Pelisessiossa pelataan ja kehitetään yhdessä
Pelisessioiden tavoitteena on ottaa digipelaaminen ja hyötypelit aktiivisesti käyttöön mielenterveystyössä sekä haastaa osallistujat pohtimaan käsityksiään pelaamisesta.
Oivalla ja ymmärrä
Pelaten osalliseks -hankkeen paljon pelaavat osallistujat kertoivat, että pelaaminen mielletään usein negatiiviseksi ilmiöksi. Siksi on helpompaa olla kertomatta pelaamisestaan. Pelisessioissa näkökulma käännetään toisinpäin. Pelaaminen ei ole lähtökohtaisesti huono asia. Päinvastoin, pelaamisesta karttunutta kokemusta voi hyödyntää eri tavoin, esimerkiksi muiden opettamisessa vuorovaikutustilanteessa.
Pelejä tarkastellaan ryhmässä ilmiönä yhdessä, eikä vahvisteta ajatusta ongelmallisesta pelaamisesta. Toki myös pelaamiseen liittyviä haasteita on tärkeä pohtia. Samalla voi oivaltaa kuinka monisyisestä ilmiöstä siinä on kysymys. Tähän pohdintaan paljon pelaavat tuovat oman, ainutlaatuisen kokemuksensa.
Toimintaa kehitettiin mielenterveystyössä, mutta toimintamallia voi hyödyntää laajemminkin sote-alalla.
Kohderyhmänä ovat paljon pelaavat nuoret aikuiset, joilla on mielenterveyden pulmia.
- Aktiiviset pelaajat ovat pelisessioiden todellisia asiantuntijoita. He sanoittavat pelaamiseen liittyviä kokemuksia ja merkityksiä.
Kohderyhmään kuuluvat myös kokemusasiantuntijat ja sosiaali- ja terveysalan ammattilaiset kuntoutuspalveluita tarjoavissa toimintayksiköissä.
- Kokemusasiantuntijat rohkaisevat omien tarinoidensa avulla tasapainoiseen mielenterveyteen.
- Ammattilaiset saavat tilaisuuden tarkastella omia ennakkoasenteitaan suhteessa pelaamiseen.