Nuorten aikuisten sujuvat palvelupolut Keski-Uudenmaan hyvinvointialueella

Toimintamallin tavoite on tukea hyvinvointialueen palveluiden järjestämistä nuorille aikuisille (18-24v); parantaa palveluiden jatkuvuutta, oikea-aikaisuutta ja tarkoituksenmukaisuutta huomioiden asiakasryhmän tarpeet palveluiden käyttäjinä. 

Toimintaympäristö **

Pääministeri Sanna Marinin hallitus toteutti Tulevaisuuden sosiaali- ja terveyskeskus 2020–2023-ohjelman, jonka tavoitteina oli 

  • parantaa palveluiden yhdenvertaista saatavuutta, oikea-aikaisuutta ja jatkuvuutta,
  • siirtää toiminnan painotusta ehkäisevään ja ennakoivaan työhön,
  • varmistaa palveluiden laatu ja vaikuttavuus sekä
  • vahvistaa palveluiden monialaisuutta ja yhteen toimivuutta.

Ohjelmalla tavoiteltiin myös sosiaali- ja terveydenhuollon kustannusten taittumista muun muassa digitaalisia ratkaisuja hyödyntämällä. Ohjelmassa tunnistettiin hyvinvointi- ja terveyserojen ilmenemisen sekä mielenterveys- ja päihdehäiriöiden hoidon saatavuuden haasteet.

Haavoittuvassa asemassa olevien nuorten aikuisten palveluiden kehittämiselle on tunnistettu tarve kansallisella tasolla. Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen (THL) Yhdessä aikuistumiseen – elämässä eteenpäin -hankkeessa (YEE-hanke, 2020–2023) havaittiin, että aikuistumiseen ei ole elämänvaiheena ja palvelujärjestelmän kannalta kiinnitetty tarpeeksi huomiota. Nuorten aikuisten palvelut ovat toteutuneet pirstaleisesti, ja kyseisen asiakasryhmän erityispiirteet ja tarpeet jääneet laajalti tunnistamatta. YEE-hankkeessa keskityttiin tarkastelemaan palvelujärjestelmän toimivuutta lakisääteisesti aikuistumisen tuen palveluihin oikeutettujen, erityisen haavoittuvassa asemassa olevien lastensuojelun jälkihuollon sekä yksin alaikäisenä maahan muuttaneiden nuorten aikuisten kannalta. Samalla tunnistettiin tarve ulottaa aikuistumisen tuen palveluita yhdenvertaisemmin myös muille tukea tarvitseville nuorille aikuisille, esimerkiksi pitkäaikaisesti psykiatrisessa hoidossa olleille, joilta puuttuu omia tukiverkostoja. Hankkeessa tunnistettiin palvelujen yhdenvertaisuuden, jatkuvuuden ja monialaisen yhteistyön haasteet. (Hirschovits-Gerz, Heino, Laine & Weckroth 2023.) 

Keski-Uudenmaan hyvinvointialueella (Keusote) nuorten aikuisten tuen saamisessa oli havaittu samoja haasteita kuin kansallisesti, ja tarpeena oli kehittää toimintamalli, joka vahvistaisi etenkin palveluiden monialaisuutta ja yhteen toimivuutta. Aikuistumisen tukea tarvitsevien, asiakkuudessa olevien nuorten aikuisten palveluiden kehittämisen keskiössä olivat ensin erityisesti jälkihuoltonuoret ja seuraavassa vaiheessa kaikki asiakkuudessa olevat nuoret aikuiset. Nuorten aikuisten toimintamalli muodostettiin ja toimintamallia jalkautettiin aikuistumisen tuelle keskeisiin palveluihin Tulevaisuuden sosiaali- ja terveyskeskus -hankkeeseen liittyvänä kehittämistyönä 1.9.2022-31.12.2023 välisellä ajanjaksolla. Samanaikaisesti toteutui organisaation sisäistä uudelleen organisoitumista muun muassa lakimuutosten ja palvelujen ikärajojen yhdenmukaistamisen myötä. 

