Muutosvalmennus Keski-Pohjanmaan hyvinvointialueella
Työhyvinvoinnin ja henkilöstön jaksamisen parantaminen yhteisöohjautuvuutta vahvistamalla.
Toimintamalli palkittu innostavana kehittämistekona Kunta- ja hyvinvointialuetyönantajat KT:n Tärkeissä töissä -gaalassa 4.12.2023.
Keski-Pohjanmaan hyvinvointialue Soite koostuu maakunnan kahdeksasta kunnasta, joiden yhteenlaskettu väestöpohja on noin 68 000 henkilöä. Soitessa työskentelee noin 4000 eri alan ammattilaista.
Keski-Pohjanmaan hyvinvointialueen voimavarana on Suomen pienimpänä hyvinvointialueena sen keveys, ketteryys ja kokemus. Hyvinvointialueen missiona on tuottaa hyvinvointia, terveyttä ja turvallisuutta ihmiselle. Lähtökohtana on ennakoivat, yhdenvertaiset ja ehyet palveluketjut lähellä ihmisten arkea. Vaikuttavuutta saadaan monimuotoisilla palveluilla ja taloudellisesti sekä inhimillisesti kestävillä rakenteilla.
Soite käynnisti helmikuussa 2021 koko organisaation kattavan valmennusohjelman kohti yhteisöohjautuvaa kulttuuria, kehityskumppaninaan Filosofian Akatemia. Toimintamallia
on kehitetty osana Soite 2.1 -sotekeskuksen henkilöstön osaamisen kehittämisen osahankkeessa.
Tällä muutoksella tavoitellaan organisaation parempaa joustavuutta ja edellytyksiä vastata paremmin kasvaviin palvelutarpeisiin kasvattamatta palvelutuotannon resursointia. Tämän seurauksena palvelujen vaikuttavuus kasvaa, henkilöstön kokema työn merkityksellisyys vahvistuu ja suoritekustannukset alenevat.
Valmentamalla koko henkilöstö yhteisöohjautuvuuteen on haluttu taata, että kaikki Soitelaiset pääsevät vaikuttamaan oman työhönsä. Valmennuksen keskeisin tavoite on parantaa työhyvinvointia ja henkilöstön jaksamista, jolla on suora vaikutus työviihtyvyyteen ja sairaspoissaoloihin. Valmennuksella tavoitellaan yhdessä tekemisen, vastuunkannon ja ihmisen itseohjautuvuuden vahvistumista. Samalla tavoitellaan asiakkaiden saamien palvelujen vaikuttavuuden ja henkilöstön työkokemuksen parantumista. Itseohjautuvuuden ja yhteisöohjautuvuuden kulttuurin odotetaan parantavan organisaation resilienssiä ja kyvykkyyttä vastata kasvaviin palvelutarpeisiin kuitenkaan lisäämättä palvelutuotannon resursointia samassa suhteessa.
Tänä päivänä yhteisöohjautuvuus on myös organisaatioiden kilpailutekijä, sillä yhteisöohjautuvien organisaatioiden työtyytyväisyys ja asiakastyytyväisyys on tutkitusti muita organisaatioita parempi.
Muutosvalmennus on investointi Soitelle, sillä valmennus on avainasemassa myös Soiten arvolupauksen saavuttamisessa. Soiten brändi "Hyvin voimme" on rakennettu vahvasti henkilöstölle ja toteutuu henkilöstöstä käsin. Brändin lupaus on Soiten lupaus siitä arvosta, jonka se haluaa välittää työntekijöilleen, asiakkailleen ja yhteistyökumppaneilleen. Brändilupaus “Hyvin voimme” on tavoite ja asenne, johon pyrimme eri tavoin. Myös palvelustrategian tavoitteet tukevat osaltaan muutosvalmennuksen toteutumista, mm. rohkeus, muutoshalukkuus, sitoutuminen ja yhteistyö. Arvolupaus on tervettä työkulttuuria, hyvinvoivia ihmisiä, kehittymisen ja kokeilun kulttuuria sekä yhteistyötä muiden kanssa. Työntekijän näkökulmasta arvolupaus tulee esiin vahvana ammattiylpeytenä ja yhteen hiileen puhaltamisena –se on työhyvinvointia ja hyvää arkea työssä. Kun työntekijät voivat hyvin, pystymme paremmin palvelemaan asiakkaitamme.
