Oman elämän seikkailu-malli syrjäytymisuhassa oleville nuorille (2017-2021)
Oman elämän seikkailu-malli tarjoaa tukityökalun nuorille syrjäytymisuhassa oleville aikuisille. Malli tarjoaa keinoja omien vahvuuksien ja kiinnostuksenkohteiden löytämiseen, tulevaisuuden suunnitelmien rakentamiseen sekä sosiaalisen kanssakäymisen kehittämiseen.
Nuorten syrjäytyminen sekä sosioekonomisen aseman polarisoituminen on suuri ja koko ajan kasvava ongelma. Varsinkin nuorten miesten syrjäytyminen on iso haaste ja tähän ollaankin yhteiskunnassa reagoitu lisäämällä panostusta sosiaali- ja mielenterveystyöhön sekä erilaisiin kuntoutusprosesseihin. Mm. Kelan Nuotti-valmennus on yksi esimerkki siitä, miten nuorten syrjäytymiseen on pyritty puuttumaan, eli on luotu aiempaa vähemmän byrokratiaa sisältäviä kuntoutusmalleja, joihin on helpompi hakeutua. Tämä on ehdottomasti oikea suunta, mutta ei näytä vielä riittävän. Monet syrjäytyneet nuoret ovat tilanteessa, että kaikki on mennyt elämässä pieleen peruskoulusta lähtien. Usein myös heidän vanhempansa ovat työttömiä ja syrjäytyneitä. Näistä syistä johtuen, heiltä usein puuttuu kyky ja halu hallita omaa elämäänsä ja he ovat tottuneet siihen, että joku muu esim. sosiaaliviranomainen, mielenterveyshoitaja, tms. ohjailee heidän elämäänsä ja toimeentuloaan. Lisäksi heillä usein näyttää epäluottamusta heidän asioitaan hoitavia virranhaltijoita kohtaan.
Toinen Oman elämän seikkailu-mallin merkittävä asiakasryhmä on maahanmuuttajat, joiden tilanne poikkeaa aika paljon yllä kuvatusta kantasuomalaisten nuorten tilanteesta. Mahhanmuuttajanuorilla on pääsääntöisesti kova halu päästä töihin ja muutenkin elämässään eteenpäin, mutta he tarvitsevat usein konkreettista tukea opiskeluun kiinni pääsemiseen, työnhakuun ja muiden yhteiskunnallisten asioiden hoitamiseen. He kaipaavat myös usein tukea kulttuuristen asioiden ymmärtämiseen ja uudenlaisten käyttäytymisnormien omaksumiseen.
Tilanne, jota toimintamallilla lähdetään ratkaisemaan, on nuorten aikuisten vellominen erilaisten tukimuotojen ja viranomaistahojen viidakossa vailla tulevaisuuden suunnitelmaa sekä kykyä tai halua ottaa elämänvalinnat omiin käsiinsä. Usein tähän liittyvät myös toistuvat epäonnistumisen kokemukset ja siitä polveutuva itseluottamuksen puute ja huono itsetunto. Tilanteessa usein korostuu myös nuorten epäluottamus viranomaistahoja kohtaan ja siitä seuraava kyvyttömyys ottaa apua vastaan.
Oman elämän seikkailu-mallin tavoitteena on auttaa nuoria löytämään positiivisia asioita elämässään: asioita, jotka heitä kiinnostavat, joissa kokevat olevansa hyviä ja joiden tekeminen tuo iloa ja tyydytystä elämään. Näiden asioiden ympärille pyritään rakentamaan tulevaisuuden suunnitelmaa kohti itsenäisempää elämänhallintaa sekä opiskelua ja työllistymistä.
Ole-ohjaaja
Oman elämän seikkailu-ohjaaja tekee asiakastyötä: Hän suunnittelee viikko-ohjelman yhteistyössä yhteistyökumppaneiden kanssa, tapaa asiakkaita sekä ryhmämuotoisesti että kahden kesken, ideoi sisältöjä yksilö- ja ryhmäohjauksiin asiakkaiden toiveiden ja tavoitteiden mukaisesti. Ole-ohjaaja on asiakkaiden lähin tukihenkilö, jolta voi aina pyytää apua.