Liitteet
Lähtötilanne ja strategiset liittymäkohdat

Toimintamallin kehittämisen lähtötilanteessa kohderyhmän aikuistumisen tuki toteutui pitkälti osana työikäisten mielenterveys-, päihde- ja sosiaalipalveluita. Osalla nuorista aikuisista oli mielenterveyshäiriön, päihdehäiriön tai elämänhallinnan haasteiden johdosta kontakti nuorisoasemalle. Jälkihuolto toimi lähtötilanteessa osana lastensuojelua.  
 

Lähtötilanteen kartoittamisessa hyödynnettiin tilasto- ja tutkimustietoa kohderyhmän palvelutarpeesta sekä Keusoten eri palveluiden ammattilaisille ja asiakkaille kohdistettuja fokusryhmähaastatteluja. Alkukartoituksen ja myöhemmin hankkeen aikana kerättyjen tietojen perusteella havaittiin nuorten aikuisten suhteellisen suuri osuus palveluiden käyttäjinä; Keusoten alueella 18-24-vuotiaiden osuus työikäisestä väestöstä oli noin 11 % (Keusoten perustietopankki 2022), mutta perustoimeentulotuen saajissa n. 22 % (Kelan perustoimeentulotuen kuntatilasto 2022), aikuissosiaalityön asiakkuuksissa n. 17 % (Keusoten perustietopankki, 3-6/2023)  ja mielenterveys- ja päihdepalveluiden asiakkuuksissa n. 18% (Keusoten perustietopankki, 10-12/2022). Toimintamallin kehittämisen lähtötilanteessa nuorten aikuisten mielenterveys- ja päihdepalveluihin pääsy saattoi venyä, ja kuntien välillä esiintyi vaihtelua palveluiden aikasaatavuudessa. Viivettä hoitoon pääsyyn aiheutti muun muassa nuorten aikuisten vaihteleva sitoutuminen, jonka takia esimerkiksi varattuja aikoja saattoi jäädä käyttämättä. 
 

Nuorten aikuisten toimintamallilla pyrittiin parantamaan aikuistumisen tuelle keskeisten palveluiden saatavuutta, oikea-aikaisuutta, jatkuvuutta, laatua, monialaisuutta ja yhteen toimivuutta. Kehittämisen tavoitteet linkittyivät Tulevaisuuden sosiaali- ja terveyskeskus 2020–2023-ohjelmaan sekä Keski-Uudenmaan hyvinvointialueen strategisiin tavoitteisiin. 

Liitteet
Kehitystyön lähtökohtana olevat tarpeet

Lähtötilanteen kartoituksessa ammattilaiset nostivat asiakkaiden kannalta tärkeimmiksi kehittämiskohteiksi asiakasryhmälle ominaisten tarpeiden huomioinnin palveluiden toteuttamisessa sekä palveluihin pääsyn nopeuttamisen. Asiakasryhmälle ominaisia tarpeita edustivat ammattilaisten näkökulmasta etenkin itsenäistymiseen ja yhteiskuntaan kiinnittymiseen liittyvät tarpeet. Asiakkaat itse kaipasivat palveluilta erityisesti joustavuutta, hyvää kohtaamista, kuulluksi tulemista, matalan kynnyksen yhteydenottoväyliä ja mahdollisuutta vertaistuen saamiselle. 
 

Työntekijöiden kannalta tärkeimmiksi tarpeiksi tunnistettiin sosiaali- ja terveysalan ammattilaisten yhteistyön ja verkostojen tiivistäminen sekä nuorten aikuisten palvelukokonaisuuden tuntemuksen ja monialaisen työskentelytavan vahvistaminen. 
 

Organisaation näkökulmasta tärkeimpiä kehittämistarpeita olivat palveluiden yhdenvertaisen toteutumisen vahvistaminen ja saavutettavuuden parantaminen, erilaisten asiointikanavien parempi hyödyntäminen sekä palveluprosessien selkeyttäminen. 

