POPsote-palvelustrategia yhteiskehittämisen prosessina

Sote-palvelustrategia luo yhteistä näkemystä hyvinvointialueen sote-palveluista ja lisää alueellista yhteistyötä ja luottamusta eri toimijoiden välillä. Sote-uudistuksen esivalmisteluvaiheessa palvelustrategiaa on valmisteltu Pohjois-Pohjanmaalla laajalla kumppanuudella.

Toimintaympäristö

Sote-uudistus on sosiaali- ja terveysministeriön johtama kansallinen uudistus, jonka tavoitteena on taata sosiaali- ja terveyspalvelut yhdenvertaisesti kaikille suomalaisille. Painopistettä siirretään peruspalveluihin ja varhaiseen ongelmien ehkäisyyn. Keskeistä on parantaa palvelujen saatavuutta ja nopeuttaa hoitoon pääsyä. Tulevaisuuden sosiaali- ja terveyskeskuksista asiakas saa kaikki tarvitsemansa sote-palvelut yhdestä paikasta. Myös Pohjois-Pohjanmaalla väestö ikääntyy nopeasti ja tarvitsee aiempaa enemmän palveluita. Syntyvyyden lasku puolestaan vähentää työikäisten määrää ja verotuloja. Sote-palveluja uudistetaan, jotta voidaan hillitä kustannusten kasvua ja varmistaa yhdenvertaiset sosiaali- ja terveyspalvelut myös tuleville sukupolville.

Pohjois-Pohjanmaalla sote-uudistuksen myötä 19 sote-organisaation (sis. 30 kuntaa) toiminta yhdistyy yhdeksi hyvinvointialueeksi. Sote-palvelustrategiahanke on osa Pohjois-Pohjanmaan sosiaali- ja terveyspalveluiden rakenneuudistusta esivalmistelevaa POPsote-hanketta. Tämä toimintamalli koskee POPsote-hankkeen esivalmisteluvaiheessa tehtyä työtä. Strategiatyö jatkuu hyvinvointialueen valmistelussa. 

Lähtötilanne ja strategiset liittymäkohdat

Sote-uudistus on suuri hallinnon rakenteiden muutos. Pohjois-Pohjanmaa on laaja ja moninainen maakunta, jossa alueilla on hyvin erilaisia erityispiirteitä. Erilaisten toimintakulttuurien yhteensovittaminen ja yhteisen kielen löytäminen eri toimijoiden välille ovat keskeisiä strategian onnistumisen edellytyksiä.

Hyvinvointialueen valmistelu toteutetaan lakien voimaan tullessa nopealla aikataululla. Myös tämän vuoksi eri toimijoiden välisen luottamuksen vahvistaminen ja pohjan luominen yhteiskehittämiselle on tärkeää käynnistää jo esivalmisteluvaiheessa.

Tavoitteena on sitouttaa ja innostaa toimijoita yhteiseen strategiatyöhön. 

Kehitystyön lähtökohtana olevat tarpeet

Asukkaat ja asiakkaat
Sote-palvelustrategiatyön tavoitteena on, että sosiaali- ja terveyspalvelut tarjotaan yhdenvertaisesti kaikille Pohjois-Pohjanmaan asukkaille. Yhteisen sote-palvelustrategian rakentaminen edellyttää eri alueiden ominaispiirteiden ja asukkaiden tarpeiden kartoittamista sekä niistä käytävää yhteistä keskustelua. 

Sote-henkilöstö
Sote-henkilöstö siirtyy tulevan hyvinvointialueen työntekijöiksi. Sote-henkilöstön kokemuksen ja asiantuntijuuden hyödyntäminen on tärkeä osa sote-palvelustrategiatyötä. Henkilöstön osallistuminen palvelustrategiatyöhön alusta asti vahvistaa sitoutumista hyvinvointialueen yhteisiin tavoitteisiin. Yhteinen strategiatyö vahvistaa parhaillaan monialaista yhteistyötä ja luo edellytyksiä toimivimpien palvelukokonaisuuksien rakentamiselle. 

