OK - A-klinikkasäätiö/ Vertaisohjaajakoulutus (Wertzu)

Vertaisohjaajakoulutus syntyi asiakkaiden tarpeesta koulutukseen, jossa voisi testata omaa opiskelu/toimintakykyään. Hankekehittäjät (asiakkaat) osallistuivat alusta lähtien koulutuksen kehittämiseen (sisällön suunnittelu, toteutus ja arviointi).

Toimintaympäristö

Kts. liite Näkökulmataulukko

Kts. otsikko VINKIT TOIMINTAMALLIN SOVELTAJILLE

 

Kehitystyön lähtökohtana olevat tarpeet

Vertaisohjaajakoulutus syntyi asiakkaiden tarpeesta ns. matalan kynnyksen koulutukseen, jossa voisi testata omaa toimintakykyään. Monien asiakkaiden kohdalla on käynyt ilmi, että peruskoulu on ollut ainoa koulu, joka on virallisesti käyty loppuun saakka. Ammattitutkintoon johtava koulutus on aloitettu, mutta harva on päihteiden käytön vuoksi saanut suoritettua opiskeluita loppuun. Vaatimustaso ei saisi olla liian korkea eikä liian matala ja koulutuksen haluttiin olevan tavoitteellista, josta on hyötyä asiakkaalle koulutuksen jälkeenkin. Asiakkaat haluttiin suunnittelutyöhön mukaan heti alusta saakka. Vertaisohjaajakoulutus pilotoitiin ensimmäisen kerran keväällä 2017.

Asiakkaan tarpeet

  • Oman kuntoutumisen tueksi
  • Tekemistä päiviin
  • Tarve voida osallistua asioihin, tekemiseen ”niin kuin kaikki muutkin ihmiset”
  • Tuoda omat kokemukset, tiedot, taidot, oma asiantuntijuus esiin
  • Auttaa, tukea vertaisia – ”omien tekojen hyvittäminen”

Työntekijän tarpeet

  • Saisi ohjattua asiakkaan johonkin tekemiseen/toimintaan, johon ei vaadita täyspäihteettömyyttä tai toimintakykyä
  • Päästä käsitykseen asiakkaan toimintakyvystä ja sitoutumisesta hoitoon/kuntoutumiseen
  • Toteuttaa tuloksellista ja vaikuttavaa hoitoa

Organisaation tarpeet

  • Hoidon tuloksellisuus ja vaikuttavuus
  • Yhteisöllisyyden luominen
  • Asiakasosallisuuden lisääminen

Poliittisen päätöksenteon tarpeet

  • Asiakkaiden osallistamisprosessin vieminen hallintoon ja poliittiseen tietoon

 

Kehittäjäjoukon kokoaminen ja yhteiskehittäminen

Kehittäjät: Vertaisohjaajakoulutuksen ovat kehittäneet OK-hankkeen hankekehittäjät.

Vastuuhenkilön yhteystiedot: Teemu Kaskela, teemu.kaskela@a-klinikka.fi, Puh. 0504300545

 

Tavoiteltu muutos

Asiakasosallisuuden lisääntyminen. Asiakkailla tarve voida osallistua asioihin, tekemiseen ”niin kuin kaikki muutkin ihmiset”. Tuoda omat kokemukset, tiedot, taidot, oma asiantuntijuus esiin. Auttaa, tukea vertaisia – ”omien tekojen hyvittäminen”.

Asiakkaan oman kuntoutumisen tukeminen. Saisi ohjattua asiakkaan johonkin tekemiseen/toimintaan, johon ei vaadita täyspäihteettömyyttä tai toimintakykyä. Päästä käsitykseen asiakkaan toimintakyvystä ja sitoutumisesta hoitoon/kuntoutumiseen. Toteuttaa tuloksellista ja vaikuttavaa hoitoa.

 

Muutoksen mittaaminen

Arviointikysymykset, -kriteerit ja indikaattorit

  • Asiakkaan kokemukset vertaisohjaajakoulutuksesta: Mikä meni hyvin? Mitä kehittettävää on? Mitä otat mukaasi tältä ryhmäkerralta?/ Mitä opin?
  • Osallistujamäärät per ryhmäkerta.
  • Koulutuksen aloittaneiden määrä / Valmistuneiden määrä.

