RAI-toimintayksiköiden reilu vertailu -toimintamalli lähijohtajille ja asiantuntijoille iäkkäiden henkilöiden palvelujen johtamiseen ja kehittämiseen.

Toimintaympäristö

Toimintamallin kehittämisellä pyritään vastaamaan seuraaviin tiedon tarpeisiin.

  • RAI-vertailutieto. Hyvinvointialueiden ja palvelutuotannon toimintojen tulee perustua luotettavaan ja vertailukelpoiseen tietoon. Kun palveluja ja palvelujärjestelmää johdetaan ja kehitetään tietoon perustuen, tuotetaan hyötyjä niin asiakkaille, palveluiden tarjoajille, päätöksentekijöille, sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisille kuin yhteiskunnalle. RAI-vertailutieto kertoo yksikön asiakkaiden toimintakyvystä ja palvelun tarpeesta sekä palveluiden käytöstä ja muutoksista.
  • RAI-vertailutiedon käyttö. RAI-tiedolla johtaminen ja kehittäminen ovat keinoja, joilla pyritään hyödyntämään tietoa toiminnan päätöksenteossa ja prosessien kehittämisessä. Lähtökohtana on omaa toimintaa vastaavan, reilun vertailuyksikön löytäminen ja vertailun toteuttaminen näiden kahden toimintayksikön välillä. 
  • RAI-vertailutieto toiminnan johtamisen ja kehittämisen vaikutusten seurannassa. Kun RAI-vertailutietoa käytetään, voidaan systemaattisesti seurata johtamisen ja kehittämistoimenpiteiden vaikutuksia. Tavoitteena on varmistaa organisaation kyky sopeutua muuttuviin olosuhteisiin, vaikuttaa laatupoikkeamiin ja palvella asiakkaita paremmin. 
Lähtötilanne ja strategiset liittymäkohdat

Vertailu toiminnan johtamisessa ja kehittämisessä

  • Vertailu on keino, jonka avulla tavoitellaan mitattavissa olevia parannuksia yksikön toiminnassa. Vertailu mahdollistaa oman yksikön muutostarpeiden havaitseminen. Vertailun avulla voi asettaa tavoitteen, jonka tasoa tavoitellaan johtamisen ja kehittämisen keinoin. 
  • Reilu vertailu tarkoittaa sitä, että vertailtavat asiat ovat samankaltaisia ominaisuuksiltaan ja vertailu tapahtuu yhtenäisillä mittareilla objektiivisesti.  Se auttaa tekemään parempia tietoon perustuvia päätöksiä. 
  • RAI-toimintayksiköiden välinen vertailu on toimintaa, jossa tarkastellaan RAI-vertailutiedon perusteella eroja ja yhtäläisyyksiä kahden yksikön välillä. 
  • RAI-toimintayksiköt ovat vertailukelpoisia silloin, kun ne edustavat samaa palvelutyyppiä ja ovat rinnastettavissa toisiinsa asiakasrakenteeltaan. Hyvinvointialue järjestää ja tuottaa palvelua, joten on mielekästä tarkastella ensisijaisesti oman hyvinvointialueen julkisesti ja yksityisesti järjestämää palvelua. Jos omalta hyvinvointialueelta ei löydy reiluun vertailuun soveltuvaa yksikköä, laajennetaan haku koskemaan toista hyvinvointialuetta niin kauan, kunnes asiakasrakenteeltaan lähinnä oleva yksikkö on löytynyt.
Kehittäjäjoukon kokoaminen ja yhteiskehittäminen

RAI-tiedon hyödyntämiseen liittyvää osaamista on tarve tehostaa. Tarpeeseen on vastattu muodostamalla RAI-osaamisen kehittämisen asiantuntijaryhmä edistämään asiaa. Ryhmä muodostettiin THL:n koordinoiman yhteisrahoitteiseen RAI-vertailukehittämisen kumppaniorganisaatioiden edustajista. Tavoitteena on kehittää toimintamalleja RAI-osaamisen edistämiseksi. 

