Monialainen asiakas- ja palveluohjaus, Päijät-Hämeen HVA (RRP, P4,I2)
Monialainen asiakas- ja palveluohjaus koostuu Päijät-Hämeen hyvinvointialueella asiakkaan palvelupolkukuvauksista, digitaalisesta palvelutarjottimesta ja hyte-toimintamalleista, joita on kehitetty Suomen kestävän kasvun ohjelmassa (RRP).
Toimintamallin nimi
Monialainen asiakas- ja palveluohjaus koostuu Päijät-Hämeen hyvinvointialueella asiakkaan palvelupolkukuvauksista, digitaalisesta palvelutarjottimesta ja hyte-toimintamalleista, joita on kehitetty Suomen kestävän kasvun ohjelmassa (RRP).
Päijät-Hämeessä RRP-hankkeessa luodaan tarvepohjaiset, strategisen tason suunnitelmat niiden asiakasryhmien palveluvajeiden korjaamiseksi, jotka ovat alueella eniten kärsineet koronan vaikutuksista. Hanke jakautuu useisiin eri osaprojekteihin.
RRP osaprojektissa ''3053 Yhdyspintatoimintamallit'' pyritään parantamaan heikossa ja haavoittuvassa asemassa olevien ryhmien varhaista tukea ja purkamaan pandemian aiheuttamaa hoito-, kuntoutus- ja palveluvelkaa, rakennetaan alueellinen hyvinvoinnin monialainen palvelukonsepti, kehitetään tietopohjaa ja vaikuttavuusperustaista ohjausta sekä kehitetään ja otetaan käyttöön digitaalisia innovaatioita tukemaan palvelutuotannon tehostamista, palveluihin pääsyä sekä digitaalisten palvelujen nykyistä laajempaa käyttöä. Toimenpiteillä vahvistetaan ennaltaehkäisyä, digitalisaatiota, palveluiden monimuotoisuuta ja tiedolla johtamista sekä turvataan henkilöstön saatavuutta. Näin voidaan kestävällä ja vaikuttavalla tavalla purkaa koronavelkaa, parantaa hoidon ja palveluiden saatavuutta sekä tukea erityisesti heikoimmassa asemassa olevien ryhmien tilannetta. Tavoitteet ovat Päijät-Hämeen hyvinvointialueen strategian ja valmistelun linjauksen mukaisia.
RRP Yhdyspintatoimintamallit -projektissa keskeisenä on yhtenäisen toimintamallin, hyvinvoinnin monialaisen palvelukonseptin muodostaminen. Toimintamalli yhdistää alueen hyvinvointia, toimintakykyä, terveyttä ja osallisuutta edistävät palvelut ja toiminnot helposti löydettäväksi kokonaisuudeksi. Alueellisen palvelukonseptin avulla lisätään HYTE-työn ja digitaalisten palvelujen integraatiota sekä yhdyspinnoilla tapahtuvaa yhteistyötä eri toimijoiden välillä. Hyvinvoinnin monialaisen palvelukonseptin sekä palveluiden kehittämisen ja käyttöönoton kautta hyvinvointialueen, kuntien ja 3. sektorin hyvinvointia, työ- ja toimintakykyä, osallisuutta ja terveyttä edistävien palvelujen saavutettavuus ja saatavuus helpottuvat sekä asiakkaiden että ammattilaisten näkökulmasta.
Palvelukonsepti koostuu alueellisesta asiakas- ja palveluohjauksesta (esim. hyvinvointi-, kulttuuri- ja liikuntalähetteet) sekä alueellisista mm. kulttuuri-, liikunta- ja luontopalveluja sisältävistä palvelutarjottimista. Alueellisten palvelutarjottimen kehittäminen vaatii kansallisia määrityksiä palvelujen löydettävyyden ja käytettävyyden parantamiseksi sekä yhteisiä kriteereitä palvelukonseptiin sisällytettäviksi palveluiksi. Kulttuuri-, liikunta- ja luontopalveluiden lisäksi palvelutarjottimille voidaan koota myös laajemmin hyvinvointialueiden, kuntien, järjestöjen ja yhteisöjen hyvinvointia, terveyttä ja osallisuutta edistäviä palveluita ja toimintoja sekä kansallisesti toteutettuja hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen palveluita ja sisältöjä. Palvelutarjottimien sekä asiakas- ja palveluohjauksen kansalliset määritelmät tehdään yhteistyössä alueiden ja THL:n kanssa.
Päijät-Hämeen palvelutarjotin rakennetaan alisivuna Päijät-Hämeen omille verkkosivuille.
Palvelutarjotin kehitetään koko Päijät-Hämeen alueen väestölle sekä ammattilaisille että asukkaille.