Perehdytysprosessin kehittäminen Ilmajoen akuuttiyksikössä

Perehdytyksen toimintamallin ja materiaalin kehittäminen.

Toimintamallin nimi
Perehdytysprosessin kehittäminen Ilmajoen akuuttiyksikössä
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Perehdytyksen toimintamallin ja materiaalin kehittäminen.

Toteutuspaikka
Työyhteisössä, työpaikalla
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialue
Etelä-Pohjanmaa
Ilmajoki
Toimintamallin rahoittaja
Ei erillisrahoitusta

Luotu

29.11.2024

Viimeksi muokattu

11.12.2024
Ratkaisun perusidea

Osaston uusien työntekijöiden ja opiskelijoiden perehdytysprosessi oli epäselvä ja tietoa löytyi monesta eri paikasta. Vuoden 2023 alusta oli siirrytty Etelä-Pohjanmaan Hyvinvointialueen alaisuuteen, joten kaikki informaatio ei ollut täysin ajan tasalla.

Perehdytyskansiosta tehtiin lyhyempi ja selkeälukuisempi tiivistämällä materiaalia. Lisäksi kaikkea informaatiota ei laitettu enää kansioon, vaan kansioon lisättiin ohjeet, mistä tarvittava tieto löytyy hyvinvointialueen yhteisestä intrasta. Kansioon päivitettiin lomake, jolla perehdytysprosessi pysyy paremmin hallinnassa, perehdytyksen päätteeksi perehdytettävä työntekijä allekirjoittaa lomakkeen. Myös perehdytysprosessia kerrattiin henkilökunnan kanssa. 

Toimintaympäristö

Ilmajoen sotekeskuksen akuuttiyksikkö, jossa uusien vakituisten ja määräaikaisten työntekijöiden lisäksi perehdytystä tarvitaan myös opiskelijoiden harjoittelujaksoilla. Tavoitteena on selkeyttää perehdytysprosessia ja tuottaa parempaa perehdytysmateriaalia uusille työntekijöille ja opiskelijoille.

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Kohderyhmänä uudet työntekijät ja opiskelijat Ilmajoen sotekeskuksen akuuttiyksikössä. 

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Toimintamallin toimivuuden kannalta perehdytyskansiota tarkistetaan ja tarvittaessa päivitetään jatkossa vuosittain, toteutukseen on valittu vastuuhenkilöt. Perehdytyksestä kerätään myös palautetta perehdytettäviltä.

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Toimintamallia testattiin kesän 2024 vuosilomien sijaisilla, heille tehtiin kysely kesän lopulla. Kaikki kyselyyn vastanneista olivat joko "täysin samaa mieltä" tai "samaa mieltä" kysyttäessä, oliko perehdytyskansio selkeälukuinen sekä oliko kansiossa kaikki oleellinen tieto perehdytykseen liittyen. 

Vinkit toimintamallin soveltajille

Erityisesti kannattaa kerätä palautetta perehdytettäviltä ja hyödyntää "ulkopuolelta" tulevaa näkökulmaa asioihin.

Kehittämisen vaihe

Valmis

Kohderyhmä