RAI-toimintayksiköiden reilu vertailu -toimintamalli on laadittu RAI-osaamisen kehittämisen asiantuntijaryhmän projektissa ”RAI-toimintayksiköiden reilut vertailuryhmät” vuoden 2023 aikana.  Projektiryhmä koottiin THL:n yhteisrahoitteisen RAI-toiminnan RAI-osaamisen kehittämisen asiantuntijaryhmän jäsenistä syksyllä 2022. 

Projektiryhmä muodostui seuraavista henkilöistä:

Yhteisrahoitteisen RAI-vertailukehittämisen kumppaniorganisaatiot

  • Mirja Erälaukko, asiantuntija, Vantaa-Keravan hyvinvointialue
  • Jari Heinonen, RAI-erityisasiantuntija, Länsi-Uudenmaan hyvinvointialue
  • Piia Kesäniemi, asiantuntija, Keski-Uudenmaan hyvinvointialue
  • Hanna Niskanen, , Pohjanmaan hyvinvointialue
  • Riitta Prusti, sairaanhoitaja, RAI-asiantuntija, Betesda-säätiö

THL:n RAI-asiantuntijat

  • Maarit Lind, kehittämispäällikkö, THL
  • Janne Asikainen, erityisasiantuntija, THL
  • Paavo Maakannas, erityissuunnittelija, THL
  • Satu Havulinna, tiimipäällikkö, THL

Toimintamallin kehittämiseen osallistuivat lisäksi Yhteisrahoitteisen RAI-vertailukehittämisen RAI-osaamisen kehittämisen asiantuntijaryhmä ja THL:n RAI-asiantuntijoita. 

Liitteet
Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Kohderyhmänä on iäkkäiden palvelujen lähijohtajat ja asiantuntijat. Toimintamallin periaatteita voi soveltaa mikä tahansa RAI-vertailutietoa hyödyntävä taho.

Ratkaisun testaaminen

Liitteenä olevassa ohjeessa"Ohje LTC-EasyRAIder-tietokantahakuun" kuvataan menettely RAI-toimintayksiköiden reilun vertailun toteuttamiseksi. Ohjeita seuraamalla on mahdollista löytää RAI-toimintayksikkö oman toiminnan reilun vertailuun LTC-EasyRAIder-tietokantaa käyttämällä. Ohje voidaan tallentaa ja tulostaa käyttöön.

Onnistuneiden hakujen jälkeen siirry tutustumaan VINKIT TOIMINTAMALLIN SOVELTAJILLE -kappaleeseen.

Liitteet
Ratkaisun perusidea

RAI-toimintayksiköiden reilu vertailu -toimintamallin tarkoitus

RAI-toimintayksiköiden reilu vertailu -toimintamallin tarkoituksena on tukea lähijohtajaa ja asiantuntijaa vertailutiedon käytössä RAI-tiedolla johtamisessa ja toiminnan kehittämisessä.

RAI-toimintayksiköiden reilu vertailu -toimintamallin tavoitteet 

  • tukea iäkkäiden palvelujen lähijohtajia ja asiantuntijoita RAI-vertailutietokantojen aktiiviseen ja säännölliseen käyttöön tehtäessä parempia tietoon perustuvia päätöksiä toiminnan johtamisessa ja kehittämisessä.
  • auttaa tunnistamaan reilun vertailun toimintayksikön, johon olisi mielekästä verrata omaa toimintaa ja kilvoitella laadussa.
  • vakioida reilu vertailu osaksi lähijohtajan ja asiantuntijan tehtävää.

