Päihde- ja mielenterveyspalveluiden palvelurakenteen kehittäminen, Vantaan ja Keravan hyvinvointialue (RRP, P4, I1)

Kehittämistyön tarkoituksena on uudistaa hyvinvointialueen päihde- ja mielenterveyspalveluiden palvelurakenne ja tukea sen käyttöönottoa, sisältäen mm. uusien yksiköiden käynnistämisen ja vanhojen yksiköiden toimintojen uudelleenjärjestelyn.

Toimintamallin nimi
Päihde- ja mielenterveyspalveluiden palvelurakenteen kehittäminen, Vantaan ja Keravan hyvinvointialue (RRP, P4, I1)
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Kehittämistyön tarkoituksena on uudistaa hyvinvointialueen päihde- ja mielenterveyspalveluiden palvelurakenne ja tukea sen käyttöönottoa, sisältäen mm. uusien yksiköiden käynnistämisen ja vanhojen yksiköiden toimintojen uudelleenjärjestelyn.

Toteutuspaikka
Vantaan ja Keravan hyvinvointialue
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Vantaan ja Keravan hyvinvointialue
Toimintamallin rahoittaja
Muu EU-rahoitus
Sosiaali- ja terveysministeriö (STM)
Liitteet ja linkit
Kuva
EU-logo

Tekijä

Emmi Ikonen

Luotu

21.11.2024

Viimeksi muokattu

28.10.2025
Ratkaisun perusidea

Toimintamallin tavoitteena on siirtää päihde- ja mielenterveyspalveluiden painopistettä varhaisempaan vaiheeseen vahvistamalla palveluihin hakeutumisen reittejä ja nopeuttamalla hoitoon pääsyä. Oikea-aikaisella ja näyttöön perustuvalla tuella voidaan ehkäistä ongelmien pitkittymistä ja vähentää raskaampien palvelujen tarvetta.

Tavoitteen tueksi hyvinvointialueelle perustettiin kolme mielenterveys- ja päihdeasemaa valittujen terveysasemien yhteyteen. Näissä yksiköissä asiakas voi hakeutua hoitoon ilman ajanvarausta. Toimintaan sisältyy tilannearvio, tukikäynnit, lyhyet hoitojaksot ja korvaushoito.

Samalla päihde- ja mielenterveyspalvelut yhdistettiin yhtenäisemmäksi kokonaisuudeksi. Aiemmin erilliset avopalvelut fuusioitiin kahdeksi terapia- ja kuntoutusyksiköksi, jotka tarjoavat palveluita päihde- sekä mielenterveyssyistä hoitoon hakeutuneille asiakkaille. Huumehoito- ja laitosvieroituspalvelut jäivät omiksi erillisiksi palveluikseen.

Lisäksi huumehoitopalveluihin kuuluva sosiaali- ja terveysneuvontapiste Vinkkari siirtyi samoihin tiloihin nykyisen korvaushoitoyksikön kanssa. Vinkkarin aukioloaikoja laajennettiin, ja yksikkö aloitti korvaushoidon toteuttamisen. Vinkkarissa vahvistettiin myös yhteisöllistä Olkkari-toimintaa, joka tukee asiakkaiden osallisuutta ja palveluihin kiinnittymistä.

Toimintaympäristö

Toimintaympäristönä toimii Vantaan ja Keravan hyvinvointialue. Uudistus koskee päihde- ja mielenterveyspalveluiden tehtäväaluetta, mutta tiivis yhteys terveysasemiin ja sosiaalipalveluihin on olennainen, sillä päihde- ja mielenterveystyö kytkeytyy vahvasti osaksi muuta palvelukokonaisuutta.

Kehittämistä ohjaavat sekä alueelliset että kansalliset linjaukset. Keväällä 2024 alueella tehtiin päätös matalan kynnyksen mielenterveys- ja päihdeasemien käynnistämisestä valittujen terveysasemien yhteyteen, mikä on ohjannut palvelurakenteen uudistamista. Myös valtakunnallisesti painotetaan matalan kynnyksen palveluiden vahvistamista.

THL:n mukaan mielenterveyden häiriöt ovat yleisin työkyvyttömyyden syy, ja päihteiden aiheuttamat haitat ja kuolemat ovat lisääntyneet. Kasvava mielenterveys- ja päihdepalvelujen tarve edellyttää palveluiden arviointia ja uudistamista, jotta riittävät ja tarpeenmukaiset palvelut pystytään takaamaan jatkossakin.

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Palvelurakenneuudistuksen suunnittelu- ja käyttöönottovaiheessa ei aikataulusyistä ehditty kerryttämään ideaalilla tavalla asiakasymmärrystä kehittämistyön tueksi.

