Monitoimijainen etsivä lähityö
Etsivän lähityön toimintamallia on kehitetty eri toimijoiden kanssa moniammatilliseksi ja asiakkaiden osallisuutta vahvistavaksi toimintamalliksi, joka tavoittaa ja tukee palveluiden ulkopuolella olevia asiakasryhmiä.
Yhteiskunnan muutokset kuten digitalisoituminen, palvelupisteiden lakkauttaminen ja peruspalveluiden keskittyminen yhä suurempiin yksiköihin lisäävät tarvetta syrjäytymistä ennaltaehkäiseville menetelmille. Palvelujärjestelmän vaikeus tavoittaa ja palvella kaikkia asiakasryhmiä sekä pitkät odotusajat palveluihin saattaa jättää osan asiakkaista palvelujen ulkopuolelle. Osalla asiakkaista on taloudellisia ja/tai sosiaalisia haasteita, jotka rajoittavat heidän mahdollisuuksiaan osallistua yhteiskunnan toimintaan.
Etsivän ja jalkautuvan työn avulla tavoitetaan palveluiden ulkopuolella olevia ihmisiä ja voidaan pyrkiä rakentamaan luottamusta sekä tarjoamaan apua esim. neuvonnan, palveluohjauksen tai psykososiaalisen tuen avulla. Jalkautumalla asiakkaan elinympäristöön mahdollistuu tasavertaisempi kohtaamisympäristö, luottamusta vahvistava rinnalla kulkeminen sekä elinolosuhteiden ja heikkojen signaalien havainnointi. Työn tulee voida joustaa asiakkaiden ja alueellisten tarpeiden mukaan ja kyetä reagoimaan nopeasti ajankohtaisiin ilmiöihin. Etsivässä työssä keskeistä on luottamussuhteen ja dialogisen vuorovaikutussuhteen rakentaminen sekä työskentely asiakkaan itse määrittelemien tarpeiden pohjalta. Etsivässä työssä työntekijöillä on laajat ja luovat ongelmanratkaisukeinot: "erityistarpeisiin tarvitaan erityisratkaisut" (Andersson 2013).
Etsivä lähityö tavoittaa Helsingin kaduilla, julkisissa ja puolijulkisissa tiloissa oleskelevia ja palvelujen ulkopuolelle jääneitä tai niihin heikosti kiinnittyneitä aikuisia. Kohderyhmänä ovat erityisesti mm. asunnottomat sekä mielenterveys- ja päihdeongelmien kanssa kamppailevat ihmiset. Etsivä lähityöllä on ollut 2021 noin 200–300 kohtaamista kuukaudessa, joista noin 90 % on tapahtunut kaduilla. Etsivän lähityön kohtaamilla ihmisillä on havaittu sosiaalisten ongelmien ohella useita hoitamattomia samanaikaisia vakavia somaattisia ja psyykkisiä sairauksia (Esim. Etsivä lähityö 2017). Etsivä lähityötä on tehty sosiaaliohjaajien voimin, ja tarve psykiatriselle osaamiselle ja kaduille jalkautuvalle etsivälle sairaanhoitajalle onkin näyttäytynyt ilmeisenä.
Lähtökohta etsivän lähityön kehittämiselle kytkeytyy Helsingin kaupungin strategiaan, Helsingin tulevaisuuden sosiaali- ja terveyskeskusohjelmaan sekä sosiaalihuollon menetelmällisen työn kehittämisohjelmaan (THL). Lisäksi 1.7.23 alkaen sosiaalihuoltolaissa velvoitetaan hyvinvointialueita järjestämään syrjäytymistä vähentävää etsivää työtä osana yhteisösosiaalityötä tai muita sosiaalipalveluja vaikeimmin tavoitettavien asiakkaiden tavoittamiseksi palvelujen piiriin. Toimintamallin kehittämisellä pyritään hyvinvointierojen kaventamiseen sekä palveluiden saavutettavuuden parantamiseen. Etsivä työ voidaan nähdä sekä ennalta ehkäisevänä työmuotona, jossa proaktiivisella työotteella voidaan tunnistaa ennakoivasti riskitekijöitä että haittoja vähentävänä työnä.
Osallistumisen mahdollistavat voimavarat voivat olla jokapäiväisen selviytymisratkaisujen etsimisen vuoksi heikkoja. Tavoittamalla ja kohtaamalla ihmiset moniammatillisesti ja -kanavaisesti heidän omassa ympäristössään pyritään lisäämään heidän osallistumisen mahdollisuuksia, osallisuutta sekä hyvinvointia.
