RAI-toimintayksiköiden reilu vertailu
RAI-toimintayksiköiden reilu vertailu -toimintamalli lähijohtajille ja asiantuntijoille iäkkäiden henkilöiden palvelujen johtamiseen ja kehittämiseen.
Perustiedot
Toimintamallin nimi
RAI-toimintayksiköiden reilu vertailu -toimintamalli lähijohtajille ja asiantuntijoille iäkkäiden henkilöiden palvelujen johtamiseen ja kehittämiseen.
Toimintamallin kuvaus
RAI-toimintayksiköiden reilu vertailu -toimintamallin tarkoitus
RAI-toimintayksiköiden reilu vertailu -toimintamallin tarkoituksena on tukea lähijohtajaa ja asiantuntijaa vertailutiedon käytössä RAI-tiedolla johtamisessa ja toiminnan kehittämisessä.
RAI-toimintayksiköiden reilu vertailu -toimintamallin tavoitteet
- tukea iäkkäiden palvelujen lähijohtajia ja asiantuntijoita RAI-vertailutietokantojen aktiiviseen ja säännölliseen käyttöön tehtäessä parempia tietoon perustuvia päätöksiä toiminnan johtamisessa ja kehittämisessä.
- auttaa tunnistamaan reilun vertailun toimintayksikön, johon olisi mielekästä verrata omaa toimintaa ja kilvoitella laadussa.
- vakioida reilu vertailu osaksi lähijohtajan ja asiantuntijan tehtävää.
Toimintamallin vaiheet tiivistetysti
- Reilun vertailun RAI-toimintayksikön haku LTC-easyRAIder-tietokannassa. Menettelyohje tietokannan käytöstä löytyy toimintamallista Kehittämisen polun, ”Kuvittele ja kokeile” -osiosta.
- Vertailun toteuttaminen reilun vertailun toimintayksiköiden välillä tarkastelemalla valittujen mittareiden jakaumia, laajentamalla vertailua muihin asiakkaiden tarpeista kertoviin mittareihin ja tarkastelemalla valittujen mittareiden aikasarjoja.
- Vertailun laajentaminen koskemaan toiminnan tuloksia, joita tarkastellaan laatuindikaattoreiden avulla. Viimeisimpien tulosten ja niiden aikasarjan tarkastelu viimeisen viiden vuoden osalta.
- Tavoitteiden asettaminen vertailun perusteella. Tarkasteluun valitaan mittarit, jotka ovat merkityksellisiä organisaation strategisen ja taktisen johtamisen sekä yksikön operatiivisen johtamisen näkökulmasta. Mielekkäintä on valita tarkasteluun sellaiset mittarit, joihin yksikön toiminnalla sekä sen kehittämisellä voidaan vaikuttaa. Valittujen laatuindikaattoreiden tavoitetaso määritellään reilun vertailun toimintayksikön tuloksia paremmaksi. Tavoitteen asettamisessa on hyvä hyödyntää SMART-menetelmää.
Toimintamallin kehittämisellä pyritään vastaamaan seuraaviin tiedon tarpeisiin.
- RAI-vertailutieto. Hyvinvointialueiden ja palvelutuotannon toimintojen tulee perustua luotettavaan ja vertailukelpoiseen tietoon. Kun palveluja ja palvelujärjestelmää johdetaan ja kehitetään tietoon perustuen, tuotetaan hyötyjä niin asiakkaille, palveluiden tarjoajille, päätöksentekijöille, sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisille kuin yhteiskunnalle. RAI-vertailutieto kertoo yksikön asiakkaiden toimintakyvystä ja palvelun tarpeesta sekä palveluiden käytöstä ja muutoksista.
- RAI-vertailutiedon käyttö. RAI-tiedolla johtaminen ja kehittäminen ovat keinoja, joilla pyritään hyödyntämään tietoa toiminnan päätöksenteossa ja prosessien kehittämisessä. Lähtökohtana on omaa toimintaa vastaavan, reilun vertailuyksikön löytäminen ja vertailun toteuttaminen näiden kahden toimintayksikön välillä.
- RAI-vertailutieto toiminnan johtamisen ja kehittämisen vaikutusten seurannassa. Kun RAI-vertailutietoa käytetään, voidaan systemaattisesti seurata johtamisen ja kehittämistoimenpiteiden vaikutuksia. Tavoitteena on varmistaa organisaation kyky sopeutua muuttuviin olosuhteisiin, vaikuttaa laatupoikkeamiin ja palvella asiakkaita paremmin.
Kohderyhmänä on iäkkäiden palvelujen lähijohtajat ja asiantuntijat. Toimintamallin periaatteita voi soveltaa mikä tahansa RAI-vertailutietoa hyödyntävä taho.
THL:n EasyRAIder-tietokanta
- Tietokanta mahdollistaa vertailun organisaation omien toimintayksiköiden kesken, oman toiminnan vertailun toisiin samankaltaisiin organisaatioihin ja yksiköihin, vertailun julkisen ja yksityisen palvelutuotannon välillä, alueellisen vertailun sekä vertailun valtakunnalliseen tasoon.
- Tietokantahakua rajataan ulottuvuuksien kautta. Tässä toimintamallissa on käytetty palvelutyyppi- ja alueulottuvuuksien rajauksia.
- Palvelutyyppiä koskeva ulottuvuus on määritelty toimintayksikön pääasiallisen palvelualan mukaan, joka mahdollistaa palvelutyyppikohtaisen vertailun.
- Alueulottuvuus määräytyy toimintayksikön sijaintikunnan mukaan. Vertailua on mahdollista toteuttaa kunta- ja hyvinvointialuetasoisesti.
Toimintamalli luotiin yhteistyössä THL:n RAI-asiantuntijoiden ja Yhteisrahoitteiseen RAI-vertailukehittämiseen osallistuneiden kumppaniorganisaatioiden edustajien kanssa vuonna 2023. Edustajien taustaorganisaatiot edustivat sekä julkista että yksityistä palvelua. Toimintamallin rakentamisessa reflektoitiin organisaatioiden edustajien kokemuksia ja näkemyksiä sekä kohderyhmän tuen tarpeita.