Opaskortit kotouttavaan luontotoimintaan
Perustiedot
Toimintamallin nimi
Toimintamallin kuvaus
Opaskorttien avulla voidaan vahvistaa ihmisten toiminta- ja työkykyä. Toiminnan tuloksena saadaan vahvistettua esimerkiksi maahanmuuttaneiden kotoutumista, osallisuutta ja yhteisöllisyyttä sekä ansaintamahdollisuuksia. Luontosuhteen vahvistumisen myötä myös kulttuurinen ymmärrys kasvaa.
Opaskortit esittelevät yksitoista erilaista työpajaa, joissa tutustutaan ulkoilu- ja luontoharrastuksiin ja Suomessa esiintyviin luontotyyppeihin. Kortit antavat vinkkejä työpajojen suunnitteluun ja toteutukseen. Opaskortit madaltavat ammattilaisten kynnystä ottaa käyttöön luontolähtöisiä tapoja toimia kotoutumispalveluissa.
Toiminnallisuus ja luontoympäristö poistavat jännitteitä vuorovaikutustilanteista, jolloin maahanmuuttaneiden itseluottamus vuorovaikutustilanteissa lisääntyy. Luontosuhteen syvenemisen myötä ihmiset tuntevat yhteenkuuluvuutta, kiinnittyvät paikkaan ja voivat kokea itsensä uuden kotimaan yhdenvertaisiksi jäseniksi.
TÄMÄ TOIMINTAMALLI ON OSALLISUUDEN PALANEN
Toimintamalli on kuvattu ja arvioitu ensi sijassa osallisuuden edistämisen näkökulmasta. ”Osallisuuden palaset” edistävät erityisesti heikoimmassa asemassa olevien osallisuutta.
Opaskortteja voidaan soveltaa missä tahansa luontoympäristöissä. Kotoutumista tukevissa työpajoissa hyödynnetään luonnon sosiaalisia, fyysisiä ja psyykkisiä hyvinvointi- ja terveyshyötyjä ja osallistamisen voimauttavia vaikutuksia. Lisäksi niissä noudatetaan luontolähtöisen Green Care -toiminnan periaatteita, joita ovat ammatillisuus, tavoitteellisuus ja vastuullisuus.
Toimintamallin opaskortit ovat vapaasti käytettävissä kaikille luontolähtöisestä toiminnasta kiinnostuneille. Luonnossa toimiminen tarjoaa tasavertaisen kokemuksen ja lisää hyvinvoinnin kokemusta, tekee tunnetuksi paikallista kulttuuria ja elämänmuotoa. Opaskortteja on pilotoitu ja niiden on todettu soveltuvan erityistä tukea tarvitsevien maahanmuuttaneiden parissa toimimiseen, mutta niitä voidaan käyttää myös aikuissosiaalityön, sosiaalisen kuntoutuksen ja lastensuojelun asiakkaiden kanssa. Luontolähtöisestä toiminnasta hyötyvät myös nuoret ja ikäihmiset. Opaskortit soveltuvat lisäksi käytettäväksi vammaistyössä.
Verkostoituminen lisää osallisuutta ja synnyttää alueellisia kumppanuuksia ja yhteistyötä. Yhteistyökumppaneita voi tiedustella mukaan toteuttamaan toimintaa sen mukaan, mitä toimintoja on suunnitteilla. Erityisosaamista voi hankkia täydentäviltä verkostoilta kuten Green Care toimijoilta, paikallisilta metsästys- ja kalastusseuroilta, Martta-yhdistyksiltä, 4H-yhdistyksiltä, oppilaitoksilta tai paikallisilta yrityksiltä.
Opaskorttien käyttö ja luontolähtöinen toiminta syventää kulttuurien välistä kohtaamista ja integraatiota. Tarkoituksena on rohkaista eri kulttuuritaustaisia ihmisiä tutustumaan pohjoiseen luontoon, sen käyttöön ja virkistäytymiseen. Opaskortit voidaan ottaa käyttöön matalalla kynnyksellä, erityisosaamista ei välttämättä tarvita. Opaskorteista löytyy selkeät ohjeistukset toimintaan ja sen jälkeiseen palautekeskusteluun. Jos omaa harrastuneisuutta tai koulutusta luontolähtöisten menetelmien käyttöön ei ole tai kokee epävarmuutta, voi täydentävää osaamista pyytää eri yhteistyökumppaneilta.
