RAI asiakkaan parhaaksi
Toimintamalli kotihoidon asiakkaiden laadukkaaseen RAI-arviointiin ja tulosten hyödyntämiseen.
Ikääntyneiden määrä kasvaa Helsingissä. Helsingin kotihoidossa on n. 5500 asiakasta kuukaudessa. Kotihoidon henkilöstön saatavuudessa on haasteita. Laki ikääntyneen väestön toimintakyvyn tukemisesta sekä iäkkäiden sosiaali- ja terveyspalveluista edellyttää, että kunnat käyttävät iäkkään henkilön palvelutarpeiden ja toimintakyvyn arvioinnissa RAI-välineistöä.
Säännöllisen kotihoidon asiakkaiden toimintakykyä arvioidaan RAI-välineen avulla. Asiakkaat arvioidaan heidän tullessaan kotihoidon palvelujen piiriin, aina voinnin muuttuessa ja vähintään puolen vuoden välein. RAI-arviointia hyödynnetään hoidon suunnittelussa ja arvioinnissa.
Arvioinnit eivät ole kuitenkaan toteutuneet suunnitellusti, kaikkia asiakkaita ei ole arvioitu RAI-välinettä hyödyntäen. RAI-arviointia ei ole aina hyödynnetty hoidon suunnittelussa ja arvioinnissa.
Helsingin kotihoidon strategisessa toimintasuunnitelmassa vuosille 2022-2025 tavoitellaan RAI-arviointien peittävyyden kasvua ja RAI-laatutiedon parempaa hyödyntämistä.
Kotihoidon henkilöstö: tehtävänä tuottaa tietoa RAI-arviointien tekemisestä ja hyödyntämisestä.
Helsingin kotihoidon RAI-ohjausryhmä: ryhmä koostuu RAI-yhdyshenkilöistä, esihenkilöistä, päälliköistä ja asiantuntijoista. Ryhmän tehtävänä on tehdä linjauksia ja päätöksiä RAI-arviointien peittävyyden ja hyödyntämisen parantamiseksi.
Toimintamallin kehittämisryhmä (hoitajia, sairaanhoitajia, esihenkilöitä, lääkäri, asiantuntijoita): suunnitella toimintamalli kotihoidon asiakkaiden arvioimiseksi RAI-arviointivälineellä ja sen käyttöönotto kotihoidossa.
Tulevaisuuden kotona asumista tukevien palvelujen KUSTI-hankkeen henkilöstö koordinoi työskentelyä.
Asiakaskokemus
-
Asiakas tulee kuulluksi ja kokemus omasta osallisuudesta vahvistuu
-
Asiakkaiden yhdenmukainen arviointi –>oikeudenmukaisuus
-
Huolellinen arviointi auttaa tuloksien hyödyntämisessä ja asiakkaan hoidon suunnittelussa sekä hoidon tavoitteiden määrittämisessä
-
Asiakkaat saavat tarvitsemansa palvelun oikea-aikaisesti
Henkilöstökokemus
-
Positiivinen vaikutus työtyytyväisyyteen ja työhyvinvointiin
-
kun tehtävälle on varattu aikaa
-
selkeä prosessi, ei kuormita arkea
-
voi suunnitella omaan työtään
-
voi kehittää osaamistaan
-
ei tarvitse tehdä tehtäviä oman osaamisen yli
-
lisää omaa ymmärrystä hoitamisen vaikutuksista
-
Vaikuttavuus
-
Lisääntynyt RAI-arviointiosaaminen parantaa
-
RAI-arviointien luotettavuutta
-
RAI-arviointien tuloksia voidaan hyödyntää palveluiden suunnittelussa ja koulutustarpeiden määrittelyssä
-
RAI-arviointien laatua
-
ajankäyttöä
-
RAI-arviointien ajantasaisuutta
-
Tuottavuus
-
Asiakkaiden oikea-aikainen hoito lisääntyy
-
Ei yli- tai alihoideta
-
Tieto tehtävään käytetystä ajasta
-
Tiedolla johtaminen
-
RAI-arviointitiedon hyödyntäminen henkilöstön resurssoinnissa
-
Palveluiden oikea-aikainen suunnittelu
-
Työajan tehokkaampi käyttö
-
Työtyytyväisyyden parantuessa positiiviset vaikutukset poissaoloihin ja henkilöstön saatavuuteen
RAI-arviointien peittävyys yksiköittäin ja kotihoito yhteensä (% säännöllisistä kotihoidon asiakkaista).
RAI asiakkaan hoidon suunnittelussa ja arvioinnissa (väliarvioinnit, hoitotyön suunnitelmat).
Asiakkaiden osallistuminen RAI-arviointiin (%).
Hyödynnetään Lean-menetelmiä ja tarkastellaan RAI-arviointien tekemistä ja hyödyntämistä edistäviä ja estäviä tekijöitä henkilöstöä osallistaen. Sovitaan uusista työskentelytavoista tulosten perusteella.
Hanketyöntekijä ja johtaja ovat olleet hoitajan kanssa tekemässä asiakkaiden RAI-arviointeja sekä havainnoineet ja keskustelleet henkilöstön kanssa arviointeihin liittyvistä haasteista.
Kotihoidon asiakkaat eivät ole osallistuneet kehittämisprosessiin. Asiakkaat ovat osallistuneet oman arviointinsa tekemiseen. Kotihoidon asiakkaiden osallisuus hoidon tavoitteiden ja hoidon suunnittelussa lisääntyy. Ymmärrys omien voimavarojen vaikutuksista toimintakykyyn parantuu.