Palvelutarpeen arvioinnin valmennuksen tavoitteena on vahvistaa sosiaalihuollon ammattilaisten osaamista toteuttaa shl:n mukaisia palvelutarpeen arviointeja sekä sopia yhteisistä käytännöistä, miten palvelutarpeen arviointeja toteutetaan.

Toimintaympäristö **

SHL:n mukainne palvelutarpeen arviointi on keskeinen osa sosiaalihuoltoa. Se on vuorovaikutteinen prosessi, jonka tavoitteena on selvittää ja tunnistaa henkilön tuen tarpeet, elämäntilanne ja niihin vaikuttavat hyvinvoinnin riskitekijät. Hyvinvointialue-uudistuksen tavoitteena on luoda tasa-arvoisempia palveluita ja vähentää ihmisten terveys- ja hyvinvointieroja. Tämä luo tarvetta myös yhtenäistää palveluprosesseja. 

Ratkaisun perusidea **

Palvelutarpeen arvioinnin valmennuskokonaisuuden tavoitteena on vahvistaa ammattilaisten osaamista sekä yhteistä ymmärrystä SHL:n mukaisesta palvelutarpeen arvioinnista sekä luoda ja kehittää yhteisiä käytäntöjä palvelutarpeen arvioinnin toteuttamiseen. Valmennuksessa mallinnettaan yhdessä palvelutarpeen arvioinnin prosessi. 

Valmennus toteutetaan syksyn 2023 aikana koko Lapin hyvinvointialueen aikuissosiaalityön, perhesosiaalityön ja lastensuojelun ammattilaisille, jotka tekevät työssään palvelutarpeen arvioineja sekä esihenkilöt, jotka vastaavat työstä. Mukana valmennuksessa on myös kehittäjäasiakkaita (3. ja 4. työpajoissa). Valmennuksessa huomioidaan myös saamen kieli ja kulttuuri osan palvelutarpeen arviointia.   

Valmennus koostuu neljästä työpajasta: 

  1. Sosiaalihuoltolain mukainen palvelutarpeen arviointi
    1. perusteet shl:n mukaiselle palvelutarpeen arvioinnille
    2. merkitys ja tavoitteet
    3. pta:n toteuttaminen
    4. asiakkaan oikeudet ja velvollisuudet
    5. monialainen yhteistyö ja tiedonvaihto
  2. Erityistä tukea tarvitsevan henkilön määrittely ja omatyöntekijyys
    1. mitä tarkoitetaan
    2. miksi määritellään
    3. miten arviointia toteutetaan
    4. case-työskentely
  3. Yhteiset käytännöt osa 1
    1. luodaan yhteiset käytännöt pta-prosessille - "PTA-peli"
    2. monialaisen yhteistyön käytännöt
    3. asiakkaan osallisuuden vahvistaminen
    4. kirjaamiskäytännöt
  4. Yhteiset käytännöt osa 2
    1. jatketaan käytännöistä sopimista
    2. mitä sovitaan - miten käytännöt juurrutetaan osaksi toimintaa? 
    3. arviointi ja jatkosuunnitelma 
Liitteet
Kuva
PTA-valmennus kokonaisuus kuvattuna
Kuvassa koottuna palvelutarpeen arvioinnin tavoite, toteutustapa, kohderyhmä, sekä valmennuskertojen teemat.