Arvioinnissa käytettävät menetelmät

  • Haastattelu, kysely
  • Havainnointi
  • Kollektiivinen muistelu
  • Osallistujien itsearviointi (oma kansio, vihko, portfolio tms.)
  • Tilastointi

 

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Opioidikorvaushoitoa toteuttavien yksiköiden asiakkaille.

Asiakasosallisuuden lisääntyminen. Asiakkailla tarve voida osallistua asioihin ja tekemiseen ”niin kuin kaikki muutkin ihmiset”. Tuoda omat kokemukset, tiedot, taidot, oma asiantuntijuus esiin. Auttaa, tukea vertaisia – ”omien tekojen hyvittäminen”.

Asiakkaan oman kuntoutumisen tukeminen. Saisi ohjattua asiakkaan johonkin tekemiseen/toimintaan, johon ei vaadita täyspäihteettömyyttä tai toimintakykyä. Päästä käsitykseen asiakkaan toimintakyvystä ja sitoutumisesta hoitoon/ kuntoutumiseen. Toteuttaa tuloksellista ja vaikuttavaa hoitoa.

 

Ratkaisun perusidea

Käyttötarkoitus

Vertaisohjaajakoulutus on kehitetty asiakasosallisuuden, vertaisuuden, yhteisöllisyyden kehittämiseksi ja lisäämiseksi opioidikorvaushoitoa toteuttavaan yksikköön sekä asiakkaan oman kuntoutumisen tueksi.

Koulutuksen tavoitteena on kouluttautua vertaisohjaajaksi.

TAVOITTEET

Asiakkaan tavoitteet

  • Oman arvontunteen löytyminen, voimaantuminen
  • Voida osallistua koulutukseen, jossa voi käydä testaamassa omaa toimintakykyä (sitoutuminen tiettyyn päivään, kellon aikaan, ohjattuun toimintaan, ryhmässä toimimisen taidot jne.)
  • Jaettu asiantuntijuus
  • Valmistua vertaisohjaajaksi

Työntekijän tavoitteet

  • Kehittää koulutus, joka olisi laajemmalle kohderyhmälle mahdollinen vrt kokemusasiantuntijakoulutus
  • Jaettu asiantuntijuus
  • Asiakkaiden kuntoutuminen ja päihteettömyyden tukeminen

Organisaation tavoitteet

  • Kehittää ja lisätä asiakkaiden psykososiaalisen kuntoutumisen jatkuvuutta
  • Jaettu asiantuntijuus

Poliittisen päätöksenteon tavoitteet

  • Asiakkaiden osallistamisprosessin vieminen hallintoon ja poliittiseen tietoon

TÄMÄ TOIMINTAMALLI ON OSALLISUUDEN PALANEN

Toimintamalli on kuvattu ja arvioitu ensi sijassa osallisuuden edistämisen näkökulmasta. ”Osallisuuden palaset” edistävät erityisesti heikoimmassa asemassa olevien osallisuutta.

 

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

TOTEUTUKSEN SUUNNITELMA

Vertaisohjaajakoulutusta lähdettiin suunnittelemaan hankekehittäjien (asiakkaiden) kanssa yhdessä.

Ennen ensimmäisen koulutuksen pilotointia pidettiin kolme työpajaa, joissa pohdittiin vastauksia kysymyksiin: Kuka voi olla vertaisohjaaja? Mitä vertaisohjaaja tekee? Mitä vertaisohjaajan täytyisi osata? Miten asioita täytyisi opettaa koulutukseen osallistujille? Mitä käytännön asioita täytyisi huomioida koulutuksen aikana?

Keskustelusta kirjattiin pääkohtia kokoajan fläpeille, joista yhdessä rakennettiin koulutusrunko, jota lähdettiin käytännössä kokeilemaan hankekehittäjien kanssa.