Sosiaalisen kuntoutuksen ohjaajat
Kuopion sosiaalisen kuntoutuksen ohjaajat ovat tärkeä yhteistyökumppani asiakasrekrytoinnin sekä toiminnan synkronoinnin kanssa. Mm. ryhmäohjauksia ja vuorovaikutuskoulutusta kannattaa järjestää yhteistyössä sosiaalisen kuntoutuksen kanssa.
Järjestötötoimijat
Alle 30-vuotiaiden syrjäytymisuhassa olevien aikuisten kanssa työskentelevät järjestötöimijat voivat ottaa käyttöön Oman elämön seikkailu-toimintamallin, he voivat lähettää asiakkaita muiden järjestöjen Ole-toimintaan ja toteuttaa omia toimintojaan yhteistyössä Ole-toimijoiden kanssa.
Hyvinvoinnin edistämisen palvelualue
Liikunnanohjaajat osallistuvat matalan kynnyksen liikuntaryhmien toteutukseen ja näitä ryhmiä myös Ole-asiakkaat hyödyntävät
Te-palvelut
Palveluissa mukana olevien nuorten asiakkaiden lähettäminen Ole-ryhmiin ja yhteistyö Ole-ohjaajien kanssa heidän asiakkaidensa työllistymispolun rakentamisessa.
Positiivinen näkymä tulevaisuuteen ja luotto omiin kykyihin
Toiminnan tuloksena tavoitellaan asiakkaiden uskoa positiiviseen tulevaisuuteen ja siihen, etä he pystyvät ohjailemaan elämänsä suuntaa sen sijaan että vain kelluisivat "virran mukana" yhteiskunnan ohjailemina. Toiminnan tuloksena asiakkaille syntyy selkeä käsitys omista vahvuuksistaan ja kiinnostuksen kohteistaan ja he omaksuvat työkaluja, joiden avulla viedä elämäänsä sitä kohti, että omat vahvuudet ja kiinnostuksen kohteet olisivat siellä aiempaa paremmin edustettuina.
Parempi itsetunto, itseluottamus ja käsitys omista vahvuuksista
Toiminnan tuloksena asiakkaiden itseluottamus ja usko omiin kykyihin paranevat, koska toiminnassa keskitytään jokaisen omiin vahvuuksiin ja hyviin puoliin ja eikä anneta liikaa valtaa niille asioille, jotka ovat elämässä huonosti. Itsetunto- ja ilmaisutaitokoulutuksen myötä asiakkaiden kyky ilmaista itseään aiempaa avoimemmin tukee tämän tavoitteen toteutumista.
Suunnitelma kohti opiskelua
Konkreettisena tuotoksena jokainen asiakas tuottaa itselleen suunnitelman kohti opiskelua tai työllistymistä. Hankkeen toiminta auttaa kirkastamaan uravaihtoehtoja ja sitä, miltä alalta tai elämän osa-alueelta tuleva opiskelupaikka tai ammatti voisi löytyä. Ne asiakkaat, jotka onnistuvat saamaan opiskelupaikan, saavat hankkeen puolesta tukea opiskeluunsa myös paikan saamisen jälkeen, jotta vältyttäisiin uupumiselta ja opiskelun keskeytymiseltä. Osalla hankkeen kohderyhmästä opiskelun aloittaminen on vielä melko kaukainen asia, ja näiden asiakkaiden suunnitelma sisältää asioita, jotka vievät pikkuhiljaa kohti mahdollista opiskelua. Näitä tavoitteita ovat esim. omassa kodissa itsenöisesti asuminen, omatoiminen liikkuminen ja omien asioiden hoitaminen ja kyky hankkia tukea asioiden hoitamiseen tarvittaessa.
Julkisten tukipalveluiden parempi hyödyntäminen
Olé-hankkeen kohderyhmälle on tarjolla varsin kattavasti erilaisia tukipalveluita julkisen terveyden- ja sosiaalihuollon toimesta. Ongelmaksi muodostuu usein se, että kohderyhmä jättää menemättä sovitulle ajalle, jolloin arvokas resurssi jää hyödyntämättä. Olé-hankkeen jalkautuva konkreettinen tuki auttaa hankkeen asiakkaita menemään sovituille ajoille ja ottamaan julkisen sektorin tarjoaman avun ja tuen vastaan.
