Toimintamalli kotihoidon asiakkaiden laadukkaaseen RAI-arviointiin ja tulosten hyödyntämiseen.

Toimintaympäristö

Ikääntyneiden määrä kasvaa Helsingissä.  Helsingin kotihoidossa on n. 5500 asiakasta kuukaudessa. Kotihoidon henkilöstön saatavuudessa on haasteita. Laki ikääntyneen väestön toimintakyvyn tukemisesta sekä iäkkäiden sosiaali- ja terveyspalveluista edellyttää, että kunnat käyttävät iäkkään henkilön palvelutarpeiden ja toimintakyvyn arvioinnissa RAI-välineistöä.

Lähtötilanne ja strategiset liittymäkohdat

Säännöllisen kotihoidon asiakkaiden toimintakykyä arvioidaan RAI-välineen avulla. Asiakkaat arvioidaan heidän tullessaan kotihoidon palvelujen piiriin, aina voinnin muuttuessa ja vähintään puolen vuoden välein. RAI-arviointia hyödynnetään hoidon suunnittelussa ja arvioinnissa.

Arvioinnit eivät ole kuitenkaan toteutuneet suunnitellusti, kaikkia asiakkaita ei ole arvioitu RAI-välinettä hyödyntäen. RAI-arviointia ei ole aina hyödynnetty hoidon suunnittelussa ja arvioinnissa.

Helsingin kotihoidon strategisessa toimintasuunnitelmassa vuosille 2022-2025 tavoitellaan RAI-arviointien peittävyyden kasvua ja RAI-laatutiedon parempaa hyödyntämistä.

Liitteet
Kehitystyön lähtökohtana olevat tarpeet

Asiakas: RAI-arviointivälineen avulla asiakkaan tarpeita tarkastellaan yhdessä hänen (ja tarvittaessa läheisen) kanssa. RAI:n avulla arviointi toteutetaan järjestelmällisesti ja monipuolisesti. Asiakas voi luottaa siihen, että hänen tarpeitaan tarkastellaan useasta eri näkökulmasta. Asiakkaiden osallisuuden tarve toteutuu, kun RAI-arviointi tehdään yhdessä hänen kanssaan. Arvioinnin avulla autetaan asiakasta määrittelemään oman hoidon tavoitteita. RAI-arviointi on pohja asiakkaan hoidon suunnittelulle ja toteutukselle.

Ammattilainen: henkilöstö kokee riittämättömyyttä ja eettistä kuormitusta, kun sovittu työtehtävä (RAI-arviointi) ei toteudu sovitusti, eikä osaaminen ole riittävää arviointien tekemiseksi. 

Organisaatio: organisaatiossa hyödynnetään RAI:n tuottamaa tietoa esimerkiksi tunnistettaessa kehittämiskohteita tai kuvattaessa asiakaskuntaa ja sen tarpeita. Jos kaikkia asiakkaita ei ole arvioitu tai arviointeja ei ole tehty oikein, jää tieto vajaaksi ja sen luotettavuus kärsii.

Kehittäjäjoukon kokoaminen ja yhteiskehittäminen

Kotihoidon henkilöstö: tehtävänä tuottaa tietoa RAI-arviointien tekemisestä ja hyödyntämisestä.

Helsingin kotihoidon RAI-ohjausryhmä: ryhmä koostuu RAI-yhdyshenkilöistä, esihenkilöistä, päälliköistä ja asiantuntijoista. Ryhmän tehtävänä on tehdä linjauksia ja päätöksiä RAI-arviointien peittävyyden ja hyödyntämisen parantamiseksi.

Toimintamallin kehittämisryhmä (hoitajia, sairaanhoitajia, esihenkilöitä, lääkäri, asiantuntijoita): suunnitella toimintamalli kotihoidon asiakkaiden arvioimiseksi RAI-arviointivälineellä ja sen käyttöönotto kotihoidossa.

Tulevaisuuden kotona asumista tukevien palvelujen KUSTI-hankkeen henkilöstö koordinoi työskentelyä. 

