Seniorikeskusselvitys ja seniorikeskusasiakkaan digitaalinen arki
Selvityksen tavoite oli saada jo tehdyistä digitoimenpiteistä selkeä kokonaiskuva sekä selvittää eri seniorikeskusten oma näkemys digitaalisista tarpeista priorisoinnin ja tulevien digihankkeiden suunnittelun tueksi.
Digitalisaation hyödyntäminen on ollut haastavaa sosiaali- ja terveydenhuollon organisaatioissa. Vaikka digitaaliset ratkaisut ovat tarjonneet paljon mahdollisuuksia tehokkuuden ja palveluiden laadun parantamiseen, niiden laajempi käyttöönotto ja integrointi osaksi perustason palveluita ovat kohdanneet monia esteitä.
Selvitys tehtiin koska haluttiin selvittää substanssin näkemyksiä uusien digiratkaisujen tarpeesta, mahdollisuuksia ja soveltuvuutta osaksi omaa perustoimintaa. Senioripalvelujen digikehittämisen mallia on työstetty laajemminkin. Selvityksessä todettiin, että seniorikeskuksilla on omia erityistarpeita ja ne huomioitiin jatkokehittämisessä.
Helsingin hyvinvointialueella oleviin Seniorikeskuksiin oli tehty vuosien aikana lukuisia, pistemäisiä ja monipuolisia digikokeiluja. Kokeilut ovat keskittyneet muutamaan kehittämistä innokkaasti tukevaan taloon. Suuressa osassa seniorikeskuksia ja ryhmäkoteja kokeiluista ei ole ollut tietoa. Kokeilut olivat vahvasti laitepainotteisia ja ne olivat lähteneet yritysten tarpeesta kehittää omaa tuotetta. Seniorikeskusten osalta hyöty kokeilusta oli jäänyt vaatimattomaksi. Toisaalta erilaisten digihankkeiden osalta priorisoinnille ei oltu sovittu yhtenäisiä määrittelyjä eikä yhteisesti muodostettua käsitystä siitä mikä kokeilu on tärkeää ja mikä on vähemmän tärkeää.
Digitaalisten ratkaisujen laajempi läpikäynti, käyttöönotto ja integrointi osaksi peruspalveluita vaativat strategista ohjausta, sekä huolellista suunnittelua, riittävää rahoitusta ja tehokasta yhteistyötä organisaation eri osastojen välillä. Kehitystyössä on tärkeää arvioida huolellisesti eri kokeilujen vaikuttavuutta ja vaikutuksia palvelujärjestelmään, kokeilujen kohteisiin sekä varmistaa niiden käytön jatkuvuus ja kehittäminen myös hankkeen jälkeen. Seniorikeskusselvitys antoi välineitä näiden tavotteiden edistämiseen.
Seniorikeskusselvityksen aikana jokaisessa seniorikeskuksissa puhuttiin laajasti seniorikeskusasiakkaiden kanssa. Keskustelut olivat vapaamuotoisia ja monipuolisia. Näissä korostuivat laajasti arkea helpottavat asiat:
- Hyvän tunnelman ansiosta monet kotona-asuvat seniorit jotka kävivät keskuksissa olivat muodostaneet omia toisistaan huolehtivia ryhmiä. Seniorikeskukset tarjosivat näille epävirallisille ryhmille tilan tapaamiseen, kahvitteluun, ruokailuun ja yhteiseen tekemiseen.
- Seniorikeskuksista tarjottua hävikkiruoan ostoa mahdollisuutta arvostettiin laajasti ja sen koettiin tukevan omaa kotona asumista.
- Seniorikeskuksissa olevat kirjastopalvelut ja sen yhteydessä olevat digipisteet olivat merkityksellisiä arjessa.
- Kuntosali ja fysioterapia palvelut sekä digitaaliset kuntolaitteet motivoivat liikkumaan
- Erilaiset kerhot, ryhmät, kirjastopalvelut, digituki ja monipuolinen tarjonta koettiin tärkeäksi
Työntekijöitä ja esihenkilöitä osallistettiin kyselyin, vapaamuotoisten haastattelujen sekä tulevaisuuspajan kautta. Näistä saatiin monipuolista tietoa siitä mitä digitaalisia välineitä on, mitä toivotaan ja mitä haasteita on tällä hetkellä.