POSOTE20: Perhekeskuksen ohjaus ja neuvonta
Perhekeskuksen ohjaus ja neuvonta on matalan kynnyksen palvelu, josta lapset, nuoret ja perheet saavat varhaista ja ennaltaehkäisevää tukea arkeen yhdellä yhteydenotolla. Asiakkaiden lisäksi myös ammattilaiset saavat arjen työhön tukea palvelusta.
Perhekeskuksen ohjaus- ja neuvontamallin kuvaaminen on osa POSOTE20 Tulevaisuuden sotekeskus-hanketta ja kuuluu perhekeskuksen kehittämiskokonaisuuteen. Ohjaus- ja neuvontamallia on kehitetty yhdessä tulevaisuuden sote-keskus-hankkeen perhekeskuskehittäjien ja Pohjois-Savon kuntien lapsiperheiden palveluohjaajien ja johdon kanssa. Tiivistä yhteistyötä on tehty myös hyvinvointialueen perhekeskusvalmistelun edustajien kanssa.
Ohjaus- ja neuvontamallia pilotoidaan hankkeen toisessa vaiheessa (1.1.2022-31.7.2022) 10 kunnan alueella Pohjois-Savossa: Joroinen, Keitele, Lapinlahti, Leppävirta, Pielavesi, Rautalampi, Suonenjoki, Tervo, Varkaus ja Vesanto. Perhekeskuksen ohjauksen ja neuvonnan työntekijät (5 htv) toimivat perheneuvoja nimikkeellä.
Pohjois-Savossa ole yhtenäistä mallia perhekeskuksen ohjaukselle ja neuvonnalle. Mallin kehittäminen nähtiin tärkeänä, sillä matalan kynnyksen ohjaus ja neuvonta parantaa palveluiden saatavuutta ja mahdollistaa varhaisen tuen tarjoamisen lapsille, nuorille ja perheille.
Perhekeskuksen ohjaus ja neuvonta linkittyy myös Yhdessä aikaan (monitoimijainen yhteistyömalli). Ohjauksen ja neuvonnan kautta on mahdollista järjestää monialaisen tiimin ja perheen yhteinen tapaaminen joko perheen itsensä tai ammattilaisen pyynnöstä.
1. Lapset, nuoret ja perheet saavat oikein kohdennettua tukea arkeensa ennaltaehkäisevästi ja varhain yhdellä yhteydenotolla.
2. Vastaamalla lasten, nuorten ja perheiden tarpeisiin oikea-aikaisesti pystytään ennaltaehkäisemaan palveluiden ruuhkautumista ja korjaavien palveluiden tarvetta.
Kokeilua varten on laadittu kaksi hyvin seikkaperäistä seurantalomaketta. Yhdellä lomakkeella seurataan ohjauksen ja neuvonnan yhteydenoton määriä sekä yhteydenoton sisältöjä. Tämän lomakkeen täyttää perheneuvoja aina jokaisen yhteydenoton jälkeen. Seurantalomake on tehty mukaillen Etelä-Savon perheneuvo- toiminnan tilastointia. Toisella lomakkeella seurataan monitoimijaisen yhteistyömallin mukaisten monialaisten tiimien tapaamisia perheen kanssa ja niiden sisältöön liittyviä asioita.
Sekä ohjaukseen ja neuvontaan että monitoimijaisen yhteistyöhön liittyen on tehty myös asiakaspalautteet, jotka lähetetään asiakkaalle yhteydenoton/ yhteisen tapaamisen jälkeen. Asiakaspalautelomakkeiden sisällössä on hyödynnetty THL:n kansallista asiakaspalautelomakkeen kysymyksiä ja väittämiä mukaillen.
Ohjauksen ja neuvonnan määrittämisen osalta työskentely käynnistettiin kartoittamalla Pohjois-Savon alueella (Siilinjärvi, Varkaus ja Ylä-Savon sote) olemassa olevia käytänteitä ja toimintoja liittyn palveluohjaukseen sekä ohjaukseen ja neuvontaan. Alueellisen kartoituksen lisäksi käytänteitä kartoitettiin myös muiden maakuntien osalta (Keski-Pohjanmaa, Etelä-Pohjanmaa, Pohjois-Pohjanmaa ja Essote).