Organisaatio
Nykyisin sote-palveluita Pohjois-Pohjanmaalla tuottaa 19 eri järjestäjää. Sote-uudistuksen jälkeen palvelut järjestää hyvinvointialue, joka organisoi palvelut. Organisaatioiden näkökulmasta yhteinen kehittäminen mahdollistaa hyvien käytäntöjen hyödyntämisen ja toimivan rakenteen luomisen.

Yhteiskunta
Kestävä hyvinvointi edellyttää yhteensovitettujen ja laadukkaiden sote-palvelujen turvaamista kaikille suomalaisille. Suomen väestö ikääntyy nopeasti ja tarvitsee aiempaa enemmän palveluita. Syntyvyyden lasku vähentää työikäisten määrää ja verotuloja. Sote-uudistus tarvitaan, jotta voidaan hillitä kustannusten kasvua ja varmistaa yhdenvertaiset sosiaali- ja terveyspalvelut myös tuleville sukupolville. Sosiaali- ja terveyspalveluiden uudistuksen keskeisinä tavoitteina on kaventaa hyvinvointi- ja terveyseroja, turvata yhdenvertaiset ja laadukkaat sosiaali- ja terveyspalvelut kaikille suomalaisille, parantaa palveluiden saatavuutta ja saavutettavuutta, turvata ammattitaitoisen työvoiman saanti, vastata yhteiskunnallisten muutosten mukanaan tuomiin haasteisiin ja hillitä kustannusten kasvua.

Kehittäjäjoukon kokoaminen ja yhteiskehittäminen

Sote-palvelustrategiaa laaditaan esivalmisteluvaiheesta lähtien yhdessä eri kumppanien kanssa. Yhteiskehittämisen arvot ja periaatteet, kumppanien roolit, yhteiset työskentelymenetelmät sekä aikataulut on kirjattu sote-palvelustrategiahankkeen osallisuussuunnitelmaan, jota on toteutettu maakunnan eri alueilla sote-palvelustrategiatiimin johdolla. Keskeisissä rooleissa ovat asukkaat ja asiakkaat, henkilöstö, luottamushenkilöt, kunta- ja sote-johto sekä muut kunnissa toimivat asiantuntijat, järjestöt, sote-yrittäjät ja POPsoten osahankkeiden edustajat. Yhteistyö eri kumppanien kanssa on suunniteltu systemaattisesti ja yhteinen työskentely on toteutettu kullakin alueella sille sopivin tavoin: olemassa olevia verkostoja ja rakenteita hyödyntäen. Sote-palvelustrategian yhteinen työstö on suunniteltu tilanne- ja kumppanikohtaisesti. Esimerkiksi nuorten kanssa on käsitelty nuorille tärkeitä sote-palveluita ja panostettu ymmärrettävään viestintään, vaikeita sote- ja strategiatermejä välttäen. Ylipäätään sote-palvelustrategian kehittämistyössä on kiinnitetty erityistä huomiota selkeään ja ymmärrettävään viestintään. Tavoitteena on ollut lisätä eri toimijoiden ymmärrystä ja kiinnostusta tulevan hyvinvointialueen sote-palvelujen kehittämistä kohtaan.  

 

Liitteet
Kuva
Kuvassa on esitelty sote-palvelustrategian kumppanit (asukkaat ja asiakkaat, henkilöstö, luottamushenkilöt, kunta- ja sote-johto ja muut asiantuntijat, järjestöt, sote-yrittäjät ja POPsoten osahankkeet) ja heidän rooli sekä yhteiskehittämisen menetelmät.
Sote-palvelustrategian kumppanit ja heidän rooli sekä yhteiskehittämisen menetelmät.
Tavoiteltu muutos

Sote-palvelustrategiatyöskentelyn tavoitteena on, että sote-palvelut muodostavat ihmislähtöisen, toimivan kokonaisuuden, joka vastaa asukkaiden tarpeita, huomioi yhdyspinnat ja alueiden erityispiirteet sekä pitää kustannuskehityksen hallittuna. Esivalmisteluvaiheessa aloitetulla yhteisellä työskentelyllä vahvistetaan eri toimijoiden osallisuutta, sitoutumista ja yhteistä näkemystä tulevaisuuden sote-palveluista sekä luodaan uudenlaista yhdessä tekemisen toimintakulttuuria kehittämistyöhön.

