Naapurituottajat - tapahtumatuotannon moniosaaminen toipumiskulttuurin tukena
Naapurituottajat-hankkeessa valmennetaan päihdekuntoutujista tapahtumatuotannon moniosaajia ja tehdään yhteisöllisiä kaupunkitapahtumia.
Kehittäneet Raisa Saraniemi, Oili Paaskoski, Timo Pasanen, Pihla Ruuskanen, Antti Karjalainen, Josefiina Viitamäki ja naapurituottajat.
Kaupungistuminen ja yhteisöllisyyden vähentyminen vaikuttavat merkittävästi suomalaiseen yhteiskuntaan. Myös työelämän muutokset, kuten työikäisen väestön ikääntyminen, ovat ilmiöitä, joihin tulee vastata. Naapurituottajat-hankkeessa tavoitellaan muutoksia, joiden avulla yhteisöllisyys lisääntyy, kaupungeissa elävien ihmisten turvallisuuden tunne parantuu ja osatyökykyisten elämäntilanne kohenee sosiaalisesti vastuullisempaan suuntaan.
Päihdekuntoutujien tarve oman toimijuuden vahvistamiseen ja identiteetin muutokseen kuntoutumisen tukena sopivan haastavan tekemisen avulla on suuri. Lisäksi pääkaupunkiseudun vilkkaalle tapahtumakentälle tarvitaan yhteiskuntavastuullisia toimijoita, jotka tulevat mukaan tapahtumajärjestämisen verkostoihin ja vahvistavat ja rikastavat niitä.
Muita strategisia kokonaisuuksia, joihin hankkeen lähtötilanne liittyy, ovat osatyökykyisten ja toipumiskulttuuriin sitoutuneiden ihmisten elämäntilanteen ja hyvinvoinnin paraneminen sekä erilaisten ihmisten kohtaaminen tapahtumien puitteissa. Lisäksi esiin nousee koetun turvallisuuden parantaminen yhteiskunnallisen osallisuuden menetelmin, jossa viranomaisten ja muiden yhteistyökumppaneiden kanssa käyty aktiivinen keskustelu on tärkeässä roolissa.
Kehittäjäjoukon osalta hankkeessa on tärkein hyödyntää asiakasosallisuuden ja kohderyhmien mukaanottamisen periaatteita. Ensisijainen kohderyhmä, päihdekuntoutujat, osallistuvat hankkeen kehittämiseen osana tiimiä, jossa he pääsevät vaikuttamaan valmennuksen ja tapahtumien sisältöihin ja toteutusprosesseihin, hankkeen juurruttamiseen ja tavoitteita tukevan viestinnän auunnitteluun. Hankkeen työntekijät huolehtivat siitä, että ensisijaisen kohderyhmän mielipide hankkeen toteutuksessa huomioidaan, ja että he pääsevät myös haastamaan itseään kehittämisen yhteydessä.
Päihdekuntoutujia motivoidaan mukaan kehittämiseen innostavan yhteisöllisyyden ja työelämätaitoihin liittyvien konkreettisten hyötyjen, kuten näyttötutkintojen, työkokeilu- ja palkkatukimahdollisuuksien sekä tavoitteellisen, työntekijöiden tukeman vapaaehtoistoiminnan avulla.
1. Laadukas tapahtumatuotannon valmennusmalli, valmistuneiden tiimin osaamista syventävä työskentely ja muu toiminta tukevat osallistujien vahvuuksia sekä uusien taitojen oppimista. Myös voimavarat, hyvinvoinnin lisääntyminen, luovan tekemisen mahdollisuudet ja tunne kuulumisesta yhteisöön lisääntyvät toiminnan myötä.
2. Valmennuksesta jo valmistuneet naapurituottajat jatkavat mukana toiminnassa osana valmistuneiden tiimiä. Valmistuneiden tiimissä he toimivat uusien naapurituottajien vapaaehtoistiimien vetäjinä palkkioperusteisesti sekä syventävät tapahtumatuotannon osaamistaan. Valmistuneiden tiimi vahvistaa osallistujiensa toimintaa oman ympäristön hyväksi.
