POPsote/ Vastaanottotoiminnan hoidon saatavuuden ja jatkuvuuden kehittäminen
Asiakkaiden yhteydenotot pyritään aloittamaan/hoitamaan ensikontaktissa moniammatillisesti HTA mukaisesti. Asiakassuhteissa pyritään hoidon jatkuvuuteen omalääkäri- ja hoitaja mallin mukaisesti. Kehittämismenetelmillä pyritään parantamaan kiireetöntä hoitoonpääsyä.
Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialue vastaa alueen julkisista sosiaali-, terveys- ja pelastuspalveluista 1.1.2023 alkaen. Sosiaali- ja terveydenhuollon sekä pelastustoimen lainsäädäntö uudistui kesällä 2021.
- Uudistus mahdollistaa entistä yhtenäisemmät sosiaali- ja terveydenhuollon sekä pelastustoimen palvelut alueen asukkaille, tiiviimmät yhteistyöverkostot alueen ammattilaisille ja uudenlaisen tavan kehittää alueen palveluita ja toimintaa.
- Samalla kuntien vastuu sote-palveluiden ja pelastustoimen järjestämisestä siirtyy hyvinvointialueille.
- Hyvinvointialueilla pyritään vastaamaan yhteiskunnan muutoksiin ja takaamaan yhdenvertainen palvelujen saatavuus asuinpaikasta riippumatta.
- Uudistuksen tavoitteena on parantaa palvelujen saatavuutta.
- Mahdollisuus saada apua varhaisessa vaiheessa on tärkeää, jotta ihmisen pienestä vaivasta ei kasva suuri.
Uudistuksella pyritään takaamaan yhdenvertainen palvelujen saatavuus kaikkialla Suomessa. Suomen väestö ikääntyy ja tarvitsee aiempaa enemmän palveluja.
Nykyisin ihmiset eivät saa yhdenvertaisesti sosiaali- ja terveyspalveluja. Hoitoon ja palveluihin pääsyä joutuu odottamaan ja palvelupolku voi olla katkonainen. Kestävä hyvinvointi edellyttää yhteensovitettujen ja laadukkaiden sote-palvelujen turvaamista kaikille suomalaisille.
Uudistusta tarvitaan, jotta voidaan hillitä kustannusten kasvua ja varmistaa yhdenvertaiset sosiaali- ja terveyspalvelut myös tuleville sukupolville.
Hyvinvointialueilla koko julkista sosiaali- ja terveydenhuoltoa ja pelastustoimen palveluja kehitetään vastaamaan yhteiskunnan muutoksiin.
THL julkaisee perusterveydenhuollon hoitoonpääsystä sekä säännöllisesti päivittyvät tietokantaraportit että kahdesti vuodessa julkaistavan tilastoraportin.
Perusterveydenhuollon hoitoonpääsyä tarkastellaan hoidon tarpeen arvioinnista käyntiin terveydenhuoltolain mukaisesti.
Tämänhetkiset toimintamallit vaativat kehittämistä, jotta voidaan vastata kiireettömään hoitoon pääsyyn hoitotakuun puitteissa sekä parantaa omalääkäri mallilla hoidonjatkuvuutta. Näiden lisäksi parannettavaa on myös terveys- ja hoitosuunnitelmien kirjaamisessa sekä moniammatillisessa yhteistyössä. Toimintamallien muutoksilla pyritään valmistautumaan tuleviin lakimuutosesityksiin.
POPsote hoitotakuu kehittämishankkeen kautta on mahdollistettu vastaanottotyön hoidon saatavuuden ja jatkuvuuden kehittämisen pilotointi RRP2 rahoituksen pohjalta. Hoitotakuu kehittämisohjelma kartoitti halukkaita pilotti kuntia tulevalta Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialueelta. POPsote tukee yksiköiden kehittämistyötä osallistumalla palkkakustannuksiin. Kehittämistyö tapahtuu yksiköiden sisällä ja mukana ovat yksiköiden esihenkilöt, kehittämistiimiin nimetyt henkilöt eri ammattikunnista ja POPsoten projektisuunnittelijat.
- Oulu, Tuiran hyvinvointikeskus tiimi 2 henkilöstö eri ammattikunnista.
- Kalajoki: kehittämistiimiin kuuluvat vastaanotolta nimetyt henkilöt eri ammattikunnista.