Muutoksen mittaaminen

Sote-palvelustrategiatyön tavoitteen toteutumista sote-palveluista, "jotka muodostavat ihmislähtöisen, toimivan kokonaisuuden, joka vastaa asukkaiden tarpeita, huomioi yhdyspinnat ja alueiden erityispiirteet sekä pitää kustannuskehityksen hallittuna" arvioidaan hyvinvointialuestrategiatyön arvioinnin yhteydessä. Muutos toteutuu pitkällä aikavälillä ja sitä ei ole mahdollista todentaa vielä esivalmisteluvaiheessa. 

Eri toimijoiden osallisuuden, sitoutumisen ja yhteisen ymmärryksen syntymisen sekä uudenlaisen kehittämiskulttuurin luomista tarkastellaan hyvinvointialueen osallisuus-, kumppanuus- ja vuorovaikutusohjelman arvioinnin yhteydessä. Palvelustrategiavaiheessa eri kumppanien osallisuutta ja sitoutumista seurataan osallistujamäärien ja yhteistyötilaisuuksista ja muista yhteistyömuodoista saadulla palautteella. Lisäksi arvioidaan yhteisen strategiatyön tuotoksista (palvelustrategian painopisteet) saatua palautetta ja mm. sitä, hyväksyvätkö eri kumppanit nämä painopisteet toiminnan lähtökohdiksi. 

Toteutussuunnitelma

Palvelustrategian hankkeen esivalmisteluvaiheen yhdessä kehittämisen prosessi on kuvattu osallisuussuunnitelmassa, jossa on määritelty mm. yhteiskehittämisen periaatteet ja tavoitteet sekä yhteiskehittämisen työmenetelmät ja aikataulut. Lisäksi osallisuussuunnitelmassa on kuvattu eri kumppanit ja heidän rooli sekä käytännön työskentely aikataulutetusti eri kumppanien kanssa. 

Keskeisiä yhteiskehittämisen toimenpiteitä ovat: aikataulutetun osallisuussuunnitelman laatiminen yhteiskehittämisen tueksi, työskentely eri kumppanien kanssa osallisuussuunnitelmassa esitetyin menetelmin sekä näiden menetelmien kehittäminen kumppaneilta tulleiden ideoiden ja toiveiden pohjalta, yhteiskehittämisen prosessin (mm. seminaarit, työpajat, kyselyt jne.) kuvaaminen ja sen tulosten tekeminen näkyväksi, kaikille mukana olleille tahoille. 

Palvelustrategian yhteiskehittämisen prosessissa on huomioitu matkan varrella ne ideat ja toiveet, joita sote-palvelujen kehittäjiltä ja eri kumppaneilta on tullut. Tärkeänä toimenpiteenä muutoksen saavuttamiseksi voidaankin pitää sitä, että palvelustrategian tiimissä on yhdessä käsitelty mitä eri tahojen osallisuus strategiatyössä tarkoittaa ja mitä uudenlaiset yhteiskehittämisen toimintatavat tarkoittavat eri henkilöiden työtehtävien kannalta. 

Liitteet
Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Sote-palvelustrategian kohderyhmänä on kehittämistyön "asiakkaiden" osalta kaikki Pohjois-Pohjanmaan asukkaat (sote-palvelujen potentiaaliset käyttäjät) ja sote-palveluja jo käyttävät asiakkaat.