3. Naapurituottajat-toiminta luo ymmärrystä eriarvoisuuden vähentämisestä Helsingin eri alueilla vapaa-aikaansa viettäville ja hankkeen tapahtumissa käyville ihmisille. Hankkeen viestintä toimii päihdekuntoutujia koskevien ennakkoluulojen vähentämiseksi.
4. Päihteettömyyttä ja yhdenvertaisuutta tukevat tapahtumat sekä kaupunkitilan turvallisuutta koskeva keskustelu lisäävät erilaisista taustoista tulevien ihmisten kohtaamista, jolloin yleinen hyvinvointi ja koettu turvallisuus parantuvat.
Tavoiteltuja muutoksia mitataan selkeiden, Kalliolan muissakin hankkeissa käytettävien arviointikriteerien mukaisesti.
Työntekijät havainnoivat muutosta omien arjen havaintojen, viikkotapaamisten, kehityskeskusteluiden sekä Kalliolan setlementti ry:n kehittämispäällikön toteuttaman itsearvioinnin avulla. Dokumentit, joissa muutosta ja tavoitteisiin pääsemistä seurataan, ovat STEA:lle tehtävät jatkohakemukset ja tuloksellisuusraportit, toimintakertomukset, sekä vuosittain tehtävät toimintasuunnitelmat.
Ensisijaisen kohderyhmän, Naapurituottajat-toiminnan päihdekuntoutujien, hankkeen vaikutuksesta kokemaa muutosta mitataan alku- ja loppukyselyn sekä asiakaspalautekyselyn avulla. Alkukysely toteutetaan valmennuksen alussa, ja loppukysely valmennuskauden lopussa, tapahtuman jälkeen. Kyselyt perustuvat hyvän elämän pääomaa mittaavaan Kalliola-indeksiin, jossa analysoidaan erilaisia hyvän elämän kriteerejä Martha Nussbaumin kyvykkyysteoriaan perustuen. Muita havaintoja ensisijaiselta kohderyhmältä saadaan virkistys- ja kehittämispäivissä, yksilöohjaustapaamisissa, tapahtumatuotannon erilaisissa suunnittelu- ja purkupalavereissa sekä valmistuneiden tiimissä.
Muiden kohderyhmien - tapahtumiin osallistuvan yleisön ja tapahtumajärjestämisen verkostojen - näkemyksiä muutoksen mittaamiseksi kerätään tapahtumissa tarjottavien palautteenantomahdollisuuksien sekä tuloksellisuuteen ja vaikuttavuuteen perustuvan yhteistyökumppanikyselyn avulla. Tapahtumissa tehtävässä palautteenkeruussa käytetään luovuutta esimerkiksi erilaisten palauteseinien avulla. Lisäksi näiden kohderyhmien suullista palautetta ja mahdollista sosiaalisessa mediassa tulevaa palautetta seurataan.
Opiskelijoiden ja harjoittelijoiden kommentteja muutoksen mittaamiseksi kerätään arjen suullisen palautteen sekä lopussa toteutettavan sähköisen palautekyselyn avulla. Ohjausryhmälle toteutetaan tavoitteisiin keskittyvä palautekysely vuosittain.
1. Laadukas tapahtumatuotannon valmennusmalli, valmistuneiden tiimin osaamista syventävä työskentely ja muu toiminta tukevat osallistujien vahvuuksia sekä uusien taitojen oppimista. Myös voimavarat, hyvinvoinnin lisääntyminen, luovan tekemisen mahdollisuudet ja tunne kuulumisesta yhteisöön lisääntyvät toiminnan myötä.
