Sosiaalipalveluiden ja Kelan neuvontaa ilman ajanvarausta
Sosiaalipalveluiden neuvonnan ja Kelan yhteistyössä on mahdollisuus tavata yhdessä asiakkaat, joilla sosiaalipalveluiden ja Kelan asiointiin liittyviä ohjauksen ja tuen tarpeita.
Sosiaali- ja terveydenhuollon palveluiden neuvonnan ja asiakasohjauksen kehittäminen.
Hyvinvointialueen ja Kelan yhteistyön tarpeeseen vastaaminen.
Laki toimeentulotuesta (30.12.1997/1412).
Sosiaalihuoltolaki (30.12.2014/1301).
Laki sosiaalihuollon asiakkaan asemasta ja oikeuksista (22.9.2000/812).
Sosiaalineuvonnan ja Kelan yhteistyön tarve on noussut esille koskien henkilöiden taloudellisen ja kokonaistilanteen tuen ja ohjauksen tarpeiden selvittämistä. Erityisesti haavoittuvassa asemassa olevien henkilöiden palveluiden tarpeiden ja taloudellisen tilanteen selvittämiseksi sosiaalihuollon ja Kelan yhteistyön nähdään olevan keskeisen tärkeää. Sosiaalipalveluiden ajanvarauksettoman sosiaalineuvonnan ja Kelan yhteistyön nähdään toimivan ennaltaehkäisevästi mutta vastaavan lisäksi asiakkaiden kiireellistä arviointia vaativien asioiden hoitoon ja taloustilanteen selvittämiseen.
Sosiaalineuvonnan ja Kelan yhteistyöllä pyritään vastaamaan neuvonnan ja ohjauksen antamiseen oikea-aikaisesti ja lähellä asukkaita. Sosiaalineuvonnan ja Kelan yhteistyö vastaa toimeentulotukilain uudistuksen myötä tulleeseen asiakkaan oikeuteen saada monialaista ja henkilökohtaista palvelua. Sosiaalineuvonnan ja Kelan yhteistyö parantaa asiakkaan tietämystä ja asioiden edistämistä Kelan perustoimeentulotuen sekä hyvinvointialueen täydentävän ja ehkäisevän toimeentulotuen hakemiseen liittyen.
Keravan kaupungin Sampolan palvelukeskuksessa sijaitsee kaupungin asiointipiste. Asiointipisteen palveluneuvojilta saa yleistä ohjausta Kelan hakemuksiin liittyen, ja toimipisteeseen on mahdollista jättää Kelan hakemuksia. Keravan kaupungin Sampolan palvelukeskuksessa sijaitsee Kelan toimipiste, johon asiakkaalla on mahdollisuus varata tapaamisaika Kelan ammattihenkilön luokse. Keravan Sampolan palvelukeskuksessa Kelan toimipisteen huoneen vieressä sijaitsee aikuissosiaalityön ajanvaraukseton sosiaalineuvonta kaksi kertaa viikossa.
Sosiaalineuvontaa toteutettaessa on noussut esille Kelan yhteistyön tarve erityisesti haavoittuvassa asemassa olevien henkiöiden kohdalla ja myös kiireellisten asioiden hoitamisen edistämiseksi. Sosiaalihuollon ja Kelan yhteistyön kokeilu alkoi 7.12.2021, jolloin sosiaaliohjaajan tapaamisen yhteydessä on ollut mahdollisuus tavata Kelan työntekijä samalla kertaa, tai yhteissoitolla asiakkaan kanssa edistetään Kelan asioiden hoitamista. Näin ollen yhdellä tapaamisella asiakas saa hoidettua sosiaalihuollon ja Kelan asioita, ja tieto asiakkaan tuen sekä ohjauksen tarpeista tunnistetaan molempien palveluiden puolella. Yhteistapaamisella on mahdollisuus arvioida sosiaalihuollon ja Kelan palveluiden asiakasohjauksen tarvetta.