Kortit esittelevät yksitoista työpajaa, joissa tutustutaan erilaisiin ulkoilu- ja luontoharrastuksiin ja Suomessa esiintyviin luontotyyppeihin. Opaskorteissa on kolme erilaista värikoodia vuodenajan mukaan ja kahdeksan tavoitteita kuvaavaa symbolia. Symbolit kuvastavat luonnon hyvinvointihyötyjä ja luontosuhteen kehittymistä, kuten vastuullista suhtautumista eläimiin ja luontoon, tutustumista luonnonmateriaaleihin, luonnonolosuhteisiin ja luontoammatteihin.
Korteissa ehdotetaan suomen kielen sanoja, joita voi opettaa osallistujille. Opaskortissa on lisäksi viittaus lisätietokorttiin, josta löytyy lisää vinkkejä tiedonjakamiseen ja järjestelyihin. Niitä voi myös tulostaa ja jakaa osallistujille työpajojen järjestämiseen.
Ryhmät kokoontuivat kahden viikon välein kuusi kertaa, mutta tätä voidaan soveltaa kunkin ryhmän tarpeiden mukaisesti. Kortteihin on merkitty työpajan vähimmäiskesto.
OSALLISUUDEN OSA-ALUEET: Luonto ja yhteisö edistävät hyvinvointia ja kotoutumista osallisuutta yhdistävän luontokokemuksen myötä
Yhteisesti jaettu luontokokemus vahvistaa osallisuutta
- Osallisuus omassa elämässä
- Osallisuus yhteisöissä ja vaikuttamisen prosesseissa
- Osallisuus yhteisestä hyvästä
Toiminta lisää osallisuutta omassa elämässä tarjoamalla matalan kynnyksen mahdollisuuden kokea yhteisöllisyyttä, sosiaalista kanssakäymistä ja saada kulttuurista ymmärrystä. Eri kulttuuritaustaiset ihmiset tutustuvat pohjoiseen luontoon, lähiluontoon ja luonnonkäyttötapoihin sekä rohkaistuvat käyttämään asuinympäristönsä lähiluontoalueita. (1)
Hyödyntämällä luonnon sosiaalisia, fyysisiä ja psyykkisiä hyvinvointi- ja terveysvaikutuksia ja osallistamisen voimauttavaa kokemusta voidaan vahvistaa osallisuutta yhteisöissä ja vaikuttamisen prosesseissa. Ihmiset ryhtyvät toiminnan myötä havainnoimaan eri vaikuttamisen mahdollisuuksia. Toiminta verkottaa paikalliset ulkoilu- ja luontoharrastuksia tarjoavat yhdistykset ja seurat toimimaan yhdessä. (2)
Opaskorttien sisältämät toimenpide-ehdotukset edistävät yhteistä hyvää kiinnittämällä huomioita ympäristöön. Siksi parhaat edellytykset hyödyntää GreenCare-menetelmiä kotoutumisprosessissa on niillä kaupungeilla ja maaseutukunnilla, joilla erilaisia luontokohteita löytyy läheltä. Paikkaan kiinnittymisen myötä ihminen kokee osallisuutta luonnosta ja siten osallisuutta yhteisestä hyvästä. Opaskortit auttavat myös työpajojen järjestäjiä näkemään luonnon merkityksen ja tärkeyden sosiaali- ja terveysalan työssä. (3)
Toimintamalli on osa laajempaa osallisuuden edistämisen kokonaisuutta, joka kokoaa yhteen vastaavanlaisia heikoimmassa asemassa olevien osallisuutta edistäviä toimintamalleja:
Malli on arvioitu Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksessa kehitettyjen osallisuuden osa-alueiden ja lupaavan käytännön kriteerien näkökulmasta osana Sosiaalisen osallisuuden edistämishanke – Sokran ja ESR TL5 -hankkeiden Osallisuuden palaset -kehittämistyötä.