POSOTE20: MOTI-tiimi / Monialainen tiimityö sosiaali- ja terveyspalveluissa
Monialaisen tiimityön mallin kehittäminen on osa Tulevaisuuden sote-keskus -ohjelmaa Pohjois-Savossa. Tavoitteena on vastata paremmin monialaisia palvelukokonaisuuksia tarvitsevien asiakkaiden tarpeisiin sosiaali- ja terveydenhuollon tiiviillä yhteistyöllä.
Moti-tiimimallin yhteiskehittämisen prosessi on toteutettu Varkauden kaupungin Hyvinvointikeskus Aallossa vuoden 2021 aikana. Suurin osa sosiaali- ja terveydenhuollon palveluista toimii Hyvinvointikeskuksessa, joten Varkaudessa palvelut ovat asiakkaiden saatavilla yhdestä toimipisteestä.
Joroisissa ja Leppävirralla moti-tiimin yhteiskehittäminen käynnistyi kevään ja syksyn 2022 aikana.
Kevään ja kesän 2022 aikana moti-tiimin kehittämiseen ja toiminnan laajentamiseen kytkeytyi asiakaskoordinaattoreiden työskentely, ks. Innokylästä POSOTE 20: Asiakaskoordinaattori sosiaali- ja terveyspalveluissa.
1.6.-31.12.2023 välisenä aikana kokeiltiin lisäksi sosiaaliohjausta hyvinvointikeskus Aallossa. Toimintamallikuvaus löytyy Innokylästä, ks. Sosiaaliohjaus terveysasemalla. POSOTE20: Sosiaaliohjaus terveysasemalla | Innokylä (innokyla.fi)
Sosiaali- ja terveydenhuoltoalan ammattilaiset tekevät usein paljon päällekkäistä työtä monialaisia palveluja tarvitsevan asiakkaan asioissa ja asiakkaalle sote-palvelujen kenttä näyttäytyy hajanaisena ja vaikeasti hahmotettavana. Moti- tiimin toiminnan tavoitteena on tiivistää sosiaali- ja terveydenhuollon, työllisyyspalvelujen, Kelan, te-palvelujen ja kolmannen sektorin yhteistyötä, jotta monialaisia palveluja tarvitsevien asiakkaiden palvelut ovat paremmin yhteen sovitettuja kokonaisuuksia.
Asiakaskoordinaattorit ja projektikoordinaattorit ovat pilotointia aloitettaessa olleet aktiivisesti yhteydessä niihin verkostotoimijoihin, joiden on toivottu tulevan mukaan yhteiskehittämiseen. Tässä vaiheessa on koettu tärkeäksi pystyä kertomaan mukaan pyydetyille kumppaneille, minkälaista yhteistyötä ja yhteiskehittämistä monialaisen tiimin toiminta tulee tarvitsemaan ja kuinka paljon resurssia siihen arvellaan tarvittavan. Tämä on helpottanut työyhteisön sisäisissä keskusteluissa päätöstä lähteä mukaan monialaiseen tiimiin jo alkuvaiheessa. Samalla työyhteisöissä on voitu käydä keskusteluja siitä, kuka työntekijöistä on kiinnostunut sitoutumaan monialaisen tiimin toimintaan.
Yhteiskehittämisen prosessissa hanketyöntekijät ovat pilotoinnin alussa olleet luonnollisesti suuressa roolissa paitsi esittelemässä monialaisen tiimin toiminta-ajatusta, myös innostamassa ja rohkaisemassa kehittämiseen mukaan lähteneitä toimijoita. Kun kehittäminen on lähtenyt käyntiin, on hanketyöntekijöiden rooli kuitenkin käynyt vähäisemmäksi ja koko asiantuntijatiimi on osallistunut aktiivisesti tiimitoiminnan kehittämiseen ja arviointiin.
Yhteiskehittämisen prosessissa on ollut mukana asiantuntijoita aikuissosiaalityöstä, ikääntyneiden asiakasohjausyksiköstä, kotihoidosta, mielenterveys- ja päihdetyöstä, terveyspalveluista sekä vammaispalveluista. Myös eri järjestöjen edustajia on ollut tiimin kehittämisessä mukana, muun muassa Savon mielenterveysomaiset - FinFami ry, Varkauden Seudun Mielenterveysväki ry sekä Kirkkopalvelut. Lisäksi kehittämistyössä on hyödynnetty kokemusasiantuntijoita.
Asiakas tulee kuulluksi, kohdatuksi ja autetuksi monialaisessa tiimissä. Moti- tiimin toiminnan avulla asiakas saa tukea haastaviin elämäntilanteisiin jo yhdellä tiimitapaamisella, jossa työntekijät yhdessä asiakkaan kanssa keskustelevat tilanteesta ja yhdessä myös laaditaan jatkosuunnitelma. Suunnitelmaa lähdetään konkreettisesti toteuttamaan ja sen toteutumista seuraa asiakkaan tukena hänelle nimetty vastuutyöntekijä. Moti-tiimin työskentelyn myötä asiakas saa koordinoidun palvelukokonaisuuden ja vastuutyöntekijän, jolla on olennainen tieto asiakkaan tilanteesta.
Moti- tiimin toiminnasta kerätään systemaattisesti asiakaspalautetta ja työntekijöiden kokemuksia. Kertynyttä palautetta hyödynnetään tiimin toiminnan jatkuvassa kehittämisessä.
Kohderyhmänä on monialaisia palveluita tarvitsevat asiakkaat, joilla on useiden eri palvelujen tarvetta.
Yhteiskehittämisen prosessissa kokemusasiantuntijat sekä järjestöjen edustajat toivat vahvasti asiakkaan näkökulmaa esiin. Moti-tiimin kehittämisessä ollaan haettu asiakasymmärrystä, pysähdytty asiakkaan äänen äärelle sekä huomioitu asiakkaan näkökulmaa toimintamallin luomisessa.
Asiakasta osallistetaan jo tiimiä koolle kutsuttaessa. Asiakkaan kanssa käydään yhdessä läpi, ketä asiantuntijoita hänen asiassaan on tärkeää kutsua koolle ja mitkä ovat ne haasteet, joita hän toivoo tiimissä ratkottavan. Tiimiprosessi halutaan pitää läpinäkyvänä asiakkaalle. Asiakasta tuetaan sitoutumaan ja olemaan aktiivisena toimijana tiimin toiminnan keskiössä.