Päihde- ja mielenterveyspalveluiden palvelurakenteen kehittäminen, Vantaan ja Keravan hyvinvointialue (RRP, P4, I1)
Kehittämistyön tarkoituksena on uudistaa hyvinvointialueen päihde- ja mielenterveyspalveluiden palvelurakenne ja tukea sen käyttöönottoa, sisältäen mm. uusien yksiköiden käynnistämisen ja vanhojen yksiköiden toimintojen uudelleenjärjestelyn.
Toimintaympäristönä toimii Vantaan ja Keravan hyvinvointialue. Uudistus koskee päihde- ja mielenterveyspalveluiden tehtäväaluetta, mutta oleellisia rajapintoja ovat myös mm. terveysasemat ja sosiaalipalvelut.
Mitkä asiat vaikuttivat muutoksen taustalla?
- Palveluverkkosuunnitelma (VAKE) - Tulevaisuuden visiossa matalan kynnyksen päihde- ja mielenterveyspalvelut toimivat kolmessa toimipisteessä terveysasemien yhteydessä.
- Uudistusohjelman päälinjauksia (VAKE) - Palveluprosessien uudistaminen saatavuuden ja saavutettavuuden parantamiseksi. Palveluvalikon tehostaminen ja kustannusvaikuttavien tuotantotapojen tunnistaminen ja valitseminen tuotantotapa-analyyseja hyödyntäen.
- Mielenterveys- ja päihdelainsäädäntö uudistui 1.1.2023 - Lainsäädännön uudistuksen tavoitteena on selkeytetään sosiaalihuollon ja terveydenhuollon rooleja mielenterveys-, päihde- ja riippuvuustyössä ja –hoidossa sekä vahvistetaan niiden yhteensovittamista ja toimivien palvelukokonaisuuksien muodostumista. Tavoitteena on myös yhdistää mielenterveyteen ja päihteisiin sekä riippuvuuksiin liittyvät palvelut aikaisempaa selkeämmin osaksi muuta sosiaali- ja terveydenhuoltoa.
Terveysasemapalveluiden johtoryhmä
- Vastaa uudistuksen strategisesta ohjauksesta
- Tekee päätökset uudistuksen tavoitteista, suuntaviivoista ja resursoinnista
- Seuraa uudistuksen kokonaisetenemistä
Päihde- ja mielenterveyspalveluiden kehitysryhmä
- Suunnittelee ja koordinoi uudistuksen käytännön toteutusta
- Aikatauluttaa kehittämistehtävät ja arvioi osallistujatarpeet eri kokonaisuuksiin
- Määrittelee uudistuksen seurannan tiedontarpeet ja kokoaa mittarit
- Tiedottaa uudistuksen etenemisestä ja tukee sisäistä viestintää
- Toimii linkkinä strategisen johdon ja käytännön toiminnan välillä
Päihde- ja mielenterveyspalveluiden ammattilaiset
- Osallistuvat sovitusti kehittämistyöhön, esimerkiksi työpajoihin, kehittämiskokouksiin tai kyselyihin
- Tuovat esiin arjen työn näkökulmia, kehittämistarpeita ja ratkaisuideoita
- Sitoutuvat sovittuihin kehittämistoimenpiteisiin ja edistävät uuden toimintamallin käyttöönottoa omassa työssään
Koska kyseessä on ollut iso organisaatiotasoinen muutos, sen läpivieminen ja käyttöönotto on vaatinut paljon valmistelua.
Nostoja Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen päihde- ja mielenterveyspalveluiden uudistuksen läpiviemiseen liittyen:
Aikataulun ennakointi
- Paljon aikaa vieviä kokonaisuuksia olivat mm. asiakastietojärjestelmä (Apotti), tila-asiat, henkilöstöratkaisut, lähete- ja ohjauskäytännöt, yksiköiden palveluvalikot.
- Jos jollekin aiheelle on varattu liian vähän suunnitteluaikaa, tiukkaan aikatauluun voi olla jälkeenpäin vaikea mahduttaa jatkosuunnitteluaikoja, koska yhtä aikaa pitää viedä eteenpäin monta käyttöönoton kannalta oleellista asiaa.
Uudistuksen seuranta
- Kokonaisuuden organisointi ja hahmottaminen edellyttää selkeitä rakenteita ja järjestelmällistä tehtävien seurantaa sekä vastuiden jakamista (esimerkiksi Plannerin tai Excelin avulla).
Yhteisen ajan kalenterointi
- Tässä kokonaisuudessa oli n. 1 vuosi kehittämisaikaa ennen käyttöönottoa ja toteutimme yhteiden ajan kalenteroinnin seuraavasti: 1 krt viikossa seurantakokous, 2 krt viikossa työstöajat.
- Lisäksi syksyllä 2024 toteutettiin isoja (n. 100 hengen) kehittämispäiviä eri palvelualueiden kesken.
Tiedottaminen
- Henkilökunnalle joka toinen viikko sähköinen tiedote miten uudistus etenee + erillisiä Teams-infotilaisuuksia.
- Oman henkilöstön lisäksi tietoa muutoksista on pitänyt toimittaa myös muille palvelualueille ja yhteistyökumppaneille, mm. infotilaisuudet, verkkosivujen ja intran päivitys