Lähtökohta etsivän lähityön kehittämiselle kytkeytyy Helsingin kaupungin strategiaan, Helsingin tulevaisuuden sosiaali- ja terveyskeskusohjelmaan sekä sosiaalihuollon menetelmällisen työn kehittämisohjelmaan (THL). Lisäksi 1.7.23 alkaen sosiaalihuoltolaissa velvoitetaan hyvinvointialueita järjestämään syrjäytymistä vähentävää etsivää työtä osana yhteisösosiaalityötä tai muita sosiaalipalveluja vaikeimmin tavoitettavien asiakkaiden tavoittamiseksi palvelujen piiriin. Toimintamallin kehittämisellä pyritään hyvinvointierojen kaventamiseen sekä palveluiden saavutettavuuden parantamiseen. Etsivä työ voidaan nähdä sekä ennalta ehkäisevänä työmuotona, jossa proaktiivisella työotteella voidaan tunnistaa ennakoivasti riskitekijöitä että haittoja vähentävänä työnä.
Osallistumisen mahdollistavat voimavarat voivat olla jokapäiväisen selviytymisratkaisujen etsimisen vuoksi heikkoja. Tavoittamalla ja kohtaamalla ihmiset moniammatillisesti ja -kanavaisesti heidän omassa ympäristössään pyritään lisäämään heidän osallistumisen mahdollisuuksia, osallisuutta sekä hyvinvointia.
Kehittäjäjoukkona toimii Etsivä lähityö työyhteisönä, Helsingin tulsote, THL-kehittämisohjelmaan osallistuvat, verkostojen yhteistyökumppanit ja kadulla kohdatut ihmiset. Työntekijät ottavat kaduilla kohdatut ihmiset mukaan toiminnan ideointiin, suunnitteluun ja toteutukseen. Toiminnan kehittämiseksi verkostoidutaan uusien toimijoiden kanssa.
Etsivän lähityön monitoimijainen (asiakkaat, yhteistyökumppanit eri sektoreilta) kehittäminen aloitettiin 2021 erilaisin menetelmäkokeiluin, jossa mahdollistettiin asiakkaille erilaisia osallistumisen tapoja. Kokeillen kehittäminen jousti asiakkaiden tarpeiden ja tilanteiden mukaan ja oli tarvittaessa spontaania. Vuosina 2022-2023 etsivän lähityön toimintamallia kehitettiin monitoimijaisesti (kunta-, HVA- ja järjestösektorin kanssa) moniammatilliseksi ja -kanavaiseksi. Työyhteisöön palkattiin etsivä sairaanhoitaja ja digitaalisisssa toimintaympäristöissä toimiva sosiaaliohjaaja.
Kehittäminen pohjautui työyhteisön systemaattiseen havainnointiin perustuvaan asiakasymmärrykseen ja asiakaspalautteisiin, ja toimintaa on kehitetty yhdessä asiakkaiden kanssa heidän tarpeiden, toiveiden ja kiinnostuksen pohjalta. Etsivä lähityö vastaa toiminnan ammattieettisten periaatteiden ja lainsäädännön noudattamisesta.
Toimintamallilla pyritään edistämään asiakkaiden osallisuutta ja vaikuttamismahdollisuuksia omassa elämässä, palveluissa, yhteisöissä sekä yhteiskunnassa muun muassa tavoittamalla ja kohtaamalla palveluiden ulkopuolella olevia asiakasryhmiä, parantamalla palveluiden saavutettavuutta ja mahdollistamalla asiakkaiden osallistumisen paikalliseen ja yhteiskunnalliseen keskusteluun sekä toimintaan. Asiakasosallisuuden vahvistamiseksi kehitämme etsivää lähityötä monitoimijaiseksi ja vakiinnutamme jo kehitettyjä menetelmiä.
Asiakkaiden osallisuutta vahvistetaan seuraavilla toimenpiteillä:
- Moniammatillisen työparin myötä tavoitetaan uusia asiakasryhmiä, riskien tunnistaminen paranee ja asiakkaat saavat aiempaa kokonaisvaltaisempaan ja oikea-aikaisempaan alkuarviointiin pohjautuvaa tukea, neuvontaa ja ohjausta tarpeenmukaisiin palveluihin
-Monikanavaisuuden myötä tavoitetaan uusia asiakasryhmiä myös verkon/somen kautta ja vahvistetaan palveluista tiedottamista
-Tuetaan kohdattujen omaehtoista ja tasavertaista osallistumista yhteiseen toimintaan, työskentelyyn ja lähiympäristön toimintaan.