- Oulainen: kehittämistiimiin kuuluvat vastaanotolta nimetyt henkilöt eri ammattikunnista.
- Ylivieska ja Nivala: kehittämistiimiin kuuluvat vastaanotolta nimetyt henkilöt eri ammattikunnista.
- Haapajärvi, Pyhäjärvi, Reisjärvi: kehittämistiimiin kuuluvat vastaanotolta nimetyt henkilöt eri ammattikunnista.
Kehittämistyön aloituspalaverissa Kehittämispäällikkö Airi Tolonen kertoi kehittämistyöstä ja siihen liittyvistä erilaisista menetelmistä, vaiheista ja dokumentoinnista.
Yhteistyön ylläpitämiseksi ja toiminnan kehittämiseksi on sovittu yhteiset kuukausipalaverit kaikkien pilottipaikkojen kesken ja lisäksi kehittämistiimi pitää viikkopalavereita. Projektisuunnittelijat osallistuvat kehittämistyöhön vierailujen ja kokousten muodossa.
1. Hoidon tarpeen arviointia kehittämällä pyritään vastaamaan palveluiden yhdenvertaisen saatavuuden sekä oikea-aikaisuuden ja jatkuvuuden parantumiseen hoitotakuu lain muutoksen mukaan.
-Omalääkäri 2.0 malli perustana hoidon jatkuvuudelle.
-Saman työntekijän kanssa asiointi, puheluiden ohjautuminen omaan tiimin.
-Asiakkaan hoito pyritään aloittamaan ensikontaktissa.
-Hoidon tarpeen arviointi tehdään tarvittaessa moniammatillisesti, jolloin asiakas ohjautuu oikea aikaisesti suoraan tarvettaan vastaavalle ammattilaiselle.
-Hoidon tarpeen arviointia kohdennetaan myös jo aiemmin jonoon asetettuihin asiakkaisiin. Jonojen purussa hyödynnetään moniammatillista tiimiä sekä konsultointia ja tällä pyritään vastaamaan tiukentuvaan hoitotakuuseen.
-Hoidon tarpeen arviointi yhdenvertaisesti ja laadukkaasti ISBAR raportointimenetelmän avulla.
2. Kustannusten nousun ja erikoissairaanhoidon lähetteiden hillitseminen.
3. Yhteisasiakkaiden hoitoprosessin selkiyttäminen
-Monipalveluasiakkaita kartoitetaan ja kutsutaan erityisille suunnitteluvastaanotoille.
-Hoitosuunnitelmien laatiminen monipalveluasiakkaille.
Pilottiorganisaatiot valitsevat toiminnan muutoksen seuraamisen mittarit itse.
POPsoten kautta toteutetaan työhyvinvointikyselyt pilotin alussa ja lopussa.
Tuira: COC-indeksi, työtyytyväisyys, asiakastyytyväisyys, erikoissairaanhoidon lähetteet- ja kustannukset, yhteispäivystyksen käyttö, kansansairauksien hoidon laadun mittarit, NHG-raporttien hyödyntäminen, hoidon jatkuvuus tiimimallissa kysely henkilöstölle.
Ylivieska, Nivala: tilastotiedoista käyntimäärät, callguide tilastoista puheluiden määrät, T3 aikojen seuranta, etäkontaktien määrät, yhteisasiakas tapaamisten ja hoitosuunnitelmien määrät, henkilöstökysely.
Kalajoki: Työhyvinvoinnin seuranta, asiakastyytyväisyyden seuranta, ylitöiden määrä, potilasmäärät, T3 ja hoidon saatavuus mittarit.
Oulainen: Kontaktoitujen potilaiden määrät, moniammatillisten palavereiden määrät, hoitosuunnitelmien määrät. Lisäksi seurattiin ajanvarauskirjoja, painottuen siihen, onko päivystysajoille ohjautuneiden potilaiden asiat päivystyksellistä hoitoa vaativia.
Haapajärvi, Reisjärvi, Pyhäjärvi: THL:n hoitoonpääsytiedot, HTA:n jatkon seuranta lomakkeilla, konsulttilääkärin työajan seuranta, fysioterapeutin ja asiakaskoordinaattorin vastaanottokäynnit, lääkinnällisten kuntoutusten asiakkaiden määrä, fysioterapeutin konsultaatioiden määrä, työtyytyväisyys, hoitosuunnitelmien määrä.