Valmennusmalli ja tapahtumat suunnitellaan ja toteutetaan siten, että hyödynnetään yhteiskehittämistä asiakkaiden kanssa. Valmennuksen suunnittelussa panostetaan haastavaan, monipuoliseen ja luovaan yhteiseen tekemiseen sekä sosiaalisia taitoja kehittävään pienryhmätyöskentelyyn. Tapahtumien osalta suunnitellaan ja järjestetään mahdollisimman paljon perinteistä tapahtumakenttää uusilla tavoilla elävöittäviä vaihtoehtoja, joissa osallistujien vahvuuksia tuetaan laaja-alaisesti. Tapahtumissa näkyy yleisön osallisuus ja mahdollisuudet tulla itse tekemään ja toteuttamaan asioita esimerkiksi työpajoissa tai yhteisissä taideprojekteissa.
Valmennus sisältää seuraavat osa-alueet: tapahtumatuotannon ABC, projektinhallinta ja budjetointi, vapaaehtoisena ja työntekijänä toimiminen, tapahtumien tilat ja turvallisuus, graafinen suunnittelu, markkinointi ja viestintä, äänentoistotekniikka ja tapahtumatuottajan työelämätaidot.
Lisäksi toimiva yksilöohjaus ja naapurituottajien omien tulevaisuuden haaveiden kuuntelu auttavat päihdekuntoutujia hankkeen kautta tapahtuvassa jatkopolutuksessa. Jatkopolkuja etsitään monipuolisesti eri suunnista ja valmennuksen myötä opitut tapahtumatuotannon taidot nähdään laajasti eri aloja tukevina vahvuuksina, ei pelkästään tapahtumatuotannon tai kulttuurialan valmiuksina.
2. Valmennuksesta jo valmistuneet naapurituottajat jatkavat mukana toiminnassa osana valmistuneiden tiimiä. Valmistuneiden tiimissä he toimivat uusien naapurituottajien vapaaehtoistiimien vetäjinä palkkioperusteisesti sekä syventävät tapahtumatuotannon osaamistaan. Valmistuneiden tiimi vahvistaa osallistujiensa toimintaa oman ympäristön hyväksi.
Hankkeessa tapahtuva yhteiskehittäminen on tiivistetty valmistuneiden tiimiksi, jossa osallistujat pääsevät valmennuskausien aikana suunnittelemaan ja kehittämään valmennuksen päättötapahtuman sisältöjä ja eri osa-alueita sekä harjoittelemaan ohjausryhmätyötä ja vapaaehtoisista koostuvien tapahtumatiimien vetämistä. Valmistuneiden tiimi kokoontuu valmennuksen tavoin joka viikko valmennuskauden ajan. Käsiteltäviä sisältöjä ovat mm. vapaaehtoistyön suunnittelu ja työnkuvat, tapahtuman suunnittelu palvelumuotoilun keinoin, sosiaalisen median kanavien käyttö ja turvallisuussuunnittelu. Lisäksi valmistuneet tekevät hankkeen juurruttamista sekä toiminnan arviointia suhteessa tavoitteisiin.
3. Naapurituottajat-toiminta luo ymmärrystä eriarvoisuuden vähentämisestä Helsingin eri alueilla vapaa-aikaansa viettäville ja hankkeen tapahtumissa käyville ihmisille. Hankkeen viestintä toimii päihdekuntoutujia koskevien ennakkoluulojen vähentämiseksi.
Alueen toimijoita otetaan mahdollisuuksien mukaan hankkeen tapahtumien ja valmennusten yhteistyökumppaneiksi (esimerkiksi Kalliolan naapuruustalojen yhteydessä järjestetyissä tapahtumissa). Tapahtumien tuotannot suunnitellaan ja toteutetaan siitä näkökulmasta, että ne tarjoavat jotain uutta ja erilaista alueen tapahtumatarjontaan nähden. Tuotantoverkostoja vahvistetaan esimerkiksi reiluilla sopimus-, lupa- ja palkkioperiaatteilla, joita tuotannoissa hyödynnetään. Eri toimijat saavat hankkeen vaikutuksesta mahdollisuuden parantaa omaa brändiään yhteistyöllä naapurituottajien kanssa.