Kehittäjäjoukon kokoaminen ja yhteiskehittäminen

Kehittämistyön linjaamista varten perustettiin ohjausryhmä, johon osallistui Keski-Uudenmaan hyvinvointialueen johtoa ja asiantuntijoita organisaation eri yksiköistä sekä hanketyön ammattilaisia Keusoten Tulevaisuuden sosiaali- ja terveyskeskus -hankkeesta. Toimintamallin kehittämistä varten muodostettiin projektiryhmä, johon osallistui projektisuunnittelijan lisäksi hyvinvointialueen johtoa ja henkilöstöä useasta eri yksiköstä (mielenterveys- ja päihdepalvelut, sosiaalinen kuntoutus, mielenterveys- ja päihdepalveluiden asumispalvelut, aikuissosiaalityö, jälkihuolto, maahanmuuttopalvelut, opiskeluhuolto, vammaispalvelut, asiakasohjaus) sekä kokemusasiantuntijoita. 
 

Ohjausryhmän tehtävänä oli nuorten aikuisten palvelujen kehittämistyön linjaaminen ja projektiryhmän tehtävänä oli nuorten aikuisten toimintamallin yhteiskehittäminen. 

Tavoiteltu muutos

Tavoiteltavia muutoksia olivat aiempaa nopeampi hoitoon pääsy, palveluverkoston tiivistyminen, palveluiden pirstaleisuuden ja asiakkaan palvelusta toiseen ohjaamisen väheneminen, monialaisen yhteistyön lisääntyminen sekä sujuvammat palvelupolut nuorille aikuisille. 

Muutoksen mittaaminen

Muutoksen mittaamisessa hyödynnettiin mittarina mielenterveys- ja päihdepalvelujen aikasaatavuutta nuorten aikuisten osalta. Asiakasryhmän osalta seurattiin lisäksi asiakasohjauksen kontaktien määriä ja asiakasohjauksesta eteenpäin ohjautumisen väyliä. Tietoa asiakasmääristä kerättiin osin manuaalisesti, koska systemaattinen tiedonkeruu ei ollut mahdollista kaikissa palveluissa tietojärjestelmistä johtuen. Asiakasmääriä arvioitaessa oli siis huomioitava, että sama asiakas saattoi olla usean eri palvelun osalta kirjanpidossa mukana eli luvut eivät välttämättä antaneet täysin luotettavaa kuvaa kokonaistilanteesta. 
 

Palveluiden aikasaatavuuden, asiakasmäärien ja asiakkaiden ohjautumisen lisäksi tavoiteltujen muutosten toteutumista arvioitiin hankkeen puitteissa käynnistyneiden toimenpiteiden jalkautusta ja hyötyjä arvioimalla. Toimenpiteiden etenemistä arvioitiin ja henkilöstön näkemyksiä kuultiin esimerkiksi yhteisissä palavereissa. 
 

Asiakas- ja työntekijäpalautteen kerääminen toteutui eri yksiköissä vaihtelevasti, joten asiakas- ja työntekijäpalautteita ei käytetty systemaattisesti muutoksen arvioinnissa heikon vertailtavuuden vuoksi. 

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys **

Kehittämistyön kohderyhmänä olivat aikuistumisen tukea tarvitsevat, 18–24-vuotiaat nuoret aikuiset, jotka käyttävät hyvinvointialueen palveluita. Kehittämistyön keskiössä olivat etenkin mielenterveys- ja päihdepalveluiden, jälkihuollon ja sosiaalipalveluiden asiakkuudet. Asiakasymmärrystä nuorten palvelupolun kehittämisen tueksi kerättiin nuorilta itseltään ja sekä heidän kanssaan työskenteleviltä ammattilaisilta.
 