Sosiaalineuvonnan ja Kelan yhteistyöllä karsitaan palvelusta toiseen ohjaamisen tarvetta ja ehkäistään asiakkaan asian kokonaistilanteen ja asioiden hoitamisen pitkittymistä.
Sosiaalineuvonnan ja Kelan yhteistyö kuuluu keskeisesti Tulevaisuuden sosiaali- ja terveyskeskus -ohjelmaan. Kehitetty toimintamalli vastaa ohjelman tavoitteisiin ja erityisesti tavoitteeseen "vahvistaa palveluiden monialaisuutta ja yhteentoimivuutta."
Sosiaalipalveluiden sosiaalineuvonnan ja Kelan yhteistyön kokeilu ja ideointi lähti käyntiin Kelan asiakaspalvelun työntekijän ja sosiaalipalveluiden neuvonnassa työskentelevän sosiaaliohjaajan yhteistyönä. Yhteiskehittämisen ensimmäiseen yhteistyökokoukseen osallistui lisäksi Kelan palveluryhmän päällikkö.
Kehittämistyössä ja kokeilun arvioinnissa ovat olleet mukana sosiaali- ja terveydenhuollon perheitä tukevien palveluiden aikuissosiaalityön päällikkö, aikuissosiaalityön johtava sosiaalityöntekijä, sosiaalipalveluiden neuvonnan työntekijä sekä kaikki asiakaspalvelussa työskentelevät Kelan asiantuntijat ja Kelan palveluryhmän päällikkö.
Kehittäminen on kuulunut keskeisesti Tulevaisuuden sote-keskus hankkeen neuvonnan ja asiakasohjauksen kärjen kehittämistyöhön.
1. Laaditaan toimintamallin käyttöönoton suunnitelma siitä, miten Kelan kanssa tehtävää yhteistyötä jatketaan ja laajennetaan hyvinvointialueella.
2. Edistetään sosiaalihuollon ja Kelan palveluiden saatavuutta.
3. Asiakas saa sosiaalihuollon ja Kelan palveluiden tarpeet sekä tarvittavan ohjauksen ja tuen yhdellä tapaamiskerralla.
4. Ehkäistään palvelusta toiseen ohjaamista ja asiakkaan asioiden edistämisen pitkittymistä.
Asiakaspalautetta kerätty kyselylomakkeen avulla asiakkailta sosiaalineuvonnan ja Kelan yhteistapaamisen jälkeen vuonna 2022.
Tilastoidaan sosiaalineuvonnan ja Kelan yhteistyön tapaamisia. Samaan tilastoon sosiaalihuollon ammattihenkilö arvioi, edistikö yhteistapaaminen tai puhelu Kelan työntekijän kanssa asiakkaan asioiden hoitoa.
Kokeilun edetessä sosiaalihuollon ohjauksen ja neuvonnan sekä Kelan yhteistyötä on arvioitu säännöllisin väliajoin. Arviointikokouksia, tilastointia ja asiakaskokemusten keräämistä jatketaan edelleen toiminnan laajentuessa.
Ajanvarauksettoman aikuissosiaalityön neuvonnan kohderyhmänä ovat kaikki henkilöt, joilla on omaan tai läheisen aikuisen henkilön tuen, avun tai neuvonnan tarpeita. Sosiaalipalveluiden ja Kelan yhteistyön tarve ja asiakkaan toive edistää asioiden hoitoa Kelan kanssa arvioidaan sosiaalipalveluiden neuvontatapaamisen yhteydessä. Tavoitteena on, että asiakas saa hoidettua asiaansa yhdellä kertaa, kokee tulleensa autetuksi ja tietää, miten etenee omassa tilanteessaan.
Asiakaskokemusta on kerätty asiakaskokemuskyselyn avulla. Kehittämistyössä on huomioitu kokemusasiantuntijoiden arvioinnit koskien sosiaalihuollon neuvonnan ja Kelan yhteistyön toimivuutta.
