POSOTE20: Kumppanuusmalli avustusperusteiseen ja toiminnalliseen yhteistyöhön Pohjois-Savossa
Tämän toimintamallin mukaisesti käynnistettiin avustusperusteinen yhteistyö Pohjois-Savon hyvinvointialueella. Toimintamallia kehitetään kokemuksen perusteella tuleviksi vuosiksi.
Kehittämisen toimintaympäristönä on toiminut käynnistyvä Pohjois-Savon hyvinvointialue. Kumppanuusmallia lähdettiin kehittämään syksyllä 2021 osana hyvinvointialueen valmistelua. Valmistelussa odotettiin kansallisia malleja ja ohjeistuksia pitkään. Näitä ei tullut, joten veimme mallia omin avuin eteenpäin tukeutuen muilla sote-alueilla olemassa oleviin malleihin. Hyvinvointialueen ja järjestöjen välistä yhteistyötä ja sen tarkoitusta kuvataan STM:n sivuilla.
Lainsäädännössä järjestöjen kanssa tehtävästä yhteistyöstä mainitaan seuraavasti:
- Laki hyvinvointialueesta 611/2021, 29§ asukkaiden ja asiakkaiden osallisuutta edistetään mm. tukemalla järjestöjen oma-aloitteista valmistelua ja suunnittelua; 34§ hyvinvointialueen tulee viestiä toiminnastaan mm. järjestöille.
- Laki sosiaali- ja terveyspalvelujen järjestämisestä 612/2021, 7§ 4. mom. hyvinvointialueen on edistettävä hyvinvoinnin ja terveyden edistämistyötä tekevien järjestöjen toimintaedellytyksiä ja vaikutusmahdollisuuksia hyvinvoinnin ja terveyden edistämisessä. Kunnan osalta 6§ määritellään samasta kunnan velvoitteesta.
Kumppanuusmallilla on vastattu tarpeeseen varmistaa järjestöjen toimintaedellytyksiä hyvinvointialueen osalta.
Uusi yhteistyökumppani - hyvinvointialue
Hyvinvointialue on uusi yhteistyökumppani järjestöille, jotka aiemmin ovat tehneet yhteistyötä kuntien tai kuntayhtymien järjestämien sosiaali- ja terveyspalvelujen kanssa. Sosiaali-, terveys- ja pelastustoimen palvelut siirtyivät aiemmasta kuntarajoihin perustuneesta kontekstista laajemmiksi kokonaisuuksiksi.
Kuntien käytännöt ovat olleet erilaiset avustusten hausta ja kriteereistä aina avustussummiin. Pohjois-Savossa kunnista ainoastaan Varkaudessa jaettiin avustuksia sosiaali- ja terveydenhuollon toimialalla, mutta tähän tuli muutos juuri ennen hyvinvointialueuudistusta. Pohjois-Savossa järjestöavustukset jaetaan hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen lautakunnassa (kuten Kuopio) tai vapaa- aika-, liikunta ja kulttuurilautakunnissa. Jälkimmäisessä lautakuntamallissa avustukset on usein jaettu kulttuuri-, liikunta- ja nuorten toimintaan. Sosiaali- ja terveysjärjestöjen avustuksia ei ole ollut erillisenä kokonaisuuksina. Puhtaasti sosiaali- ja terveysjärjestöjen avustuksia ei siis ollut siirrettäväksi hyvinvointialueelle, muuten kuin Kuopiossa.
Osassa kuntia oli tehty sosiaali- ja terveyspalvelujen puolelta kumppanuussopimuksia esimerkiksi päivätoimintakeskustoiminnan tuottamisesta mielenterveys- tai päihdekuntoutujille. Kunnat eivät kuitenkaan näitä sopimuksia siirtäneet hyvinvointialueelle tai olivat määrittäneet sopimukset päättymään vuoden 2022 lopussa, jolloin sopimuksen katsottiin hyvinvointialueen näkökulmasta päättyneen.
Kun kunnilta ei ollut siirtymässä avustuksia hyvinvointialueelle, niin hyvinvointialueella oli hyvin vapaat kädet lähteä käymään keskustelua siitä, olisiko hyvinvointialueella lainkaan avustuksia järjestöille ja muille yhteisöille.
Millaisista elementeistä tyhjiö avustuskäytännöissä?
Hyvinvointialueen järjestöavustusvalmistelun näkökulmasta kunnilta siirtyvien sopimusten ja avustusten osalta järjestöjen kohdalla syntyi tyhjiö. Tässä tyhjiössä järjestöt arvelivat kuntien vetäytyvän avustuksista hyvinvointialueen käynnistyttyä erityisesti vertaistukea ja matalan kynnyksen toimintaa tuottavien järjestöjen osalta. Toisaalta mikään ei valmisteluvaiheessa tällaiseen viitannut Pohjois-Savossa, koska kunnat eivät olleet siirtämässä avustus- tai kumppanuussopimuksia hyvinvointialueelle. Oli tulkittavissa, että kunnat yhä edelleen haluavat paikallisia järjestöjään avustaa.
Pohdinnan kohteeksi tuli se, millaiset järjestöt eivät tällä hetkellä tunnu avustuksia kovin hyvin saavan. Kaksi näkökulmaa nousi esiin: ensinnäkin järjestöillä, jotka jatkossa toimivat yhteistyössä sosiaali- ja terveysjärjestöjen kanssa, on vaikeampaa perustella kunnille avustusten tarvetta. Toiseksi järjestöt, jotka toimivat useamman kunnan alueella, eivät aina pääse kuntien avustuksista osallisiksi, tai joutuvat tekemään erikseen kaikkien kuntien kanssa avustukseen liittyvän sopimuksen.