Nuoria aikuisia tavattiin lastensuojelun jälkihuollon kehittäjäryhmässä sekä vierailemalla Keusoten ja kuntien ryhmämuotoisissa palveluissa, joissa nuoret pääsivät osallistumaan kehittämiseen osana toimintaa. Nuorten näkemyksiin perustuen kuvattiin nuoren aikuisen palvelupolku (liitteenä), joka kiteyttää nuoren tarpeet palvelupolulla. Lisäksi nuorilta kysyttiin, miten he toivoisivat ammattilaisten tekevän yhteistyötä ja huomioivan muut tukiverkostot palveluita toteuttaessa. 
 

Nuorten nimeämiä kehittämistarpeita olivat monipuoliset asiointitavat sekä palveluihin hakeutuessa että niiden aikana, hyvä kohtaaminen ammattilaisen kanssa sekä omatyöntekijä, johon voisi olla suoraan yhteydessä. Haasteina koettiin mm. työntekijöiden vaihtuvuus, pitkät odotusajat ja nopea putoaminen palveluista, jos ajanvaraus jää käyttämättä.

Ideointi

Lähtötilanteen kartoittamisen ja projektiryhmän työskentelyn pohjalta tunnistettiin kohderyhmän kannalta tärkeimmät tarpeet aikuistumista tukevissa sote-palveluissa. Nuorten aikuisten tarpeisiin perustuen muodostettiin nuorten aikuisten toimintamalli, joka ohjaa aikuistuvien nuorten palveluiden toteuttamista ja kehittämistä. Seuraavaksi ryhdyttiin ideoimaan ja suunnittelemaan toimintamallin jalkauttamista eli käytännön toteuttamistapoja.  
 

Nuorten aikuisten toimintamallin käytäntöön viemiseksi tunnistettiin toimenpidevaihtoehtoja, joista muodostettiin kaksi vaihtoehtoista mallia toteuttaa aikuistuville nuorille kohdennettuja palveluita. Toisessa mallissa nuorten aikuisten palvelut olisi kerätty samaan fyysiseen toimipisteeseen esimerkiksi kunnittain ja toisessa nuorten aikuisten työntekijät toimisivat jatkossakin osana työikäisten palveluja muodostaen keskenään verkostomaisen rakenteen. Vaihtoehtoisista malleista kerättiin palautetta sekä henkilöstöltä, että johdolta. Tiedonkeruun ja yhteiskehittämisen tuloksia esitettiin ohjausryhmälle, joka linjasi verkostomaisen rakenteen kehittämisen puolesta. 

Idean valinta

Nuorten aikuisten toimintamallin toteuttamistavoiksi valittiin 

  1. verkostomaiset nuorten aikuisten tiimit palveluiden sisällä sekä 
  2. monialaisen ammattilaisverkoston muodostaminen. 

Verkostomaiset rakenteet valittiin muun muassa sen takia, että fyysisille palvelupisteille muodostui esteeksi sopivien tilojen löytäminen. Palveluiden keskittämisessä koettiin uhkaksi palvelun laadun ja saatavuuden paikallinen heikkeneminen etenkin pienissä kunnissa. Toiminnan keskittämisessä erilliseen yksikköön tai tiimiin nähtiin riskinä potentiaalinen siilojen vahvistuminen. Verkostomaisten mallien etuna pidettiin erityisesti jouhevia siirtymiä eri ikäisille suunnattujen palveluiden välillä; esimerkiksi nuorten aikuisten työntekijän työskennellessä osana työikäisten tiimiä, pystyttäisiin asiakkaan siirtymä 25 ikävuoden täyttyessä järjestämään saatellen ja sujuvaa tiedonkulkua turvaten. Verkostomaisen toimintamallin hyödyntämisestä oli myös aiempia positiivisia kokemuksia organisaatiossa. 

Idean konkretisointi ja visualisointi

Yksi nuorten aikuisten toimintamallin keskeisimmistä toteutustavoista oli monialaisen ammattilaisverkoston muodostaminenAmmattilaisverkostossa usean eri palvelun edustajat kokoontuvat säännöllisesti käsittelemään aikuistuvien nuorten palveluita. Verkoston oli tarkoitus tiivistää monialaista yhteistyötä ja palveluiden yhteen toimivuutta sekä parantaa palveluverkoston tuntemusta ja palvelupolkujen sujuvuutta nuorten aikuisten toimintamallin mukaisilla tavoilla. Verkoston tavoitteena oli muun muassa edistää tiedonkulkua ammattilaisten välillä, esimerkiksi asiakasryhmälle ajankohtaisista ilmiöistä, toimivista käytänteistä ja mahdollisista pullonkauloista nuoren aikuisen palvelupolulla.  
 