Tunnistetaan väestöstä paljon palveluita tarvitsevat potilaat ja pyritään saamaan potilaat haltuun.
- Tiimikohtaiset puhelinnumerot.
- Hoidon tarpeen arvioinnin yhdenmukaistaminen, koulutukset.
- Moniammatillinen yhteistyö.
- Saman työntekijän kanssa asioiminen.
- Dokumentoidaan työtä ja tehdään tarvittavia muutoksia sen pohjalta.
- Suunnitelman mukaisesti eteneminen.
- Asiakassegmentointi
- Työhyvinvointikyselyt
Tuira: Taustalla Omalääkäri 2.0 -mallin mukainen työskentely. Väestöjako tehty yhteen tiimiin, väestö jaettu erikoislääkäreille ja erikoistuville lääkäreille, lääkäri-hoitaja työparit nimetty.
Kalajoki: Suoravastaanoton perustaminen, ensiavun tiimiyttäminen, jononpurkutoimet.
Ylivieska, Nivala: HTA ja yhteisvastaanottotoimintamallia kehitetään. Tavoitteena on luoda malli, jossa potilaan hoito aloitetaan jo ensi kontaktissa ja HTA tehdään yhdessä eri ammattiryhmien kanssa. Tarpeen mukaan voidaan konsultoida fysioterapeuttia, sosiaaliohjaajaa, sairaanhoitajaa tai lääkäriä. Tavoitteena on, että potilas ohjautuu oikealle ammattilaiselle suoraan, HTA prosessia kehitetään ja paljon palveluita käyttävät asiakkaat huomioidaan. Yhtenäiseen kirjaamiseen ja laadun parantamiseen keskitytään etenkin HTA:ssa ja hoitosuunnitelmien kirjaamisessa. Hoidonperusteet.fi sivustoa hyödynnetaan HTA tehtäessä. Pyritään sitouttamaan asiakas omaan hoitoonsa.
Oulainen: sosionomin johdolla verkostoituminen kolmannen sektorin suuntaan. Paljon palveluita käyttävien sekmentointi erilaisten raporttien avulla, kontaktointi heille hoitosuunnitelmien tekemiseen ensivastaanotolla, jossa mukana sh ja sosionomi. 11/2022 pilottisuunnitelmaa muutettiin organisaatioon liittyvistä syistä. Sairaanhoitajien ajanvarauskirjoja järkeistettiin (perustettiin kiireettömiä shvo ja lh -vastaanottoaikoja) sekä työvuoron alkamisaikaa aikaistettiin vastaamaan paremmin puhelinliikenteeseen.
Fysioterapeutin suoravastaanotto- ja ensikontaktiaika. Fysioterapeutti osallistuu myös tuki- ja liikuntaelinsairauksista tai -ongelmista kärsivien potilaiden ensiarvioon.
Lääkäri osallistuu lääketieteellisenä koordinoijana moniammatillisiin verkostopalavereihin.
Kohderyhmänä on perusterveydenhuollon avosairaanhoidon vastaanoton asiakkaat. Asiakasryhmä on monimuotoinen ja heillä voi olla erilaisia sairauksia, vaivoja tai ongelmia elämän eri osa-alueilla ja lisäksi kysynnän vaihtelua on päivien ja kuukausien aikana.
- Asiakaspalautteet
- Hoitosuunnitelmat tehdään yhdessä asiakkaan kanssa.
- POPsote / Terveyskeskuksen moniammatillisen vastaanottotyön kehittäminen
- Kiireellisen hoidon perusteet
- Hoidon tarpeen arvioinnin malli Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialueella
Hoidon jatkuvuusmalli : Omalääkäri 2.0 -selvityksen loppuraportti
Eskola, Pasi; Tuompo, Waltteri; Riekki, Marianne; Timonen, Markku; Auvinen, Juha (2022-08-16)
Perusterveydenhuollon avovastaanottotoiminnan mallit sote-järjestelmässä, Hyvä käytäntö -konsensussuositus
Mikkola I.;Riekki M.; Sipilä R.
Pilotin kesto 1.9.2022-31.12.2022
Hoidon saatavuus- ja jatkuvuus paranevat
Hoitotakuun toteutuminen
Yksikkökohtaiset tavoitteet
-johdon tuki erityisen tärkeässä asemassa
-pilottiyksiköissä henkilö, joka koordinoi kehittämistä ja tiedottaa asioista työyhteisölle