Toimintamalli kotihoidon asiakkaiden laadukkaaseen RAI-arviointiin ja tulosten hyödyntämiseen.

icon/chevron-down Created with Sketch. Perustiedot

Toimintamallin nimi
RAI asiakkaan parhaaksi
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Toimintamalli kotihoidon asiakkaiden laadukkaaseen RAI-arviointiin ja tulosten hyödyntämiseen.

Toteutuspaikka
Helsingin kaupunki, kotihoito
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Helsinki
Toimintamallin rahoittaja
Sosiaali- ja terveysministeriö (STM)

Tekijä

Riikka Lammila

Luotu

27.06.2023

Viimeksi muokattu

11.10.2023
Ratkaisun perusidea **

Kotihoidossa oli tarve kuvataan RAI-arviointi kokonaisuus. Luodussa mallissa on kuvattu RAI-arviointiin liittyvät roolit,  malli RAI- arviointien toteutukselle ja siitä saadun tiedon hyödyntämiselle. Uudessa toimintamallissa on vahvistettu RAI-osaamista sekä panostettu RAI-johtamiseen. Uudessa toimintamallissa on varattu aikaa hoitajille RAI-arviointiin valmistautumiseen sekä hoidon suunnitteluun. Uudessa mallissa RAI-arvioita tekevät nimetyt RAI-osaajat  tiimissä (50% hoitohenkilöstöstä). 

1. Asiakkaan RAI-arviointiprosessi kuvattiin työvaiheineen, jolloin hoitajien on helpompi hahmottaa laajaa arviointia

  • Arviointien suunnittelu
  • Arviointiin vaadittavat ajanvaraukset (tiedonkeruu, arviointi asiakkaalla, hoidon suunnittelu)
  • Tiimin hoitajien informointi tulevista RAI-arvioinneista  ja yhteinen näkemys asiakkaan tilanteesta
  • Tiedonkeruu 60min.
  • RAI-arviointi asiakkaan kanssa 60min.
  • hoidon suunnittelu 30min.
  • Asiakkaan, omaisen ja tiimin hoitajien informointi arvioinnin lopputuloksista ja asiakkaan suunnitellusta hoidosta

2. Roolit

  • Tiimin hoitajista vähintään puolet ovat jatkossa RAI-osaajia, jotka tekevät tiimin asiakkaiden RAI-arvioinnit, hyödyntäen tiimin muita hoitajia ja asiakkaan hoitoon liittyviä ammattilaisia. Vastaa RAI-arviointiprosessista.
  • Jokaisessa kotihoitoyksikössä (8 kpl) on RAI-yhdyshenkilötyöpari.  Yksikön työparin muodostavat yhden kotihoidon alueen (60 kpl) esihenkilö ja hoitaja. Yhdyshenkilötyöpari vastaa RAI-yhdyshenkilötehtävän teknisistä asioista ja ovat osaamisen tukena RAI-osaajille ja kotihoidon esihenkilöille.

3. RAI-koulutus ja -tuki

  • Kaikki hoitajat käyvät iRAI-HC-koulutuksen. Peruskoulutuksen jälkeen RAI-osaajat tekevät 1-2 RAI-arviointia yhdessä kokeneemman RAI-osaajan kanssa, ennen itsenäiseen RAI-arvionitiin ryhtymistä.  RAI-arvioinnissa harjaannuttuaan koulutus jatkuu muilla RAI-koulutuksilla.
  • RAI-yhdyshenkilöillä on RAI-peruskoulutuksen lisäksi oma yhdyshenkilökoulutus.
  • Teamsissä on RAI-tiimi, jonne on koottu eri kanaville RAI-ohjeet, linkit RAI-teematunneille, tilaisuuksien tallenteet ja kanava kysymyksille ja vastauksille. Tiimiin on avoin kaikille hoitajilla ja esihenkilöille.
  • Kotihoidon hoitotyön teemapäivillä kaksi kertaa vuodessa käsitellään RAI-arviointitulosten pohjalta nousseita koko kotihoitoa koskevia asioita. Teemapäivien järjestämisvastuu on vuorotellen jokaisella kotihoitoyksiköllä ja RAI-yhdyshenkilöt ovat tässä tukena. 

4. RAI-verkosto ja johtaminen

  • Kotihoidon RAI-yhdyshenkilöt kokoontuvat säännöllisesti. Kokouksen puheenjohtajana toimii kotihoitopäällikkö. Kokouksessa valmistellaan RAI-arviointiin, RAI-kehittämiseen ja RAI-ohjemistoon liittyviä asioita, tuetaan RAI:n yhtenäistä johtamista ja toimintaa kotihoidossa. RAI-yhdyshenkilökokouksesta asiat levittäytyvät muihin johtamisen ja toiminnan rakenteisiin. 
  • RAI-asioiden säännöllisestä käsittelystä on sovittu kotihoitopäälliköiden kokouksissa, kotihoidon esihenkilökokouksissa sekä tiimin asiakaskokouksissa.
Toimintaympäristö **

Ikääntyneiden määrä kasvaa Helsingissä.  Helsingin kotihoidossa on n. 5500 asiakasta kuukaudessa. Kotihoidon henkilöstön saatavuudessa on haasteita. Laki ikääntyneen väestön toimintakyvyn tukemisesta sekä iäkkäiden sosiaali- ja terveyspalveluista edellyttää, että kunnat käyttävät iäkkään henkilön palvelutarpeiden ja toimintakyvyn arvioinnissa RAI-välineistöä.

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys **

Kotihoidon asiakkaat eivät ole osallistuneet kehittämisprosessiin. Asiakkaat ovat osallistuneet oman arviointinsa tekemiseen. Kotihoidon asiakkaiden osallisuus hoidon tavoitteiden ja hoidon suunnittelussa lisääntyy. Ymmärrys omien  voimavarojen vaikutuksista toimintakykyyn parantuu.

 

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot **

Malli esiteltiin RAI-ohjausryhmälle (RAI-yhdyshenkilöitä (hoitajia), esihenkilöitä, päälliköitä ja asiantuntijoita, lääkäri), joka hyväksyi toimintamallin, johdolle esiteltäväksi.  Johto päätti mallin käyttöönotosta.

Samalla sovittiin, että toimintamallin kehittämisryhmä vastaa mallin käyttöönotosta. Ryhmä esitteli uutta toimintamallia henkilöstölle ja esihenkilöille useammalla Teams- tunnilla. 

Jatkossa mallia juurrutetaan alueellisten RAI-yhdyshenkilöiden (esihenkilö & hoitaja -työpari) tuella esihenkilöille ja henkilöstölle.

Malli on mahdollista ottaa käyttöön myös muissa kotihoidon organisaatioissa.

Arvioinnin tulokset tiivistettynä **

Uusi toimintamalli on selkeyttänyt RAI-prosessia kotihoidossa. 

Koko kotihoidolla on yhteinen vakioitu toimintamalli.

Vinkit toimintamallin soveltajille **

Toimintamalli on tehty kotihoitoon, mutta on sovellettavissa muihinkin yksiköihin, missä asiakkaita arvioidaan RAI-välineellä.

Kansikuva
Asiakkaan arviointia ja hoidon suunnittelua. Tussitaikurit

Kehittämisen vaihe

icon/launch Created with Sketch. Valmis

Kohderyhmä