Pirteät aivot -kurssi yli 65-vuotiaille aivoterveyden edistämiseksi Finger-mallin mukaisesti

Kurssilla on 5 kokoontumista, 1.5 h/kerta, kokoontumiset ovat viikottain tai joka toinen viikko. Sisältönä aivoterveyttä edistävät tekijät: mielenhyvinvointi, aivojen harjoittaminen, liikunta, uni ja ravinto  sekä muistin rakentuminen ja muutokset.

icon/chevron-down Created with Sketch. Perustiedot

Toimintamallin nimi
Pirteät aivot -kurssi yli 65-vuotiaille aivoterveyden edistämiseksi Finger-mallin mukaisesti
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Kurssilla on 5 kokoontumista, 1.5 h/kerta, kokoontumiset ovat viikottain tai joka toinen viikko. Sisältönä aivoterveyttä edistävät tekijät: mielenhyvinvointi, aivojen harjoittaminen, liikunta, uni ja ravinto  sekä muistin rakentuminen ja muutokset.

Toteutuspaikka
Mikkelin seudun Muisti ry/Ei oikoteitä - aivoterveyttä elintavoilla -hankkeessa (2022-2023)
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Puumala
Pertunmaa
Mäntyharju
Mikkeli
Kangasniemi
Juva
Hirvensalmi
Toimintamallin rahoittaja
Sosiaali- ja terveysjärjestöjen avustuskeskus (STEA)

Tekijä

Riitta Halonen

Luotu

12.05.2023

Viimeksi muokattu

04.09.2023
Ratkaisun perusidea **

Suomessa muistisairauksia sairastavien määrä kasvaa noin 15 000 vuodessa. Väestön ikääntymisen lisäksi muistisairauksien lisääntymiseen vaikuttavat esimerkiksi muistisairauksien riskitekijöiden yleisyys. Finger-tutkimusten mukaan noin 40 % muistisairauksista liittyy elintapojen aiheuttamiin riskitekijöihin. Elintapamuutoksilla voidaan pienentää sairastumisriskiä tai siirtää sairauden ilmenemistä myöhempään ikään. Samalla voidaan edistää kokonaistoimintakykyä, ennalta ehkäistä muita kroonisia sairauksia ja parantaa elämän laatua. 

Toimintaympäristö: 

Ei oikoteitä -aivoterveyttä elintavoilla -hanke (2022-2023) toteutuu Etelä-Savon hyvinvointialueella, 7 kunnassa Mikkelin seudulla. Pirteät aivot -kurssi on kehitetty hankkeen aikana syksystä 2022 lähtien.

Kurssi koostuu 5 kokoontumisesta, 1.5 h/kerta, kerran viikossa tai joka toinen viikko. Lisäksi on kahden kuukauden kuluttua kurssin päättymisestä seurantatapaaminen, jonka voi korvata myös ohjaajan puhelinsoitoilla.  Ensimmäisen vuoden aikana on ollut 9 kurssia 4 kunnassa ja 1 Teams-yhteydellä, osallistujia on ollut 71. Sopiva osallistujamäärä on noin 12 henkilöä/kurssi. Tilassa tulee olla kaikille istumapaikka pöydän äärellä, mielellään jonkin verran vapaata liikkumatilaa, valkokangas tai vaalea seinä.

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys:

Kurssi on tarkoitettu yli 65-vuotiaille aivoterveyden edistämisestä kiinnostuneille ja muististaan huolissaan oleville, joilla ei ole muistisairausdiagnoosia. Joka kolmas yli 65-vuotias kokee muistin häiriöitä. Tämä aiheuttaa usein huolta ja pelkoa, onko muistisairaus kehittymässä? Ikäihmisistä suuri osa on hyvin kiinnostuneita omasta hyvinvoinnista ja sen kehittämisestä, joten tämän tyyppiselle toiminnalla on suurta kysyntää. 

Tavoitteet: 

Kurssilaisilla 

  • on asianmukaista tietoa elintapojen vaikutuksesta aivojen kognitiiviseen toimintakykyyn 
  • on tietoa erilaisista tekijöistä, jotka aiheuttavat muistin muutoksia ja sen myötä huoli muistisairaudesta on vähäisempi
  • on tietoa mediakriittisyydestä ja suhtautuvat erilaisiin tietolähteisiin varauksella

Sisältö:

Kurssin sisältö rakentuu Finger-toimintamallin mukaisesti. Teemoina ovat muistin toiminta ja eri tekijöiden aiheuttamat muutokset, lisäksi ravinto, liikunta, uni ja mielen hyvinvointi aivoterveyden edistäjinä. Aivojen haastamista on jokaisella kerralla monipuolisilla harjoituksilla. Osallistujilla on yleensä melko paljon yleistä tietoa näistä aihealueista. Siksi teemoissa painotetaan eri tekijöiden yhteyttä aivoterveyteen niin, että puhutaan vaikutuksista kansanomaisesti aivotoiminnan tasolla. Tämän on todettu lisäävän kurssilaisten motivaatiota ja kiinnostusta hyvinvointiin ja aivoterveyteen. 

Ensimmäisellä kerralla kurssilaiset asettavat itselleen henkilökohtaisen tavoitteen ”Pirteät aivot -kortin” perusteella (katso linkki). Tässä vaiheessa jo korostetaan, että ei tarvitse olla kuin yksi tavoite ja elintapamuutokset voivat olla hyvin pieniä. Tämä kortti on kurssilaisille kotiin muistutuksena omasta tavoitteesta ja kotitehtävästä, joka annetaan jokaisella kurssikerralla. Ensimmäisellä kerralla käsitellään muistin toimintaa ja muutoksia, koska se on aiheena kaikkia kiinnostava. Muiden kertojen teemojen järjestys muodostuu kurssilaisten asettamien tavoitteiden yleisyyden mukaiseen järjestykseen. 