-Mahdollistetaan asiakkaiden kuulluksi ja nähdyksi tuleminen myös yhteiskunnallisella tasolla, esimerkiksi toteuttamalla yhdessä rakenteellista sosiaalityötä
- verkostoidutaan laaja-alaisesti vertaisten ja kokemusasiantuntijoiden, asunnottomuusverkostojen, terveydenhuollon ja muiden tarpeellisten yhteistyökumppaneiden kanssa asiakas- ja ilmiöymmärryksen vahvistamiseksi sekä palvelujen saavutettavuuden parantamiseksi
Toimintamallilla pyritään vahvistamaan asiakkaan toimijuutta ja demokratisoimaan osallistumisen toimintatapoja. Tarkoituksena on purkaa osallistumisen esteitä luomalla uudenlaisia osallisuuden kanavia yhdessä asiakkaiden ja yhteistyökumppaneiden kanssa. Tavoitteena on saada aikaan toimintakulttuurin muutos työyhteisössä, jotta monitoimijaisesta osallisuustyöstä tulee kiinteä ja tiedostettu osa toimintakulttuuria.
Muutoksia on arvioitu työyhteisön kehittämistyöpajoissa sekä THL-sosiaalityön vaikuttavat toimintamallit työpajasarjassa laaditulla kyselylomakkeella.
1. Osallisuuden edistämisen arviointityöpajat (2021):
Miten menetelmät parantavat uusia palvelujen ulkopuolella olevien tavoittamista ja kontaktin luomista heihin? (Uusien kohtaamisten määrä, työntekijöiden havainnointi ja arviointi kohtaamisista)
Miten kokeilut/menetelmät edistävät kohderyhmän osallisuutta: omassa elämässä, yhteisessä toiminnassa, etsivän työn kehittämisessä, lähiympäristössä, palveluissa ja/tai yhteiskunnassa? (julkaisut tms, asiakaspalautteet, yhteisen toiminnan määrä ja laatu, työntekijöiden havainnointi ja arviointi esim. asiakkaiden aloitteellisuuden lisääntymisestä )
Työyhteisön osallisuusosaamisen vahvistuminen (asiakkaiden huomioiminen/mukaan kutsuminen, työntekijöiden/tiimin oma arviointi)
2. Moniammatillisen yhteistyön arviointi (2023)
- Työntekijöiden kokemukset moniammatillisen yhteistyön toteutumisesta työyhteisössä
- Työntekijöiden näkemykset ja arviot toimintamallin muutoksen vaikutuksista työntekijälle, työyhteisölle ja asiakkaalle.
3. Etsivän lähityön toimintamalli asiakkaiden arvioimana (2021-2023)
Etsivä lähityö jalkautuu Helsingin alueen kaduilla ja julkisissa tiloissa oleskelevien tai yöpyvien ja palveluiden ulkopuolella olevien henkilöiden pariin. Kohdatut ovat päänsääntöisesti asunnottomia sekä mielenterveys- ja päihdeongelmista kärsiviä erityistä tukea tarvitsevia henkilöitä, jotka tarvitsevat monialaista tukea. Palvelua tarjotaan asiakaslähtöisesti avuntarpeessa oleville ihmisille, joilla on vaikeuksia hakeutua palveluihin tai toimia palvelujärjestelmässä. Apua tarjotaan ikään tai asuinkuntaan katsomatta.
Asiakasymmärrystä on kerrytetty kohtaamisten, havainnoinnin ja asiakaspalautteen systemaattisella dokumentoinnilla sekä verkostotyössä. Vuonna 2021 kirjattiin 200–300 kohtaamista kuukaudessa, joista lähes neljännes oli etsivällä lähityölle uusia kohtaamisia. Valtaosa kohdatuista oli 30–65-vuotiaita ja kolmannes kohtaamisista oli anonyymi. Etsivän lähityön pääasiallinen toiminta keskustelujen ohessa kohtaamisissa: Luottamuksen rakentaminen, neuvonta, motivointi ja palveluihin saattamiset. 10%: ssa kohtaamisissa kohdattu on ilmaissut epäluottamustaan viranomaisia kohtaan ja 6%: ssa on kieltäytynyt avusta. Asiakkaita on kohtaamisten yhteydessä ohjattu tai saatettu pääasiassa päihdepalveluihin (27 %), sosiaalitoimipisteelle (21 %), terveyden huollon palveluihin (15 %), asumispäivystykseen (14 %) ja asumisen tukeen (8 %).
Etsivän lähityön toiminta on lähtökohdiltaan lähes kynnyksetöntä ja erittäin asiakaslähtöistä. Työtä on kehitetty aiemmin asiakkaiden kanssa esim. : Asiakkaiden kanssa kehitetty yhdessä toteutettava sosiaalisen raportoinnin malli (2019), yksittäisiä kokeiluja asiakkaiden mukana olo mm. työnohjauksessa ja rekrytointitilanteissa. Toimintamallin kehittämisen tavoitteeksi asetettiin etsivän lähityön monitoimijuuden vahvistaminen.