Pirteät aivot -kurssi yli 65-vuotiaille aivoterveyden edistämiseksi Finger-mallin mukaisesti

Kurssilla on 5 kokoontumista, 1.5 h/kerta, kokoontumiset ovat viikottain tai joka toinen viikko. Sisältönä aivoterveyttä edistävät tekijät: mielenhyvinvointi, aivojen harjoittaminen, liikunta, uni ja ravinto  sekä muistin rakentuminen ja muutokset.

Ratkaisun perusidea

Suomessa muistisairauksia sairastavien määrä kasvaa noin 15 000 vuodessa. Väestön ikääntymisen lisäksi muistisairauksien lisääntymiseen vaikuttavat esimerkiksi muistisairauksien riskitekijöiden yleisyys. Finger-tutkimusten mukaan noin 40 % muistisairauksista liittyy elintapojen aiheuttamiin riskitekijöihin. Elintapamuutoksilla voidaan pienentää sairastumisriskiä tai siirtää sairauden ilmenemistä myöhempään ikään. Samalla voidaan edistää kokonaistoimintakykyä, ennalta ehkäistä muita kroonisia sairauksia ja parantaa elämän laatua. 

Toimintaympäristö: 

Ei oikoteitä -aivoterveyttä elintavoilla -hanke (2022-2023) toteutuu Etelä-Savon hyvinvointialueella, 7 kunnassa Mikkelin seudulla. Pirteät aivot -kurssi on kehitetty hankkeen aikana syksystä 2022 lähtien.

Kurssi koostuu 5 kokoontumisesta, 1.5 h/kerta, kerran viikossa tai joka toinen viikko. Lisäksi on kahden kuukauden kuluttua kurssin päättymisestä seurantatapaaminen, jonka voi korvata myös ohjaajan puhelinsoitoilla.  Ensimmäisen vuoden aikana on ollut 9 kurssia 4 kunnassa ja 1 Teams-yhteydellä, osallistujia on ollut 71. Sopiva osallistujamäärä on noin 12 henkilöä/kurssi. Tilassa tulee olla kaikille istumapaikka pöydän äärellä, mielellään jonkin verran vapaata liikkumatilaa, valkokangas tai vaalea seinä.

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys:

Kurssi on tarkoitettu yli 65-vuotiaille aivoterveyden edistämisestä kiinnostuneille ja muististaan huolissaan oleville, joilla ei ole muistisairausdiagnoosia. Joka kolmas yli 65-vuotias kokee muistin häiriöitä. Tämä aiheuttaa usein huolta ja pelkoa, onko muistisairaus kehittymässä? Ikäihmisistä suuri osa on hyvin kiinnostuneita omasta hyvinvoinnista ja sen kehittämisestä, joten tämän tyyppiselle toiminnalla on suurta kysyntää. 

Tavoitteet: 

Kurssilaisilla 

  • on asianmukaista tietoa elintapojen vaikutuksesta aivojen kognitiiviseen toimintakykyyn 
  • on tietoa erilaisista tekijöistä, jotka aiheuttavat muistin muutoksia ja sen myötä huoli muistisairaudesta on vähäisempi
  • on tietoa mediakriittisyydestä ja suhtautuvat erilaisiin tietolähteisiin varauksella

Sisältö:

Kurssin sisältö rakentuu Finger-toimintamallin mukaisesti. Teemoina ovat muistin toiminta ja eri tekijöiden aiheuttamat muutokset, lisäksi ravinto, liikunta, uni ja mielen hyvinvointi aivoterveyden edistäjinä. Aivojen haastamista on jokaisella kerralla monipuolisilla harjoituksilla. Osallistujilla on yleensä melko paljon yleistä tietoa näistä aihealueista. Siksi teemoissa painotetaan eri tekijöiden yhteyttä aivoterveyteen niin, että puhutaan vaikutuksista kansanomaisesti aivotoiminnan tasolla. Tämän on todettu lisäävän kurssilaisten motivaatiota ja kiinnostusta hyvinvointiin ja aivoterveyteen. 

