Tässä mallissa toimivaa oli elintapaohjaajien ja ravitsemusterapeutin tiivis yhteistyö. Elintapaohjaajat konsultoivat tarvittaessa ravitsemusterapeuttia esimerkiksi asiakkaista, joiden kriteerien täyttymisestä eivät olleet varmoja. Ravitsemusterapeutin työaikaa säästyi huomattavasti muuhun, kun elintapaohjaajat varasivat ajan suoraan asiakkaille ja ohjeistivat etävastaanotolle osallistumisen. Elintapaohjaajat hyödynsivät myös ravitsemusterapeutin osaamista, kun asiakkailta tuli ravitsemukseen liittyviä kysymyksiä. Näin asiakkaat saivat vastauksen, mutta varsinaista vastaanottoa ei tarvinnut varata.
Elintapaohjauksen ohella saatiin tärkeää tietoa myös ravitsemusterapian etävastaanotoista. Huomioitavaa on, että pilotin myötä ravitsemusterapian etävastaanottoja päästiin kokeilemaan käytännön työssä laajemmin, mitä oli vielä koskaan aiemmin alueella tehty ja niistä saatiin arvokasta tietoa ja kokemusta tulevaa varten. Ravitsemusterapian resurssi on alueella pieni, eikä ravitsemusterapeuteilla ole mahdollisuutta jalkautua kaikkiin alueen sotekeskuksiin pitämään lähivastaanottoa. Etävastaanotoilla pyritäänkin tarjoamaan tasavertaisemmat mahdollisuudet alueen asukkaille päästä tarvittaessa ravitsemusterapiaan, asuinpaikasta riippumatta.
Etävastaanotoilla saatiin rakennettua luottavainen suhde asiakkaan ja ravitsemusterapeutin välille. Materiaaleja pystyttiin näyttämään asiakkaalle sähköisinä versioina tai lähettämään sähköpostitse. Kaikkea ravitsemusterapiassa hyödynnettävää materiaalia ei ole kuitenkaan vielä saatavissa sähköisenä versiona. Tästä oltiin yhteydessä eri materiaalintuottajiin, jotta he pystyisivät kehittelemään ja jakamaan ohjausmateriaalia enemmän myös etävastaanottoja ajatellen. Toiminnan tuloksena voidaankin sanoa, että etävastaanotto on hyvin varteenotettava vaihtoehto lähivastaanotolle ravitsemusterapiassa.
Pilotin aikana myös todettiin elintapaohjaajien ja -ohjauksen tärkeä rooli ravitsemusterapian niukkoja resursseja ajatellen. Ravitsemusterapiaan saapuneita painonhallintaan keskittyviä lähetteitä ei ole aiemmin voitu osoittaa niin selkeästi toiselle taholle kuin pilotin aikana. Tällöin lähes kaikki 18-65-vuotiaat painonhallinta-asiakkaat, joilta saapui lähete ravitsemusterapiaan, ohjattiin ensin elintapaohjaukseen. Vain kriteerien mukaiset asiakkaat ohjattiin ravitsemusterapeutin etävastaanotolle.
Etäelintaparyhmän ja etävastaanottojen käyttöönoton myötä myös ravitsemusterapian pääsykriteerejä tarkistettiin ja muokattiin vastaamaan paremmin asiakkaiden tarpeita ja olemassa olevia ravitsemusterapian resursseja. Esimerkiksi elintapaohjauksen ensiarviokäynnillä tehdyssä ahmintataipumusta selvittävässä BES-kyselyssä saadut korkeat pisteet eivät myöhemmässä vaiheessa enää automaattisesti riittäneet ravitsemusterapian vastaanotolle lähettämiseen, koska elintapaohjaajatkin pystyivät tarjoamaan asiakkaille tietoa itsehoito-ohjelmista ja ahminnan etäryhmistä sekä aiheeseen liittyvää psykoedukaatiota.
Etävastaanottoja ei juurikaan peruttu. Tähän oli mahdollisesti syynä se, että etävastaanotolle osallistuminen on usein vaivattomampaa järjestää omassa arjessaan kuin lähivastaanotolle saapuminen esimerkiksi hyvinvointikeskukseen tai omalle terveysasemalle. Etävastaanotolle voi osallistua myös tietokoneen ohella puhelimella, mikä mahdollistaa osallistumisen melkein mistä tahansa käsin, vaikkapa kesken työpäivän omalta työpaikalta. Näin mahdollistetaan myös tasavertainen, paikkakunnasta riippumaton palvelu kaikille hyvinvointialueen asukkaille. Etävastaanoton hinta on myös asiakkaalle 15% halvempi kuin lähivastaanoton. Etävastaanottojen käyttöönotossa tulee myös säästöä hyvinvointialueelle. Yhdellekään asiakkaalle ei lähetetty pilotin aikana paperisia ajanvarauskirjeitä tai materiaaleja vaan kaikki ajanvarauksesta ohjaukseen sujuivat sähköisesti.
Haastavuutta etävastaanottoihin lisäsivät satunnaiset tekniset ongelmat, esimerkiksi ääneen kuulumattomuus. Etävastaanoton toimivuuteen vaikuttanee esimerkiksi selain, jolla etävastaanotolle osallistutaan sekä Internet-yhteyden toimivuus. Etenkin ryhmäkerroilla oli valitettavan usein teknisiä ongelmia, jotka hankaloittivat joidenkin asiakkaiden osallistumista ryhmään. Kun etäohjauksia ja -ryhmiä aletaan suunnitella, onkin tärkeää että alusta, jolla palvelu tuotetaan, on mahdollisimman luotettava. Etenkin ryhmäkerroilta asiakkaita jää ymmärrettävästi pois, jos ongelmia on toistuvasti. Myös esimerkiksi sopivan selaimen valinnasta ja muista luotettavuuteen vaikuttavista asioista tulisi asiakasta tiedottaa jo ennen vastaanottoa.
Ravitsemusterapeutin pitämä ohjauskerta elintapaohjausryhmässä nähtiin asiakkaiden puolelta hyödyllisenä. Palautteen antaminen vielä kesken 12/24 - tämä täydennettävä