Opastava perhetyö - kynnyksetöntä tukea kuormitusta kokeville perheille
Opastava perhetyö tarjoaa kynnyksetöntä tukea kuormitusta kokeville perheille, joissa on alaikäisiä lapsia. Keskusteluavun, toiminnallisen tekemisen ja vertaistuen avulla lisätään perheiden yhteenkuuluvuuden tunnetta, osallisuutta, voimavaroja sekä keinoja selvitä arjessa.
COVID-19-pandemia on vaikuttanut väestön koettuun hyvinvointiin. Kouluterveyskysely 2021 tulosten perusteella oululaisten nuorten mielenterveysoireilu on lisääntynyt ja psyykkinen hyvinvointi heikentynyt. FinSote 2020 tutkimuksen mukaan oululaisen aikuisväestön koettu hyvinvointi on heikentynyt ja psyykkisesti merkittävästi kuormittuneiden osuus on kasvanut (18 %).
Oulussa perheiden hyvinvointia heikentävät terveyteen ja parisuhteeseen liittyvät ongelmat sekä taloudelliset vaikeudet. Yksinhuoltajaperheiden osuus oululaisista perheistä on 22 %, ja määrä kasvaa vuosi vuodelta. Pienituloisissa perheissä asuu 12 % alle 18-vuotiaista lapsista (n. 5 250 lasta). Pienituloisuus heijastuu useisiin perheiden hyvinvoinnin tekijöihin. Lapsiperheiden kokemustiedon kartoitus on tuonut esille puutteita tuen ja avun saamisessa matalalla kynnyksellä mielen hyvinvointiin liittyvissä asioissa. (Laaja hyvinvointikertomus 2022 Oulu)
Suomessa arviolta joka neljännellä lapsella on kokemusta oman vanhemman mielenterveysongelmista. Suomessa omaishoitajan asemassa olevia lapsia arvioidaan olevan noin 20 000 – 40 000. Tutkimusten mukaan riittävän ajoissa annettu apu perheille suojaa lasta vanhemman psyykkisen sairauden tuomilta riskeiltä. COVID-19-pandemia on vaikeuttanut monen perheen arkea, jossa mielenterveys- ja päihdeongelmat sekä väsymys ovat saattaneet näkyä vahvemmin. Perheiden palvelut, matalan kynnyksen ennaltaehkäisevät mielenterveyspalvelut sekä psykososiaalisen tuen saatavuus ovat merkittävä tuki perheille. (FinFami - Mielenterveysomaisten keskusliitto 2020)
Toimintamallin avulla vahvistetaan mielenterveysosaamista osana kansallista mielenterveysstrategiaa ja itsemurhien ehkäisyohjelmaa vuosille 2020–2030. Mielenterveysstrategian tavoitteena on parantaa mielenterveyspalvelujen saatavuutta, oikea-aikaisuutta ja jatkuvuutta. Mielenterveyspalvelujen painopistettä siirretään erikoistuneista palveluista ennakoivaan ja ehkäisevään työhön.
Oulussa mielenterveys- ja päihdepalvelujen ja perheneuvolan asiakkaina on vuosittain arviolta noin 9000 ihmistä (vuoden 2020 tilanne). Verkostoyhteistyön avulla on mahdollista hidastaa tai vähentää kohderyhmään kuuluvien perheiden tarvetta siirtyä raskaampiin palveluihin hyödyntäen järjestötoimijan tarjoamaa ennaltaehkäisevää tukea eri syistä kuormittuneisuutta kokeville perheille tai perheiden yksittäisille jäsenille.
Palveluja kehitetään alueellisesti peruspalvelujen ja järjestöjen yhteistyönä, esimerkiksi perhekeskustoiminta ja yhteisövaikuttavuusmallin käyttöönotto. Yhteistyö hyvinvointikeskusten ja eri ammattilaisverkostojen (lapset, nuoret, perheet) kanssa tarjoaa mahdollisuuden jakaa perhetyöstä saatuja kokemuksia ja osaltaan täydentää perheiden saamia palveluita.