Nuorten aikuisten toimintamallia jalkautettiin palveluihin myös useilla muilla toimenpiteillä. Omatyöntekijän roolia juurrutettiin kohdentamalla henkilöstöä nuorten aikuisten asiakasryhmälle eri palveluiden sisällä sekä vahvistamalla koordinoivaa työskentelytapaa nuoren aikuisen palveluiden järjestämisessä. Tavoitteina oli, että nuorten aikuisten omat työntekijät 

  • tuntevat asiakasryhmän tarpeet ja erityispiirteet, 
  • pystyvät vastaamaan asiakkaiden palvelutarpeisiin joustavasti sekä
  • pystyvät tarvittaessa yhteensovittamaan ja koordinoimaan monialaista tukea tarvitsevien asiakkaiden palvelukokonaisuuksia. 
     

Kaikista haavoittuvimmassa asemassa olevien nuorten aikuisten palveluiden sujuvuuteen kiinnitettiin erityistä huomiota. Keusotella jälkihuoltonuorten palvelupolkujen kehittäminen oli yksi nuorten aikuisten palveluiden kehittämisen kärjistä. Erityisessä syrjäytymisvaarassa oleville asiakkaille suunniteltiin ja pilotoitiin räätälöidympää palvelua palveluiden piiristä putoamisen ehkäisemiseksi. 

Ratkaisun testaaminen

Nuorten aikuisten ammattilaisverkoston suunniteltiin käynnistyvän syksyllä 2023 ja eri palveluiden sisäisten nuorten aikuisten tiimien 5–12/2023 välisellä ajanjaksolla organisaation muut muutokset huomioiden. Nuorten aikuisten toimintamallin mukaista yhteistyön tiivistämistä suunniteltiin toteutettavaksi tarpeen mukaisissa työryhmissä ja työpajoissa syksyn 2023 aikana. Palveluverkoston tuntemusta edistettiin suunnittelemalla syksylle 2023 lisäksi laajempi verkostoitumistilaisuus, joka oli suunnattu myös Keusoten ulkopuolisille toimijoille. Tavoitteena oli tunnistaa syksyn 2023 aikana nuorten aikuisten tiimien osaamisen kehittämistarpeita ja suunnitella osaamisen vahvistamista tämän pohjalta. 

Kokeilussa opittua

Hankeajan päättyessä toimintamallin jalkautus ja vakiinnuttaminen jää osin kesken. Toimintamallin kehittämis- ja käyttöönottoprosessissa korostui varhaisen aikatauluttamisen merkitys. Prosessia hidasti omalta osaltaan ajallisten resurssien haasteet; esimerkiksi yhteisiä kokousaikoja saattoi olla hankala löytää kehittämistyön etenemisen kannalta riittävän nopealla aikataululla. 

Ratkaisun perusidea **

Nuorten aikuisten toimintamalli kehitettiin ohjaamaan aikuistuvien nuorten palveluiden toteuttamista Keski-Uudenmaan hyvinvointialueella. Toimintamallissa on kuvattu asiakasryhmän tarpeisiin perustuen keskeiset elementit, joista nuorten aikuisten sujuva palvelupolku koostuu. Toimintamalli muodostuu neljästä osa-alueesta, jotka ovat

1. Helposti lähestyttävät palvelut - Matala kynnys ja monikanavainen asiointi

2. Aikuistumisen tuki - Nuorten erilaiset lähtökohdat aikuistumiseen ja tuen tarpeet itsenäistymiseen

3. Omatyöntekijä - Nuorella on hänen palvelutarpeensa mukainen omatyöntekijä, joka tuntee asiakkaan kokonaistilanteen 

4. Yhteensovitetut palvelut - Aikuistuville nuorille, jotka tarvitsevat eniten ammattilaisten tukea ja palveluita

Liitteessä nuorten aikuisten toimintamallin kuvaus.