Sote-palvelustrategiatyössä asukkaiden näkemyksiä kartoitettiin esivalmisteluvaiheessa kaikille alueen asukkaille avoimella asukaskyselyllä, johon saatiin 2216 vastausta. Lisäksi asukkaiden näkemyksiä kartoitettiin järjestöjen avulla, järjestökyselyn muodossa. Kyselyyn vastanneet järjestöt arvioivat sote-palvelujen kehittämistä oman kohderyhmänsä näkökulmasta, jolloin kehittämistyöhön saatiin myös niiden kuntalaisten ääntä, jotka eivät syystä tai toisesta itse vastanneet kuntalaiskyselyyn. Lisäksi asukkaiden näkemyksiä on kartoitettu nuorisovaltuustojen sekä vanhus- ja vammaisneuvostojen kanssa tehdyn yhteistyön avulla. Neuvostojen kanssa on kokoonnuttu kevään aikana alueellisiin ja maakuntatason työpajoihin ja sote-palvelustrategiaa on myös esitelty ja työstetty kunnallisten neuvostojen omissa kokouksissa.

Osallisuustyön osalta on tärkeää tunnistaa, että asiakkaat ja asukkaat ovat mukana sote-palvelujen kehittämisessä POPsote-hankekokonaisuuden eri osahankkeissa, erilaisten osallisuusmenetelmien kautta (mm. kokemusasiakastoiminta, kehittäjäasiakkaat, sähköinen alusta, työpajat ja kyselyt). 

Liitteet
Ratkaisun perusidea

Sote-palvelustrategian työstäminen jo esivalmisteluvaiheessa yhdessä eri kumppaneiden kanssa: eri toimijoiden osallisuuden vahvistaminen, yhteistyön syventäminen ja sen kautta sitoutuminen yhteisiin pitkän aikavälin tavoitteisiin.

Yhteistyötä on rakennettu systemaattisesti eri kumppaneille sopivien osallisuuden muotojen kautta. On toteutettu mm. laaja yhteistyökierros alueilla ja maakuntatasolla, toteutettu erilaisia kyselyitä ja analysoitu tuotokset. Näiden pohjalta on työstetty mm. painopisteitä sote-palvelustrategiaan. 

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Kehitettyä toimintamallia tullaan hyödyntämään hyvinvointialueen strategisessa työskentelyssä lakien voimaantulon jälkeen. 

Eri toimijoiden hyvät kokemukset auttavat juurruttamaan toimintamallia. Olennaista on mukana olevien toimijoiden kokemukset osallistumisen vaikuttavuudesta. 

Johdon sitoutuminen toimintamallin mukaiseen yhteiskehittämiseen strategiaprosessissa on tärkeää. Mm. yhteistyökierrokset vaativat aikaa ja henkilöstön panostusta, jotta niiden toteutus on toimiva ja tarkoituksenmukainen. Mahdolliset yhteistyötä ja yhteiskehittämistä helpottavat järjestelmähankinnat saattavat vaatia resursseja.   

Vinkit toimintamallin soveltajille

Yhteiskehittämisen prosessi vaatii aitoa halua tehdä yhteistyötä asiakkaiden ja eri tahojen kanssa sekä kykyä hyödyntää erilaisia asiantuntijuuksia tavoitteen saavuttamiseksi. 

Yhteiskehittämisen prosessi on tärkeää suunnitella systemaattisesti ja eri kumppaneiden kanssa tehtävää yhteistyötä on arvioitava säännöllisesti. Strategiaprosessia yhteiskehittämisenä voi soveltaa erilaisiin julkisen sektorin uudistamisprosesseihin. 

Etäyhteyksien käyttäminen Korona-pandemian aikana toimi hyvin erilaisten ryhmien kanssa. 

Aineiston kerääminen mahdollisimman yhteismitallisena helpottaa analyysiä. 

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Yhteistyö ja vuorovaikutus eri kumppaneiden kesken on lisääntynyt ja luottamus vahvistunut. 

Eri toimijoiden osallisuus sote-palveluiden kehittämisessä on yhteistyön myötä vahvistunut. Työskentelyn myötä on vahvistettu eri toimijoiden sitoutumista ja yhteistä näkemystä tulevaisuuden sote-palveluista sekä luotu uudenlaista yhdessä tekemisen toimintakulttuuria kehittämistyöhön.

Sote-palvelustrategiatyöllä on luotu pohjaa tulevan Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialueen strategiatyölle.