Monialainen asiakas- ja palveluohjaus, Päijät-Hämeen HVA (RRP, P4,I2)

Monialainen asiakas- ja palveluohjaus koostuu Päijät-Hämeen hyvinvointialueella asiakkaan palvelupolkukuvauksista, digitaalisesta palvelutarjottimesta ja hyte-toimintamalleista, joita on kehitetty  Suomen kestävän kasvun ohjelmassa (RRP).  

Toimintaympäristö

Päijät-Hämeessä RRP-hankkeessa luodaan tarvepohjaiset, strategisen tason suunnitelmat niiden asiakasryhmien palveluvajeiden korjaamiseksi, jotka ovat alueella eniten kärsineet koronan vaikutuksista. Hanke jakautuu useisiin eri osaprojekteihin. 

RRP osaprojektissa ''3053 Yhdyspintatoimintamallit'' pyritään parantamaan heikossa ja haavoittuvassa asemassa olevien ryhmien varhaista tukea ja purkamaan pandemian aiheuttamaa hoito-, kuntoutus- ja palveluvelkaa, rakennetaan alueellinen hyvinvoinnin monialainen palvelukonsepti, kehitetään tietopohjaa ja vaikuttavuusperustaista ohjausta sekä kehitetään ja otetaan käyttöön digitaalisia innovaatioita tukemaan palvelutuotannon tehostamista, palveluihin pääsyä sekä digitaalisten palvelujen nykyistä laajempaa käyttöä. Toimenpiteillä vahvistetaan ennaltaehkäisyä, digitalisaatiota, palveluiden monimuotoisuuta ja tiedolla johtamista sekä turvataan henkilöstön saatavuutta. Näin voidaan kestävällä ja vaikuttavalla tavalla purkaa koronavelkaa, parantaa hoidon ja palveluiden saatavuutta sekä tukea erityisesti heikoimmassa asemassa olevien ryhmien tilannetta. Tavoitteet ovat Päijät-Hämeen hyvinvointialueen strategian ja valmistelun linjauksen mukaisia.

RRP Yhdyspintatoimintamallit -projektissa keskeisenä on yhtenäisen toimintamallin, hyvinvoinnin monialaisen palvelukonseptin muodostaminen. Toimintamalli yhdistää alueen hyvinvointia, toimintakykyä, terveyttä ja osallisuutta edistävät palvelut ja toiminnot helposti löydettäväksi kokonaisuudeksi. Alueellisen palvelukonseptin avulla lisätään HYTE-työn ja digitaalisten palvelujen integraatiota sekä yhdyspinnoilla tapahtuvaa yhteistyötä eri toimijoiden välillä. Hyvinvoinnin monialaisen palvelukonseptin sekä palveluiden kehittämisen ja käyttöönoton kautta hyvinvointialueen, kuntien ja 3. sektorin hyvinvointia, työ- ja toimintakykyä, osallisuutta ja terveyttä edistävien palvelujen saavutettavuus ja saatavuus helpottuvat sekä asiakkaiden että ammattilaisten näkökulmasta.

Palvelukonsepti koostuu alueellisesta asiakas- ja palveluohjauksesta (esim. hyvinvointi-, kulttuuri- ja liikuntalähetteet), alueellisesta mm. kulttuuri-, liikunta- ja luontopalveluja sisältävästä palvelutarjottimesta sekä hyte-toimintamalleista (esm. Arkeen Voimaa, Tulppa, Uniterveyden palvelupolku).

 Alueellisen palvelutarjottimen kehittäminen vaatii kansallisia määrityksiä palvelujen löydettävyyden ja käytettävyyden parantamiseksi sekä yhteisiä kriteereitä palvelukonseptiin sisällytettäviksi palveluiksi. Kulttuuri-, liikunta- ja luontopalveluiden lisäksi palvelutarjottimelle on koottu myös laajemmin hyvinvointialueiden, kuntien, järjestöjen, seurakuntien ja yhteisöjen hyvinvointia, terveyttä ja osallisuutta edistäviä palveluita ja toimintoja sekä kansallisesti toteutettuja hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen palveluita ja sisältöjä. Palvelutarjottimen sekä asiakas- ja palveluohjauksen kansalliset määritelmät tehdään yhteistyössä alueiden ja THL:n kanssa.

Päijät-Hämeen palvelutarjotin on nimeltään Hyvinvointiopas ja se on rakennettu alisivuna Päijät-Hämeen omille verkkosivuille. Hyvinvointiopas on sekä ammattilaisen että asukkaan hyte-työkalu​Palveluita voi etsiä vapaalla sanahaulla tai rajata esimerkiksi tietyn teeman, kunnan, kohderyhmän tai maksullisuuden sekä palvelun toteuttajan perusteella ​. Hyvinvointiopas on kaikille avoin ja sitä voi käyttää ilman sisäänkirjautumista helposti eri päätelaitteilla.

 

Asiakkaan palvelupolku on sisältö- ja prosessimuotoiltu yhteensovitettu palveluketju tai -kokonaisuus asiakkaan näkökulmasta kuvattuna. Polun avulla kokonaisuus on asiakkaalle läpinäkyvä ja mahdollistaa oman palvelukokonaisuuden rakentamista. Päijät-Hämeen asiakkaan palvelupolkujen toimintamallikuvaus: Asiakkaan palvelupolkujen kuvaaminen, Päijät-Hämeen hyvinvointialue (RRP, P4, I2) | Innokylä 

Liitteet
Tavoiteltu muutos
  • Palvelutarjottimen tavoitteena on: 

    1. Asukas löytää helposti hyvinvointiaan tukevat palvelut ja edistää hyvinvointiaan itsenäisesti tai ammattilaisen tukemana

    2. Sairauksien ja vaativan tuen tarpeen ennaltaehkäisy

    3. Palvelujen ja resurssien oikea-aikaisempi ja tarkoituksenmukaisempi kodentaminen

  • Palvelutarjottimelle koottavat palvelut:​ Päijät-Hämeen hyvinvointialueen, kuntien, seurakuntien, yhdistysten ja järjestöjen tarjoamia hyte-palveluja, toimintoja ja aktiviteetteja.​

  • Lisäksi manuaalisesti voidaan valita mukaan kansallisia palveluja, kuten Omaolo ja Mielenterveystalo.fi​

  • Palvelutarjottimelle nostettavia palveluita voidaan rajata esimerkiksi alueen mukaan (Hyvinvointialue, kunnat, järjestöt, seurakunnat.) ​

  • Jalkauttaminen; Hva:n omat yksiköt, kuntien liikuntaneuvojat, hyte-koordinaattorit. Yhdistysten ja järjestöjen toimijat jne. jne. Palvelu on kaikille yhteinen.​

 

 

Muutoksen mittaaminen

Mittareina on käytetty mm. seuraavia mittareita: valmiiden palvelupolkujen määrä, palvelutietovarannon hyte-palvelukuvausten alueellinen määrä (sisältää lähellä.fi-palvelun tiedot), hyte-toimintamallien määrä verrattuna pandemiaa edeltävään tasoon, palvelutarjottimen asiakaspalaute. 

Toteutussuunnitelma

Juurruttamisen varmistaminen myös hankekauden jälkeiselle ajalle. 

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Palvelutarjotin kehitetään koko Päijät-Hämeen alueen väestölle sekä ammattilaisille että asukkaille. 

Ammattilaiset ja asukkaat on otettu mukaan kehitystyöhön osallistamalla sekä keräämällä palautettta.