Fysioterapeutin suoravastaanoton asiakasmäärät ovat nousseet palvelun kehittämisen ja tiedottamisen myötä. Samalla tuki- ja liikuntaelindiagnooseilla lääkärin vastaanotolla käyneiden asiakkaiden määrä on vähentynyt. Savonlinnassa suoravastaanoton kehittämishake käynnistyi vuoden 2022 kesäkuussa. Vuonna 2021 tuki- ja liikuntaelinasiakkaista noin 92 % ohjautui lääkärille ja noin 8 % suoravastaanoton fysioterapeuteille. Hankkeen myötä tule-asiakkaiden lääkärikäynnit vähenivät ja suoravastaanoton käynnit lisääntyivät: vuonna 2023 tule-asiakkaista noin 55 % ohjautui lääkärille ja noin 45 % suoravastaanoton fysioterapeutille.
Asiakastyytyväisyys suoravastaanottoon on ollut korkealla tasolla. Savonlinnassa 90 % suoravastaanoton asiakkaista oli erittäin tyytyväisiä ja 7 % tyytyväisiä saamaansa palveluun. Happy Or Not -laitteella tehtyyn kyselyyn vastasi 573 asiakasta. Pieksämäellä asiakastyytyväisyyskysely toteutettiin Werbopol-kyselyllä, johon vastasi 53 asiakasta. Pieksämäellä 81 % asiakkaista suosittelisi palvelua muille ja suositteluindeksi (NPS) oli 75. Pieksämäen kyselyssä esitettiin lisäksi seitsemän (7) väittämää, johon vastattiin 5-portaisella asteikolla. Savonlinnassa kysyttiin myös vastaanoton lääkärien ja hoitajien tyytyväisyyttä uudistettuun suoravastaanoton toimintamalliin. Malli koettiin toimivaksi ja asiakkaan polkua edistäväksi. Potilasturvallisuuden ei koettu vaarantuneen.
Tarkemmat tulokset Savonlinnan ja Pieksämäen osalta on esitetty liitteenä olevassa diasarjassa.
Suoravastaanoton etävastaanotto otettiin käyttöön 4/2023, mutta etävastaanotolla ei ollut yhtään asiakasta sisäisestä ja ulkoisesta markkinoinnista huolimatta. Syyksi on arveltu osin väestön ikärakennetta ja osin sitä, että palvelu koetaan vielä vieraaksi niin asiakkaiden kuin asiakasohjausta tekevän henkilöstön keskuudessa. Lisäksi osa vaivoista ei sovellu etävastaanotolla tutkittaviksi.
Fysioterapeutin chat-palvelu käynnistettiin 6/2023 lyhyillä aukioloilla. Se on ollut auki kolmena päivänä viikossa 2h kerrallaan ja palvellut myös muita kuin suoravastaanoton asiakkaita. Chatin käyttö on ollut toistaiseksi vähäistä: yhteydenottoja on ollut 11-26/kk. Chatin uskotaan palvelevan tarkoitustaan paremmin nykyistä laajemmilla aukioloajoilla.