Soiten Päivystysapu 116117 -palvelun kehittäminen
Hankkeessa kartoitetaan Päivystysapu 116117:n nykytilanne Soitessa, tunnistetaan kehittämiskohteet sekä suunnitellaan ja toteutetaan tarvittavat kehittämistoimet palvelun laadun parantamiseksi. Luodaan systemaattisen työskentelyn toimintamalli.
Soite 2030 -ohjelmassa pyritään entistä parempaan asiakasohjaukseen sekä digi- ja etäpalveluiden tehostamiseen, jotta asiakas ohjautuu mahdollisimman hyvin aina oikean palvelun pariin. Tavoitteena on, että entistä suurempi osuus asiakkaiden asioista voidaan hoitaa etäpalveluiden kautta, mikäli se kokonaisuus huomioiden on tarkoituksenmukaista. Tätä kautta on tullut tarve lisätä digipalvelujen käyttöä sekä entisestään tehostaa puhelimessa tapahtuvaa hoidon tarpeen arviointia sekä asiakasohjausta ja pyrkiä siinä parhaaseen mahdolliseen laatuun.
Hanke liittyy tiivisti Soiten sosiaali- ja terveydenhuollon koordinointi- ja tilannekeskuksen (Sote-tike) kehittämishankkeeseen. Sote-tike toimintamallissa keskitetään sosiaali- ja terveydenhuollon liikkuvien kotiin vietävien palveluiden koordinointi, resurssijohtaminen, potilasvirran koordinointi ja Päivystysapu 116117 yhteiseen tilannekeskukseen.
Hankkeella on positiivisia ilmastovaikutuksia. Omaolo- ja Päivystysapu 116177 -palveluja hyödynnettäessä liikkumistarve vähenee, kun ihmisten ei tarvitse hakeutua lääkärin vastaanotolle sellaisissa tilanteissa, joissa ei ole välitöntä avun tarvetta. Vertailukohta on, että ilman Omaolo- ja Päivystysapu 116177 -palveluja ihmiset hakeutuisivat esimerkiksi lääkärin vastaanotolle. (DigiFinland 17.4.2024.)
Sosiaali- ja terveydenhuollon tilannekeskus Sote-tike tulee palvelemaan alueen asukkaita ja terveyden- ja sosiaalihuollon henkilökuntaa tarjoamalla akuutteihin ja ennakoimattomiin tilanteisiin apua moniammatillisesti, yhdenvertaisesti, tarkoituksenmukaisesti ja kustannustehokkaasti. Palveluja kehitetään asiakaslähtöisesti.
Päivystysapu 116117 toimii jatkossa yhtenä toimijana Sote-tikessä. Sote-tiken ajatuksena on, että yhden yhteydenoton periaatteella asiakas saa oikeanlaista apua, oikeaan aikaan ja oikeassa paikassa.
Kansallisten tilastojen (NHG) mukaan Soiten Päivystysavun jonotusajat ja takaisinsoittojen odotusajat ovat kansallista keskitasoa. Soiten päivystysavusta ohjataan kuitenkin soittajia hakeutumaan päivystykseen keskimäärin useammin kuin muualla maassa. Suoraa vertailua ei kuitenkaan voida tehdä muihin hyvinvointialueisiin, koska Soitessa ei ole pääterveysasemalla varsinaista kiirevastaanottotoimintaa, minkä johdosta vuorokauden sisällä hoitoa tarvitsevat potilaat ohjataan yhteispäivystykseen.
Hankkeen tavoitteena on, että Päivystysapu tarjoaa tasalaatuista ja korkeatasoista neuvontapalvelua Soiten alueella. Puhelinneuvonnassa toimivat asianmukaisesti koulutetut, kokeneet terveydenhuollon ammattilaiset, jotka hallitsevat hoidon tarpeen arvioinnin, terveysneuvonnan sekä alueellisen asiakasohjauksen sekä puhelimitse että digitaalisia kanavia hyödyntäen.
Laadukkaalla hoidon tarpeen arvioinnilla, asianmukaisella terveysneuvonnalla ja oikealla asiakasohjauksella saadaan päivystyksen potilasvirtaa pienennettyä ja potilasturvallisuutta ja asiakastyytyväisyyttä lisättyä. Asiakasohjauksessa ja hoidon tarpeen arvioinnissa markkinoidaan tehokkaasti Soiten digitaalisia palveluita, joiden käytön lisääntymisen myötä saavutetaan merkittäviä säästöjä.
Henkilökunnan koulutuksella, perehdytyksellä ja tehtäväkuvien rajaamisella luodaan henkilöstölle parempaa työmotivaatiota, lisätään työtyytyväisyyttä ja työhyvinvointia ja tätä kautta parempaa sitoutumista työhön. Asianmukaisten työkalujen käyttö päätöksenteon tukena vahvistaa ammatillista osaamista ja vähentää työn kuormitusta.
Hankkeessa toimii yksi hanketyöntekijä, jolla on kokemusta Päivystysavussa työskentelystä. Hanketta suunnitellaan ja toteutetaan yhteistyössä yhteispäivystyksen esihenkilöiden kanssa. Hankkeen vastuuhenkilönä toimii palvelualuejohtaja.
Yhteispäivystyksen henkilökunnalta kerätään suunnittelua varten palautetta ja ideoita.
Hankkeessa toimitaan myös yhteistyössä muiden Sote-tike -toimijoiden kanssa.
