Monialainen asiakas- ja palveluohjaus, Päijät-Hämeen HVA (RRP, P4,I2)
Monialaista asiakas- ja palveluohjausta edistettiin Päijät-Hämeen hva:lla RRP-hankkeessa palvelutarjottimen käyttöönotto ja jalkautus, asiakkaan palvelupolkujen kuvaaminen, unettomuuden lääkkeettömän hoidon ja T2D riskitunnistus -toimintamalleilla.
Toimintamallin nimi
Monialaista asiakas- ja palveluohjausta edistettiin Päijät-Hämeen hva:lla RRP-hankkeessa palvelutarjottimen käyttöönotto ja jalkautus, asiakkaan palvelupolkujen kuvaaminen, unettomuuden lääkkeettömän hoidon ja T2D riskitunnistus -toimintamalleilla.
Päijät-Hämeen RRP Yhdyspintatoimintamallit -projektissa keskeisenä on yhtenäisen toimintamallin, hyvinvoinnin monialaisen palvelukonseptin muodostaminen. Toimintamalli yhdistää alueen hyvinvointia, toimintakykyä, terveyttä ja osallisuutta edistävät palvelut ja toiminnot helposti löydettäväksi kokonaisuudeksi. Alueellisen palvelukonseptin avulla lisätään HYTE-työn ja digitaalisten palvelujen integraatiota sekä yhdyspinnoilla tapahtuvaa yhteistyötä eri toimijoiden välillä. Hyvinvoinnin monialaisen palvelukonseptin sekä palveluiden kehittämisen ja käyttöönoton kautta hyvinvointialueen, kuntien ja 3. sektorin hyvinvointia, työ- ja toimintakykyä, osallisuutta ja terveyttä edistävien palvelujen saavutettavuus ja saatavuus helpottuvat sekä asiakkaiden että ammattilaisten näkökulmasta.
Päijät-Hämeen palvelukonseptia on edistetty seuraavilla monialaisen asiakas- ja palveluohjauksen toimintamalleilla:
- Palvelutarjottimen käyttöönotto ja jalkautus
- Päijät-Hämeen palvelutarjotin on nimeltään Hyvinvointiopas ja se on rakennettu alisivuna Päijät-Hämeen omille verkkosivuille. Hyvinvointioppaan demoversio julkaistiin pilotoitavaksi 11.12.2024, jonka jälkeen palvelua kehitetään palautteen pohjalta ja julkaistaan laajaan käyttöön Q1/2025
- Hyvinvointiopas on sekä ammattilaisen että asukkaan hyte-työkalu
- Palveluita voi etsiä vapaalla sanahaulla tai rajata esimerkiksi tietyn teeman, kunnan, kohderyhmän tai maksullisuuden sekä palvelun toteuttajan perusteella .
- Hyvinvointiopas on kaikille avoin ja sitä voi käyttää ilman sisäänkirjautumista helposti eri päätelaitteilla
- Asiakkaan palvelupolkujen kuvaaminen
- Asiakkaan palvelupolku on sisältö- ja prosessimuotoiltu yhteensovitettu palveluketju tai -kokonaisuus asiakkaan näkökulmasta kuvattuna
- Polun avulla kokonaisuus on asiakkaalle läpinäkyvä ja mahdollistaa oman palvelukokonaisuuden rakentamista
- Päijät-Hämeen asiakkaan palvelupolkujen toimintamallikuvaus Innokylässä: Asiakkaan palvelupolkujen kuvaaminen, Päijät-Hämeen hyvinvointialue (RRP, P4, I2) | Innokylä
- T2D riskitunnistuksen toimintamalli
- T2D:n riskintunnistuksen toimintamalli on otettu käyttöön hyvinvointialueella
- T2D riskintunnistusta tehdään laaja-alaisesti hyvinvointialueen eri yksiköissä sekä alueen apteekeissa. Kohonneessa sairastumisriskissä olevat henkilöt ohjataan toimintamallin mukaisesti hyvinvointialueen palveluihin.
- Unettomuuden lääkkeettömän hoidon toimintamalli
- Unettomuuden lääkkeettömän hoidon toimintamalli on otettu käyttöön hyvinvointialueen avosairaanhoidossa.
- Unettomuudesta kärsivät ohjataan HYTE-hoitajalle CBTI-mallin mukaiseen ryhmä- tai yksilöohjaukseen.
Palvelutarjotin kehitetään koko Päijät-Hämeen alueen väestölle sekä ammattilaisille että asukkaille.
Ammattilaiset ja asukkaat on otettu mukaan kehitystyöhön osallistamalla sekä keräämällä palautettta.
Kansikuva