Hyvinvointialueen motivaatio järjestöjen ja yhteisöjen avustumiseen
Koska kunnilta ei suoraan siirtynyt kumppanuuksien ja avustusten rahoittamiseen liittyviä varoja, täytyi motivaatiota järjestöjen toiminnan avustamiseen etsiä hyvinvointialueen omista lähtökohdista. Tästä asetelmasta lähdimme yhdessä järjestöjen kanssa edistämään järjestöjen ja yhteisöjen avustuskäytäntöä Pohjois-Savon hyvinvointialueelle.
Liitteessä on hyvinvointialueen vapaaehtoisen valmistelun vaiheessa tehty raportti järjestötoiminnan tilasta ja rakenteista keväällä 2021. Tämän työn pohjalta lähdettiin kokoamaan järjestöjen ja yhteisöjen kumppanuusmallia järjestöjen vaikuttamisrakenteen rinnalla. Tulsote 1:dessa koottiin kuvaus järjestöjen toiminnan integroitumisesta sote-palvelujen kanssa.
Tärkeä taustajulkaisu kumppanuuden mallintamiselle oli Jorma Niemelän ja Terhi Auvisen julkaisu Järjestötieto hyvinvointialueiden tietojohtamisessa (2021)
Kehittämistyötä tehtiin syksystä 2021 alkaen. Työ käynnistettiin kokoamalla avoimella kutsulla järjestöjä mukaan työstämään järjestöille merkittäviä teemoja. Tavoitteena oli myös saada järjestöjä mukaan vuoropuheluun valmistelijoiden kanssa. Tämä onnistui vaihtelevasti. Pohjois-Savossa on valitettava kulttuuri kehittää uutta viranhaltijapiirissä ja "ulkopuolisia" on vaikeaa saada mukaan suunnitteluun. Liitteenä on esitys, jossa on kuvattu mukaan tulleet järjestöt ja työryhmät, jotka perustettiin.
Pienryhmät tapasivat 4-5 kertaa, jonka jälkeen todettiin, että pienryhmät olivat saaneet työnsä valmiiksi. Eteenpäin siirtyneet tuotokset olivat vaikuttamisrakenne ja järjestöneuvoston rooli, kumppanuusmallin ensimmäinen versio sekä toiminnallisen yhteistyön osalta tilojen saaminen järjestöjen käyttöön ilmaiseksi.
Järjestöjä koottiin yhteen kevään aikana sote-aamukahveille, jossa kumppanuusmallia esiteltiin ja tehtiin keskustelun pohjalta esiin tulleita muokkauksia malliin.
Kuntia koottiin kahteen työpajaan, jossa kumppanuusmallia testattiin järjestöesimerkkien avulla. Kuntien kanssa käytävään keskusteluun olisi tarvittu vielä konkreettisempaa yhdyspintakeskustelua. Kuntien omat vaihtelevat käytännöt osin resonoivat kumppanuusmallin kanssa parhaiten, jos kunnilla on omaa avustustoimintaa. Huonosti yhteensopivuutta oli niiden kuntien kanssa, joilla avustusmäärärahoja ei aiemminkaan järjestöille ole ollut tai avustuksia oltiin karsimassa.
Avustusklinikoiden avulla vuoden 2022-2023 vaihteessa oli tarkoitus saada kiinni ohjeiden epäselviä kohtia ja selkeyttää hakua varten. Ensimmäisten myönnettyjen avustusten avulla oli tarkoitus saada näkyviin konkreettinen yhdyspinta suhteessa kuntiin sekä toteuttaa mahdollisesti yhteistyötä avustusten jaon osalta.
Hyvinvointialue tarvitsee systemaattista yhteistyötä järjestöjen sekä muiden yleishyödyllisten yhteisöjen kanssa painopisteen siirtämiseksi ennaltaehkäiseviin palveluihin. Yhteistyön onnistumiseksi sopimuksellista yhteistyötä ja järjestöjen toimintaedellytysten turvaamista. Yhteisöjen toimintaedellytyksiä turvataan avustuksilla, tiloilla sekä henkilöresursseilla.
- Avustushakemusten määrä
- Myönnettyjen avustusten ja yhteistyösopimusten määrä
- Yhteistyösopimuksissa sovitut mittarit ja niiden toteutuminen
- Kokonaisuuden jatkokehittämisen suuntaa tulisi arvioidan järjestöjä tapaamalla, näkemyksiä kokoamalla sekä muiden avustusten myöntäjien kanssa yhteistyöstä sopimalla.
Kumppanuusmalli on tuotettu järjestöjen pienryhmä työn avulla, sitä on kierrätetty järjestöjen ja kuntien kommenteilla sekä pyritty mallin palvelevuuteen avustusklinikoista tulleiden palautteiden avulla. Palautetta toimivuudesta on koottava uudelleen ensimmäisten hakukierrosten jälkeen. Kehittäminen jatkuu edelleen.
- EKSOTEn kumppanuusmalli ennen hyvinvointialueiden perustamista
- Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialueen tuottama ohje avustusperusteiseen yhteistyöhön
- Kansallisen järjestöverkoston yhteinen keskustelu ja tuotosten jakaminen