Tavoiteltu muutos

Asiakaskokemus​

  • Asiakas tulee kuulluksi ja kokemus omasta osallisuudesta vahvistuu​

  • Asiakkaiden yhdenmukainen arviointi –>oikeudenmukaisuus​

  • Huolellinen arviointi auttaa tuloksien hyödyntämisessä ja asiakkaan hoidon suunnittelussa sekä hoidon  tavoitteiden määrittämisessä​

  • Asiakkaat saavat tarvitsemansa palvelun oikea-aikaisesti

Henkilöstökokemus​

  • Positiivinen vaikutus työtyytyväisyyteen ja työhyvinvointiin

    •  kun​ tehtävälle on varattu aikaa​

    • selkeä prosessi, ei kuormita arkea​

    • voi suunnitella omaan työtään​

    • voi kehittää osaamistaan​

    • ei tarvitse tehdä tehtäviä oman osaamisen yli​

    • lisää omaa ymmärrystä hoitamisen vaikutuksista

Vaikuttavuus​

  • Lisääntynyt RAI-arviointiosaaminen parantaa​

    • RAI-arviointien luotettavuutta​

    • RAI-arviointien tuloksia voidaan hyödyntää palveluiden suunnittelussa ja koulutustarpeiden määrittelyssä

    • RAI-arviointien laatua​

    • ajankäyttöä​

    • RAI-arviointien ajantasaisuutta​

Tuottavuus​

  • Asiakkaiden oikea-aikainen hoito​ lisääntyy

  • Ei yli- tai alihoideta ​

  • Tieto tehtävään käytetystä ajasta​

  • Tiedolla johtaminen​ 

  • RAI-arviointitiedon hyödyntäminen henkilöstön resurssoinnissa​

  • Palveluiden oikea-aikainen suunnittelu​

  • Työajan tehokkaampi käyttö​

  • Työtyytyväisyyden parantuessa positiiviset vaikutukset poissaoloihin ja henkilöstön saatavuuteen

Muutoksen mittaaminen

RAI-arviointien peittävyys yksiköittäin ja kotihoito yhteensä (% säännöllisistä kotihoidon asiakkaista).

RAI asiakkaan hoidon suunnittelussa ja arvioinnissa (väliarvioinnit, hoitotyön suunnitelmat).

Asiakkaiden osallistuminen RAI-arviointiin (%).

Toteutussuunnitelma

Hyödynnetään Lean-menetelmiä ja tarkastellaan RAI-arviointien tekemistä ja hyödyntämistä edistäviä ja estäviä tekijöitä henkilöstöä osallistaen. Sovitaan uusista työskentelytavoista tulosten perusteella. 

Hanketyöntekijä ja johtaja ovat olleet hoitajan kanssa tekemässä asiakkaiden  RAI-arviointeja sekä havainnoineet ja keskustelleet henkilöstön kanssa arviointeihin liittyvistä haasteista.

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Kotihoidon asiakkaat eivät ole osallistuneet kehittämisprosessiin. Asiakkaat ovat osallistuneet oman arviointinsa tekemiseen. Kotihoidon asiakkaiden osallisuus hoidon tavoitteiden ja hoidon suunnittelussa lisääntyy. Ymmärrys omien  voimavarojen vaikutuksista toimintakykyyn parantuu.

 

Ratkaisun perusidea

Kotihoidossa oli tarve kuvataan RAI-arviointi kokonaisuus. Luodussa mallissa on kuvattu RAI-arviointiin liittyvät roolit,  malli RAI- arviointien toteutukselle ja siitä saadun tiedon hyödyntämiselle. Uudessa toimintamallissa on vahvistettu RAI-osaamista sekä panostettu RAI-johtamiseen. Uudessa toimintamallissa on varattu aikaa hoitajille RAI-arviointiin valmistautumiseen sekä hoidon suunnitteluun. Uudessa mallissa RAI-arvioita tekevät nimetyt RAI-osaajat  tiimissä (50% hoitohenkilöstöstä). 

