Opiskelija harjoittelijat vertaistuen saannin mahdollistajiksi
Lapin yliopiston sosiaalityön, sekä Lapin ammattikorkeakoulun terveyden- ja sairaanhoitaja opiskelijat suorittavat opintoihinsa liittyvän järjestöharjoittelun Lapin Kilpirauhasyhdistyksellä. Opiskelijat ohjaavat virtuaalisia ja kasvokkain tapaavia vertaistukiryhmiä.
Lapin Kilpi ry ja KERRO JA KUUNTELE -projekti järjestävät toimialueellaan Lapin maakunnassa kilpirauhassairaiden vertaistukiryhmä toimintaa. Ongelmana on ollut se, että vertaistukiryhmän vapaaehtoisia ohjaajia ei tahdo löytyä. Jos ohjaaja ryhmään saadaan, hän väsyy ja uupuu nopeasti ja lopettaa ryhmän ohjaamisen. Kilpirauhassairauden yksi oire on väsyminen. Vertaistuen saanti on kuitenkin tärkeää ja sille on tarvetta. Lapissa välimatkat ovat pitkiä ja vertaistukiryhmien ohjaajien rekrytointi yhdistyksen kotikunnasta Rovaniemeltä käsin haasteellista. Lapin maakunnassa on 21 kuntaa, joihin tarvittaisiin vertaistukiryhmien ohjaajia.
Lapin Kilpi ry ja KERRO JA KUUNTELE -projekti ideoivat keväällä 2018 yhteistyössä Lapin sosiaali- ja terveysturva yhdistyksen kanssa, mahdollisuutta saada alan opiskelijoita harjoitteluun yhdistykselle vertaistukiryhmien ohjaajiksi. Lapin sosiaali- ja terveysturvayhdistys otti hoitaakseen yhteistyön neuvottelun Lapin ammattikorkeakoulun kanssa. Suunnitelmasta päästiin neuvottelujen kautta syksyllä 2020 tilanteeseen, jossa opiskelijat tekevät opintoihinsa liittyvän 80 tunnin mittaisen järjestöharjoittelujakson. Lapin sosiaali- ja terveysturvayhdistys järjesti etäyhteyttä käyttäen Pestuumarkkinat tilaisuuden, jossa eri järjestöille tarjottiin mahdollisuutta "pestata" opiskelija harjoitteluun. Lapin Kilpi ry ja KERRO JA KUUNTELE -projekti tarttuivat tilaisuuteen ja tuottivat Pestuumarkkinoille opiskelijoille välitettävän esityksen, jonka tarkoituksena oli saada opiskelija kiinnostumaan kilpirauhassairaiden vertaistukiryhmän ohjaajan tehtävistä (kts. liitetiedosto Pestuumarkkinat 2020 Lapin Kilpirauhasyhdistys).
Järjestöharjoittelua varten laadittiin sisältösuunnitelma, johon aiheesta kiinnostuneet opiskelijat pääsivät perehtymään yhdistyksen kotisivuille luodun "vertaistukiohjaaj" osion kautta.
Harjoittelun sisältösuunnitelma
Aluksi harjoittelija perehtyy yhdistyksen toimintaan ja kilpirauhassairauksiin www.lapinkilpi.com, www.kilpirauhasliitto.fi sekä KILPI-lehtiin ja muihin esitteisiin ja materiaaleihin. Yhdistyksen hallituksen nimeämät vertaistukivastaavat toimivat harjoittelija asioissa yhteyshenkilöinä ja harjoittelijan tukena. Työnohjausta tuottaa etäyhteydellä, Neuvokas https://www.kansalaistalorovaniemi.fi/vapaaehtoistyonkeskus-neuvokas/vapaaehtoistyonkeskus-neuvokas/
Perehtymisen jälkeen harjoittelija keskittyy vertaistukiryhmien tapaamisten suunnitteluun ja valmisteluun. Niihin liittyvät kauden tapaamisten teemoitus, vierailevien luennoitsijoiden sopiminen, tilavaraukset, ilmoitusten ulkoasu ja teksti, ryhmän ilmoitusten ja muun materiaalin vienti alueellinen terveyskeskuksiin ja apteekkeihin. Sen jälkeen alkaa alueellisten ryhmien ohjaaminen 1 kerta/kk – 2 h/ kerta, johon liittyy ryhmän tapaamisen aloitukset ja lopetukset, keskustelun ohjaaminen, tarjottavista ja mahdollisista vierailijoista huolehtiminen. Lopuksi toiminnan kirjallinen raportointi.
Harjoittelija myös vierailee yhden kerran mukana yhdistyksen hallituksen kokouksessa. Hän toimii ryhmänvalvojana alueensa virtuaalisessa vertaistukiryhmässä, jossa avaa keskusteluja, jakaa tietoa ja markkinoi ryhmää alueellaan. Harjoittelija suunnittelee ja toteuttaa yhden muutaman tunnin mittaisen alueellisen esittelytapahtuman, jossa jaetaan esitteitä ja KILPI-lehtiä, esimerkiksi yhteistyössä alueen terveyskeskuksen tai apteekin kanssa.
Harjoittelija suunnittelee ja toteuttaa alueellisen virkistysretken yhteistyössä vertaistukiryhmän kanssa, esimerkiksi retki luontoon ja makkaranpaisto tai ohjattu jumppatuokio.
Harjoittelun päätteeksi hän kirjoittaa Kilppariblogi tekstin, joka on vapaamuotoinen kertomus alueellisen ryhmän kauden toiminnasta ja ajatuksia ryhmän ohjaamisesta ja siitä, miten harjoittelu on tukenut hänen opintojaan.