POSOTE20: Sosiaali- ja terveyspalvelujen tilannekeskus Pohjois-Savossa (sote-tike)

Toimintamalli perustuu eri toimijoiden väliseen yhteistyöhön, jonka tavoitteena on vastata akuutissa tilanteessa olevien kuntalaisten avuntarpeeseen yhdessä asiakaslähtöisesti, tarkoituksenmukaisesti ja moniammatillisesti. Toimintamalli keskittyy ikääntyneiden tarpeisiin. 

Lähtötilanne ja strategiset liittymäkohdat

Aikaisemmassa POSOTE valmistelussa vuosina 2018-2019 tunnistettiin tarve vahvistaa asiakkaiden akuuttitilanteiden (poislukien hätätilanteet) hallintaa sekä tilannekuvaa moniammatillisen yhteistyön kautta. Osa paljon apua ja sote-palveluita käyttävistä kansalaisista ei välttämättä tunnista avuntarvettaan eikä osaa hakeutua avun piiriin tai ei tule autetuksi em. keinoin. Kyseessä voi olla erilaisia haavoittuvia asiakasryhmiä, kuten ikääntyneet tai mielenterveys- tai päihdeongelmaiset kansalaiset, joilla on usein monia yhtäaikaisia palveluntarpeita tai muita riskitekijöitä, jotka johtavat erilaisiin akuuttitilanteisiin. Haavoittuvat asiakasryhmät muodostavat ison osan sosiaali- ja terveyspalvelujen kustannuksista. 

POSOTE valmistelun rinnalla Kuopion kaupungin vanhuspalvelut, Pohjois-Savon sosiaalipäivystys ja Pohjois-Savon sairaanhoitopiirin ensihoitokeskus käynnistivät Sosiaali- ja terveyspalveluiden tilanne- ja johtokeskus (SOTE-TIKE) -projektin (2017-2018). Projektin tavoitteena oli luoda toimintamalleja vanhuspalvelun, sosiaalipäivystyksen ja ensihoidon tilanteisiin, joissa asiakkaan akuutteihin hoidontarpeisiin vastataan yhdessä asiakaslähtöisesti, tarkoituksenmukaisesti ja moniammatillisesti.  Projektin aikana käynnistettiin sosiaali- ja terveyspalveluiden tilanne- ja johtokeskuksen toiminta, kotisairaalan liikkuvan sairaanhoitajan toiminta sekä kehitettiin Kuopion kaupungin hoivapalvelujen henkilöstön osaamista akuutin hoidontarpeen arvioinnissa AHAA koulutuskokonaisuudessa. Projektin keskeisin tulos oli yhteisen tilannekeskuksen perustaminen ja sen toimintakulttuurin luominen. Toimijoille muodostui yhteinen tavoite ja sen pohjalta luotiin yhteisiä toimintamalleja. Sote-tike toimijoiden ymmärrys kotiin annettavista erilaisista ja moniulotteisista palveluista kasvoi ja sitä kautta asiakkaan/potilaan akuutin hoidon tarpeen arvio ja siihen vastaaminen täsmentyi.

Projektin päättyessä tunnistettiin toiminnan jatkokehittämistarpeita, joita oli mm. sote-tike toiminnan jatkuvan toiminnan johtaminen ja kehittäminen, asiakas/potilaslähtöisten toimintamallien jatkokehittäminen yhteistoimintaverkostossa, ICT-alustojen kehittäminen (mm. UNA), sidosryhmien osallistaminen sekä sote-tike toimintamallin alueellinen työstäminen. 

Projekti on osa POSOTE20 Tulevaisuuden sote-keskus kokonaisuutta, kuuluen Kuopion vastuulla olevaan IV monialaisuus ja yhteentoimivuus -työpakettiin ja edelleen toiminnallisesti ikäkeskuskokonaisuuteen.

Kehitystyön lähtökohtana olevat tarpeet

Sosiaali- ja terveyspalvelujen tilannekeskus (Sote-tike) toimintamalli on ollut toiminnassa Kuopion alueella vuodesta 2017. 

Projektin tavoitteena oli mallintaa koko hyvinvointialueen tasoinen sosiaali- ja terveyspalveluiden tilannekeskus ja vahvistaa koko hyvinvointialuetasoisesti asiakkaiden akuuttitilanteiden (poislukien hätätilanteet) hallintaa sekä tilannekuvaa monialaisen yhteistyön kautta. Kohderyhmänä erityisesti haavoittuvat asiakasryhmät, jotka muodostavat ison osan sosiaali- ja terveyspalvelujen käyttäjäryhmistä sekä kustannuksista.

Kehittäjäjoukon kokoaminen ja yhteiskehittäminen

Projektiryhmä: Osallistujat sote-tike toiminnasta, sekä esihenkilöstöä että työntekijöitä. 

Työryhmät: Osallistujia hyvinvointialueen eri toimialoilta, pääsääntöisesti ikääntyneiden palveluista. 

Tavoiteltu muutos

Projektille on asetettu seuraavat konkreettiset tavoitteet: 

Sote-tike toiminnan tulee olla tuloksellista toimintaa ja sitä on pystyttävä seuraamaan ja mittaamaan jatkuvan kehittämisen näkökulmasta. Projektin aikana päivitetään ja kuvataan Sote-tike toimintamallin tavoitteet ja mittarit on päivitetetty ja kuvattu.

