Päihdepalveluihin pääsyn parantaminen Helsingissä
Päihdepalvelujen asiakkaaksi tulon prosessi uudistettiin, jotta helsinkiläiset päihde- ja riippuvuuspalveluja tarvitsevat pääsevät hoitoon ja kuntoutukseen mahdollisimman helposti, sujuvasti ja oikea-aikaisesti.
Toimintamallin nimi
Päihdepalvelujen asiakkaaksi tulon prosessi uudistettiin, jotta helsinkiläiset päihde- ja riippuvuuspalveluja tarvitsevat pääsevät hoitoon ja kuntoutukseen mahdollisimman helposti, sujuvasti ja oikea-aikaisesti.
Helsingin kaupungin päihdepalveluissa on kehitetty päihdehoitoon pääsyä vuoden 2023 aikana useiden eri toimenpiteiden avulla, jotta päihdepalvelujen saatavuus ja saavutettavuus paranisi, ja kuntalaiset saisivat tarpeidensa mukaisesti päihdehoitoa ja -kuntoutusta mahdollisimman helposti, sujuvasti ja oikea-aikaisesti. Tahtotilana on ollut mahdollistaa hoitoon pääsy matalalla kynnyksellä, ehkäistä huumekuolemia ja taata sujuvat palvelupolut hoito- ja kuntoutusprosessien ajalle. Päihdepalvelujen kohderyhmänä ovat helsinkiläiset, jotka tarvitsevat hoitoa ja tukea riippuvuustasoisessa päihteiden käytössä.
Asiakkaaksi tulon prosessi uudistettiin perustamalla keskitetty päihdepalvelujen vastaanotto ilman ajanvarausta -palvelu Kalasataman terveys- ja hyvinvointikeskukseen. Palvelun tehtävänä on vastata virka-ajan (klo 8.30–15.30) auki olevasta helsinkiläisten uusien asiakkaiden puhelinpalvelusta sekä vastaanotosta ilman ajanvarausta. Uudet asiakkaat ja heidän läheisensä saavat palvelussa neuvontaa ja ohjausta, heidän hoidon tarpeensa arvioidaan ja aloitetaan palvelutarpeen arvio sekä ohjataan tarpeen mukaiseen päihdepalveluun, esim. vieroitukseen tai päihdepoliklinikan ajanvaraukselle. Lisäksi palvelussa tarjotaan matalan kynnyksen sosiaaliohjausta toipumispääoman kasvattamiseksi, konsultaatiotukea peruspalveluille sekä Startti-infoja, joissa saa tietoa päihdepalveluista, riippuvuudesta sekä tukea toipumiseen ja päihdehoidon aloittamiseen. Palvelua toteutetaan moniammatillisesti sairaanhoitajien, sosiaaliohjaajien ja lääkärin yhteistyönä.
Lisäksi päihdepalveluihin pääsyä on parannettu nopeuttamalla ja yksinkertaistamalla opioidikorvaushoidon arviointiprosessia, ja aloittamalla arvioiden tekeminen myös liikkuvana työnä sekä monimuotoistamalla vieroitushoitoa aloittamalla kotiin vietävä alkoholivieroitus sekä päivämuotoinen huume- ja lääkeavovieroitus. Nuorten 13–23-vuotiaiden päihdepalveluja on vahvistettu perustamalla Nuorten päihdepalvelu Pysäkki, joka tarjoaa vakavasti päihteillä oireileville nuorille matalan kynnyksen kohtaamispaikkatoimintaa sekä päihdehoitoa.
Huumeiden käyttö on yleistynyt koko maassa ja Helsingissä huumausainekuolleisuus on muuta maata korkeammalla tasolla (Mäki 2023). Lisäksi korona-aika aiheutti hoito- ja palveluvelkaa erityisesti heikoimmassa asemassa oleville päihteiden käyttäjille (Kestilä ym. 2022).