Hyvän mielen talon laajennetun työyhteisön mallin mukaisesti (organisaation palkattu henkilöstö, vapaaehtoistoimijat, kokemusasiantuntijat, opiskelijat, harjoittelijat, työkokeilijat, luottamushenkilöt ja muut toimijat) toimijat oppivat uusia menetelmiä ja keinoja toteuttaa hyvinvointia ja terveyttä edistävää toimintaa. Ammatillinen ja kokemusosaaminen saadaan tarpeenmukaisesti toimintaan osallistuvien perheiden tueksi ja käyttöön.
Ohjausryhmään kuuluu viisi jäsentä. Ohjausryhmän jäsenet edustavat eri ammattiryhmiä ja organisaatioita, joka mahdollistaa toimintamallin kehittämisen tavoitteen mukaisesti eri näkökulmat huomioiden. Ohjausryhmän kokoukset pidetään viisi kertaa.
Kohderyhmään kuuluvien osallisuuden tukeminen:
- säännöllisesti toteutettavien palautekyselyiden yhteydessä tiedustellaan vanhempien toiveita ja tarpeita toiminnan sisältöön ja kehittämiseen
- toiminnan kehittämisessä ja suunnittelussa huomioidaan palautekyselyiden tulokset
- toimintaan osallistumisen yhteydessä lapsilta kerätään palautetta heille sopivin menetelmin
- järjestetään asiakasfoorumi, jolla lisätään kohderyhmään kuuluvin perheiden osallisuutta toiminnan kehittämisessä, osallistumista motivoidaan kahvitarjoilulla.
1. Mielenterveysosaamisen ja -taitojen lisääminen kohderyhmäväestössä, tuetaan COVID-19-pandemian aiheuttamissa riskiryhmissä olevien perheiden selviytymistä.
Tulokset:
- asiakasperheet vahvistuvat vanhemmuudessa ja parisuhteessa, perheenjäsenten yhteenkuuluvuuden tunne voimistuu
- perheiden tiedot mielenterveyden häiriöistä toipumisesta lisääntyvät ja perheenjäsenet oppivat uusia taitoja ongelmien hoitamiseksi, toiveikkuus tulevaisuuden suhteen vahvistuu
- perheiden eristyneisyys vähenee, arjen tueksi saadaan toimivia sosiaalisia verkostoja
- perheet saavat vertaistukeen perustuvia tukipalveluja joko kasvokkain tai etänä
- oireilusta toipuva perheenjäsen löytää uusia, vaihtoehtoisia tuen lähteitä, perheen kuormitus ja yksittäisten omaisten huolenpitovastuu kevenee, perheiden sosiaalinen resilienssi vahvistuu.
2. Vahvistetaan Oulun alueen hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen verkostoja ja mielenterveysosaamista, jalkautetaan kokemusasiantuntijuus mukaan sote-palvelujen kehittämiseen.
Toiminta ja tulokset:
- oppilaitosyhteistyönä elintapaohjaus-opintokokonaisuus: sairauksien ennaltaehkäisy ja hyvinvoinnin lisääntyminen
- Oulun maa- ja kotitalousnaisten toteuttamat työpajat ja luennot: ravitsemuksen merkitys lasten jaksamiselle, ruokavaliomuutokset mielenterveyden tukemiseksi, perheen yhteisen työskentelyn ja yhteenkuuluvuuden tukeminen
- MBSR-kurssit: lapset opettelevat huomion kiinnittämistä hetkeen, omaan kehoon, mieleen ja ympäröiviin tapahtumiin sekä opetellaan tapoja helpottaa arkea, jaksamista ja omista tehtävistä selviytymistä
- paikalliset ja alueelliset toimijaverkostot järjestö- ja julkisten palvelujen yhdyspinnoilla: verkostotyöskentely (esimerkiksi Elämänkaariverkostot, vertais- ja vapaaehtoistoiminnan verkostot).