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot **

Toimintamallin toteutuminen vaatii henkilöstöresurssin kohdentamista asiakasryhmälle, nuorten aikuisten parissa työskentelevien tiimien osaamisen vahvistamista, yhdenmukaisia käytänteitä asiakasryhmän kohtaamisessa sekä rakenteita monialaiselle yhteistyölle. Käytännön ratkaisut, joiden avulla toimintamallia jalkautettiin osaksi arjen toimintaa Keusotessa olivat:

  • Verkostomaisen nuorten aikuisten tiimin perustaminen mielenterveys- ja päihdepalveluihin, aikuistuvien nuorten tarpeisiin vastaavien työskentelytapojen vakiinnuttaminen tiimissä. 
    Tiimin toiminta käynnistyi toukokuussa 2023. Nuorisoaseman asiakkuudet siirtyivät tarvittaessa suunnitelmallisesti ja hallitusti mielenterveys- ja päihdepalveluiden nuorten tiimin asiakkuuksiksi. Tiimin toimintaa ja yhteistyötä keskeisten toimijoiden kanssa tuetaan viikoittaisella palaverirakenteella ja yhteisillä työpajoilla. Tiimin osaamista vahvistetaan muun muassa uusien menetelmien kouluttamisella ja monialaisen yhteistyön vahvistamisella. Nuorten aikuisten toimintamallin mukaisten käytänteiden toteutumista seurataan ja arvioidaan. 
  • Lastensuojelun jälkihuollon siirtyminen osaksi aikuissosiaalityötä; integroinnin tukeminen yhteistyötä kehittämällä
    Siirto toteutui toukokuussa 2023. Yhteistyön kehittäminen toteutuu jälkihuollon, mielenterveys- ja päihdepalveluiden sekä asiakasohjauksen yhteisessä työryhmässä. Työryhmä suunnittelee muun muassa sujuvampia palvelupolkuja erityisen haavoittuvassa asemassa oleville jälkihuollon nuorille aikuisille. Jälkihuollon edustus tulee olemaan mukana aikuissosiaalityön nuorten aikuisten tiimissä, jonka on tarkoitus esimerkiksi yhdenmukaistaa aikuissosiaalityön ja jälkihuollon käytänteitä nuorten aikuisten tukemisen osalta. 
  • Aikuissosiaalityön ja jälkihuollon yhteisen nuorten aikuisten tiimin perustaminen ja aikuistuvien nuorten tarpeisiin vastaavien työskentelytapojen vakiinnuttaminen tiimissä. 
    Aikuissosiaalityön aluejaon muuttuessa käytänteitä yhdenmukaistetaan ja nuorten aikuisten asiakasryhmälle kohdennetaan henkilöstöresurssia. Tiimin käynnistämistä ja toimintaa suunnitellaan loppuvuodesta 2023, ja toiminta käynnistyy vuoden 2024 alussa. Tiimin osaamista vahvistetaan tarpeen mukaan, esimerkiksi monialaista yhteistyötä vahvistamalla. Nuorten aikuisten toimintamallin mukaisten käytänteiden toteutumista seurataan ja arvioidaan. 
  • Nuorten aikuisten ammattilaisverkoston muodostaminen monialaisen yhteistyön tiivistämiseksi. 
    Verkosto on kokoontunut säännöllisesti syksystä 2023 alkaen ja käsitellyt tapaamisissa asiakasryhmälle keskeisiä aiheita /nuorten aikuisten palvelupolkuja monialaisessa yhteistyössä. Verkoston tapaamisiin kutsutaan laaja edustus aikuistuville nuorille keskeisistä palveluista. Ammattilaisverkoston toiminnasta jaetaan tietoa kaikille kohdennetusti nuorten aikuisten parissa työskenteleville yhteisen Teams-kanavan kautta. Teams-kanava mahdollistaa kehittämisideoiden ja muun tiedon jakamisen matalalla kynnyksellä aikuistuvien nuorten sote-palveluissa. Tulevaisuudessa verkosto voi koordinoida tarpeen mukaan pienempien työryhmien perustamista sekä mahdollisesti suurempien verkostotilaisuuksien järjestämistä. 