Hyviksi käytänteiksi tunnistettiin työskentelyn aikana seuraavat kohdat:
- Yhteydenottoväylien moninaisuus: puhelin, tekstiviestit/whatsapp, sähköinen yhteydenottolomake/ etäyhteydet (mm.teams)
- Sovittu aika, jolloin yhteydenottoihin vastataan (esim. ma-pe klo 9-12)
- Palvelulupaus yhteydenottoihin vastaamisesta (esim. vastataan kahden arkipäivän kuluessa)
- Yhteydenottojen sisältöä ja määriä seurataan, joka tukee tiedolla johtamista ja toiminnan suuntaamista
- Jalkautuminen palveluihin, jossa lapset, nuoret ja perheet asioivat (esim. Perheentalo, sote- ja sivistyspalvelut)
- Yhdessä ajan koollekutsuminen ohjauksen ja neuvonnan kautta perheen tai ammattilaisen pyynnöstä
- Asiakas saattaen vaihdetaan sopivan palvelun piiriin, ei ohjata pois
Ohjauksen ja neuvonnan kohderyhmään kuuluvat lapset, nuoret ja perheet sekä perhekeskusverkoston ammattilaiset. Pilottikunnissa perhekeskuksen ohjauksen ja neuvonnan asiakkailta pyydetään palautetta toiminnasta sähköisellä asiakaspalautelomakkeella.
Asiakasymmärrystä kartoitetaan erityisesti mallin pilotoinnin yhteydessä sähköisen kyselylomakkeen myötä. Kysely on kohdennettu asiakkaille ja sillä pyritään selvittämään, mitä perhekeskuksen ohjaukselta ja neuvonnalta toivotaan, miten palvelu tavoittaa asiakkaat parhaiten ja mikä madaltaa kynnystä olla yhteydessä palveluun.
Perhekeskuksen ohjaus ja neuvonta linkittyy olennaisesti Yhdessä aikaan (monitoimijainen yhteistyömalli) erityisesti koollekutsumisen näkökulmasta.
Kehittämistyössä on hyödynnetty jo olemassa olevia malleja niin oman maakunnan kuin muidenkin maakuntien osalta.
Asiakaspalautetta on kerätty niin asiakasperheiltä kuin ammattilaisiltakin. Väittämän "Kuinka todennäköisesti suosittelisit perhekeskuksen ohjausta ja neuvontaa läheisillesi tai ystävillesi asteikolla 0-10?" keskiarvo on 9,3.
Asiakkailta saatua avointa palautetta:
"Matala kynnys jättää yht.otto pyyntö. Sain yhteydenoton pikaisesti"
"Tuttu, ymmärtäväinen ihminen luurin toisessa päässä, joka kuunteli ja kertoi erilaista vaihtoehdoista, joilla saisi helpotusta arkeen."
"Hyvä kokemus jäi ja tuli tunne että minua kuunneltiin."
"Soittamisen kynnys oli melko korkea, ja asia oli mielessä tosi pitkään ennen soittamista. En usko, että olisin soittanut, jos palvelu olisi ollut jonkun muun kuin neuvolan pyörittämä. Tutulle ihmiselle oli vähän helpompi soittaa."
"Tärkeintä helppo ja mutkaton yhteydenotto on aina hyvä. Lempeä ja auttavainen suhtautuminen ja ymmärrys. Tartutaan tilanteeseen heti!!. Enemmän voisi vielä saada näkyvyyttä ja selkeyttä missä asioissa voi ottaa yhteyttä. Toki aika selkeää jo on."