Ryhmätoimintaan osallistujilta kerätään kolmen kuukauden välein palautetta Pokka-arviointityökalun avulla. Pokka-kysymysten pohjana ovat toimintamallin kehittämisen tavoitteet (kts. Tavoiteltu muutos). Kysymysten laadinnassa hyödynnetään lisäksi mm. Outcomes matrix toolkitiä, Kykyviisaria, Positiivisen mielenterveyden mittaria ja Perheiden kohtaamispaikan arviointimallia. Pokka-kyselyn laadinnassa pyydetään työyhteisön henkilöstöltä palautetta kysymysten, niiden ymmärrettävyyden ja kyselyn pituuden osalta.
Lapsilta kerätään leirien, ryhmien ja tapahtumien yhteydessä palautetta. Lasten kohdalla palautteen keräämiseen soveltuvin menetelmä on hymynaamat, joka ei vaadi luku- eikä kirjoitustaitoa. Lapsilta voidaan kerätä myös sanallista palautetta. Nämä menetelmät soveltuvat parhaiten eri ikäisille lapsille.
Keskusteluavun osalta muutosta mitataan Käynti kerrallaan -menetelmän esikyselyn- ja jälkikyselyn avulla. Kyselylomakkeita muotoillaan selkeämmiksi ja vastaamaan paremmin toimintamallin kehittämiselle asetettuja tavoitteita. Keskusteluavun vaikuttavuudesta kerätään myös suullista palautetta.
Toimintamallin suunnitteluvaiheessa sen sisältöä arvioivat Oulun alueen yhteistyöverkostojen lisäksi perheet, joissa vanhemmalla on mielenterveyden ongelmia. Konkreettinen ja opastava neuvonta, perheen yhteisten tavoitteiden löytäminen kriisin jälkeen sekä neuvonta palveluiden käytöstä ja taloudellisista vaihtoehdoista koettiin tärkeiksi. Perheiden mukaan koettua kuormitusta voi helpottaa yhteinen tekeminen, kokemusten jakaminen, tunteiden käsittely, paremmat vuorovaikutustaidot perheen arjessa sekä mielenhyvinvointiin liittyvä koulutus ja tuki.
Toimintaan osallistuneiden perheiden taustat ovat olleet moninaisia: yhden vanhemman perheitä, maahanmuuttajataustaisia perheitä tai esimerkiksi lastensuojelun asiakkuudessa olevia perheitä. Toimintaan on hakeutunut lukuisia perheitä, joissa joko vanhemmalla, lapsella tai molemmilla on neuropsykiatrisia erityistarpeita ja sitä kautta vertaistukeen tai arjen hallintaan liittyviä tuen tarpeita. Myös monet yksinhuoltajaperheet ovat osallistuneet Opastavan perhetyön toimintaan. Tulosten mukaan ryhmätoimintaan osallistuneista vanhemmista noin puolet oli työelämässä, viidesosa työttömänä, viidesosa eläkkeellä ja muutama vanhempainvapaalla. Keskusteluapuun osallistujista noin 67 % oli työelämässä, 14 % opiskelijoita ja 11 % työttömiä. Yksinhuoltajia keskusteluapuun hakeutuneista oli 21 %. Suurin osa ryhmätoimintaan osallistuneista lapsista kuului ikäryhmiin 3–5-vuotiaat ja 6–12-vuotiaat.
Kohderyhmältä kerätyn palautteen perusteella psyykkistä kuormittuneisuutta lisäsivät tukiverkostojen puute, neuropsykiatriset erityistarpeet, vuorovaikutuksen haasteet sekä ajanpuute perheenjäsenten kesken. Myös yksinäisyys, vertaistuen tarve, tarve perheen yhteiselle tekemiselle sekä kasvatuksen haasteet näkyivät kävijöiden kokemuksissa. Keskusteluapua saaneita perheitä kuormitti eniten huoli omasta jaksamisesta, uupumus, huoli perheenjäsenestä, vanhemmuuteen ja lasten kasvatukseen liittyvät haasteet, parisuhteen ongelmat sekä erotilanteet ja lasten huoltajuuteen liittyvät haasteet. Vähävaraisuus kosketti useita osallistujaperheitä.