4. Päihteettömyyttä ja yhdenvertaisuutta tukevat tapahtumat sekä kaupunkitilan turvallisuutta koskeva keskustelu lisäävät erilaisista taustoista tulevien ihmisten kohtaamista, jolloin yleinen hyvinvointi ja koettu turvallisuus parantuvat.
Naapurituottajien tapahtumatuotannoissa pyritään turvallisiin tiloihin ja avoimeen, syrjinnästä vapaaseen ilmapiiriin, jolloin erilaisten ihmisten kohtaaminen myös tapahtumien puitteissa on mahdollista. Samalla panostetaan tapahtumien korkeaan taiteelliseen ja konseptoituun laatuun, joka sitouttaa myös naapurituottajia mukaan toimintaan ja yhteiskehittämiseen.
Aktiivinen sosiaalisen median viestintä tapahtumista tuo hankkeen teemat visuaalisesti havainnollistettuna esille. Koetun turvallisuuden osalta tehdään vaikuttamistyötä Helsingin kaupungin, poliisin, muiden viranomaistoimijoiden sekä yritysmaailman suuntaan. Vaikuttamistyössä ja -viestinnässä keskitytään siihen, että naapurituottajat pääsevät itse ääneen omien ajatustensa ja kokemustensa kanssa.
Naapurituottajat-toimintaan mukaan hakeutuvat päihdekuntoujat ovat tavallisesti siinä vaiheessa, että heille on ajankohtaista oman identiteetin muutoksen työstäminen tulevaisuutta ajatellen, oman toimijuuden kehittäminen, voimavarojen kanavointi haastavaan ja mielekkääseen tekemiseen sekä uusien päihteettömien sosiaalisten suhteiden löytäminen. Myös jatkopolut kohti opintoja ja työelämää ovat kohderyhmälle useimmiten ajankohtaisia.
Naapurituottajien ymmärrystä kerrytetään hankkeen arvioinnissa, kohderyhmän yksilöohjauksessa sekä kaikessa yhteiskehittämisessä. Suuri osa hankkeen kehittämistyöstä nojaa yhteiskehittämiseen yhdessä asiakkaiden kanssa. Tapahtumatuotantoja suunnitellaan yhdessä naapurituottajien kanssa valmistuneiden tiimissä, ja valmennussisältöjä pohditaan ja arvioidaan ennen ja jälkeen valmennuskauden. Naapurituottajat osallistuvat hankkeen juurruttamistyön suunnitteluun ja ovat mukana mahdollisuuksien mukaan yhteistyökumppaneiden tapaamisissa. Asiakasosallisuuden kannalta mietitään työntekijöiden taholta aina siitä saatava paras hyöty asiakkaalle. Tällaisia keinoja ovat esimerkiksi ymmärryksen kerryttäminen osana työkokeilua tai tavoitteellista vapaaehtoistyötä. Toinen hyvä esimerkki tästä on yhteistyö Live-opiston kanssa, jonka puitteissa naapurituottajat voivat suorittaa ammatillisia tutkinnonosia toimintaan osallistumalla.
Muita kohderyhmiä hankkeelle ovat Kallion ja Helsingin alueen tapahtumaverkostot (yhteistyökumppanit) sekä tapahtumiin hakeutuva yleisö. Näiden kohderyhmien kanssa työskentely edellyttää hankkeen työntekijöiltä näiden verkostojen ja niihin kuuluvien henkilöiden toimintatapojen tuntemusta. Tapahtumaverkostoissa on esimerkiksi haasteena toiminnan epäsäännöllisyys ja aktiivisten henkilöiden suuri vaihtuvuus. Toisaalta verkostot ovat hyvin laajat, ja niissä on hankkeen tapahtumien puitteissa yhdistelty mm. sana- ja kuvataidetta, musiikkia, museotoimintaa, kädentaitoja ja yhteiskunnallista vaikuttamista. Myös julkinen sektori on ollut kattavasti mukana yhteistyökuvioissa mm. rakennetun ympäristön ja alueidenkäytön, museoiden sekä kaupunginosia kehittävän stadiluotsitoiminnan kautta.