Keski-Pohjanmaan hyvinvointialueella Soitessa on kehitetty toimintamalli asiakkaille, jotka tarvitsevat laajasti sosiaali- ja terveydenhuollon palveluita tai tukea elämäntilanteeseensa. Toimintamalli tuo sote- ammattilaiset yhteen asiakkaan palveluiden tarpeiden pohjalta. 

Toimintaympäristö

Keski-Pohjanmaan hyvinvointialue muodostuu Kokkolan ja Kannuksen kaupungeista sekä Toholammin, Kaustisen, Vetelin, Halsuan, Lestijärven ja Perhon kunnista ja niiden 68 021 asukkaasta. Keski-Pohjanmaan hyvinvointialueella työskentelee yli 4000 työntekijää.

Keski-Pohjanmaan hyvinvointialueen voimavarana on Suomen pienimpänä hyvinvointialueena sen keveys, ketteryys ja kokemus. Hyvinvointialuevalmistelun lähtökohtana on ollut säilyttää ja edelleen kehittää kaikkea sitä mikä toimii ja korjata se, mikä on tarpeen korjata. 

Soitessa halutaan yhdistää palvelut asiakas- ja potilaslähtöisellä tavalla, jossa sekä sosiaali- että terveydenhuollon yksiköt toimivat tiiviissä moniammatillisessa yhteistyössä. Tavoitteena on aito sisällöllinen asiakas- ja potilaslähtöinen palvelujärjestelmä, jossa saadaan sosiaali- ja terveydenhuollon sekä perus- ja erikoispalveluiden raja-aitoja madallettua ja tuotettua palveluita maakuntamme ja lähialueen väestölle entistä saumattomampien palveluketjujen muodossa.

Hyvinvointialueen missiona on tuottaa hyvinvointia, terveyttä ja turvallisuutta ihmiselle. Soiten tunnuslauseena on ”Ihminen keskiössä”. Tuon tunnuslauseen ja perusperiaatteen ympärille tiivistyy koko keskipohjalainen sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmän perusajatus. 

Strategisesti hyvinvointialue perustuu tuttuihin perusteisiin ja Kestävän Soiten kivijalkoihin. Lähtökohtana on ennakoivat, yhdenvertaiset ja ehyet palveluketjut lähellä ihmisten arkea. Vaikuttavuutta saadaan monimuotoisilla palveluilla ja taloudellisesti sekä inhimillisesti kestävillä rakenteilla. 

Liitteet
Lähtötilanne ja strategiset liittymäkohdat

Keski-Pohjanmaan alueelle ei ole syntynyt paljon tukea tarvitseville asiakkaille toimintamallia.

Toimintamalin avulla on mahdollista suunnitella ja toteuttaa ennaltaehkäiseviä ja yhteensovitettuja palveluja ja hoitokäytäntöjä nykyistä paremmin. ​

Monipalveluprosessi on osa Tulevaisuuden sote-keskus kokonaisuutta.

Kehitystyön lähtökohtana olevat tarpeet

Monipalvelu  asiakas käyttää useamman kuin yhden toimialan tai palveluryhmän palveluita. Monipalvelu asiakkaita sosiaali- ja terveydenhuollon asiakkaista noin 10%, mutta käyttävät noin 80% sosiaali- ja terveydenhuollon käytön kustannuksista.  ​

Mikäli paljon tai monialaisesti palveluja käyttävien henkilöiden ennakoivaa tunnistamista voitaisiin tehostaa, heille olisi mahdollista suunnitella ja toteuttaa ennaltaehkäiseviä ja yhteensovitettuja palveluja ja hoitokäytäntöjä nykyistä paremmin. ​

Ammattilaisilla paljon päällekkäistä työtä mm. hoidon-/palvelutarpeen arviointi 

Saatavuus, vaikea saada apua omaan työhön asiakkaan tueksi, ei kuulu meille, kriteerit palveluihin liian tiukat. Asiakkaan pompottelua. ​

Nykyinen pirstaleinen palvelujärjestelmä ei näe ihmistä kokonaisuutena, jonka elämään vaikuttaa mm. elämäntilanne, asuminen sekä sosiaalinen verkosto​

Parannetaan palveluiden laatua, vaikuttavuutta ​ja luodaan yhteinen toimintamalli monipalveluasiakkaille.

Kehittäjäjoukon kokoaminen ja yhteiskehittäminen

Monipalveluprosessissa työskentelee yksi koordinaattori 50% työajalla, tehtävänä on toimintamallin mallintaminen ja jalkauttaminen käytäntöön.

Monipalveluprosessin työryhmä kokoontuu kerran kuukaudessa, johon kuuluu koordinaattoreiden lisäksi hankkeen johto, vastuualueiden esimiehet sekä Soiten sosiaali-ja hoitotyön sekä lääketieteen profession koordinaattorit.

Yhteistyötä lähdettiin rakentamaan hankkeen alussa palvelumuotoilun työpajoissa yhdessä Diakonia- ammattikorkeakoulun kanssa. Työpajoissa tunnistettiin nykytilanne ja yhteistyön haasteet sekä hahmottelimme Soiten omaa monipalveluprosessia. Yhdessä kuvailimme monipalveluprosessin edellyttämät konkreettiset toimenpiteet ja yhdessä syntyi tahtotila toiminnalle.