Opastavan perhetyön toimintamallin kehittämisessä hyödynnetään aiemmin Hyvän mielen talo ry:ssä toteutettujen hankkeiden kokemuksia ja tuloksia sekä toimintamalleja. Lisäksi hyödynnetään esimerkiksi Mielenterveysomaiset Pirkanmaa - FinFami Ry:n tuottamaa materiaalia:
- Suomen kasvatus- ja perheneuvontaliiton Miten lapsi ymmärtää mielen häiriöt -projekti sekä Pienilläkin padoilla on korvat -työkirja (2000). Kirjoittajat Sirkku Niemelä ja Tiuku Pennola.
- Hyvän mielen talon Neljä vuodenaikaa -projekti (2001-2005). Raha-automaattiyhdistyksen rahoittamassa hankkeessa kehitettiin palvelukokonaisuus, johon sisältyivät yksilömuotoinen keskusteluapu ja neuvonta sekä vertaisryhmätoiminta ja yhteisölliset tapahtumat.
- Hyvän mielen talon Samassa veneessä, toipumisen ja kuntoutumisen mahdollisuudet -projekti (2002-2006) sekä Perhekuntoutuksen tutkimus- ja kehittämisprojekti (2005-2008). Hankkeet olivat Raha-automaattiyhdistyksen rahoittamia kehittämishankkeita, joissa toteutettiin ryhmämuotoista ja henkilökohtaista tukea perheille sekä erityisesti perhekurssitoimintaa.
- Finfami Uusimaa ry:n (aiemmin Omaiset mielenterveystyön tukena, Uudenmaan yhdistys ry) Opastava yhteistyö perheiden kanssa mielenterveys- ja päihdetyössä projekti (2011-2013). Hanke oli Raha-automaattiyhdistyksen rahoittama ja siinä luotiin perhekeskeinen työmalli, joka tukee mielenterveys- ja päihdeongelmista kärsivien henkilöiden itsenäistä elämää, ottamalla huomioon myös kuntoutujan perhe- ja omaiset.
Hyvän mielen talo ry:n tavoitteet ja toimintamallin kehittämiseen liittyvä hankesuunnitelma asettavat raamit idean valinnalle. Ideaksi valikoituu Opastavan perhetyön toimintamallin kehittäminen. Toimintamallin toimintamuodot:
- toiminnallinen tekeminen on lähtökohtaisesti ryhmätoimintaa, joka mahdollistaa perheen yhteisen tekemisen, vahvistaa perheen yhteenkuuluvuuden tunnetta ja vuorovaikutusta sekä tarjoaa uusia kokemuksia toimintaympäristön laajenemisena
- vertaistuki voi olla perheiden keskenään kokemaa vertaisuutta tai ryhmien kautta saatua vertaistukea, joka mahdollistaa kokemusten ja tiedon jakamisen
- Käynti kerrallaan -menetelmän mukainen lyhytkestoinen elämäntilannetta selkeyttävä keskusteluapu, jossa keskeistä on voimavara -ja ratkaisukeskeisyys.
Perheet kohtaavat arjessaan monenlaisia kuormittavia muutoksia, joista usein selvitään omin voimin. Joskus on kuitenkin hyvä hakea tukea asioiden käsittelyyn. Tällaisia voivat olla esimerkiksi parisuhteeseen, vanhemmuuteen, kasvatukseen ja omaan jaksamiseen liittyvät kysymykset.
Kuormittavassa elämäntilanteessa kenellä tahansa voi olla tarve päästä puhumaan ja saada tukea jaksamiseensa. Opastavaan perhetyöhön ajan saa nopeasti, myös virka-ajan ulkopuolelle. Yhteydenottoon ja osallistumiseen riittää oma henkilökohtainen kokemus kuormittuneisuudesta.
Erilaiset ryhmät, työpajat, retket ja tapahtumat tarjoavat mukavaa tekemistä koko perheelle, ja samalla voi tutustua uusiin ihmisiin. Vertaisryhmissä saa tukea toisilta samassa elämäntilanteessa olevilta. Keskusteluavussa voi selvittää omaa elämäntilannettaan ja löytää keinoja arjen ja oman jaksamisensa tueksi.