Sote-tiken palvelupolku koostuu asiakkaan lisäksi monen eri toimijan/palveluprosessin yhteistyöstä. Sote-tike toiminnan tuottaminen on tavoitteellista toimintaa. Vaikuttava toiminta edellyttää, että palvelupolun ylläpitäminen ja kehittäminen on jatkuvaa. Monitoimijainen ympäristö luo omat haasteet toiminnan ylläpitämiselle, mm. miten toimintaa/palvelupolkuja johdetaan. Projektin aikana kuvataan Hyvinvointialuetasoisen Sote-tike toimintamallin ylläpitämisen ja kehittämisen raamit. 

Sote-tike toiminnan perustana on monialainen yhteistyö asiakkaan akuutin hoidontarpeen arvioinnissa ja organisoimisessa. On tärkeä tunnistaa keskeiset palvelupolut ja laatia niistä kuvaukset, joissa huomioidaan eri toimijoiden roolit ja vastuut sekä tunnistaa rajapinnoissa toimivat toimijat. Kehittämistyö kohdentuu ikääntyneiden ryhmään ja erityisesti toiminnan laajentamiseen hyvinvointialueelle. Projektin aikana kuvataan Sote-tike toimintamalli ja asiakkaan palvelupolku. 

Projektissa ei toteuteta käyttöönottoja. On kuitenkin tunnistettava, miten määritellyt toimintamallit voidaan ottaa käyttöön Hyvinvointialueella. Projektin aikana tehdään käyttöönottosuunnitelma sekä kotihoidon turvapalvelujen, että Yhteyspistetoiminnan laajentamisesta hyvinvointialuetasoiseksi. 

Muutoksen mittaaminen

Projekti on mallintamista ja määrittelyä. Muutoksen mittaaminen voidaan todeta vasta kun aidot käyttöönotot toteutetaan tulevaisuudessa. 

Tämän projektin osalta pystytään toteamaan vain, että mallinnus on/ei ole tehty. 

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys **

Sote-tike toimintamallin keskeisenä asiakasryhmänä on tilannekeskuksessa toimivien tahojen yhteiset asiakkaat, sekä näiden asiakkaiden/potilaiden ennakoimattomat palvelutarpeen arviointitilanteet. Kohderyhmän ydin ovat asiakkaiden ennakoimattomat, sosiaalisen- tai terveydentilaan liittyvät akuutit palvelutarpeen tilanteet, jotka edellyttävät tilannekeskuksessa yhteistä arviointia asiakkaan palvelutarpeesta sekä mahdollisesta jatkoselvittelystä.

Asiakaskohderyhmä on pääsääntöisesti ikääntynyt väestö, joskin hyödynsaajia ovat muutkin asiakasryhmät. Osa paljon apua ja sote-palveluita käyttävistä kansalaisista ei välttämättä tunnista avuntarvettaan eivätkä he osaa hakeutua avun piiriin tai tule muuten autetuiksi. Kyseessä voi olla erilaisia haavoittuvia asiakasryhmiä, kuten ikääntyneet tai mielenterveys- tai päihdeongelmaiset kansalaiset, joilla on usein monia yhtäaikaisia palveluntarpeita tai muita riskitekijöitä, jotka johtavat erilaisiin akuuttitilanteisiin. 

Toisena asiakasryhmänä ovat rajapinnoissa toimivat muut viranomaiset tai ammattilaiset, joille sote-tike tuottaa arvoa. Tämän asiakasryhmän ymmärrystä on kerätty haastatteluin ja kyselyin. 

Ratkaisun perusidea **

Sote-tike on monitoimijainen keskus, jossa yhdistetään eri toimijoiden asiantuntemus asiakkaan akuutin tilanteen arvioinnissa ja hoidon järjestämisessä.

Toimintamalli mahdollistaa:

  • Potilaiden ja asiakkaiden tarkoituksenmukaisen palvelun akuuttitilanteessa
  • Monipuoliset kotiin vietävät palvelut, jotka vahvistavat kotona asumista
  • Resurssien tarkoituksenmukaiset ja oikea-aikaisen kohdentamisen.

Toimintaa ohjaavat periaatteet:

  • Asiakas keskiössä​
  • Asiakasta ei pallotella toimijalta toiselle
  • Monialainen arviointi​->Case viedään monialaiseen arviointiin, jos oman perustehtävän raamit tai työkalut eivät mahdollista asiakkaan akuutin tilanteen/jatkoselvittelyn ratkaisua.
  • Asiakkaan akuutti tilanne ratkaistaan kotona siten, että ratkaisu kantaa myös seuraavaan päivään​.
  • Arvioinnin ja päätösten taustalla arvioi tarkoituksenmukaisuudesta. Päivystykseen menee vain ne asiakkaat, joiden arvioidaan hyötyvän siitä.​
  • Tilannekuvan jakaminen (paikkanäkyvyys/koontitieto: kriisipaikat, jatkohoitopaikat)
Liitteet
Sote-tike toimintamalli laajennetaan asteittain koko hyvinvointialueelle
Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot **

Toimintamallin laajentaminen ja juurruttaminen käynnistyy vuoden 2023 aikana.