Päihdepalveluihin pääsyn parantaminen Helsingissä
Päihdepalvelujen asiakkaaksi tulon prosessi uudistettiin, jotta helsinkiläiset päihde- ja riippuvuuspalveluja tarvitsevat pääsevät hoitoon ja kuntoutukseen mahdollisimman helposti, sujuvasti ja oikea-aikaisesti.
Huumeiden käyttö on yleistynyt koko maassa ja Helsingissä huumausainekuolleisuus on muuta maata korkeammalla tasolla (Mäki 2023). Lisäksi korona-aika aiheutti hoito- ja palveluvelkaa erityisesti heikoimmassa asemassa oleville päihteiden käyttäjille (Kestilä ym. 2022).
Päihdepalveluita koskevat lainsäädäntöuudistukset edellyttivät vuoden 2023 aikana muutoksia palvelujen organisoimisessa. Päihde- ja mielenterveyslainsäädännön uudistuksen ja terveydenhuoltolain hoitotakuun kiristymisen myötä syntyi tarve vahvistaa hoidon tarpeen arviointia asiakkaaksi tulossa sekä selkeyttää sosiaali- ja terveydenhuollon rooleja päihdepalveluissa. Tarvittavat muutokset palvelujen organisoinnissa nivellettiin mukaan asiakkaaksi tulon uudistukseen.
Lisäksi kansalliset sekä paikalliset strategiat (mm. Päihde- ja riippuvuusstrategia, Tulevaisuuden sote-keskus -ohjelma, Helsingin kaupunkistrategia Kasvun paikka 2021–2025 ja Sotepe-toimialan palvelustrategia 2023–2025) ja ovat ohjanneet kiinnittämään huomiota erityisesti palvelujen yhdenvertaiseen saatavuuteen, oikea-aikaisuuteen ja jatkuvuuteen. Huumekuolemien vähentäminen on nostettu yhdeksi Sotepe-toimialan kehittämisen painopistealueeksi. Kansallisesti yhtenä tärkeänä toimenpiteenä huumekuolemien ehkäisemiseksi pidetään mm. korvaushoitoon pääsyn helpottamista (Kailanto & Viskari 2023).
Helsingissä on kehitetty pitkäjänteisesti Terveys- ja hyvinvointikeskus -toimintamallia, jonka puitteissa alueellisissa terveys- ja hyvinvointikeskuksissa tarjotaan sosiaali- ja terveyspalveluja laajasti erityisesti työikäisille. Toiminnan lähtökohtana on asiakkaiden palvelutarpeet . Toimintamallissa asiakkaiden tarvitsemat moniammatilliset palvelut sovitetaan yhteen. Asiakkaaksi tulo on yksi Terveys- ja hyvinvointikeskus -toimintamallin ydinprosesseista ja sen vaiheet ovat yhtenevät eri palveluissa. Päihdepalvelujen asiakkaaksi tulon uudistuksessa on huomioitu tämän ydinprosessin toimintaperiaatteet.
Kehittämisen alkaessa 2022 päihdepalveluihin hakeuduttiin Helsingissä alueellisten päihdepoliklinikoiden kautta, joissa oli vaihtelevat puhelinnumerot hoitoon hakeutumiseksi ja aamuihin painottuvat vastaanotot ilman ajanvarausta. Päihdepoliklinikoiden toimintakäytännöissä ja arviointiprosesseissa oli eroja ja asiakkaiden palvelupoluissa oli nähtävissä pullonkauloja. Opioidikorvaushoitoon hakeutumisen prosessin taas tunnistettiin sisältävän päällekkäistä arviointia. Vieroitushoidoissa painotus on ollut laitosvieroitushoidossa, vaikka on nähty tarvetta toteuttaa hoitoa monimuotoisemmin. Nuorille kohdennettuja päihdepalveluita on ollut tarjolla vain vähän.
Asiakkaaksi tulon uudistuksen tavoitteet määriteltiin marraskuussa 2022 päihdepalvelujen johtoryhmässä:
- Päihdepalveluiden saatavuuden ja saavutettavuuden parantaminen
- Lainsäädäntömuutoksiin reagoiminen
- Asiakkaaksi tulon prosessi selkeäksi, sujuvaksi ja tehokkaaksi sekä tieto palveluihin pääsystä helposti löydettäväksi
- Eri yhteydenottokanavien tehtävien kirkastaminen
- Päihdehoidon saaminen oikea-aikaisesti
- Yhdenmukaiset palvelut ja prosessit, palveluiden saaminen tasalaatuisesti ja tasa-arvoisesti
- Resurssien oikeudenmukainen kohdentuminen
Päihdepalveluihin pääsyn parantamisen toimenpiteiden kohderyhmänä on kaikki helsinkiläiset, jotka tarvitsevat päihde- ja riippuvuuspalveluita itse tai läheisen asemassa. Uudistuksen avulla on haluttu madaltaa kynnystä hakeutua palveluihin erityisesti huumeriippuvaisten ja heikoimmassa asemassa olevien osalta. Tällä hetkellä päihdepalveluissa on n. 13 000 eri asiakasta vuosittain. Työikäisiä helsinkiläisiä oli vuoden 2022 alussa 430 944 (Mäki & Sinkko 2022).
Aluksi syksyllä 2022 mahdollisia palveluihin pääsyn kehittämiskohteita kartoitettiin haastattelemalla työntekijöitä, kokemusasiantuntijoita ja asiakkaita sekä jalkautumalla kaupungin ja sidosryhmien palveluihin. Asiakkaaksi tulon uudistuksen käytännön suunnittelu ja kehittäminen toteutettiin kevään 2023 aikana yhdessä asiakkaiden, kokemusasiantuntijoiden ja kaupungin päihdepalvelujen ammattilaisten kanssa.
Asiakkaat osallistuivat vastaamalla asiakaskyselyyn (N=154), jossa kysyttiin esimerkiksi mieluisimmista tavoista ottaa ensi kertaa yhteyttä päihdepalveluihin, millaista palvelua ensimmäisenä haluaisi saada ja mihin asioihin sekä mikä olisi paras paikka keskitetylle vastaanotolle ilman ajanvarausta. Työntekijöille järjestettiin 4 työpajaa (N=37), joissa oli mukana myös kokemusasiantuntijoita. Työpajoissa ideoitiin asiakkaaksi tulon uutta toimintamallia, tarjottavien palvelujen järjestämistä, tarvittavia työntekijäresursseja sekä tila-, turvallisuuspalvelu ja tietojärjestelmätarpeita. Lisäksi kaikille päihdepalvelujen työntekijöille toteutettiin sähköinen kysely (N=31) asiakkaaksi tulon uudistuksessa huomioitavista asioista. Suunnittelussa hyödynnettiin myös aiempaa Helsingissä tehtyä selvitystä asiakkaaksi tulosta sote-palveluihin sekä 2019 toteutettua päihdepalvelujen asiakaskyselyn vastauksia.
Kehittämisen tuloksena avattiin uusi keskitetty asiakkaaksi tulon palvelu 1.9.2023 Kalasataman terveys- ja hyvinvointikeskuksessa.