Keusotella jatkokehittämiskohteiksi jäävät konkreettisten yhteistyökäytänteiden sopimisen jatkaminen nuorten aikuisten palveluverkoston toimijoiden välillä sekä nuorten aikuisten tiimien tukeminen konkreettisen palvelutoiminnan kehittämisessä asiakasryhmän erityistarpeita vastaavaksi. 

Liitteessä ammattilaisverkoston konseptin kuvaus.

Vinkit toimintamallin soveltajille **

Toimintamallin soveltaminen vaatii henkilöstöresurssien kohdentamista 18–24-vuotiaiden ikäryhmälle aikuistumisen tuelle keskeisissä hyvinvointialueen palveluissa. Toimintamallin mukainen työskentely vaatii henkilöstöltä osaamista aikuistuvan nuoren tarpeista ja elämänvaiheen erityispiirteistä. 

Nuorten aikuisten palvelupolkujen kehittäminen vaatii monialaista yhteistyötä. Yhteistyölle tarvitaan rakenteet, jotka mahdollistavat yhteiskehittämisen. 

Arvioinnin tulokset tiivistettynä **

Toimintamallin jalkautus jää osin kesken hankeajan päättyessä. Toimintamallin jalkauttamista ja käytänteiden vakiinnuttamista jatketaan palveluiden omana kehittämistoimintana Tulevaisuuden sosiaali- ja terveyskeskus -hankkeen päättymisen jälkeen. Osa kehittämisestä linkittyy Kestävän kasvun (RRP2) -hankkeen kehittämistoimintaan, joka käynnistyy syksyllä 2023 ja jatkuu vuoden 2025 kesäkuun loppuun saakka. 

Tärkeänä muutoksen mittarina pidetty mielenterveys- ja päihdepalvelujen aikasaatavuus on parantunut hankeajan puitteissa nuorten aikuisten asiakasryhmän osalta ja asiakasryhmän avunsaanti on hankkeen päättyessä yhdenmukaisempaa Keusoten alueella. Syksyllä 2023 nuori aikuinen on saattanut päästä mielenterveys- ja päihdepalveluiden lähimpään toimipisteeseen hoitajan vastaanotolle jo parissa päivässä, usein hoitotakuuajan puitteissa ja väliaikaisten haasteiden seurauksena (poissaolot, perhevapaat) yleensä korkeintaan kolmen viikon kuluessa. Mielenterveys- ja päihdepalveluiden nuorten aikuisten tiimissä koettiin palvelun kohdentaminen nuorille aikuisille odotettuna muutoksena. Työ nuorten aikuisten parissa nähtiin ajoittain haastavana, mutta palkitsevana. Toimintamallin mukainen joustava työote ja elämänvaiheen erityispiirteiden tuntemus toteutuu tiimin toiminnassa. 

Nuorille aikuisille pystytään tarjoamaan paremmin tukea aikuistumiseen ja räätälöidympää palvelua. Etenkin jälkihuollon asiakkaiden palvelupolkujen sujuvuutta on kehitetty ja kehittämistä jatketaan edelleen. Palveluverkosto on alkanut tiivistyä ja toimijat tuntea toisiaan paremmin. 

Nuorten aikuisten toimintamallin jalkautumisen arvioimiseksi tullaan tekemään kartoitus, joka tuottaa tietoa siitä, kuinka hyvin toimintamallin mukaiset käytänteet toteutuvat mielenterveys- ja päihdepalveluissa sekä sosiaalipalveluissa. Kartoituksen tuloksia hyödynnetään palveluiden kehittämistyössä.