Monialainen asiakas- ja palveluohjaus, Päijät-Hämeen HVA (RRP, P4,I2)

Monialaista asiakas- ja palveluohjausta on edistetty Päijät-Hämeen hva:lla Suomen kestävän kasvun ohjelmassa (RRP) palvelutarjottimen käyttöönotto ja jalkautus, asiakkaan palvelupolkujen kuvaaminen ja T2D riskitunnistus -toimintamalleilla.

Toimintamallin nimi
Monialainen asiakas- ja palveluohjaus, Päijät-Hämeen HVA (RRP, P4,I2)
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Monialaista asiakas- ja palveluohjausta on edistetty Päijät-Hämeen hva:lla Suomen kestävän kasvun ohjelmassa (RRP) palvelutarjottimen käyttöönotto ja jalkautus, asiakkaan palvelupolkujen kuvaaminen ja T2D riskitunnistus -toimintamalleilla.

Toteutuspaikka
Päijät-Häme
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Päijät-Hämeen hyvinvointialue
Toimintamallin rahoittaja
Muu rahoittaja
Sosiaali- ja terveysministeriö (STM)

Tekijä

Inga Koivulinna

Luotu

23.02.2023

Viimeksi muokattu

19.12.2024
Toimintaympäristö

Päijät-Hämeen RRP Yhdyspintatoimintamallit -projektissa keskeisenä on yhtenäisen toimintamallin, hyvinvoinnin monialaisen palvelukonseptin muodostaminen. Toimintamalli yhdistää alueen hyvinvointia, toimintakykyä, terveyttä ja osallisuutta edistävät palvelut ja toiminnot helposti löydettäväksi kokonaisuudeksi. Alueellisen palvelukonseptin avulla lisätään HYTE-työn ja digitaalisten palvelujen integraatiota sekä yhdyspinnoilla tapahtuvaa yhteistyötä eri toimijoiden välillä. Hyvinvoinnin monialaisen palvelukonseptin sekä palveluiden kehittämisen ja käyttöönoton kautta hyvinvointialueen, kuntien ja 3. sektorin hyvinvointia, työ- ja toimintakykyä, osallisuutta ja terveyttä edistävien palvelujen saavutettavuus ja saatavuus helpottuvat sekä asiakkaiden että ammattilaisten näkökulmasta.

Päijät-Hämeen palvelukonseptia on edistetty seuraavilla monialaisen asiakas- ja palveluohjauksen toimintamalleilla:  

  • Palvelutarjottimen käyttöönotto ja jalkautus
    • Päijät-Hämeen palvelutarjotin on nimeltään Hyvinvointiopas ja se on rakennettu alisivuna Päijät-Hämeen omille verkkosivuille. Hyvinvointioppaan demoversio julkaistiin pilotoitavaksi 11.12.2024. 
    • Hyvinvointiopas on sekä ammattilaisen että asukkaan hyte-työkalu.
    • ​Palveluita voi etsiä vapaalla sanahaulla tai rajata esimerkiksi tietyn teeman, kunnan, kohderyhmän tai maksullisuuden sekä palvelun toteuttajan perusteella ​. 
    • Hyvinvointiopas on kaikille avoin ja sitä voi käyttää ilman sisäänkirjautumista helposti eri päätelaitteilla
  • Asiakkaan palvelupolkujen kuvaaminen
  • T2D riskitunnistuksen toimintamalli
    • T2D:n riskintunnistuksen toimintamalli on otettu käyttöön hyvinvointialueella.
    • T2D riskintunnistusta tehdään laaja-alaisesti hyvinvointialueen eri yksiköissä sekä alueen apteekeissa. ​Kohonneessa sairastumisriskissä olevat henkilöt ohjataan toimintamallin mukaisesti hyvinvointialueen palveluihin .
  • Kaikukortti 
    • Kaikukortti otetaan käyttöön (osa ESR-rahoitushakua) vuoden 2025 aikana eri asiakasohjausyksiköissä ja toimii siten osana asiakasohjauksen eri toimintamalleja.

    • Kaikukortin käytön tueksi on vahvistettu Päijät-Hämeen SPR:n kulttuurikaveritoimintaa.​

    • On tehty alueellinen Kaikukortti-esitys yhteistyössä HVA;n, kuntien ja kulttuurin sekä Päijät-Hämeen Liiton kanssa sekä vastattu alueella tehtyyn valtuustoaloitteeseen

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Palvelutarjotin kehitetään koko Päijät-Hämeen alueen väestölle sekä ammattilaisille että asukkaille. 

Ammattilaiset ja asukkaat on otettu mukaan kehitystyöhön osallistamalla sekä keräämällä palautettta.