Toimintamallin kehittämisessä ja testaamisessa huomioitiin kohderyhmältä saatu palaute. Pokka-kyselyissä vastaajat arvioivat toimintaan osallistumisen aikaansaamaa muutosta omalla kohdallaan. Lisäksi kyselyissä tiedusteltiin toiveita ja tarpeita. Näiden pohjalta toimintaa pystyttiin muokkaamaan paremmin perheiden tarpeita vastaavaksi, esimerkiksi toiminnan järjestämisen ajankohdat ja millaista toimintaa vanhemmat ja perheet toivoivat. Toimintaan osallistuneet vanhemmat kokivat itselleen tärkeäksi lastensa kanssa vietetyn yhteisen ajan ja tekemisen, jolloin arjen haasteiden sijaan oli mahdollista keskittyä positiivisiin asioihin ja nähdä toisensa uudella tavalla. Vanhemmat arvostivat valmiiksi järjestettyä toimintaa, esimerkiksi leireillä tai retkillä, jolloin osallistuminen toi kaivatun hengähdystauon arjen keskelle ja mukaan lähteminen oli helpompaa. Osalla toimintaan osallistuneista perheistä ei ole läheisten tarjoamaa tukiverkostoa Oulun alueella, joten toisten perheiden kohtaamiset koettiin tärkeiksi. Myös yksinäisyyden kokemuksen kerrottiin vähentyneen.
Toimintamallia kehitettäessä nousi esille muutostarpeita viestintään liittyen. Saadun palautteen pohjalta viestintää muutettiin ymmärrettävämmäksi ja konkreettisemmaksi. Esimerkiksi kohderyhmän kuvausta selkeytettiin: kenelle toiminta on suunnattu, diagnoosia ei tarvita vaan oma kokemus kuormittuneisuudesta riittää yhteydenottoon ja osallistumiseen. Mainonnassa pyrittiin kuvaamaan riittävän selkeästi ja houkuttelevasti toiminnan sisältö sekä välttämään ammattilaissanoja.
Toimintaan osallistuneet toivat esiin erilaisia ideoita vertaistukiryhmille. Nämä toiveet tukivat työntekijöiden tekemiä havaintoja, joten ryhmien perustamiselle oli hyvät perusteet. Havaintojen perusteella toimintaan on hakeutunut yksinhuoltajaperheitä sekä perheitä, joissa yhdellä tai useammalla perheenjäsenellä on neuropsykiatrisia erityistarpeita. Osalla kohderyhmään kuuluvista perheistä on myös lastensuojelun asiakkuuksia.
Lasten mukaan uusien kavereiden saaminen on ollut leireillä ja retkillä mukavinta. Lasten palautteet ovat auttaneet toiminnan suunnittelussa ja tuoneet esiin ryhmäytymisen tukemisen tärkeyden.
Idealaatikkoa ovat käyttäneet eniten lapset. Idealaatikkoon on voinut laittaa toiveita toiminnalle. Näiden toiveiden pohjalta on järjestetty lajikokeiluja, esimerkiksi parkour.
Ensimmäiseen asiakasfoorumiin ei tullut yhtään osallistujaa. Tämän perusteella päädyttiin ottamaan kävijät mukaan toimintamallin kehittämiseen edellä kuvatulla tavalla palautekyselyiden yhteydessä.
Tavoitteena on:
1. tarjota järjestölähtöistä täydentävää tukea julkisen sektorin asiakkaiden palveluketjujen eri vaiheissa: palveluun pääsyn odotusvaiheessa, palveluita täydentäen tai palvelun päättymisen jälkeen. Viestinnässä on syytä korostaa, ettei Opastava perhetyö järjestölähtöisenä toimintana korvaa julkisia palveluita. Tavoitteena on toimintamallin vakiinnuttaminen osaksi Hyvän mielen talo ry:n toimintaa.
2. saada kohderyhmältä kerätyn palautteen ja havaintojen pohjalta tietoa perheiden selviytymiseen ja jaksamiseen vaikuttavista tekijöistä, kuormittuneisuutta aiheuttavista syistä sekä arkea ja jaksamista tukevista keinoista. Kokonaiskuvan hahmottamisessa hyödynnetään myös muiden ammattilaisten kautta saatua tietoa oululaisten perheiden tilanteesta. Näiden tietojen pohjalta voidaan kehittää kynnyksetön toimintamalli, jolla on mahdollista tukea eri syistä kuormittuneita perheitä tai sen yksittäisiä jäseniä.
