Omaishoidon kehittäminen Kainuun hyvinvointialueella (RRP,P4,I1)

Mallissa kiinnitetään huomiota omaishoitajien jaksamisen tunnistamiseen ,  oikea-aikaisiin palveluihin pääsemisen  ja varhaisen tuen edistämiseen.  

Toimintaympäristö

Valtakunnallisten ja alueella tehtyjen selvitysten perusteella pandemian vaikutukset kohdistuvat omaishoitajien jaksamiseen. Koronapandemia on vaikuttanut palvelujen kuten kotiin tarjottavaan apuun, tukipalveluiden ja lyhytaikaishoitopaikkojen saatavuuteen.  Koronapandemian aikana omaistaan ja läheistään hoitavien on pitänyt selviytyä poikkeusolon aikana monesti yksin eikä tarvittavaa neuvontaa ja ohjausta ole ollut saatavilla. Kestävän kasvun Kainuu II- hankkeessa edistetään heikossa ja haavoittuvassa asemassa olevien erityisryhmien palveluita.  Kainuun hyvinvointialueella kaikkien ikäryhmien omaishoito keskittyy sosiaali- ja perhepalvelujen toiminta-alueelle. Kehittämisen toimenpiteet kohdennetaan Kainuun hyvinvointialueen järjestelmäsuunnitelman linjausten mukaisesti palvelujen yhdenvertaiseen saatavuuteen ja hyvinvoinnin ja terveyden edistämiseen sekä digitaalisten palveluiden kehittämiseen.

 

 

 

Kehitystyön lähtökohtana olevat tarpeet
  • Tarvitaan toimintatapoja, jotka kannustavat omaistaan ja läheistään hoitavia itse toimimaan oman hyvinvointinsa ja terveytensä puolesta
  • Tarvitaan omaishoitajien luottamusta palveluihin
  • Tarvitaan eri ammattiryhmien yhteistä toimintaa omaishoitajien hyvinvoinnin edistämiseksi
  • Tarvitaan menetelmiä tuen tarpeen tunnistamiseen
  • Tarvitaan tiedon vientiä paikkoihin, joilla edistetään oikea-aikaista palveluihin hakeutumista
  • Tarvitaan tietoa ja palveluita, joilla omaishoitajat selviytyvät kriisitilanteissa
  • Tarvitaan uudenlaisia ratkaisuja, joiden avulla tuetaan monialaisten palveluiden löydettävyyttä ja yhdenvertaista saavutettavuutta
  • Tarvitaan ennaltaehkäiseviä ja matalan kynnyksen kohtaamispaikkoja tukemaan yhteisöllisyyttä, arkea ja sosiaalisia suhteita
  • Tarvitaan selkeää tietoa erilaisista tuen muodoista 

 

Liitteet
Kuva
Kehittämisen lähtökohtana olevia tarpeita
Kehittämisen lähtökohtana olevia tarpeita
Kehittäjäjoukon kokoaminen ja yhteiskehittäminen

Kehittämistä varten on muodostettu yhteiskehittämisen työryhmä, jossa mukana ovat  Kainuun hyvinvointialueen sosiaali- ja perhepalveluiden ikäihmisten ja vammaispalvelujen sosiaaliohjaajia ja johtavia sosiaalityöntekijöitä  sekä hankkeen suunnittelija. Kehittämiseen pyydetään mukaan  omaishoitajia ja järjestöjen toimijoita sekä ammattilaisia Kainuun hyvinvointialueen eri toimialueilta kehittämisen eri vaiheissa. 

Tavoiteltu muutos

Suunniteltujen toimenpiteiden tarkoituksena on, että omaishoitajat ohjautuvat oikea-aikaisesta palveluiden piiriin ja saavat tietoa oman jaksamisen tukemisen mahdollisuuksista sekä neuvoa omaehtoiseen terveyden edistämiseen. 

 

Muutoksen mittaaminen

Kehittämisen aikana arviointia seuraavista mittareista ei päästy yhteiseen ymmärrykseen. Omaishoitajien terveystarkastuksessa käyntejä tullaan jatkossa seuraamaan osana hyvinvoinnin- ja terveyden edistämisen työtä. 