Tietoa viemme esimiesten ja koordinaattoreiden kautta työyhteisöön.

Tavoiteltu muutos
  • Päivitetään Kaste-hankkeen aikana tehty Paljon tukea tarvitsevan - paljon palveluita käyttävän asiakkaan toimintamalli (PTT-malli)​

  • Luodaan Soiten geneerinen, ketterä toimintamalli ammattilaisille, jotka työssään kohtaavat monipalvelun piiriin kuuluvia asiakkaita. Myöhemmin otetaan mukaan Soiten ulkopuoliset julkiset toimijat ja kolmas sektori​

  • Opitaan tunnistamaan monipalvelu-/paljon tukea tarvitseva asiakas ​

  • Tunnistetaan asiakkaan tuen ja palveluiden tarve sekä muodostetaan yhteinen näkemys. Kehitetään ammattilaisten yhteistyötä yli yksikköjen rajojen asiakkaan auttamiseksi. Toteutetaan palvelua yhdellä yhteydenotolla. ​

  • Tuloksena asiakas saa parempaa palvelua ja organisaatiokin hyötyy, kun hukan tuottaminen vähentyy.

Muutoksen mittaaminen

Vaikutukset ja muutokset asiakkaan terveydessä, hyvinvoinnissa ja elämänlaadussa. Hyödynnetään Kykyviisaria vaikuttavuuden arvioinnissa. Mittarin avulla kartoitetaan myös asiakkaan alkutilannetta sekä tehdään väli- ja loppuarviointia. 

Kuinka monta asiakasta on ohjautunut monipalveluprosessiin

Toteutussuunnitelma

Moniammattilisissa työpajoissa on kartoitettu nykytilanne, yhteistyön haasteet ja tarvittavat toimenpiteet etenemiselle.

- Päätös mukaan lähtevistä yksiköistä 

- Monipalveluprosessin mallintaminen ja käytännön auki kirjoittaminen

-Tarkennettu toimintasuunnitelma ja hallinnollinen päätös johtoryhmässä 

- Henkilöstön mukaanottaminen ja tiedottaminen

- Toimintamallin jalkauttaminen käytäntöön

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Kohderyhmänä on koko väestö, joiden tilanteesta herää huoli tai käyttävät useamman kuin kahden palvelualan palveluita. Soiten kokemusasiantuntijat olleet alussa mukana kuuntelemassa informaatiota monipalveluprosessista ja sai heiltä hyvän vastaanoton.

Muiden kehittämien ratkaisujen hyödyntäminen

Soite oli mukana Kaste hankkeessa, josta syntyi Monialaisen yhteistyön ABC ja toimintamallia on tarkoitus hyödyntää tässäkin hankkeessa.

Suomessa on tutustuttu Siunsoten, Pirkanmaan ja Pohjois Suomen hankkeisiin ja kerätty hyviä ideoita meillä toteutettavaksi.

Idean konkretisointi ja visualisointi

Tarjota paljon tukea tarvitsevalle asiakkaalle laadukkaat ja vaikuttavat palvelut, joiden myötä säästämme omia resursseja.

Idean testaus asiakkaalla

Monipalveluprosessin suunnitteluvaiheessa hyödynnettiin Soiten kokemusasiantuntijoita. Esittelimme toimintamallin ajatuksen ja keräsimme heiltä ajatuksia ja toiveita palvelun suhteen. Asiakkaan kohtaamisesta, kuuntelemisesta ja läsnä olosta saimme ajatuksia toiminnan kehittämiseen. 

Ratkaisun testaaminen

Monipalveluprosessia lähdettiin pilotoimaan Soitessa lokakuussa 2022.

Kokeilun tavoitteet

Tarkoituksena on tarjota asiakaslähtöistä ja kokonaisvaltaista palvelua asiakkaille, jotka tarvitsevat laajasti sosiaali- ja/ tai terveydenhuollonpalveluita. Tavoitteena on, että asiakas saa kokonaisvaltaista, yksilöllisesti suunniteltuja palveluita ja tukea yli sektorirajojen.

Vähentää päällekkäistä työtä

Säästää resursseja ja kustannuksia

Tarjota tukea ja turvaa asiakkaalle kokonaisvaltaisemmin

Lisätä asiakkaan osallisuutta

Parantaa palveluiden saatavuutta

Lisätä asiakkaan ja koko perheen kokonaisvaltaista hyvinvointia 

Asiakkaan voimavarojen parantaminen

Sujuvammat palvelupolut ja kehittää asiakasohjausta

Ratkaisun perusidea

Toimintamalli on tarkoitettu sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisille, jotka työssään kohtaavat moniammatillisen tuen tarpeessa olevia tai useita eri palveluita käyttäviä asiakkaita. Toimintamalli edistää asiakkaan yksilöllisen tarpeen mukaista ohjausta avun piiriin, yhteistyön tarpeen tunnistamista, arviointia, suunnittelua ja toteutusta. 

Liitteet
Kuva
Monipalveluprosessin mallinnus