Ammattilaisilta saatua avointa palautetta:
"Sain jaettua työssä kohtaamani mietityttävän asian ammattilaisen kanssa ja sain tukea sekä vahvistusta omille ajatuksille kuinka tilanteessa tulisi toimia. Jos olisin jäänyt yksin pohtimaan asiaa olisin varmasti pyöritellyt asiaa mielessä pidemmän aikaa ja pohtinut olenko toiminut oikein tässä tilanteessa. Koen että oman huolen jakaminen ammattilaisen kanssa vähentää merkittävästi työssä koettua henkistä kuormaa ja jättää senkin siivun voimavaroista muuhun käyttöön."
"Perheneuvojan ammatillinen ja asiakaslähtöinen työote"
"Perheneuvojan antama palvelu on erittäin tarpeellista sekä asiakkaiden että ammattilaisten näkökulmasta. Lapsiperhepalveluiden kokonaisuuden hallitseva ammattilainen."
Perhekeskuksen ohjauksen ja neuvonnan pilotit käynnistyivät pilottikunnissa keväällä 2022. Ensimmäinen pilotti käynnistyi 2.1.2022 ja loput pilotit pääsivät käyntiin maalis-huhtikuun aikana. Pilotit kestävät 31.7.2022 saakka.
Pilottikuntia on yhteensä 10 ja pilotin parissa työskentelee työntekijät perheneuvoja-nimikkeellä (5htv).
Pilottien etenemistä seurataan THL:n oma-arvioinnin ja kuukausiraportoinnin lisäksi erilaisten ohjausryhmien ja pilottikohtaisen työryhmien toimesta säännöllisesti.
1.Perheet saavat avun ja tuen varhain, viiveettä ja yhdellä yhteydenotolla
2. Vahvistaa ennaltaehkäisevän ja mahdollisimman matalan kynnyksen palveluihin ohjautumista
3. Edistää Yhdessä ajan käyttöönottoa
- Asiat on pienillä paikkakunnilla totuttu hoitamaan tietyllä tavalla ja tuttujen ihmisten kanssa --> uusien toimintatapojen juurruttaminen vie aikaa ja vaatii tutustumista.
- Muutoksen hyväksyminen vie aikaa
- Muutoksen hyväksyminen vie aikaa
- Esihenkilöiden tuki ja kannustus muutoksessa ja uusien toimintatapojen ottamisessa käyttöön on tunnistettu erityisen tärkeäksi.
- Piloteissa on tunnistettu, että kuuluminen osaksi tuotantoa tuki pilotin tavoitteiden saavuttamista. Pilotin aikana tuli myös kokemusta siitä, ettei päässyt osaksi tuotantoa. Tämä hankaloitti tavoitteiden saavuttamista.
- Piloteissa on tunnistettu, että kuuluminen osaksi tuotantoa tuki pilotin tavoitteiden saavuttamista. Pilotin aikana tuli myös kokemusta siitä, ettei päässyt osaksi tuotantoa. Tämä hankaloitti tavoitteiden saavuttamista.
-
Jos asioita on totuttu tekemään korjaavissa tehtävissä, voi työntekijän olla vaikea siirtää painopistettä varhaisempaan tukeen ja ymmärtää mitä varhainen tuki käytännössä tarkoittaa. Tarvetta ei tunnisteta tai kynnys työskentelyn aloittamiseen on liian korkea.
- Pilotin onnistumisessa ja myöhemmin juurruttamisen näkökulmasta etuna se, jos alueella on ollut aiemmin vastaavia kokeiluja tai pilotteja
-
Yhteistyö neuvolan ja varhaiskasvatuksen erityisopettajien kanssa on noussut pilotin aikana erityisen toimivana.
-
10 pilottikunnan välillä oli eroja siinä, miten eri neuvonnan ja ohjauksen toiminnot etenivät. Esimerkkinä Lapinlahti, jossa sähköisten yhteydenottojen määrä oli suurempi kuin muualla ja yhteydenotot olivat oikein kohdennettuja.
- Yhteistä työtä on pilotin aikana haastanut kirjaamismahdollisuuden uupuminen. Pilotti toteutui pääsääntöisesti ennen hyvinvointialueelle siirtymistä ja kunnilla oli omat tapansa toimia. Tämä samalla haastoi ja motivoi alueellisen neuvonnan ja ohjauksen kehittämisessä.