Toteutussuunnitelma

Suunniteltuja toimenpiteitä ovat: 

1.Kuvataan omaishoidon palvelukokonaisuus  Kainuun hyvinvointialueen hoito-ja palveluketju sivustolle. Sisältää omaishoitajien terveystarkastuksen palvelupolkukuvauksen kehittämisen  ja  Cope- indeksin käytön vahvistamisen ammattilaisten keskuudessa 

2. Kehitetään omaishoitajien hyvinvointia tukeva osallistava ryhmämuotoinen palveluohjausmalli yhdessä järjestöjen kanssa

3. luodaan malli/rakenne omaishoitajien valmennuksista

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Kestävän kasvun Kainuu -hankkeen mukaan omaishoitajat kuuluvat heikossa ja haavoittuvassa asemassa olevaan asiakasryhmään. Koronapandemia on vaikuttanut monin eri tavoin omaishoitajien jaksamiseen. Kohderyhmään kuuluvat ne henkilöt, jotka pitävät huolta sairaasta, vammaisesta tai ikääntyneestä omaisestaan tai läheisestään sekä ne henkilöt, jotka eivät ole tehneet sopimusta omaishoitajuudesta hyvinvointialueen kanssa. 

Kestävän kasvun Kainuun I- vaiheessa syksyllä 2022 kerättiin kyselyllä tietoa omaishoitajien jaksamisesta ja tarvittavasta tuesta, lakisääteisten palveluiden saatavuudesta korona-aikana sekä toiveita tarvittavasta tuesta jatkossa omaishoitajana toimimiseen.  Kyselyyn saatiin 70 vastausta. Omaishoitajien vastauksista kävi ilmi, että eniten heidän  elämäntilannettaan korona-aikana kuvasivat tunne jäämisestä yksin hoidettavan kanssa (36 vastaajaa) ja yli puolet vastaajista kokivat sosiaalisen elämän kapeutumista. Palvelut, joista omaishoitajat olisivat korona -aikana saaneet tukea olivat oman jaksamisen tukeminen, enemmän mahdollisuuksia omaishoidon vapaiden järjestämiseen, siivousapu, tiedon saanti, mahdollisuus pitää omaishoidon vapaat, yhteydenotto omatyöntekijältä tai sosiaali-ja terveysalan ammattihenkilöltä, hoidettavan terveydentilaan avun saaminen. Yhteiskehittämisen työryhmä on hyödyntänyt kyselyn tuloksia omaishoidon kehittämisessä Kestävän kasvun Kainuu II- vaiheessa. 

 

Ideointi

Ensimmäisessä työpajassa käytettiin Tulevaisuusmuistelu- menetelmää, jonka  avulla etsittiin uusia ideoita ja
toimintatapoja. 

 

Idean valinta

Työapajan ideoista valittiin useampi idea kehittämisen toimenpiteiksi: 

  1. Edistetään oikea-aikaista palveluihin pääsyä kuvaamalla omaishoidon palvelukokonaisuus 
  2. Edistetään varhaista tukea kehittämällä ryhmämuotoista palveluohjausta
  3. Tunnistetaan omaishoitajien jaksaminen vahvistamalla omaishoitajien terveystarkastuksista tiedottamista,  Cope- indeksi käyttämistä tuen tarpeen tunnistamiseen
  4. Kehitetään uudenlainen omaishoitajien valmennusten toteuttamistapa

 

Idean konkretisointi ja visualisointi

2.  Ryhmämuotoisen palveluohjauksen kehittäminen

Hyvinvointialueen ammattilaisten ja järjestöjen edustajat kokoontuivat yhteisiin työpajoihin. Idean taustalla oli tarve syventää ymmärrystä erilaisista omaishoitotilanteista sekä kehittää ryhmätoiminnan sisältöä siten, että omaishoitajien osallisuus tulee huomioiduksi. Konkretisointi käynnistyi 1. työpajassa, jossa hyödynnettiin asiakasprofiilimenetelmää – osallistujien kokemuksia ja näkemyksiä kerättiin järjestelmällisesti, jotta ryhmätoiminnan sisältö pohjautuisi todellisiin tarpeisiin. 