Toiminnan tuloksellisuutta seuraavien indikaattorien avulla:
Toiminnan viestinnän toteutumista arvioidaan asiakasmäärillä sekä yhteistyökumppaneille vuosittain tehtävällä kyselyllä.
Toiminnan tuloksellisuutta arvioidaan seuraavilla indikaattoreilla:
* Opiskelupaikan saaneiden ja työllistyneiden asiakkaiden määrä
* Itsetunnon paranemista ja positiivisempaa suhtaumista tulevaisuuteen arvoidaan DIAK:n 3x10D-kyselyn avulla
* Henkilökohtaisen jalkautuvat tuen onnistumista arvioidaan asiakkaille suunnatun alku- ja loppu kartoituksen avulla.
Oma elämän seikkailu-mallin toiminta koostuu ryhmätoiminnoista ja yksilöohjauksesta. Ryhmäohjauksia on viikoittain 1-3 kappaletta ja niiden sisältö vaihtelee asiakkaiden toiveista, tarpeista ja mielenkiinnon kohteista riippuen. Kehittämishankkeessa on toteutettu ryhmäohjauksia mm. seuraavista aihealueista: erilaiset harrastuskokeilut, keskustelu- ja juttelutilaisuudet, oppilaitoksiin ja työpaikkoihin tutustumiset, tutustumiset TE-palveluihin ja henkilöstövuokrausyrityksiin, ensiapu-, hygieniapassi- ja työturvakorttikoulutukset, arjen hallintaan liittyvät ryhmäohjaukset (esim. kodin siivous, ruuanlaitto), itsetunto- ja ilmaisutaitokoulutus, itsepuolustus- ja turvakoulutus sekä oman talouden ja raha-asioiden hallinta.
Yksilöohjauksen sisältö rakentuu täysin asiakaslähtöisesti, eli hanketyöntekijä tarjoaa konkreettista ja jalkautuvaa tukea asiakkaille heidän tilanteensa vaatimalla tavalla. Sisältö voi vaihdella ruuanlaitosta ja kodinsiivouksesta tukihenkilön rooliin sosiaalitoimistossa tai psykiatrian hoitopolulle kuuluvalla vastaanotolla.
Hankkeen toiminnan toteutus koostuu kolemsta erityyppisestä vaiheesta: alkuvaiheesta, keskivaiheesta ja päätösvaiheesta. Asiakkaat siirtyvät vaiheesta toiseen silloin, kun heidän valmiutensa siihen soveltuvat
Hankkeen alkuvaihe
- Aloitus ohjaajan asiakkaan kahdenkeskisillä tapaamisilla. Siitä vähitellen laajennnus paritapaamisiin ja pienryhmiin.
- Tavoitteena ennen kaikkea pelon ja ujouden voittaminen sekä luottamus ohjaajaan ja muihin ryhmän asiakkaisiin.
- Pyritään tarjoamaan kokemus mukavasta toiminnasta toiminnasta, jossa ei tarvitse pelätä.
- Tässä vaiheessa järjestetään sellaisia tapaamismuotoja, joihin asiakkailla ei yleensä ole mahdollisuutta ollut, esim. tapaamisia kahviloissa, elokuvateatterikäyntejä ja muita mukavia ajanvietetapoja.
- Pyritään tarjoamaan kokemus, että toiminnassa kannattaa olla mukana ja ei ole mitään hävittävää.
Keskivaihe
- Siirrytään tavoittelemaan osallisuuden lisääntymistä
- Autetaan löytämään kavereita, joiden kanssa voi sopia tapaamisia oma-aloitteisesti
- Tavoitteena saada aikaan ryhmään kuuluvuuden tunne
- Vastuutetaan asiakkaita enemmän
- Edellytetään saapumista ajoissa sovittuun paikkaan, jotta ryhmätoimintoihin pääsee mukaan
- Otetaan käyttöön ennakkoon ilmoittautuminen ryhmätoimintaan
- Vastuutetaan asiakkaita sovittujen asioiden hoitamiseen omatoimisesti tapaamisten välillä
- Omatoimisuus ja vastuunkanto
- itsensä kehittäminen: itsetunto- ja esiintymistaito
- Muut arjen taidot: ruuanlaitto, siivous, ensiapu
- Muiden huomioiminen ja tukeminen
Päätösvaihe
- Päätösvaiheessa keskitytään tulevaisuuden suunnitelmiin ja siihen, että tehty suunnitelma lähtee toteutumaan. Olé-toiminnassa tämä näkyy yksilöohjauksen osuuden lisääntymisenä ja mm. seuraavina teemoina ohjauksessa:
- lisätään valmiuksia suunnitella omaa tulevaisuutta realistisesti mm. erilaisten oppilaitosvierailujen ja työhön tutusmisen avulla.
