POSOTE20: Sosiaali- ja terveyspalvelujen tilannekeskus Pohjois-Savossa (sote-tike)
Toimintamalli perustuu eri toimijoiden väliseen yhteistyöhön, jonka tavoitteena on vastata akuutissa tilanteessa olevien kuntalaisten avuntarpeeseen yhdessä asiakaslähtöisesti, tarkoituksenmukaisesti ja moniammatillisesti. Toimintamalli keskittyy ikääntyneiden tarpeisiin.
Aikaisemmassa POSOTE valmistelussa vuosina 2018-2019 tunnistettiin tarve vahvistaa asiakkaiden akuuttitilanteiden (poislukien hätätilanteet) hallintaa sekä tilannekuvaa moniammatillisen yhteistyön kautta. Osa paljon apua ja sote-palveluita käyttävistä kansalaisista ei välttämättä tunnista avuntarvettaan eikä osaa hakeutua avun piiriin tai ei tule autetuksi em. keinoin. Kyseessä voi olla erilaisia haavoittuvia asiakasryhmiä, kuten ikääntyneet tai mielenterveys- tai päihdeongelmaiset kansalaiset, joilla on usein monia yhtäaikaisia palveluntarpeita tai muita riskitekijöitä, jotka johtavat erilaisiin akuuttitilanteisiin. Haavoittuvat asiakasryhmät muodostavat ison osan sosiaali- ja terveyspalvelujen kustannuksista.
POSOTE valmistelun rinnalla Kuopion kaupungin vanhuspalvelut, Pohjois-Savon sosiaalipäivystys ja Pohjois-Savon sairaanhoitopiirin ensihoitokeskus käynnistivät Sosiaali- ja terveyspalveluiden tilanne- ja johtokeskus (SOTE-TIKE) -projektin (2017-2018). Projektin tavoitteena oli luoda toimintamalleja vanhuspalvelun, sosiaalipäivystyksen ja ensihoidon tilanteisiin, joissa asiakkaan akuutteihin hoidontarpeisiin vastataan yhdessä asiakaslähtöisesti, tarkoituksenmukaisesti ja moniammatillisesti. Projektin aikana käynnistettiin sosiaali- ja terveyspalveluiden tilanne- ja johtokeskuksen toiminta, kotisairaalan liikkuvan sairaanhoitajan toiminta sekä kehitettiin Kuopion kaupungin hoivapalvelujen henkilöstön osaamista akuutin hoidontarpeen arvioinnissa AHAA koulutuskokonaisuudessa. Projektin keskeisin tulos oli yhteisen tilannekeskuksen perustaminen ja sen toimintakulttuurin luominen. Toimijoille muodostui yhteinen tavoite ja sen pohjalta luotiin yhteisiä toimintamalleja. Sote-tike toimijoiden ymmärrys kotiin annettavista erilaisista ja moniulotteisista palveluista kasvoi ja sitä kautta asiakkaan/potilaan akuutin hoidon tarpeen arvio ja siihen vastaaminen täsmentyi.
Projektin päättyessä tunnistettiin toiminnan jatkokehittämistarpeita, joita oli mm. sote-tike toiminnan jatkuvan toiminnan johtaminen ja kehittäminen, asiakas/potilaslähtöisten toimintamallien jatkokehittäminen yhteistoimintaverkostossa, ICT-alustojen kehittäminen (mm. UNA), sidosryhmien osallistaminen sekä sote-tike toimintamallin alueellinen työstäminen.
Projekti on osa POSOTE20 Tulevaisuuden sote-keskus kokonaisuutta, kuuluen Kuopion vastuulla olevaan IV monialaisuus ja yhteentoimivuus -työpakettiin ja edelleen toiminnallisesti ikäkeskuskokonaisuuteen.
Projektiryhmä: Osallistujat sote-tike toiminnasta, sekä esihenkilöstöä että työntekijöitä.