3. tehdä toimintaa tutuksi eri ammattilaisverkostoissa ja luoda puitteet asiakasohjaukselle. Jalkautumalla tapahtumiin tai muiden toimijoiden toteuttamaan toimintaan tehdään Opastava perhetyö tutummaksi perheille - kun toiminta saa kasvot, on kynnys avun hakemiselle matalampi. Lisäksi pyritään löytämään toimivat, kohderyhmän parhaiten tavoittavat viestintäkanavat.
4. herättää Opastavan perhetyön toimintaan osallistuneiden keskuudessa kiinnostus ja halu toimia vapaaehtoistehtävissä. Kerrotaan vapaaehtoistoiminnan toteuttamisen mahdollisuuksista ja hyödyistä sekä vapaaehtoisille tarjotusta koulutuksesta ja tuesta. Pidemmän aikavälin tavoitteena on löytää toiminnan sisältä myös omia kokemusasiantuntijoita, jotka voivat tuoda kokemuksensa palveluiden kehittämiseen. Alkuvaiheessa hyödynnetään Hyvän mielen talon muun toiminnan kautta kutsuttavia vapaaehtoisia ja kokemusasiantuntijoita.
Oulun kaupunki on alueena laaja, jossa on julkisten palveluiden lisäksi monia 3. sektorin toimijoita, jotka toimivat lasten, nuorten ja perheiden parissa. Toiminnan esittelyt eri ammattilaisille on koettu tärkeiksi, jolloin Opastava perhetyö on tullut tutuksi muille toimijoille, ja samalla on opittu tuntemaan muita toimijoita. Tavoitteena on ollut asiakasohjaus molempiin suuntiin. Kehittämisvaiheessa yhteistyötä on tehty niiden toimijoiden kanssa, joiden kohderyhmä on lähellä Opastavan perhetyön kohderyhmää. Kehittämisvaiheen jälkeen arvioidaan, keiden kanssa yhteistyötä pyritään syventämään.
Onnistunut viestintä edellyttää kohderyhmän tuntemusta. Lisäksi on mietittävä tarkkaan mainosten sisältöä: tapahtumat tulee kuvata houkuttelevasti, konkreettisesti ja ymmärrettävästi.
Nuorten houkutteleminen toimintaan on ollut vaikeaa. Elämyksellisissä tapahtumissa, jotka selkeästi sopivat myös nuorille (esimerkiksi pakohuone, parkour ja trampoliinitreeni) on ollut mukana muutamia nuoria. Muutoin toimintaan osallistuneiden lasten ikä on ollut noin 0-11 vuotta. Oulussa on tarjolla selkeästi nuorille suunnattua toimintaa, joten Opastava perhetyö ei välttämättä ole ollut riittävän houkutteleva toimintavaihtoehto nuorille.
Isien määrä osallistuneista on ollut noin 30 %. Palautteen mukaan isät osallistuvat parhaiten toimintaan, jossa myös lapset ovat mukana. Käsillä tekeminen ja elämyksellinen toiminta houkuttelee perheitä osallistumaan: vuoden kiertoon liittyvät tapahtumat, retket, leirit ja piknikit. Pelkästään vanhemmille suunnatut ryhmät eivät toteutuneet osallistujapulan takia, esimerkiksi miesten lenkkeilyryhmä ja sinkkujen ryhmä.
Luentotyyppiset tapahtumat, joissa jaetaan ensisijaisesti tietoa, eivät toimintamallin kehittämisvaiheessa saaneet vanhempia osallistumaan. Ravitsemukseen ja vuorovaikutukseen liittyvät aiheet eivät houkutelleet moniakaan vanhempia paikalle. Uhmaikäisten lasten vanhemmille suunnatut työpajat, joissa kokemusten ja tiedon jakamisen lisäksi tehtiin kotiin työkaluja, olivat kuitenkin suosittuja.