja hyte-toimintamallien määrä verrattuna pandemiaa edeltävään tasolle.  

Palvelutarjottimen käyttäjämääriä mitataan kuukausittain pilotointiaikana sekä käyttöönoton jälkeen. Palvelutarjottimen käyttökokemusta hyödyllisyyden näkökulmasta mitataan hankeaikana asukkaan ja ammattilaisen näkökulmasta. 

Toteutussuunnitelma

Palvelutarjottimen demoversion julkaisu 12/2024.

Palvelutarjottimen juurruttamisen varmistaminen myös hankekauden jälkeiselle ajalle. 

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Palvelutarjotin kehitetään koko Päijät-Hämeen alueen väestölle sekä ammattilaisille että asukkaille. 

Ammattilaiset ja asukkaat on otettu mukaan kehitystyöhön osallistamalla sekä keräämällä palautettta.