Päihdenpäivätoiminnan yksikkö Muikku matalan kynnyksen kohtaamispaikka täysi-ikäisille päihdeasiakkaille, syrjätymisuhan alla oleville sekä elämähallintaan tukea tarvitseville. Kohtaamispaikka, tule sellaisena kun olet. Tukea, apua, välittämistä ja kannustusta.

 

Lähtötilanne ja strategiset liittymäkohdat

Päihdepäivätoiminnan yksikkö Muikku on matalan kynnyksen kohtaamispaikka täysi-ikäisille päihdeasiakkaille, syrjäytymisuhan alla oleville sekä elämähallintaan tukea tarvitseville. Kohtaamispaikka: tule sellaisena, kun olet. Tukea, apua, välittämistä ja kannustusta. Tämä on uusi päivätoimintamalli Savonlinnassa ja vastaavaa toimintamallia ei ole käytössä Etelä-Savon hyvinvointialueella. Päihdepalveluiden osalta hankkeen tavoitteena on lisätä matalan kynnyksen palveluita ja ehkäisevää työtä. Pilotin aikana 1.7.2023 Sosiaalihuoltolaissa säädetään hyvinvointialueille velvollisuus järjestää syrjäytymistä vähentävää etsivää työtä osana yhteisösosiaalityötä tai muita sosiaalipalveluja. Lisäksi säädetään päihdetyön erityisenä palveluna järjestettävästä päiväkeskuspalvelusta, joka myös parantaisi avun tarpeessa olevien tavoittamista. Pilottiaika 15.11.2022–31.10.2023 ja päivätoiminta on palvellut asiakkaita arkisin ma-ti, to-pe klo 10–15 ja ke klo 10–18.

Ratkaisun testaaminen

Pilottiaika 15.11.2022–31.10.2023

Kokeilun tavoitteet

Tavoitteena on saavuttaa marginaaliryhmä, joka käyttää päihteitä ja päivystyspalveluita ja näin vähentää päivystyskäyntejä. Tarkoituksena ei ole tuottaa terveydenhuollon eikä päihde- tai mielenterveyden hoitoa ja -palveluja. Lisäksi tavoitteena on hoitomotivaation lisääminen ja sen kautta ohjata asiakas palvelujen piiriin (hoito, kuntoutus sekä työllistyminen) sekä elämänlaadun lisääminen ja terveysneuvojen antaminen. 

Ratkaisun perusidea

Päihdepäiväkeskus Muikku tarjoaa syrjäytymisuhan alla oleville päihteiden käyttäjille suunnattua päivätoimintaa.
Tarjolla aina pientä purtavaa ja kahvia, neuvontaa ja ohjausta asioiden hoitamiseen, sekä lämpimät tilat ajan viettämiseen ja muiden samassa elämäntilanteessa olevien ihmisten tapaamiseen.
Mahdollisuus käydä suihkussa, pestä pyykkiä ja käyttää tietokonetta ja tulostinta. Lainattavissa polkupyörä. Lisäksi 3. sektorin toimintaa ja erilaisia teemapäiviä.

Aukioloajat ma-ti, to-pe klo 10–15 ja ke klo 10–18.

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Asiakkaat ovat löytäneet palvelun ja asiakasmäärät ovat edelleen nousussa. Suurin osa asiakaskunnasta on vakiintunut, mutta edelleen uusia asiakkaita tulee viikoittain. Kuukaudessa asiakasmäärä on reilusti yli 200 henkilöä, jopa 375 ja ikäjakauma 18–79-vuotiaita. Miehiä 86 % kävijöistä. Vastaajista 33 % asioi Muikussa lähes päivittäin ja 51 % viikoittain. Lämminruoka houkuttelee asiakkaita jopa ruuhkaksi asti. Päivittäin työntekijät keskustelevat ajankohtaisista asioista yhdessä asiakkaiden kanssa, 59–74 % on saanut tarvitsemansa tuen päivätoiminnasta. Päivittäin käytetyt palvelut ovat ruoka, digitaaliset palvelut, vertaistuki ja etuusasiat. Yksilöohjauksessa korostuu motivointi sote-palvelujen piiriin. Asiakkaista on tehty useampi huoli-ilmoitus pilottikaudenaikana. Oma asiakasryhmä on asunnottomat, jotka hoitavat perusasioita päivätoiminnassa kuten hygienia, ruokailu, nukkuminen ja sähköinen asiointi. Päihdepäivätoiminta on tehnyt monialaista yhteistyötä sosiaalityön, viranomaisyhteistyön ja oppilaitosyhteistyön kanssa. Sosiaaliohjaaja jalkautuu säännöllisesti päivätoimintaan. Ohjaaja voi tarvittaessa lähteä asiakkaan mukaan hoitamaan asioita. Yhteistyökuviot on suunniteltu viranomaistahon kanssa mm. asiakas voi tulla viranomaisen saattamana saapua päivätoimintaan vs. Mikkelin putka. Oppilaitos on järjestänyt toimintaa päivätoimintaa mm. hiusten leikkaus. Muikku toimintaympäristönä on koettu viihtyisäksi ja turvalliseksi 85 % vastaajan mielestä. Vastaajista 80 % kokevat Muikussa asioinnin vaikuttavan positiivisesti hyvinvointiinsa sekä elämähallintaan. Pääasiassa aukioloaikoihin oltiin tyytyväisiä (82 %), ilta ja viikonloppuaukioloaikoihin toivottiin laajennusta. 

Asiakkaat ovat saaneet matalalla kynnyksellä tukea ja ohjausta omaan elämäntilanteeseen. Asiakkailla on paikka missä viettää aikaa vs. aikaisemmin viettivät aikaa kauppakeskuksissa sekä mahdollisuus sosiaaliseen kanssakäymiseen sekä vertaistukeen. Haasteellisessa elämäntilanteessa olevat ovat hyötyneet taloudellisesti Muikun avuista kuten ruoasta ja lahjoitusvaatteista. Heidän toiveitaan on kuultu toiminnan suunnittelussa. 

Mielenterveys ja riippuvuusyksikön päivystyksellinen vastaanotto on rauhoittunut ja asiakkaat ovat parempi kuntoisia, pohdinnassa onko Muikun toiminnalla vaikutusta tähän. Päivystyksen näkökulmasta sosiaalisin syin kävijöiden määrä vähentynyt. Pidemmän aikavälin odotuksena toiminta on kustannustehokas, inhimillinen sekä lain velvoittama palvelu.

On saatu positiivista kokemusta matalan kynnyksen palveluiden tuomista hyödyistä 3. sektorin tuottamana ilman ongelmakäyttäytymistä. Matalan kynnyksen toimipiste ehkäisee raskaisiin palveluihin ohjautumista ja palveluihin ohjautuminen oikea-aikaisesti.

Rakentui päivätoiminnan toimiva konsepti, joka jatkaa toimintaa hyvinvointialueella. 

Liitteet
Kuva
Muikkupilotin yhteenveto kuvana