Kehittämisen rinnalla  toteutettiin ryhmätoiminnan pilotti iäkkäille omaishoitajille, jonka avulla saatiin käytännön havaintoja ja palautetta toiminnan kehittämiseksi. Toisen työpajan pienryhmätyöskentelyssä hyödynnettiin 1. työpajan tuloksia ja kehittämisen rinnalla toteutetun ryhmätoimintaan osallistuneiden omaishoitajien kyselyn tuloksia.  Idea hioutui Vertaistuellisten tapaamiset- ohjeeksi, jossa kuvataan ryhmätoiminnan edellytyksiä, tavoitteita, avainresursseja, tärkeitä yhteistyökumppaneita ja kunkin toimijan edellytyksiä ohjeen käyttämiseen. Visualisoinnissa käytettiin pohjana liiketoimintakanvaasia. Lopuksi ohjeen mukainen ryhmätoiminta pilotoitiin iäkkäille omaishoitajille. Tämä ryhmätoimintapilotti toteutettiin etäyhteydellä. 

 

Idean testaus asiakkaalla

2.  Ryhmämuotoisen palveluohjauksen kehittäminen

Idean testattiin iäkkäille omaishoitajille suunnatussa ryhmätoiminnassa. Omaishoitajia kutsuttiin mukaan someilmoitusten, kotihoidon ja omaishoidon työntekijöiden kautta. Idean toimivuuden testaamisessa oli mukana lähihoitajaopiskelijoita, jotka suorittivat oma asiakas tehtävää kotihoidossa toimimisen tutkinnon osassa. Lähihoitaja opiskelijat olivat pareittain omaishoitoperheissä omaishoidettavan kanssa ja näin mahdollistui omaishoitajien osallistuminen ryhmätoimintaan. Opiskelijat kysyivät ensimmäisellä kotikäynnillä osallistujien toiveita ryhmätoiminnan sisältöön. Ryhmätoimintakertoja oli kolme ja ne sisälsivät asiantuntijaluentoja aiheista mielen hyvinvointi , Kainuun hyvinvointialueen digitaaliset palvelut, apuvälineet kotona asumisen tukemiseksi. Viimeisen virkistäytymisaiheisen ryhmätoimintakerran ohjasivat lähihoitajaopiskelijat ja mukana oli myös  omaishoidettavia yhdessä omaishoitajien kanssa. 

Ryhmätoimintaan osallistuneiden omaishoitajien kyselyvastauksista saatiin arvokasta tietoa siitä, millaiset tekijät tukevat omaishoitajien hyvinvointia. Ryhmätoiminnassa korostui vertaisuus ja  idea muokattiin Vertaistuelliset tapaamiset- ohjeeksi, jonka avulla ammattilaisen on hyvä käynnistää ryhmätapaamisia. Asiakkaiden antamat palautteet  yhdessä asiakasprofiilien kanssa nostivat esiin käytännön tarpeita, toiveita ja haasteita, jotka otettiin suoraan huomioon ohjeen laatimisessa. 

Ratkaisun testaaminen

2.  Ryhmämuotoisen palveluohjauksen kehittäminen

  • Vertaistuelliset tapaamiset- ohjeen mukainen ryhmätoimintapilotti toteutettiin ikäihmisten omaishoitoon keskittyneen sosiaaliohjaajan toimesta.
  • Ryhmätapaamisiin pyydettiin osallistujia kotikäynneillä ja puhelimitse.
  • Etäryhmään osallistui alun perin kuusi omaishoitajaa, mutta eri tapaamisilla osallistujamäärä vaihteli.
  • Ryhmä kokoontui kolme kertaa peräkkäisinä viikkoina Teams-sovelluksella ja  tapaamisten kesto oli puolitoista tuntia
  • Tapaamisten sisältö koostui luennoista mm. mielen hyvinvoinnista ja apuvälineistä kotona asumisen tukemisessa.
  • Osallistujilta pyydettiin palautetta Forms-kyselyllä, jossa kysyttiin kokemuksia saadusta neuvonnasta ja tuesta.
Kokeilun tavoitteet

2.  Ryhmämuotoisen palveluohjauksen kehittäminen

Vertaistuelliset tapaamiset- ohjeen kokeilu aidossa ympäristössä ammattilaisen toimesta ja ohjeen edelleen kehittäminen toimivaksi. Osallistujilta pyydettiin palautetta Forms-kyselyllä, jossa kysyttiin kokemuksia saadusta neuvonnasta ja tuesta.

