Sote-tike: Sosiaali- ja terveydenhuollon koordinointi-ja tilannekeskus Keski-Pohjanmaalla
Toimintamalli perustuu eri sosiaali- ja terveydenhuollon toimijoiden väliseen yhteistyöhön, jossa vastataan ennakoimattomiin ja akuutteihin avuntarpeisiin moniammatillisesti, asiakaslähtöisesti ja kustannustehokkaasti.
Toimintamallin nimi
Toimintamalli perustuu eri sosiaali- ja terveydenhuollon toimijoiden väliseen yhteistyöhön, jossa vastataan ennakoimattomiin ja akuutteihin avuntarpeisiin moniammatillisesti, asiakaslähtöisesti ja kustannustehokkaasti.
Sote-tike on Keski-Pohjanmaan hyvinvointialueella toimiva sosiaali- ja terveydenhuollon tilannekeskus, josta koordinoidaan ja johdetaan kotiin vietäviä palveluita, sosiaali- ja terveydenhuollon henkilöstön resursseja ja potilasvirtaa sekä tuotetaan reaaliaikaista tilannekuvaa.
Keski-Pohjanmaan hyvinvointialue Soite muodostuu kahdeksasta kunnasta. Jäsenkuntina ovat Toholampi, Veteli, Kaustinen, Perho, Lestijärvi, Halsua sekä Kannuksen ja Kokkolan kaupungit. Hyvinvointialueen muutoksen myötä Keski-Pohjanmaa menetti aluettaan ja väestöpohjaa Pohjanmaalle ja osittain myös Pohjois-Pohjanmaalle. Keski-Pohjanmaan hyvinvointialue on Suomen pienin, mutta ketterin, kevein ja kokenein. Asukkaita Soiten alueella on n. 68 000. Keski-Pohjanmaan keskussairaala toimii päivystävänä sairaalana n. 200 000 asukkaalle.
Sote-tike toiminnan suunnittelu ja valmistelu on kirjattu hyvinvointialueen valtuuston hyväksymiin Tesa-toimialueen toiminnallisiin painopisteisiin suunnitelmakaudelle 2023-2025. Tämä on nostettu esille myös Kestävä Soite tavoitteena. Hyvinvointialueen tavoitteisiin ja arvoihin on kirjattu yhteistyöllä hyvinvointia, terveyttä ja turvallisuutta Keski-Pohjanmaalla sekä ennakoivat, yhdenvertaiset ja sujuvat palveluketjut ihmisen tukena arjessa. Kriittisissä menestystekijöissä mainitaan muun muassa moniammatillinen yhteistyö ja toiminnallinen integraatio, kustannustehokkuus ja kustannustietoisuus, laadukas ja turvallinen hoito ja palvelut sekä saavutettavuus, jossa takaajana monipuoliset palvelumuodot ja digitaalisten/teknologiapohjaisten palvelujen ensisijaisuus.
Suunnitelmakaudella 2023-2025 prosessien kehittämisessä kiinnitetään huomioita ensisijaisesti integraation ja moniammatillisen toiminnan edelleen kehittämiseen. Prosessien kehittämisessä pyritään hyödyntämään uudenlaisia asiakkaita ja potilaita hyödyttäviä palvelukanavia. Palveluiden tuominen lähelle asiakasta tai asiakkaiden kotiin tai lähiympäristöön voi tapahtua erilaisia digitaalisia palveluita hyödyntäen tai erilaisten mobiili- ja liikkuvien palvelumuotojen avulla.
Sote-tike toimintamallin perustamissuunnittelu aloitettiin 3/23 osana Soite 2.1 Sote-keskus hanketta.
Sote-tike toimintamallissa keskitetään sosiaali- ja terveydenhuollon liikkuvien kotiin vietävien palveluiden koordinointi, resurssijohtaminen, potilasvirran koordinointi ja päivystysapu 116117 yhteiseen tilannekeskukseen. Tilannekeskuksen tarkoituksena on johtaa, koordinoida ja tukea moniammatillisesti eri toimijoita tilanteissa, joissa asiakkaalla tai henkilöstöllä on joku ennakoimaton tilanne tai akuutti palvelun tarve. Tilannekeskuksen kautta vastataan palvelun tarpeeseen tarkoituksen mukaisella palvelulla tai resurssilla. Digitalisaatiota hyödynnetään ensisijaisena tuen ja avun keinona.
Sote-tikessä tarvitaan reaaliaikaista tietoa hyvinvointialueen sosiaali- ja terveydenhuollon toimijoiden tilanteesta. Reaaliaikainen tilannetieto ja tilannekuva mahdollistavat henkilöstön liikkumisen ja tarkoituksenmukaisen palvelun tarjoamisen. Tilannetiedon jakaminen toimijoiden kesken vähentää päällekkäisen työn tekemistä, ohjaa oikealle palvelukanavalle, lisää tiedon ja informaation kulkua sekä vähentää kustannuksia.
Sote-tike tulee olemaan alueellinen Sote-johtokeskus, joka tekee yhteistyötä Oys YTa alueen, muiden viranomaisten sekä yksityisen sektorin kanssa.
Keskeisenä asiakasryhmänä ovat Sote-tikessä toimivien tahojen asiakkaat/potilaat. Asiakkaan /potilaan voinnissa on tapahtunut akuutti muutos, palvelun tarve tai joku muu ennakoimaton tilanne, joka edellyttää Sote-tike toimijoiden tekemää arviointia palvelun tai hoidontarpeesta sekä mahdollisesta jatkoselvittelystä.
Toisena kohderyhmänä ovat sosiaali- ja terveydenhuollossa työskentelevä henkilökunta ja eri viranomaiset.
Tarkoituksena on, että yhteydenottaja saa yhden soiton periaatteella tarvitsemansa avun, palvelun tai ohjauksen.
Potilasvirran keskitetty koordinointi aloitettiin 9/23. Koordinointia lisättiin virka-ajan ulkopuolella ja viikonloppuun. Henkilöstö virka-ajan ulkopuoliseen koordinointiin otettiin olemassa olevista resursseista.
Sote-tike toimintamallia lähdetiin pilotoimaan kotihoidon optimoinnin ja ensihoidon yhteistyöllä kanssa. Pilotointi aloitettiin 11/23. Pilotointi toteutetaan olemassa olevalla resurssilla.
Kotihoidon asiakkaiden ensihoitoa sekä ensihoitoa ja päivystystä yhdessä käyttäneiden asiakkaiden määrä on vähentynyt huomattavasti.
Keskitetty potilasvirran koordinoinnin myötä potilaat ovat saaneet tarkoituksenmukaisemman jatkohoitopaikan. Koordinaattori on selvillä potilaspaikka tilanteesta.