Hankkeen tarkoituksena on
- kehittää sairaanhoitajien osaamista puhelimessa tapahtuvassa hoidon tarpeen arvioinnissa ja asiakasohjauksessa,
- kehittää perehdytyksen malli Päivystysapuun,
- luoda selkeät ja yhtenäiset toimintamallit työskentelyyn sekä
- määritellä laadun seurannan mittarit ja palvelun jatkuvan kehittämisen toimintamalli.
Tätä kautta voidaan lisätä henkilöstön työhyvinvointia ja parantaa asiakaskokemusta. Oikea ja tarkka hoidon tarpeen arvio vähentää yhteispäivystyksen kuormitusta. Täsmällisellä asiakasohjauksella voidaan pyrkiä vähentämään myös häiriökysyntää.
Jatkossa Päivystysavussa työskentelee oman kiinnostuneisuuden pohjalta valikoitunut joukko sairaanhoitajia, joka täydennyskoulutuksen ja perehdytyksen kautta erikoistuu hoidon tarpeen arviointiin puhelimessa. Palvelun laadun varmistamiseksi on olennaista, että vuoroja Päivystysavussa tulee riittävä määrä, jotta toiminta on systemaattista ja mahdollisimman tasalaatuista.
Tavoitteena on lisäksi lisätä Päivystysavun numeron tunnettuutta Soiten alueella erilaisilla markkinoinnin ja viestinnän keinoilla. Tätä kautta saadaan vähennettyä niiden potilaiden määrää, jotka hakeutuvat suoraan yhteispäivystykseen ei-päivystyksellisten asioiden takia.
Hankkeen edetessä seurataan Päivystysapuun tulevien puheluiden määrää, jonotusaikoja ja takaisinsoiton odotusaikoja. Myös yhteispäivystykseen ohjattujen potilaiden määrää seurataan. Hoidonperusteet.fi -verkkopalvelun analytiikan kautta seurataan myös palvelun käyttöä.
Henkilöstölle suunnatuilla kyselyillä kartoitetaan heidän tyytyväisyyttään muun muassa järjestettyihin koulutuksiin ja perehdytyksiin. Henkilöstön kanssa yhdessä määritellään tavoitteet, joihin palvelussa pyritään.
Asiakaspalautteen keräämistä varten otetaan käyttöön Soiten www-sivuilla oma asiakaspalautelomake Päivystysapua varten. Lisäksi otetaan alkuvuonna 2025 käyttöön tekstiviestipalaute.
Syksyllä 2024 määriteltiin Päivystysavun palvelulupaus yhdessä henkilöstön ja esihenkilöstön kanssa. Hankkeessa määritellään myös laadun seurannan prosessi ja luodaan toimintamallit seurannan toteutumiselle sekä jatkokehittämisen toimenpiteille.
Hankkeessa tehtiin aluksi tilanneanalyysi tilastojen sekä henkilöstölle suunniteluun kyselyn perusteella. Tämän jälkeen tehtiin kokonaisuuden määrittely: tilanneanalyysi, segmentointi, tavoitteiden määrittely, prosessin mallintaminen ja toimeenpanon suunnittelu.
Pääasialliset toimenpiteet Päivystysavun kehittämisessä:
- henkilöstön täydennyskoulutus
- hoidonperusteet.fi -palvelun systemaattinen käyttö
- hoidonperusteet.fi -palveluun lisätään alueelliset sisällöt
- luodaan malli lääkärin konsultaatiota varten
- perehdytysmateriaalin ja -ohjelman laatiminen
- asiakaspalautteen kerääminen
- laadun seurannan mittareiden määrittäminen
- palvelun säännöllisen laadun seurannan ja kehittämisen prosessin suunnittelu
- palvelun markkinointi väestölle
Suunnittelussa ja kehittämistyössä on pyritty osallistamaan henkilöstöä mahdollisuuksien mukaan. Uusien toimintamallien implementoinnissa hyödynnetään henkilökohtaista ohjausta ja luodaan puitteet vertaiskehittämiselle.
Päivystysavun kohderyhmänä on koko väestö niissä tilanteissa, kun harkitaan päivystykseen lähtemistä tai muuten on tarve saada kiireellisesti neuvontaa terveyteen liittyvissä asioissa. Hanketyöntekijä on käynyt kertomassa palvelusta erilaisten yhdistysten ja järjestöjen kokoontumisissa sekä yleisötapahtumissa, ja tätä kautta on lisätty palvelun tunnettuutta sekä opastettu siinä, millaisissa asioissa Päivystysavusta saa apua. Numeron tunnettuutta on edistetty myös some-kampanjoilla. Soiten www-sivulla on julkaistu Päivystysavun toimintaa esitteleviä blogikirjoituksia.
Osaksi toiminnan kehittämistä otettiin jo luotujen toimintamallien käytön vahvistaminen.
Päivystysavussa tapahtuvaan kirjaamiseen on potilastietojärjestelmässä olemassa 116117 mallipohja, joka noudattaa otsikkotasolla ISBAR-mallia. Mallin mukaisen kirjaaminen käytäntöjä käydään uudelleen henkilöstön kanssa läpi ja täsmennetään laadukkaan kirjaamisen ohjeita.
Hoidon tarpeen arvioinnissa käytetään aiempaa systemaattisemmin hoidonperusteet.fi -verkkopalvelua.
Kehittämistyössä hyödynnetään benchmarkingia, jota on tehty muille hyvinvointialueille.