Pohteen Digitaalinen sote-keskus, Pohjois-Pohjanmaan HVA (RRP, P4, INV4)
Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialueelle kehitetty digitaalinen sosiaali- ja terveyskeskus. Palvelussa, kehitetään monitoimijaisesti digitaalisia yhteydenotto- ja vastaanottokäytäntöjä julkiseen sosiaali- ja terveydenhuoltoon.
Oikea-aikaisesti saavutettavissa olevat palvelut sekä kiireettömään hoitoon pääsyn turvaaminen perusterveydenhuollossa 14 vuorokauden sisällä ovat sote-uudistuksen merkittävimpiä tavoitteita. Pohteen Digitaalinen sote-keskus pyrkii omalta osaltaan vastaamaan kiristyneen hoitotakuun vaatimuksiin. Lisäksi laajat aukioloajat, arkisin klo 7-21 ja viikonloppuisin sekä arkipyhinä klo 8-18 mahdollistavat asioinnin myös niille, joille virka-aikainen asiointi on haasteellista tai ongelma ilmenee esim. viikonloppuna.
Palveluverkon uudelleen tarkastelussa Digitaalisen sote-keskuksen rooli on suuri, silla palvelun kautta asiakkaan sijainnilla ei ole merkitystä. Lisäksi ammattilaisten saatavuusongelmat eivät pääse vaikuttamaan digitaalisissa palveluissa samalla tavalla palvelutuotantoon, kuin kivijalkapalveluissa on jo nähtävissä.
Pohteen Digitaalisessa sote-keskuksessa voivat asioida kaikki alueen asukkaat, joiden asia soveltuu digikanavissa hoidettavaksi, eikä vaadi lähikontaktia. Lisäksi on aina hyvä varmistaa, että asiakkaalla on digipalveluihin tarvittavat välineet, taidot ja halukkuus.
Palvelusta kerätään jatkuvaa asiakaspalautetta ja palvelua pyritään kehittämään saadun palautteen perusteella.