Päihdepalveluita koskevat lainsäädäntöuudistukset edellyttivät vuoden 2023 aikana muutoksia palvelujen organisoimisessa. Päihde- ja mielenterveyslainsäädännön uudistuksen ja terveydenhuoltolain hoitotakuun kiristymisen myötä syntyi tarve vahvistaa hoidon tarpeen arviointia asiakkaaksi tulossa sekä selkeyttää sosiaali- ja terveydenhuollon rooleja päihdepalveluissa. Tarvittavat muutokset palvelujen organisoinnissa nivellettiin mukaan asiakkaaksi tulon uudistukseen.
Lisäksi kansalliset sekä paikalliset strategiat (mm. Päihde- ja riippuvuusstrategia, Tulevaisuuden sote-keskus -ohjelma, Helsingin kaupunkistrategia Kasvun paikka 2021–2025 ja Sotepe-toimialan palvelustrategia 2023–2025) ja ovat ohjanneet kiinnittämään huomiota erityisesti palvelujen yhdenvertaiseen saatavuuteen, oikea-aikaisuuteen ja jatkuvuuteen. Huumekuolemien vähentäminen on nostettu yhdeksi Sotepe-toimialan kehittämisen painopistealueeksi. Kansallisesti yhtenä tärkeänä toimenpiteenä huumekuolemien ehkäisemiseksi pidetään mm. korvaushoitoon pääsyn helpottamista (Kailanto & Viskari 2023).
Päihdepalveluihin pääsyn parantamisen toimenpiteiden kohderyhmänä on kaikki helsinkiläiset, jotka tarvitsevat päihde- ja riippuvuuspalveluita itse tai läheisen asemassa. Uudistuksen avulla on haluttu madaltaa kynnystä hakeutua palveluihin erityisesti huumeriippuvaisten ja heikoimmassa asemassa olevien osalta. Tällä hetkellä päihdepalveluissa on n. 13 000 eri asiakasta vuosittain. Työikäisiä helsinkiläisiä oli vuoden 2022 alussa 430 944 (Mäki & Sinkko 2022).
Aluksi syksyllä 2022 mahdollisia palveluihin pääsyn kehittämiskohteita kartoitettiin haastattelemalla työntekijöitä, kokemusasiantuntijoita ja asiakkaita sekä jalkautumalla kaupungin ja sidosryhmien palveluihin. Asiakkaaksi tulon uudistuksen käytännön suunnittelu ja kehittäminen toteutettiin kevään 2023 aikana yhdessä asiakkaiden, kokemusasiantuntijoiden ja kaupungin päihdepalvelujen ammattilaisten kanssa.
Asiakkaat osallistuivat vastaamalla asiakaskyselyyn (N=154), jossa kysyttiin esimerkiksi mieluisimmista tavoista ottaa ensi kertaa yhteyttä päihdepalveluihin, millaista palvelua ensimmäisenä haluaisi saada ja mihin asioihin sekä mikä olisi paras paikka keskitetylle vastaanotolle ilman ajanvarausta. Työntekijöille järjestettiin 4 työpajaa (N=37), joissa oli mukana myös kokemusasiantuntijoita. Työpajoissa ideoitiin asiakkaaksi tulon uutta toimintamallia, tarjottavien palvelujen järjestämistä, tarvittavia työntekijäresursseja sekä tila-, turvallisuuspalvelu ja tietojärjestelmätarpeita. Lisäksi kaikille päihdepalvelujen työntekijöille toteutettiin sähköinen kysely (N=31) asiakkaaksi tulon uudistuksessa huomioitavista asioista. Suunnittelussa hyödynnettiin myös aiempaa Helsingissä tehtyä selvitystä asiakkaaksi tulosta sote-palveluihin sekä 2019 toteutettua päihdepalvelujen asiakaskyselyn vastauksia.
Kehittämisen tuloksena avattiin uusi keskitetty asiakkaaksi tulon palvelu 1.9.2023 Kalasataman terveys- ja hyvinvointikeskuksessa.