Kokeilussa opittua

2.  Ryhmämuotoisen palveluohjauksen kehittäminen

Kokeilusta saatiin arvokkaita havaintoja ryhmätoiminnan suunnitteluun ja toteutukseen. 

  • Osallistujamäärän rajaaminen enintään kahdeksaan henkilöön varmistaa tasapuolisen keskustelun ja kokemusten jakamisen ryhmässä.
  • Vertaisuus on ryhmätoiminnan ydin – jokaisen osallistujan tulee saada mahdollisuus tuoda omia kokemuksiaan esiin.
  • Iäkkäiden omaishoitajien digitaaliset taidot tulee kartoittaa ennen ryhmän käynnistämistä ja tarjota tarvittaessa tukea sekä opastusta laitteiden käyttöön.
  • Vertaistuellisten tapaamisten järjestämisessä tulee huomioida erilaiset kokoontumisvaihtoehdot, kuten etäosallistuminen ja mahdollisuus käyttää yhteisiä tiloja esimerkiksi kylätalolla.
  • Huomioidaan osallistujien tarpeiden ja taustatietojen huolellinen kartoitus ennen tapaamisten aloittamista, jolloin asiantuntijaluentoja sekä muuta sisältöä voidaan räätälöidä kohderyhmän mukaan. 
  • Omaishoitajien ohjautuminen ryhmään onnistuu parhaiten kasvotusten pyytämällä. 
  • Yhteistyön sujuvoittamiseksi ohjeeseen lisättiin vuosikello, jonka avulla hyvinvointialueen työntekijät ja järjestöjen edustajat voivat yhdessä ennakoida tulevia ryhmiä, nostaa esiin omaishoitajien tarpeita sekä tiedottaa ja motivoida omaishoitajia mukaan toimintaan. Näin mahdollistetaan toimijoiden tiiviimpi yhteistyö ja ryhmätoiminnan systemaattinen kehittäminen
  • Ohjeen kokeilu alle 65- vuotiaille omaishoitajille osoitti aikaisessa vaiheessa aloitetun markkinoinnin  ja sopivan ajan löytämisen tärkeyden.

 

Ratkaisun perusidea
  1. Vertaistuelliset tapaamiset- ohje ammattilaisten käyttöön
  2. Omaishoidon palvelukokonaisuus https://palveluketjut.kainuu.fi/
Liitteet
Kuva
Vertaistuelliset tapaamiset- ohje
Vertaistuelliset tapaamiset- ohje
Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Ammattilaiset, jotka ovat olleet mukana kehittämistyössä, jakavat kokemuksiaan ja tietoa kokeiltujen käytäntöjen hyödyistä eteenpäin. Lisäksi organisaation johdolla on ratkaiseva rooli ohjeistuksen laajassa käyttöönotossa ja tiedon levittämisessä. Ryhmätoiminnan organisointiin tarvitaan suunnitteluaikaa ja ryhmätapaamisissa mukana olemista. Ryhmäkertoja ammattilainen voi suunnitella omien aikataulujen mukaisesti ja tarvittaessa organisointiin ottaa mukaan toisen ammattilaisen.  Yhteistyö järjestöjen kanssa auttaa ryhmien käynnistämistä. 

Vinkit toimintamallin soveltajille
  1. Omaishoitajien ryhmämuotoisiin vertaistukeen perustuviin tapaamisiin kehitetty "Vertaistuelliset tapaamiset- ohje" auttaa ammattilaisia käynnistämään ryhmiä.  Ryhmien sisältö koostuu eri asiantuntijaluennoitsijoista, joten erityisiä ryhmän ohjaustaitoja ei tarvita. Alkavan ryhmän organisoijan on hyvä tiedustella esim. kyselyllä omaishoitajien toiveita ryhmätoiminnan sisällöstä. Mukaan voi pyytää järjestötoimijoita ja muita sidosryhmiä sekä opiskelijoita. Ohje on sovellettavissa alle eri-ikäisille omaishoitajille.