- Toteutetaan ohjauksissa”realistista unelmointia”, eli tavoitteen asettelua esim. lopullisesta työpaikasta ja sinne johtavan polun rakentamista.
- Apuohjaajana toimiminen ryhmätoiminnoissa, tapahtumien suunnittelu.
- koulutus esim. kesätöitä varten: erilaiset korttikoulutukset
- mahdollisesti työpaikan hakeminen, jossa ohjaaja avustaa.
Toiminnan kohderyhmänä ovat alle 30-vuotiaat nuoret aikuiset, joilla ei ole työtä eikä opiskelupaikkaa. Kehittämishankkeessa asiakkaat jakautuivat n. puoliksi kantasuomalaisiin ja maahanmuuttajiin.
Maahanmuuttaja-asiakkaat olivat keskimäärin fyysiseltä ja psyykkiseltä toimintakyvyltää kantasuomalaisia paremmassa tilanteessa. Maahanmuuttajilla korostuivat työnsaannin ja opiskelupaikan löytämisen haasteina erilaiset oleskelulupaongelmat, asuntohaasteet, puutteellinen kielitaito sekä haasteet suomalaisen kulttuurin ymmärtämisessä. Lisäksi aiemmassa elämässä koetut traagiset tapahtumat näkyivät osalla asiakkaista erilaisina pelkotiloina ja epäluuloisuutena viranomaistahoja kohtaan. Yleisesti ottaen maahanmuuttaja-asiakkaat olivat kuitenkin varsin valmiita ottamaan työtä vastaan ja valmiudet opiskeluun olivat myös suhteellisen hyvät. Opiskelun suhteen lähinnä kielitaito oli usein haasteena.
Kantasuomalaiset asiakkaat olivat usein varsin moniongelmaisia. Heillä oli usein akuuttia tai taustalla olevaa päihderiippuvuutta ja usein myös erilaisia psyykkisen terveyden haasteita. Varsin monella oli myös velkaongelmia ja tämä vaikeuttaa monella esimekrkiksi asunnon saantia. Kantasuomalaisia asiakkaita ohjautui kehittämishankkeeseen paljon psykiatristen hoitopolkujen kautta sekä erityisasumispalveluista. Kantasuomalaisten asiakkaiden opiskelua ja työllistymistä estävät ongelmat olivat selvästi maahanmuuttaja-asiakkaita monisyisempiä ja hankalammin ratkaistavia. Kantasuomalaisten asiakkaiden kohdalla jouduttiin usein valitsemaan opiskelusuunnitelman sijaan tavoitteeksi itsenäisen elämän eri osa-alueita, koska matka tilanteeseen, jossa opiskelu olisi mahdollista, oli vielä varsin pitkä.
Asiakkaita osallistettiin laatimalla toiminnan sisältöjä yhdessä siten, että asiakkaat saivat suunnitella tietyin reunaehdoin mm. ryhmätoimintojen sisältöjä. Lisäksi toimintaan kuuluu pienimuotoisia projekteja, joiden suunnittelun ja toteutuksen hankkeen asiakkaat hoitivat ohjaajan tukemana. Näitä projekteja ovat olleet mm. hankkeen kevätjuhla ja joulujuhla sekä perheiden talviliikuntapäivään erilaisten toimintapisteiden järjestäminen. Hankkeen asiakkaat ovat olleet myös mukana Nuoret tulevaisuuden tekijät-hankkeessa suunnittelemassa nuorten aikuisten näköistä tulevaisuuden Kuopiota.