Pakolaistaustaisille tarkoitetun psykoedukaatiomateriaalin yhteiskehittäminen etämenetelmin THL:n TUULI-hankkeessa
Korona-aika on tuonut uusia toimintatapoja ja etämenetelmiä kehittämistyöhön. Toimintamallissa kuvataan THL:n TUULI-hankkeen pakolaisille tarkoitetun psykoedukaatiomateriaalin osallistavaa yhteiskehittämisprosessia, joka toteutuu pääosin etämenetelmin vuosina 2020-21.
Pakolaisten mielenterveystoimien valtakunnallisessa kehittämishankkeessa (PALOMA, 2016–2018) tunnistettiin laajassa, monniammatillisessa asiantuntijajoukossa useita Suomessa yleisiä pakolaisten mielenterveyden edistämiseen liittyviä ongelmakohtia. Näitä ovat esimerkiksi se, että pakolaistaustaisten parissa mielenterveysongelmiin ja palveluihin voi liittyä voimakasta stigmaa, joka voi pahimmillaan estää aiheen puheeksiottoa ja oikeisiin palveluihin hakeutumista. Pakolaistaustaisen väestön parissa on myös puutteita tiedosta mielenterveydestä ja siihen vaikuttavista tekijöistä.
Eräs tunnistettu tarve on laadukkaan ja käyttäjilleen ymmärrettävän, helposti lähestyttävän ja kulttuurisesti uskottavan psykoedukaatiomateriaalin tuottaminen. Tähän tarpeeseen pyrkii vastaamaan THL:ssä alkanut TUULI-hanke, jossa tullaan tuottamaan korkeatasoista, pääasiassa videopohjaista psykoedukatiivista materiaalia maahan tuleville pakolaisille eri mielenterveyteen liittyvistä teemoista. Loppukäyttäjälleen uskottavan ja toimivan materiaalin tuottamiseksi on hankkeessa hyödynnetty palvelumuotoilua ja yhteiskehittämistä. Maahan saapumisen vaihe on keskeinen kohta vaikuttaa maahan saapuvan henkilön käsityksiin mielenterveydestä ja siihen vaikuttavista tekijöistä.
TUULI-hanketta rahoittaa Turvapaikka-, maahanmuutto- ja kotouttamisrahasto (AMIF -rahasto, EU).
Antti Klemettilä toimii hankkeen projektipäällikkönä, ja Awa Ahmed Haji Omar projektikoordinaattorina THL:ssä. Anu Castaneda toimii hankkeessa tutkimuspäälikkönä.
Hankkeen lähtökohtana on, että psykoedukatiiviset materiaalit tuotetaan yhteiskehittämisprosessina hankekumppaneiden ja kohderyhmän kanssa. Materiaaleissa huomioidaan kulttuurisensitiivisyys siten, että ne ovat puhuttelevia loppukäyttäjiensä näkökulmasta. Hankekumppaneiden avulla toteutetaan materiaalin pilotointia ja levitystä.
Hankekumppanit:
- työ- ja elinkeinoministeriö
- sosiaali- ja terveysministeriö
- Maahanmuuttovirasto
- Helsingin poliisilaitos
- Helsingin yliopiston ja Åbo Akademin Lasten ja nuorten oikeuspsykologian työryhmä
- Helsingin kaupunki
- Kuopion kaupunki
- Tampereen kaupunki
- Lounais-Suomen Mielenterveysseura ry
- Psykotraumatologian keskus
- Mieli Suomen Mielenterveys ry
Tämän lisäksi hankkeen yhteiskehittämiseen on löydetty sopivia osallistujia (sekä ammattilaiset että pakolaistaustaiset) verkostojen ja järjestöjen kautta sekä lumipallomenetelmällä.
Videopohjaisen, käyttäjilleen hyväksyttävän (kulttuurisensittivisen), mielenterveyttä tukevan psykoedukaatiomateriaalin kehittäminen yhteiskehittämisenmenetelmillä. Materiaalit tulisivat laajasti käyttöön kotoutumistyön kentälle, oppilaitoksiin ja mielenterveystyöhön.
Kohderyhmänä ovat pakolaiset tai vastaavista lähtökohdista tulevat Suomessa asuvat ulkomaalaistaustaiset. Pakolaisten ja siihen rinnasteisessa asemassa olevien henkilöiden mielenterveyden tilaan vaikuttavia tekijöitä ovat esimerkiksi lähtömaan mahdolliset traumakokemukset, matkalla tapahtuneet vastoinkäymiset ja maahantulon jälkeiset (post-migraatio) kokemukset. Tämän vuoksi tarve laadukkaalle, käyttäjälle ymmärrettävälle ja kulttuurisensitiiviselle psykoedukaatiolle kyseisessä väestön osassa korostuu.
Asiakasymmärrystä on kerrytetty vertais- ja kokemusasiantuntijoiden fokusryhmissä, joissa on tarvittaessa hyödynnetty tulkkia. Tämän lisäksi on haastateltu ns. kaksoisroolissa toimivia henkilöitä (eli pidempään Suomessa asuneita maahanmuuttajataustaisia henkilöitä, jotka toimivat sosiaali- ja terveysalalla ammattilaisroolissa). Kaksoisroolissa olevia toimijoita on osallistettu sekä yksilöhaastatteluissa että työpajoissa, joissa on valittu materiaalien teemat ja kehitetty niiden sisältöjä.
Lisäksi TUULI-hankkeen yhteiskehittämisprosessiin kutsuttiin mukaan kentällä työskenteleviä asiantuntijoiden (esim. järjestötoimijat ja mielenterveystyön ammattilaiset) ammatillisen näkökulman mukaan saamiseksi.
Koronatilanteen takia yhteiskehittämistä on toteutettu etämenetelmin, jotka ovat vaatineet uusia toimintatapoja. Myös pakolaistaustaisen väestön osallistaminen ja saaminen mukaan kehittämään itselleen tarkoitettuja materiaaleja on vaatinut uusien toimintatapojen ja verkostojen hyödyntämistä.