Toimintamallin vaiheet tiivistetysti

  1. Reilun vertailun RAI-toimintayksikön haku LTC-easyRAIder-tietokannassa. Menettelyohje tietokannan käytöstä löytyy toimintamallista Kehittämisen polun, ”Kuvittele ja kokeile” -osiosta.
  2. Vertailun toteuttaminen reilun vertailun toimintayksiköiden välillä tarkastelemalla valittujen mittareiden jakaumia, laajentamalla vertailua muihin asiakkaiden tarpeista kertoviin mittareihin ja tarkastelemalla valittujen mittareiden aikasarjoja. 
  3. Vertailun laajentaminen koskemaan toiminnan tuloksia, joita tarkastellaan laatuindikaattoreiden avulla. Viimeisimpien tulosten ja niiden aikasarjan tarkastelu viimeisen viiden vuoden osalta.
  4. Tavoitteiden asettaminen vertailun perusteella. Tarkasteluun valitaan mittarit, jotka ovat merkityksellisiä organisaation strategisen ja taktisen johtamisen sekä yksikön operatiivisen johtamisen näkökulmasta. Mielekkäintä on valita tarkasteluun sellaiset mittarit, joihin yksikön toiminnalla sekä sen kehittämisellä voidaan vaikuttaa. Valittujen laatuindikaattoreiden tavoitetaso määritellään reilun vertailun toimintayksikön tuloksia paremmaksi. Tavoitteen asettamisessa on hyvä hyödyntää SMART-menetelmää.
Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

THL:n EasyRAIder-tietokanta

  • Tietokanta mahdollistaa vertailun organisaation omien toimintayksiköiden kesken, oman toiminnan vertailun toisiin samankaltaisiin organisaatioihin ja yksiköihin, vertailun julkisen ja yksityisen palvelutuotannon välillä, alueellisen vertailun sekä vertailun valtakunnalliseen tasoon. 
  • Tietokantahakua rajataan ulottuvuuksien kautta. Tässä toimintamallissa on käytetty palvelutyyppi- ja alueulottuvuuksien rajauksia.
    • Palvelutyyppiä koskeva ulottuvuus on määritelty toimintayksikön pääasiallisen palvelualan mukaan, joka mahdollistaa palvelutyyppikohtaisen vertailun. 
    • Alueulottuvuus määräytyy toimintayksikön sijaintikunnan mukaan. Vertailua on mahdollista toteuttaa kunta- ja hyvinvointialuetasoisesti.
Vinkit toimintamallin soveltajille

Kun reilun vertailun RAI-toimintayksikkö on löytynyt

Kun reilun vertailun yksikkö on haettu EasyRAIder-tietokannassa toimintamallin ohjeen mukaisesti, on relevanttia jatkaa näiden yksiköiden välistä tarkastelua. Seuraavassa on kerrottu eri näkökulmia siihen, miten reilua vertailua voidaan jatkaa.