Ensimmäisellä kerralla kurssilaiset asettavat itselleen henkilökohtaisen tavoitteen ”Pirteät aivot -kortin” perusteella (katso linkki). Tässä vaiheessa jo korostetaan, että ei tarvitse olla kuin yksi tavoite ja elintapamuutokset voivat olla hyvin pieniä. Tämä kortti on kurssilaisille kotiin muistutuksena omasta tavoitteesta ja kotitehtävästä, joka annetaan jokaisella kurssikerralla. Ensimmäisellä kerralla käsitellään muistin toimintaa ja muutoksia, koska se on aiheena kaikkia kiinnostava. Muiden kertojen teemojen järjestys muodostuu kurssilaisten asettamien tavoitteiden yleisyyden mukaiseen järjestykseen. 

Kurssikerran toteutus koostuu aloituksesta, aivojen haastamisesta alussa ja lopussa sekä päivän teemasta. Ensimmäisellä kurssikerralla on tutustumista haastaen aivoja itsensä esittelyllä esim. kirjoittamalla täydennettävä esittelyteksti (ohjaajan laatima) tai motorinen liike ja lempiruoka. Muilla kerroilla alussa keskustellaan kotitehtävästä ja sen toteutuksesta. 

Aivojen haastaminen sisältää erilaisia kognitiivisia harjoituksia, motorisia tehtäviä, musiikkia, kirjoittamista, lukemista ääneen, kulttuuria, uuden opettelua, rutiinien rikkomista, käsillä tekemistä, tutustutaan netistä löytyviin harjoituksiin esim. muistipuisto.fi jne. Näiden on tarkoitus olla esimerkkeinä, miten monella tavalla aivoja voi aktivoida. Tämän myötä jokaiselle toivottavasti löytyy uusia tapoja aivojen haastamiseen.  Kotitehtävä on usein juuri näitä harjoituksia. Kotitehtävän tarkoituksena on, että aivojen haastamisesta tulee arki rutiinia eli tärkeintä on mitä teet kurssikertojen välillä.

Jokaisesta teemasta on hankkeessa ohjaajan tekemä tiivistelmäteksti (A4). Kurssilaiset lukevat sen itsekseen ja tekevät merkintöjä esim. alleviivaamalla uusia asioita sekä vastaavat muutamaan tekstiin liittyvään kysymykseen. Tällöin kurssilaiset käyttävät aivoja tiedon hankintaan ja analysointiin. Tämän jälkeen keskustellaan, mihin he ovat erityisesti kiinnittäneet huomiota. Diasarjan avulla, johon ohjaaja on nostanut keskeiset asiat ja mitä ei ole tekstissä, käydään vielä keskustelua laajemmasta näkökulmasta ja samalla vastataan tekstin kysymyksiin. 

Kurssin aikana voisi myös kokeilla WhatsApp-ryhmää, osallistujien niin halutessa. Kurssilaiset voisivat vaihtaa ajatuksia ja kokemuksia sekä ohjaaja kannustaa sitä kautta esim. kotitehtävien suorittamiseen.

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Kurssin ohjaajalla tulee olla koulutus- ja kokemustaustaa niin, että hän pystyy teoreettiset asiat esittämään kansan tajuisesti ja aivotoiminnan näkökulmasta. Yleistä tietoa elintavoista on paljon saatavilla ja ikäihmiset ovat valveutuneita. Motivaatiota heille lisää se, että ohjaaja pystyy tarjoamaan perusteltua uutta tietoa aivojen ja muistin toiminnan edistämisestä sekä rakentamaan kurssisisällön omien hankkimiensa materiaalien perusteella. Ryhmän koostumus ja yksilölliset tavoitteet sanelevat, miten mikäkin vaihe toteutetaan ja mitä harjoituksia tehdään tai tietoa käsitellään. 

Kurssin vetäjänä on yksi ohjaaja. Hän tuntee paremmin osallistujat, heidän tavoitteensa ja pystyy tukemaan ja kannustamaan yksilöllisesti henkilökohtaisten tavoitteiden suuntaan.