Muutosvalmennukset toteutetaan Soiten sisäisten muutosvalmentajien avulla. He antavat oman panoksensa Soiten työyhteisöjen toiminnan kehittämiselle. Muutosvalmentajat tulevat eri puolilta organisaatiota ja voivat tehdä valmennustyötä joko päätoimen ohessa ns. 10 prosenttisena tai kokoaikaisena valmentajana hankerahoituksella.
Soiten valmentajat ovat moniosaajatiimi, jotka tekevät töitä yhdessä ja toisten osaamista hyödyntäen yhteisen päämäärän saavuttamiseksi. Muutosvalmentajat tukevat sekä työntekijä- että johtotasoa ja houkuttelevat mukaan muutokseen ja sen kehittämiseen. Muutosvalmennustiimi koordinoi valmennuskokonaisuutta ja kehittää sen sisältöä. Muutosvalmennustiimi pitää yllä kokonaiskuvaa; missä organisaatiossa mennään, miten muutos etenee ja onko tavoite edelleen tarkoituksenmukainen?
Valmennuksen avulla pyritään pitkällä aikavälillä saavuttamaan seuraavat tulokset:
- Soiten hallinnollinen ja organisaatiorakenteen integraatio syvenee arjen toiminnan ja käytännön tason todelliseksi integraatioksi
- Johtaminen kehittyy valmentavaksi johtamiseksi
- Soiten ammattilaisten itseohjautuvuus vahvistuu
- Asiakkaiden ja potilaiden saamien palvelujen vaikuttavuus kasvaa
- Henkilöstö on tehtäväänsä motivoitunutta ja heidän kokema työn merkityksellisyys vahvistuu
- Sairauspäivien määrä vähenee
- Suoritekustannukset pienenevät
- Organisaation resilienssi ja kyvykkyys vastata kasvaviin palvelutarpeisiin, kuitenkaan palvelutuotannon resursointia lisäämättä samassa suhteessa, kasvaa.
Työyhteisölle toteutetaan valmennuksen alussa alkukysely, jossa on viisi teemaa; vastuut ja valtuudet, yhteistyö, psykologinen turvallisuus, työn kehittäminen, esihenkilötyö väittämineen ja avoimine kysymyksineen. Alkukyselyn tavoitteena on, se loisi kuvan työyhteisön nykytilasta ja antaisi osviittaa siihen, mihin panostus yhteisöohjautuvuuden kehittämisessä kannattaa suunnata.
Loppumittaus sisältää samat teemat ja toteutetaan organisaatiotasolla valmennusten vaikuttavuuden seuraamiseksi.
Muutosvalmennustiimi arvio ja seuraa valmennusten etenemistä ja vaikuttavuutta mm. saatujen kokemusten ja palautteiden pohjalta.
Valmennukset on toteutettu Soitessa syklimäisesti ja vaiheittain;
1) valmennukset johtoryhmälle, esihenkilöille ja muutosvalmentajille
2) Pilottiyksiköiden valmennukset
3) koko Soiten henkilöstö
Soitessa työskentelee noin 4000 eri alan ammattilaista. Muutosvalmennus on koko organisaatiota koskettava toimintakulttuurin muutos. Valmennuksessa on kyse työyhteisöjen omista tarpeista kumpuavasta työn kehittämisestä. Valmennuksen aikana työyhteisöt määrittelevät itse, mitä yhteisöohjautuvuus heille tarkoittaa ja kuinka lähtevät kehittämään toimintaansa.
Soiten muutosvalmennus perustuu osittain Keusoten vastaavaan organisaatiokulttuurin muutokseen.
-Kun oman työnsä parhaat asiantuntijat osallistuvan työn kehittämiseen, lisää se vastuunkantoa ja kokemusta yhdessä tekemisestä. Arjen sujuvuutta lisäävissä muutoksissa ei aina ole kyse suurista asioista. Pienilläkin toimenpiteillä ja korjauksilla voidaan päästä suuresti arkea helpottavaan lopputulokseen.
-Kulttuurimuutos vaatii sitoutumista niin johtotasolta kuin henkilöstöltä
-Työyhteisön tulee olla valmis reflektoimaan tiimin toimintaa
-Työntekijät pitäneet tärkeänä sitä, että valmennus lähtee työntekijöiden tarpeista käsin ja kehittämistyölle annetaan aikaa. Tärkeäksi on koettu myös se, että valmentaja on työyhteisön ulkopuolelta tuleva henkilö.