Sosiaalihuollon ja Kelan ammattihenkilöiden käytännön kokemuksia yhteistyön toimivuudesta on arvioitu säännöllisesti kehittämisen edetessä. Aikuissosiaalityön sosiaaliohjaajien ja sosiaalityöntekijöiden kokemuksia on kerätty sosiaalipalveluiden ohjaus- ja neuvontapisteen toimivuudesta.
Sosiaalipalveluiden ja Kelan yhteistyön kokeilu ja ideointi lähti käyntiin Kelan asiakaspalvelun työntekijän ja sosiaalipalveluiden neuvonnassa työskentelevän sosiaaliohjaajan yhteisideoinnista.
Kokeilussa lähdettiin asiakkaiden asioiden edistämisen tarpeista käsin ja toivoimme yhteistyön kokeilun mahdollistavan asiakkaan asioiden hoitoa yhden tapaamisen aikana.
Sosiaalineuvonnassa on mahdollisuus tavata sosiaalialan ammattilainen ilman ajanvarausta. Tapaamisella on mahdollisuus kuulla sosiaali- ja terveydenhuollon palveluista, unohtamatta järjestöjä, seurakuntaa ja Kelan palveluita. Sosiaaliohjaajan tapaamisella on mahdollisuus tunnistaa kattavasti kuntalaisen avun ja tuen tarpeita ja päästä oikeiden palveluiden piiriin. Yhteistyötä on mahdollista tehdä Kelan palveluasiantuntijan kanssa, mikäli yhteistyön tarve arvioidaan tarpeelliseksi tapaamisen yhteydessä.
Asiakkailta saatu palaute on kaikkiaan positiivista ja keskiarvo seuraavien väittämien kohdalla vaihteli 4,5- 5,00 välillä. Asiakkaat toivat esiin asiakaspalautteissa, että sosiaaliohjaajan ja Kelan työntekijän yhteistyö auttoi asiakkaan tilannetta, tapaamiseen liittyvät asiat hoidettiin ammattitaitoisesti, asiakas tiesi lähtiessään minne voi ottaa yhteyttä, jos tarvitsee apua, asiakas koki saaneen tietoa miten asiat tulevat käynnin jälkeen etenemään, asiakas sai riittävästi tietoa perustoimeentulotuesta ja täydentävästä toimeentulotuesta, jotka auttavat asiakkaan tilanteessa ja asiakas koki saaneen muutoin riittävästi tietoa eri palveluista jotka auttavat hänen tilanteessaan.
Asiakkaan palautteen perusteella sosiaalipalveluiden neuvonnan ja Kelan yhteistyö edistää asiakkaiden asioiden hoitoa.
Kokeilun tavoitteena on, että asiakas saa hoidettua asiaansa yhdellä kertaa, kokee tulleensa autetuksi ja tietää miten etenee omassa tilanteessaan.
Sosiaalipalveluiden neuvonnan ja Kelan yhteistyön nähdään olevan toimiva kokonaisuus asiakkaiden palveluiden parantamiseksi sekä organisaatioiden toiminnan sujuvoittamiseksi.
Yhteistapaamisella on edistetty asiakkaiden tilanteita, jolloin jatkoasiointitarvetta ole tullut.
Yhteistapaamisella on hoidettu asiakkaiden kiireellisiä asioita yhdellä tapaamiskerralla, asiakkaan palveluiden tarve on voitu arvioida kattavasti. Asiakas on ohjautunut oikeaan Kelan palvelukanavaan ja saanut samalla jatkotapaamisen sosiaalipalveluihin.
Ohjaus- ja neuvontapisteen ja Kelan yhteistyön nähdään toimivan ennaltaehkäisevästi sekä vastaavan kiireellisten tilanteiden ja tukea tarvitsevien asiakkaiden palveluiden tarpeisiin.