Päihdepalvelujen resurssit eivät muuttuneet asiakkaaksi tulon uudistuksen yhteydessä vaan uuteen vastaanottoon ilman ajanvarausta siirtyi muutamia työntekijöitä jokaiselta päihdepoliklinikalta. Uusia sairaanhoitajien vakansseja saatiin sen sijaan kotivieroitukseen ja liikkuvaan opioidikorvaushoidon tarpeen arvioon. Kehittämisen koordinoijana ja suunnittelijana on toiminut projektiasiantuntija Tulevaisuuden sote-keskusrahoituksella 2022–2023.
Palvelujen uudelleenjärjestelyt edellyttävät riittävästi aikaa suunnittelulle ja kehittämiselle, palveluprosessien muokkaamiselle ja uusiin työtehtäviin perehtymiselle etenkin, kun kehittämistä tehdään laajasti asiakkaita ja työntekijöitä osallistaen. Yhteistyökäytäntöjen ja sujuvien palveluprosessien kehittäminen jatkuu pitkäjänteisesti toimintojen aloittamisen jälkeen lähiesihenkilöiden johdolla.
Asiakkaaksi tulon uudistuksen onnistumisen tärkein edellytys on kuntalaisten ja yhteistyökumppaneiden tavoittaminen viestinnällä, jotta asiakkaat osaavat ottaa yhteyttä palveluihin uusia väyliä pitkin ja he hyötyvät uudistuksesta. Tärkeässä roolissa on myös avoin ja ajantasainen sisäinen viestintä, jotta henkilöstö tuntee uudistuksen perustelut, pääsee vaikuttamaan suunnitteluun ja osaa toimia uusien toimintamallien mukaisesti.
Tehdyillä uudistuksilla on pyritty lisäämään päihdepalvelujen saatavuutta ja saavutettavuutta. Saatavuuden lisääminen näkyy ennen kaikkea siinä, että päihdepalveluihin voi nyt hakeutua koko virka-ajan monikanavaisesti aiempien rajattujen aikojen sijasta, asiakkaita palvelee jo heti ensikohtaamisessa moniammatillinen joukko päihdetyön ammattilaisia, jolloin hoito voidaan tarvittaessa käynnistää heti, ensiaikojen määrää päihdepoliklinikoille on lisätty ja vieroitusta järjestetään aiempaa monimuotoisemmin. Yhdenvertaista palvelujen saavutettavuutta on parannettu muun muassa yksinkertaistamalla palveluihin hakeutumisen kanavia, lisäämällä liikkuvaa työtä, huomioimalla uudistuksessa esteettömyysnäkökulma sekä korostamalla riittävän ja selkeän viestinnän tärkeyttä.
Asiakkaat löysivät hyvin heti 1.9. alkaen uuteen vastaanotto ilman ajanvarausta -palveluun. Paikan päällä asioivien asiakkaiden määrä nousi verrattuna aiempiin alueellisiin päihdepoliklinikoiden vastaanottoihin ilman ajanvarausta. Uusien asiakkaiden puhelinpalveluun on tullut soittoja moninkertainen määrä aiempaan verrattuna. Vieroituksiin on hakeutunut ensimmäisten kuukausien kokemuksen perusteella saman verran asiakkaita kuin aiemmin. Asiakkaita on saatu ohjattua keskitetystä palvelusta tasaisesti eri poliklinikoille, mutta peruuttamattomia poisjääntejä ensiajoille näyttää tulevan runsaasti.
Jatkokehittämistä vaativia asioita asiakkaaksi tuloon liittyen ovat erityisesti matalan kynnyksen sosiaaliohjauksen ja vertaistyön hyödyntäminen sekä sujuvien hoito- ja palvelupolkujen mallintaminen päihdepalvelujen sisäisesti sekä ilmiöpohjaisesti.