  • Lähtötilanteen mittareiden jakaumat. Toimintakyvyn (Arkisuoriutuminen, ADL-H 0-6 ja kognitio, CPS 0-6) mittareiden keskiarvojen lisäksi on hyvä tarkastella niiden jakaumia. Jakaumien tarkastelun avulla pystytään osoittamaan yhtäläisyyksiä ja eroavaisuuksia toimintakyvyssä eli luvuissa, joista mittarin keskiarvo muodostuu. Kun näitä jakaumia vertaa yksiköiden välillä, voidaan hahmottaa yksiköiden välisiä yhtäläisyyksiä ja eroja. 
    • Jos tarkastelussa havaitaan yksiköiden välillä samansuuntaisia asiakastarpeita, tarkastelua kannatta jatkaa. 
    • Jos eroavaisuuksia ilmenee, mutta niiden merkitys nähdään vähäisenä, tarkastelua kannattaa jatkaa. 
    • Jos eroavaisuudet ovat merkittäviä, on hyvä palata etsimään reilun vertailun yksikköä uudelleen. 
  • Muut asiakasrakennetta kuvaavat mittarit. Tarkasteluun on hyvä ottaa mittarit, joiden katsotaan kertovan keskeisistä asiakastarpeista, joihin yksikön toiminta perustuu. Mittareiden valintaa ohjaa myös yksikön profiloituminen eli yksikkö tarjoaa palveluita tietyille asiakasryhmille.
    • Jos tarkastelussa havaitaan yksiköiden välillä samansuuntaisia asiakastarpeita, tarkastelua kannattaa jatkaa. 
    • Jos eroavaisuuksia ilmenee, mutta niiden merkitys nähdään vähäisenä, tarkastelua kannattaa jatkaa. 
    • Jos eroavaisuudet ovat merkittäviä, on hyvä palata etsimään reilun vertailun yksikköä uudelleen. 
  • Mittareiden aikasarjat. Viimeisimmän vertailutiedon lisäksi on hyvä laajentaa tarkastelua koskemaan myös asiakasrakennetta kuvaavien toimintakykymittareiden aikasarjaa, josta on nähtävissä muutokset omassa ja reilun vertailun yksikön tiedossa. Voi havaita, että miltä tilanne on näyttänyt viimeisen viiden vuoden aikana ja minkä suuntaisia muutoksia on tapahtunut.
    • Jos tarkastelussa  havaitaan yksiköiden välillä samankaltaista vaihtelua asiakasrakennetta kuvaavien mittareiden aikasarjassa, on mielekästä jatkaa vertailua ja siirtyä tarkastelemaan toiminnan tuloksia.
    • Jos eroavaisuuksia ilmenee, tarkastelua voidaan jatkaa, mutta eroavaisuudet aikasarjoissa on hyvä ottaa huomioon. Aikasarjoja tarkastellessa voidaan myös todentaa muutoksia asiakasrakenteessa. Muutokset voivat osaltaan vaikuttaa myös toiminnan tuloksiin, joista laatuindikaattorit kertovat.
  • Laatuindikaattorit. Kun reilun vertailun toimintayksikkö on löydetty, on mielekästä vertailla toiminnan tuloksia, joista kertovat RAI-vertailutiedon laatuindikaattorit. 
    • Palvelun laadun tarkastelussa, arvioinnissa ja seurannassa on tarkoituksenmukaista tarkastella sellaisia laatuindikaattoreita, jotka vastaavat tiedon tarpeisiin palvelujen järjestämisessä ja tuottamisessa (strateginen, taktinen ja/tai operatiivinen johtaminen ja kehittäminen). Tarkastelua on hyvä laajentaa aikasarjojen vertailuun. Tällöin on mahdollista havaita tilanteen kehittyminen.
    • RAI-vertailutietoa voi peilata ajantasaiseen lainsäädäntöön, laatusuosituksiin sekä niiden täytäntöönpanoon.
    • Lisäksi hyvinvointialueen omavalvontaohjelmassa ja yksikön omavalvontasuunnitelmassa mahdollisesti seurattavaksi määriteltyjä RAI-vertailumittareita on hyvä tarkastella ja erityisesti verrata tuloksia reilun vertailun RAI-toimintayksiköiden välillä. 

RAI-vertailutieto tavoitteiden asettamisessa

Reilun vertailun RAI-toimintayksikkö voi hakemisen jälkeen löytyä joko omasta tai toisesta organisaatiosta. Vertailemisen jälkeen on mahdollista asettaa tavoitteita oman toiminnan jatkuvalle parantamiselle.

  • Organisaation sisäinen vertailu auttaa ymmärtämään oman yksikön tilannetta suhteessa organisaation toisiin vastaaviin yksiköihin. 
    • Tavoitteen asettamisessa laadun tavoitetaso voidaan asettaa organisaation keskiarvoa paremmaksi tai parhaaksi tulokseksi oman organisaation kaikista vastaavista yksiköistä. 
    • Toimintaa kehitetään asetettujen tavoitteiden mukaisesti ja tavoitteiden saavuttamista seurataan puolivuosittain RAI-vertailutiedon avulla. 
    • Tavoitteen asettamisessa voidaan käyttää SMART-työkalua. 
  • Eri organisaatioiden yksiköiden välinen vertailu auttaa ymmärtämään oman organisaation yksikön tilannetta suhteessa toiseen vastaavaan yksikköön jossain toisessa organisaatiossa. 
    • Tavoitteen asettamisessa laadun tavoitetaso voidaan asettaa keskiarvoa paremmaksi tai parhaaksi tulokseksi kaikista vastaavista yksiköistä. 
    • Toimintaa kehitetään asetettujen tavoitteiden mukaisesti ja tavoitteiden saavuttamista seurataan puolivuosittain RAI-vertailutiedon avulla. 
    • Tavoitteen asettamisessa voidaan käyttää SMART-työkalua.

