Psykologinen arviointi lasten, nuorten ja perheiden palveluissa

Kuvaus psykologisen arvion eri tasoista lasten, nuorten ja perheiden palvelulinjalla. Mallinnus sisältää yksiköiden välisen työnjaon sekä psykologin tutkimusten indikaatiot, edellytykset ja sisällöt.

Toimintaympäristö **

Psykologin tutkimusten ja palveluiden kysyntä on kasvanut voimakkaasti edellisten kymmenen vuoden aikana. Odotusaika psykologin tutkimuksiin on kasvanut ja tutkimuksia on jouduttu ostamaan ostopalveluna. Kustannustehokkuuden saavuttamiseksi on tarpeen tarkastella tehtyjen arviointien ja tutkimusten kohdentamista ja niihin liittyvää työnjakoa hyvinvointialueen aloitettua toimintansa.

Lähtötilanne ja strategiset liittymäkohdat

Pirkanmaan alueella lasten ja nuorten psykologisiin arvioihin ja tutkimuksiin ei ole yhdenmukaista rakennetta, mikä aiheuttaa haasteita ja epätietoisuutta henkilöstölle ja asiakaskunnalle. Psykologisten arivointien ja tutkimusten toteutuminen Pirkanmaalla on ollut eriarvoista asuinkunnasta riippuen. Psykologisiin arviointeihin ja tutkimuksiin on pitkä odotusaika, eivätkä palvelut ole kaikilta osin kohdentuneet eniten niiden tarpeessa oleville. 

Kehitystyön lähtökohtana olevat tarpeet

Psykologisen arvioinnin porrasteisuuden, työnjaon, indikaatioiden, edellytysten ja sisältöjen selkiyttäminen on merkityksellistä asiakkaiden, ammattilaisten, Pirkanmaan hyvinvointialueen ja yhteiskunnan tasoilla. Asiakkaille tulee saada selkeää ja johdonmukaista tietoa psykologiseen arvioon hakeutumisesta ja tutkimuksiin ohjautumisestä sekä tarjota yhdenvertaiset palvelut Pirkanmaalla. Ammattilaisten näkökulmasta tarvitaan selkeät ohjeet, miten toimitaan ja mihin ollaan yhteydessä, kun ajatus psykologisen arvion tai tutkimiuksen tarpeesta herää. Organisaation tasolla tulee olla sovittuna selkeät prosessit, jotta päällekkäistä työtä ei tehdä. Yhteiskunnallisella tasolla on merkittävää, että psykologisiin tutkimuksiin ohjaudutaan yhdenvertaisesti ja niihin pääsy turvataan riittävän nopeasti niitä tarvitseville.

Kehittäjäjoukon kokoaminen ja yhteiskehittäminen

Kehittämistyön tueksi koottiin työryhmä lasten, nuorten ja perheiden palvelulinjan psykologista arviota tekevistä yksiköistä

Merja Värri, palvelupäällikkö, kehitystä tukevat palvelut

Sirpa Tikka, palvelupäällikkö, opiskeluhuolto

Marjo Huovinen, johtava psykologi, opiskeluhuolto

Ulla Mutikainen, palvelupäällikkö, kasvatus- ja perheneuvonta

Ritva Launonen, johtava psykologi, kasvatus- ja perheneuvonta

Annina Saunajoki, johtava psykologi, kasvatus- ja perheneuvonta

Virve Rutanen, vastaava psykologi, lasten mielenterveys- ja päihdepalvelut

Sari Riepponen, johtava psykologi, nuorten mielenterveys- ja päihdepalvelut

Katja Nivala, lasten neuropsykologi 

Veera Jokitalo, neuvolapsykologi

Vappu Viitanen, psykologi, lasten mielenterveys- ja päihdepalvelut

Johanna Vakkuri, nuorten mielenterveys- ja päihdepalvelut

 

 

Tavoiteltu muutos

Työnjako psykologisen arvionnin suhteen selkeytyy, minkä myötä päällekkäistä työtä ei tehdä ja asiakkaan lähettäminen ja palauttaminen yksiköstä toiseen vähenee. Psykologiseen arvioon ja tutkimukseen pääseminen on yhdenvertaista ja yhdenmukaista koko Pirkanmaan hyvinvointialueen alueella. Odotusajat psykologin tutkimuksiin lyhenevät ja ostopalveluiden tarve vähenee. 

Muutoksen mittaaminen

Odotusaika psykologiseen arviointiin ja tutkimukseen 

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys **

Kohderyhmänä ovat psykologista arviota tarvitsevat lapset ja nuoret. 

Ratkaisun perusidea **

Psykologin tutkimusten lisäksi psykologit voivat arvioida ja ottaa kantaa asiakkaan tilanteeseen myös kevyemmillä ja kohdennetummilla tavoilla. ​Psykologi voi osallistua asiakkaan tilanteen arviointiin kolmella eri tasolla, jotka ovat 1) psykologin konsultaatio ja arvio 2) psykologin kartoitus tai arviointi ja 3) psykologin tutkimus. Konsultaatio ja arvio on työajallisesti kevyin, kun taas psykologin tutkimus raskain tapa selvittää tilannetta. 

Psykologin konsultaatio on ensisijainen tapa arvioida tarvittavia jatkotoimenpiteitä psykologityön näkökulmasta sen sijaan, että huolen herätessä (esimerkiksi oppimisvaikeuksista) esitettäisiin aina suoraan tutkimuspyyntö. Psykologin kartoitus ja arviointi ovat monissa tilanteissa riittäviä tapoja selvittää asiakkaan tunne-elämää, psyykkistä vointia, vuorovaikutusta, oppimisvaikeuksia tai neuropsykiatrisia vaikeuksia. 

Kuvauksessa selkiytetään vieraskielisten tutkimiseen liittyviä erityiskysymyksiä sekä kuvataan Pirkanmaan hyvinvointialueen lasten, nuorten ja perheiden palvelulinjan työnjako psykologisiin tutkimuksiin liittyen. 

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot **

Käyttöönotto ei edellytä nykyistä enempää aikaa, henkilöstöä tai rahaa. Tarvitaan kaikkien yksiköiden esihenkilöstön ja johdon sitoutuminen toimintamalliin sekä laaja tiedottaminen mallista henkilöstölle ja asiakkaille. 

Arvioinnin tulokset tiivistettynä **

Toimintamalli on vasta otettu käyttöön. Sen toimintaa seuraa lasten, nuorten ja perheiden palvelulinjan psykologin tutkimusten koordinaatioryhmä, joka kokoontuu vähintään kahdesti arvioimaan työnjaon toimivuutta ja muutostarpeita. Opiskeluhuollon psykologien tutkimusjonot ovat paikoin lyhentyneet kaksi kuukautta toimintamallin käyttöönoton jälkeen.