Vinkit toimintamallin soveltajille

Osa kursseista toteutetaan yhteistyössä kansalaisopistojen kanssa. Tavoitteena on, että kun hanke päättyy, Pirteät aivot -kursseja järjestäisivät paikalliset kansalaisopistot. 

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Kurssin päättyessä keskustellaan, miten kurssilaiset ovat edenneet kohti henkilökohtaisia tavoitteita. Lisäksi pyydetään kirjallista palautetta asteikolla 1-5 (1 = täysin eri mieltä - 5 = täysin samaa mieltä). Palautetta on antanut 67 kurssilaista. 

Kirjallisen palautteen tulokset keskiarvoina: 

1. Sain uutta tietoa muistia edistävistä tekijöistä, ka 4.3

2. Muistin heikkeneminen ei huoleta minua yhtä paljon kuin aiemmin, ka 3.9

3. Luotan, että voin saada tarvittaessa apua muistiin liittyvissä asioissa, ka 4.5

4. a) Aion hyödyntää kurssilla saamaani tietoa ja vinkkejä omassa arjessa, ka 4.4

4. b) Miten aiot hyödyntää - on annettu eniten vastauksia aivojen haastamiseen, liikuntaan ja 

                ravitsemukseen liittyen.

5.   Osaan aiempaa paremmin arvioida terveysväittämien oikeudellisuutta ja 

      -tuotteiden vaikuttavuutta ka 3.8

Keväällä 2023 on aloitettu käytäntö, että noin kahden kuukauden kuluttua kurssin päättymisestä on seurantatapaaminen. Siinä saadaan palautetta, miten elintapamuutoksia on otettu osaksi arkea. Muutosta on kysytty avoimilla kysymyksillä ja vastaukset ovat suoria lainauksia. (N=42)

  1. Millaisia muutoksia olet tehnyt kurssin jälkeen elintapojen suhteen omassa arjessasi?  
  • Ravitsemuksessa 18 mainintaa (suoria lainauksia): esim. ostamalla sydänmerkkituotteita, säännöllisemmin syönyt, enemmän pehmeitä rasvoja, syönyt värikkäämmin, enemmän kasviksia, hedelmiä, marjoja. Lääkkeet ottanut säännöllisemmin, tarkkailen syömistäni. 
  • Aivojen haastaminen 18: esim. rohkaistunut laulamaan, muistipuisto.fi, enemmän kulttuuria, rutiinien rikkominen, lukeminen, lautapelit, ristikot.
  • Liikunta 14: esim. enemmän lenkkejä, uintia, pyöräily, aamujumppaa, metsässä liikkuminen, kuntosalikortti, jooga.
  • Mielen hyvinvointi 9: esim. keskittymällä olennaiseen, päivärytmi selkiytynyt, "keskustellut tuntemattomien kanssa”, ystävien tapaaminen, vähemmän haihattelua, ei jää miettimään ratkaisemattomia asioita.
  • Uni 9: esim. nukkunut enemmän ja paremmin, nukkumaan aikaisemmin, kiinnittänyt huomiota levon määrään,

      2. Oletko havainnut muutoksia hyvinvoinnissa ja aivojen toiminnassa? (vastaukset tiivistetysti)

  • vaikutusta muistin ja aivojen toimintaan, 12 vastausta
  • hyvinvointi/terveys on yleisesti parempi, 10
  • olo on pirteämpi, 8
  • mielen hyvinvointi on parempi, 4
  • nukkunut huomattavasti paremmin, 4
  • aktiivisuus lisääntynyt, 3 
  • kunto parantunut, 2

Tulosten perusteella voidaan todeta, että Pirteät aivot -kurssin 5 kerran toteutuksella voidaan saada aikaiseksi muutoksia asiakkaiden elintavoissa. Nämä muutokset lisäävät heidän kokemuksellista hyvinvointia ja aivojen toimintakykyä.