Neuvola chat, Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialue (RRP, P4, I1)
Neuvola chat tarjoaa asiakkaille ohjausta ja neuvontaa äitiys- ja lastenneuvolan sekä perhesuunnitteluun- ja ehkäisyyn liittyvissä asioissa. Chat palvelee Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialueen asiakkaita, asuinkunnasta riippumatta.
Chat-palveluiden kehittäminen on yksi hyvinvointialueen strategisista tavoitteista. Digitaalisten asiointikanavien mahdollistaminen on nykyaikaista ja asiakasystävällistä. Palveluiden monikanavaistuminen mahdollistaa digitaalisten palveluiden kokonaisuuksien kehityksen myös tulevaisuudessa. Digitaaliset yhteydenottokanavat mahdollistavat myös puhe- ja kuulovammaisten henkilöiden itsenäisen asioinnin.
Tavoitteet:
- Palvelun saatavuuden parantaminen
- Resurssien tehokas hyödyntäminen
- Digitaalisen asioinnin mahdollistaminen
Kehittäjäjoukko:
- Palveluyksikköjohtajat
- Tietohallinto
- Terveydenhoitajat (ammattilaiset)
- RRP 2-hankkeen asiantuntijat
- Yhteydenottojen määrä
- Chat kontaktissa hoituneiden määrä
Neuvolapalveluiden chat kehityksessä on huomioitu kohderyhmä, jolle palvelu on suunnattu. Henkilöiden, joilla ei ole käytössä henkilökohtaisen tunnistautumisen välinettä, kuten nuorten, mahdollisuus asioida palvelussa on huomioitu mahdollistamalla myös anonyymi asiointi.
- 4/2023 toteutettu kysely chat-palveluun liittyen, jossa 54,8% vastaajista toivoi chat-palvelun käyttöönottoa neuvolapalveluissa.
- Neuvola- ja kouluterveydenhuollon ammattilaiset ovat osallistuneet chat ideointi työpajaan teemalla: Mitä asioita chat-palvelussa voi hoitaa