Laajempi asiakaskokemusten kerääminen  toteutettiin syksyllä 2025 kaikissa päihde- ja mielenterveyspalveluiden yksiköissä haastatteluina ja kyselynä.

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Toimintamallin käyttöönotto ja vakiinnuttaminen edellyttävät suunnitelmallista valmistelua, selkeitä rakenteita sekä riittäviä resursseja. Alla on koottuna mallin käyttöönoton ja toimivuuden kannalta keskeiset ehdot ja toimenpiteet eri vaiheissa:

Valmisteluun liittyvät tehtävät:

  • Kokonaisuuden hahmottaminen ja kehittämiskokonaisuuden pilkkominen hallittaviin osiin
  • Palvelukokonaisuuksien ja niiden rajapintojen hahmottelu sekä toiminnan raamituksen määrittely
  • Teknisten ratkaisujen (esimerkiksi tietojärjestelmien ja tiedonkulun) tarpeiden tunnistaminen
  • Kehittämistyön suunnitelman ja aikataulun laatiminen
  • Kehitystyön vastuiden jakaminen ja tarvittavien henkilöiden nimeäminen
  • Osaamisen ja koulutustarpeiden kartoitus

Käyttöönottoon liittyvät tehtävät

  • Yhteisten toimintamallien ja ohjeiden kokoaminen, hyväksyntä ja julkaisu uuden toiminnan käynnistymisen tueksi
  • Esihenkilöiden tuki henkilöstölle muutoksen eri vaiheissa
  • Säännöllinen ja kohdennettu viestintä uudistuksen sisällöistä, aikatauluista ja tavoitteista
  • Ajantasaisen materiaalin ja ohjeiden kokoaminen helposti saavutettavaan paikkaan (esim. Teams, intra)
  • Henkilökunnan perehdytykselle riittävän ajan varaaminen

Vakiinnuttamiseen liittyvät tehtävät

  • Seuranta- ja arviointitiedon hyödyntäminen vakiinnuttamisen aikana: tarvittaessa tarkennukset ja muutokset toimintamalleihin
  • Viestintä toiminnan käynnistymisestä ja sen ensimmäisistä havainnoista ja vaikutuksista
  • Mahdollisuus palautteeseen ja kommentointiin osana jatkuvaa kehittämistä
  • Valmius tunnistaa ja huomioida käytännössä esiin nousevat tarkennustarpeet ja kehittämiskohdat
Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Uusi päihde- ja mielenterveyspalveluiden palvelurakenne otettiin käyttöön 7.3.2025. Uudistuksella on pyritty parantamaan palveluiden saatavuutta, saavutettavuutta ja sujuvuutta. Keskeiset tulokset:

1. Uusi palvelurakenne otettiin käyttöön
Kolme mielenterveys- ja päihdeasemaa sekä kaksi terapia- ja kuntoutusyksikköä on käynnistetty uutena tai fuusioituna toimintana. Lisäksi sosiaali- ja terveysneuvontapiste Vinkkari siirtyi uusiin tiloihin korvaushoitoyksikön kanssa, ja yksikön yhteisöllistä toimintaa on vahvistettu.

2. Palveluiden saatavuuden parantuminen
Aukioloaikoja laajennettiin merkittävästi:

  • Vastaanotot ilman ajanvarausta + 36h/vko
  • Päihde- ja mielenterveyspalveluiden puhelinpalvelu + 15h/vko
  • Sosiaali- ja terveysneuvontapiste Vinkkari + 12h/vko
  • Virkalinja + 10h/vko

    = Palveluja laajennettiin yhteensä +73h/vko

3. Maantieteellinen saavutettavuus vahvistui
Uudet ajanvarauksettomat palvelupisteet ovat lisänneet palveluihin hakeutumisen alueellista kattavuutta erityisesti mielenterveysasiakkaiden osalta. Samoilla alueilla on ollut aiemmin ajanvarauksettomia päihdepalveluita, mutta nyt myös mielenterveyssyistä apua hakevat voivat asioida ilman ajanvarausta.

 

Vinkit toimintamallin soveltajille

Toimintamallin keskeisiä periaatteita ja ratkaisuja, kuten ensilinjan palvelujen vahvistamista, palvelujen fuusioimista tarkoituksenmukaisiksi kokonaisuuksiksi sekä maantieteellistä saavutettavuuden parantamista, voidaan soveltaa myös muissa toimintaympäristöissä.

Kokonaispalvelurakenne on kuitenkin suunniteltu Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen palvelutuotannon ja organisaation erityispiirteiden mukaan. Siksi vastaavanlaista rakennetta ei voi siirtää suoraan käyttöön toisessa kontekstissa. Jokaisella organisaatiolla on omat reunaehtonsa esimerkiksi resurssien, järjestelmien ja toimipisteiden osalta.