Kurssikerran toteutus koostuu aloituksesta, aivojen haastamisesta alussa ja lopussa sekä päivän teemasta. Ensimmäisellä kurssikerralla on tutustumista haastaen aivoja itsensä esittelyllä esim. kirjoittamalla täydennettävä esittelyteksti (ohjaajan laatima) tai motorinen liike ja lempiruoka. Muilla kerroilla alussa keskustellaan kotitehtävästä ja sen toteutuksesta. 

Aivojen haastaminen sisältää erilaisia kognitiivisia harjoituksia, motorisia tehtäviä, musiikkia, kirjoittamista, lukemista ääneen, kulttuuria, uuden opettelua, rutiinien rikkomista, käsillä tekemistä, tutustutaan netistä löytyviin harjoituksiin esim. muistipuisto.fi jne. Näiden on tarkoitus olla esimerkkeinä, miten monella tavalla aivoja voi aktivoida. Tämän myötä jokaiselle toivottavasti löytyy uusia tapoja aivojen haastamiseen.  Kotitehtävä on usein juuri näitä harjoituksia. Kotitehtävän tarkoituksena on, että aivojen haastamisesta tulee arki rutiinia eli tärkeintä on mitä teet kurssikertojen välillä.

Jokaisesta teemasta on hankkeessa ohjaajan tekemä tiivistelmäteksti (A4). Kurssilaiset lukevat sen itsekseen ja tekevät merkintöjä esim. alleviivaamalla uusia asioita sekä vastaavat muutamaan tekstiin liittyvään kysymykseen. Tällöin kurssilaiset käyttävät aivoja tiedon hankintaan ja analysointiin. Tämän jälkeen keskustellaan, mihin he ovat erityisesti kiinnittäneet huomiota. Diasarjan avulla, johon ohjaaja on nostanut keskeiset asiat ja mitä ei ole tekstissä, käydään vielä keskustelua laajemmasta näkökulmasta ja samalla vastataan tekstin kysymyksiin. 

Kurssin aikana voisi myös kokeilla WhatsApp-ryhmää, osallistujien niin halutessa. Kurssilaiset voisivat vaihtaa ajatuksia ja kokemuksia sekä ohjaaja kannustaa sitä kautta esim. kotitehtävien suorittamiseen.

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot **

Kurssin ohjaajalla tulee olla koulutus- ja kokemustaustaa niin, että hän pystyy teoreettiset asiat esittämään kansan tajuisesti ja aivotoiminnan näkökulmasta. Yleistä tietoa elintavoista on paljon saatavilla ja ikäihmiset ovat valveutuneita. Motivaatiota heille lisää se, että ohjaaja pystyy tarjoamaan perusteltua uutta tietoa aivojen ja muistin toiminnan edistämisestä sekä rakentamaan kurssisisällön omien hankkimiensa materiaalien perusteella. Ryhmän koostumus ja yksilölliset tavoitteet sanelevat, miten mikäkin vaihe toteutetaan ja mitä harjoituksia tehdään tai tietoa käsitellään. 

Kurssin vetäjänä on yksi ohjaaja. Hän tuntee paremmin osallistujat, heidän tavoitteensa ja pystyy tukemaan ja kannustamaan yksilöllisesti henkilökohtaisten tavoitteiden suuntaan.

Arvioinnin tulokset tiivistettynä **

Kurssin päättyessä keskustellaan, miten kurssilaiset ovat edenneet kohti henkilökohtaisia tavoitteita. Lisäksi pyydetään kirjallista palautetta asteikolla 1-5 (1 = täysin eri mieltä - 5 = täysin samaa mieltä). Palautetta on antanut 67 kurssilaista. 

Kirjallisen palautteen tulokset keskiarvoina: 

1. Sain uutta tietoa muistia edistävistä tekijöistä, ka 4.3

2. Muistin heikkeneminen ei huoleta minua yhtä paljon kuin aiemmin, ka 3.9

3. Luotan, että voin saada tarvittaessa apua muistiin liittyvissä asioissa, ka 4.5

4. a) Aion hyödyntää kurssilla saamaani tietoa ja vinkkejä omassa arjessa, ka 4.4

4. b) Miten aiot hyödyntää - on annettu eniten vastauksia aivojen haastamiseen, liikuntaan ja 

                ravitsemukseen liittyen.

5.   Osaan aiempaa paremmin arvioida terveysväittämien oikeudellisuutta ja 

      -tuotteiden vaikuttavuutta ka 3.8

Keväällä 2023 on aloitettu käytäntö, että noin kahden kuukauden kuluttua kurssin päättymisestä on seurantatapaaminen. Siinä saadaan palautetta, miten elintapamuutoksia on otettu arki elämään. Ensimmäiset tulokset olivat hyvin positiivisia 19 vastaajan osalta. Jokaiseen viiteen elintapojen alueeseen oli noin puolet vastaajista kiinnittänyt aiempaa hieman/vähän/paljon enemmän huomiota. Loput olivat vastanneet ”kuten aiemmin”.  Eniten oli muutosta toteutettu mielen hyvinvoinnin, unen ja ravinnon osalta.

Vinkit toimintamallin soveltajille **

Osa kursseista toteutetaan yhteistyössä kansalaisopistojen kanssa. Tavoitteena on, että kun hanke päättyy, Pirteät aivot -kursseja järjestäisivät paikalliset kansalaisopistot. 

Kansikuva
Kolme piirrosta aivoista, joilla on hymyilevät kasvot yhdellä kirja käsissä, toisella lamppu ja kolmannella porkkana ja salaatti.

Kehittämisen vaihe

icon/bulb Created with Sketch. Kehitteillä

Kohderyhmä