1. Asiakkaan RAI-arviointiprosessi kuvattiin työvaiheineen, jolloin hoitajien on helpompi hahmottaa laajaa arviointia

  • Arviointien suunnittelu
  • Arviointiin vaadittavat ajanvaraukset (tiedonkeruu, arviointi asiakkaalla, hoidon suunnittelu)
  • Tiimin hoitajien informointi tulevista RAI-arvioinneista  ja yhteinen näkemys asiakkaan tilanteesta
  • Tiedonkeruu 60min.
  • RAI-arviointi asiakkaan kanssa 60min.
  • hoidon suunnittelu 30min.
  • Asiakkaan, omaisen ja tiimin hoitajien informointi arvioinnin lopputuloksista ja asiakkaan suunnitellusta hoidosta

2. Roolit

  • Tiimin hoitajista vähintään puolet ovat jatkossa RAI-osaajia, jotka tekevät tiimin asiakkaiden RAI-arvioinnit, hyödyntäen tiimin muita hoitajia ja asiakkaan hoitoon liittyviä ammattilaisia. Vastaa RAI-arviointiprosessista.
  • Jokaisessa kotihoitoyksikössä (8 kpl) on RAI-yhdyshenkilötyöpari.  Yksikön työparin muodostavat yhden kotihoidon alueen (60 kpl) esihenkilö ja hoitaja. Yhdyshenkilötyöpari vastaa RAI-yhdyshenkilötehtävän teknisistä asioista ja ovat osaamisen tukena RAI-osaajille ja kotihoidon esihenkilöille.

3. RAI-koulutus ja -tuki

  • Kaikki hoitajat käyvät iRAI-HC-koulutuksen. Peruskoulutuksen jälkeen RAI-osaajat tekevät 1-2 RAI-arviointia yhdessä kokeneemman RAI-osaajan kanssa, ennen itsenäiseen RAI-arvionitiin ryhtymistä.  RAI-arvioinnissa harjaannuttuaan koulutus jatkuu muilla RAI-koulutuksilla.
  • RAI-yhdyshenkilöillä on RAI-peruskoulutuksen lisäksi oma yhdyshenkilökoulutus.
  • Teamsissä on RAI-tiimi, jonne on koottu eri kanaville RAI-ohjeet, linkit RAI-teematunneille, tilaisuuksien tallenteet ja kanava kysymyksille ja vastauksille. Tiimiin on avoin kaikille hoitajilla ja esihenkilöille.
  • Kotihoidon hoitotyön teemapäivillä kaksi kertaa vuodessa käsitellään RAI-arviointitulosten pohjalta nousseita koko kotihoitoa koskevia asioita. Teemapäivien järjestämisvastuu on vuorotellen jokaisella kotihoitoyksiköllä ja RAI-yhdyshenkilöt ovat tässä tukena. 

4. RAI-verkosto ja johtaminen

  • Kotihoidon RAI-yhdyshenkilöt kokoontuvat säännöllisesti. Kokouksen puheenjohtajana toimii kotihoitopäällikkö. Kokouksessa valmistellaan RAI-arviointiin, RAI-kehittämiseen ja RAI-ohjemistoon liittyviä asioita, tuetaan RAI:n yhtenäistä johtamista ja toimintaa kotihoidossa. RAI-yhdyshenkilökokouksesta asiat levittäytyvät muihin johtamisen ja toiminnan rakenteisiin. 
  • RAI-asioiden säännöllisestä käsittelystä on sovittu kotihoitopäälliköiden kokouksissa, kotihoidon esihenkilökokouksissa sekä tiimin asiakaskokouksissa.
Liitteet
Kuva
RAI arviointiprosessi kuvana
Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Malli esiteltiin RAI-ohjausryhmälle (RAI-yhdyshenkilöitä (hoitajia), esihenkilöitä, päälliköitä ja asiantuntijoita, lääkäri), joka hyväksyi toimintamallin, johdolle esiteltäväksi.  Johto päätti mallin käyttöönotosta.

Samalla sovittiin, että toimintamallin kehittämisryhmä vastaa mallin käyttöönotosta. Ryhmä esitteli uutta toimintamallia henkilöstölle ja esihenkilöille useammalla Teams- tunnilla. 

Jatkossa mallia juurrutetaan alueellisten RAI-yhdyshenkilöiden (esihenkilö & hoitaja -työpari) tuella esihenkilöille ja henkilöstölle.

Malli on mahdollista ottaa käyttöön myös muissa kotihoidon organisaatioissa.

Vinkit toimintamallin soveltajille

Toimintamalli on tehty kotihoitoon, mutta on sovellettavissa muihinkin yksiköihin, missä asiakkaita arvioidaan RAI-välineellä.

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Uusi toimintamalli on selkeyttänyt RAI-prosessia kotihoidossa. 

Koko kotihoidolla on yhteinen vakioitu toimintamalli.