Reilun RAI-vertailuyksikön haun vakiointi

  • Reilun vertailuyksikön haku tehdään säännöllisesti puolivuosittain EasyRAIder-tietokannan päivittymisen jälkeen. 
    • Syitä, miksi haku kannattaa säännöllisesti toistaa, on useita. Esimerkiksi RAI-toimintayksiköt voivat muuttua ajanjaksojen välillä. Ne voivat yhdistyä toisen yksikön kanssa, muuttua taustaorganisaatioltaan, poistua kokonaan, muuttaa palvelutyyppiään sekä niiden asiakasrakenne voi vaihdella ajanjaksojen välillä. Reilun vertailun RAI-toimintayksikkö voi näin ollen olla jokin muu, kuin edellisellä vertailukerralla. 
  • Vertailutietokannan toiminnallisuuksista opitaan parhaiten, kun tietokanta on aktiivisessa ja systemaattisessa käytössä. Kyvykkyyttä tietokannan käyttöön on hyvä myös jakaa.
  • Katso Reilua vertailua yhteiskehittäen -puheenvuoron tallenne THL:n Vertailukehittämisen RAI-seminaarissa 26.10.2023. 

Huomaa rajoitukset! 

  • Toimintamallissa kuvataan toimintaohje LTC-EasyRAIder-tietokannan käyttöön. Sen käyttö on mahdollista niille sosiaali- ja terveydenhuollon organisaatioille, jotka ovat yhteisrahoitteisessa RAI-vertailukehittämisessä. 
  • LTC-EasyRAIder-tietokanta esittää RAI-vertailutiedot yksiköistä, joiden RAI-arvioinnit on toteutettu RAI-LTC ja interRAI-LTCF-välineillä. 
  • Jos samaan palvelutyyppiin luokitellussa yksikössä on käytetty esimerkiksi kotihoidon toimintaympäristöön tarkoitettua RAI-välinettä (RAI-HC ja interRAI-HC), tieto ei raportoidu LTC-EasyRAIder-tietokantaan. Tällöin vastaavia RAI-toimintayksiköiden tietoja tulee hakea kotihoidon HC-EasyRAIder-tietokannasta.
  • EasyRAIder-vertailutietokannan tiedonhakutoimintoja ja -periaatteita voidaan käyttää myös muiden RAI-vertailutietokantojen käytössä, mutta tietokantojen tietosisällöt eroavat toisistaan. Tämä johtuu siitä, että eri RAI-vertailutietokannoilla on eri käyttötarkoitus. Lisäksi RAI-vertailutietokannoissa käytetään piilotus- ja karkeistussääntöjä, joilla huolehditaan vertailutiedon tietosuojasta. Kaikista vertailutietokannoista on piilotettu alle viiteen arviointiin perustuvat vertailutiedot ja tietoja on karkeistettu 0 ja 100 prosentin tulosten näyttämisessä. 
Liitteet
Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Toimintamalli luotiin yhteistyössä THL:n RAI-asiantuntijoiden ja Yhteisrahoitteiseen RAI-vertailukehittämiseen osallistuneiden kumppaniorganisaatioiden edustajien kanssa vuonna 2023. Edustajien taustaorganisaatiot edustivat sekä julkista että yksityistä palvelua. Toimintamallin rakentamisessa reflektoitiin organisaatioiden edustajien kokemuksia ja näkemyksiä sekä kohderyhmän tuen tarpeita.