 

Vinkit toimintamallin soveltajille

Vertaisohjaajakoulutus kestää kaksi kuukautta (8 kertaa, kerran viikossa, 4h kerrallaan). Asiakkaat osallistuivat suunnittelutyöhön heti alusta asti. Koulutuksen sisällössä huomioidaan osallistujien yksilölliset tarpeet.

Tarvittavat resurssit

Kaksi ammattilaista ohjaajina, vertaisohjaajia voi työskennellä apuohjaajina. Tila toiminnan toteuttamiseksi, koulutusmateriaalit, retkikustannukset ym.

Asiakasosallistujien toimeentulo

Esimerkiksi työmarkkinatuki, toimeentulotuki tai eläke. Koulutukseen osallistumisesta ei makseta asiakkaille palkkiota.

Järjestämisvastuu, tärkeät kehittämiskumppanit

Päihdehuollon sekä sosiaalisen kuntoutuksen järjestämisestä vastaa kunta, kehittämiskumppaneina järjestöt ja yritykset. Yhteistyötä TYP-palvelujen kanssa tarvitaan.

 

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Opioidikorvaushoito on lääkeavusteista psykososiaalista kuntoutusta. Vertaisohjaajakoulutus soveltuu hyvin yhdeksi osaksi psykososiaalista kuntoutusta. Hankkeen aikana järjestettiin neljä vertaisohjaajakoulutusta, joihin osallistui 41 asiakasta ja joista vertaisohjaajakoulutuksesta valmistui 28 vertaisohjaajaa.

Hyväksi havaittiin se, että on olemassa oleva koulutusrakenne (mietitty alunperin asiakkaiden kanssa yhdessä), joka kuitenkin muovautuu osallistuvien asiakkaiden tarpeiden mukaisesti.

Hyvää oli myös koulutuksen pituus. Kerran viikossa kahdeksan kertaa neljän tunnin ajan (välissä lounastauko). Sopivan pitkä, mutta ei kuitenkaan liian lyhyt aika. Ryhmän lainalaisuudet ehtii tapahtua tässä ajassa.

Ohjaajat kokivat haasteena ryhmään osallistuvien eri kuntoutumisen vaiheet. Osa osallistujista oli ns. alkutaipaleella, toiset taas olivat jo edenneitä ja osa siltä ja väliltä. Ryhmän ohjaajilta ohjaustyö vaatii paljon ja myös luovuutta hakea ryhmälle sopivia erilaisia menetelmiä. Myös rohkeutta kokeilla uusia asioita.

Vertaisohjaajakoulutus on varsin kustannustehokas menetelmä osana psykososiaalista kuntoutusta erit. jos on mahdollista käyttää omaa ryhmätilaa ilman vuokrakustannuksia.

ARVIOINNIN TOTEUTUS

Tilanne ennen käytännön toimeenpanoa: 

Kokemus siitä, että useimmat opioidikorvaushoidon asiakkaat eivät osallistu ryhmiin vapaaehtoisesti eivätkä pysty sitoutumaan ryhmiin. Ryhmien osallistujamäärät ovat olleet 1 - 3 asiakasta.

Täytyy olla päihteetön, että voi osallistua ja olla osallinen ryhmätoiminnassa.

Asiakkaiden toimintakyvyn arviointi on hankalaa.

Tilanne käytännön toimeenpanon aikana: 

Opioidikorvaushoidossa olevat asiakkaat tarvitsevat ja hyötyvät tavoitteellisesta tekemisestä ryhmässä.

Asiakkaat pystyvät sitoutumaan ryhmään ja hyötyvät ryhmätoiminnoista. Valmistuneiden määrät koulutuksista: 28/41.

Vertaisohjaajakoulutus toimii hyvin yhtenä työvälineenä arvioitaessa asiakkaan toimintakykyä. Toimii hyvin yhtenä osana psykososiaalista kuntoutusta.

Tukee asiakkaiden työelämä- ja opiskelupolkujen rakentamista.

Tilanne käytännön toimeenpanon jälkeen: 

Pyritään juurruttamaan toiminta yhdeksi ryhmätoiminnoksi opioidikorvaushoidon yksikköön.