Työryhmät: Osallistujia hyvinvointialueen eri toimialoilta, pääsääntöisesti ikääntyneiden palveluista.
Projektille on asetettu seuraavat konkreettiset tavoitteet:
Sote-tike toiminnan tulee olla tuloksellista toimintaa ja sitä on pystyttävä seuraamaan ja mittaamaan jatkuvan kehittämisen näkökulmasta. Projektin aikana päivitetään ja kuvataan Sote-tike toimintamallin tavoitteet ja mittarit on päivitetetty ja kuvattu.
Sote-tiken palvelupolku koostuu asiakkaan lisäksi monen eri toimijan/palveluprosessin yhteistyöstä. Sote-tike toiminnan tuottaminen on tavoitteellista toimintaa. Vaikuttava toiminta edellyttää, että palvelupolun ylläpitäminen ja kehittäminen on jatkuvaa. Monitoimijainen ympäristö luo omat haasteet toiminnan ylläpitämiselle, mm. miten toimintaa/palvelupolkuja johdetaan. Projektin aikana kuvataan Hyvinvointialuetasoisen Sote-tike toimintamallin ylläpitämisen ja kehittämisen raamit.
Sote-tike toiminnan perustana on monialainen yhteistyö asiakkaan akuutin hoidontarpeen arvioinnissa ja organisoimisessa. On tärkeä tunnistaa keskeiset palvelupolut ja laatia niistä kuvaukset, joissa huomioidaan eri toimijoiden roolit ja vastuut sekä tunnistaa rajapinnoissa toimivat toimijat. Kehittämistyö kohdentuu ikääntyneiden ryhmään ja erityisesti toiminnan laajentamiseen hyvinvointialueelle. Projektin aikana kuvataan Sote-tike toimintamalli ja asiakkaan palvelupolku.
Projektissa ei toteuteta käyttöönottoja. On kuitenkin tunnistettava, miten määritellyt toimintamallit voidaan ottaa käyttöön Hyvinvointialueella. Projektin aikana tehdään käyttöönottosuunnitelma sekä kotihoidon turvapalvelujen, että Yhteyspistetoiminnan laajentamisesta hyvinvointialuetasoiseksi.
Projekti on mallintamista ja määrittelyä. Muutoksen mittaaminen voidaan todeta vasta kun aidot käyttöönotot toteutetaan tulevaisuudessa.
Tämän projektin osalta pystytään toteamaan vain, että mallinnus on/ei ole tehty.
Sote-tike toimintamallin keskeisenä asiakasryhmänä on tilannekeskuksessa toimivien tahojen yhteiset asiakkaat, sekä näiden asiakkaiden/potilaiden ennakoimattomat palvelutarpeen arviointitilanteet. Kohderyhmän ydin ovat asiakkaiden ennakoimattomat, sosiaalisen- tai terveydentilaan liittyvät akuutit palvelutarpeen tilanteet, jotka edellyttävät tilannekeskuksessa yhteistä arviointia asiakkaan palvelutarpeesta sekä mahdollisesta jatkoselvittelystä.
Asiakaskohderyhmä on pääsääntöisesti ikääntynyt väestö, joskin hyödynsaajia ovat muutkin asiakasryhmät. Osa paljon apua ja sote-palveluita käyttävistä kansalaisista ei välttämättä tunnista avuntarvettaan eivätkä he osaa hakeutua avun piiriin tai tule muuten autetuiksi. Kyseessä voi olla erilaisia haavoittuvia asiakasryhmiä, kuten ikääntyneet tai mielenterveys- tai päihdeongelmaiset kansalaiset, joilla on usein monia yhtäaikaisia palveluntarpeita tai muita riskitekijöitä, jotka johtavat erilaisiin akuuttitilanteisiin.
Toisena asiakasryhmänä ovat rajapinnoissa toimivat muut viranomaiset tai ammattilaiset, joille sote-tike tuottaa arvoa. Tämän asiakasryhmän ymmärrystä on kerätty haastatteluin ja kyselyin.