Sote-asiakastiedon hyödyntäminen pelastustoimessa
Etelä-Karjalan pelastuslaitos kehittää riskienhallinnan työkaluja yhteistyössä Etelä-Karjalan sosiaali- ja terveyspiirin kanssa. Sote-asiakastiedon avulla pyritään ennaltaehkäisemään kotona tapahtuvia onnettomuuksia ja tehostamaan alueen riskienhallintaa.
Eksote ja Etelä-Karjalan pelastuslaitos (EKP) ovat useiden vuosien ajan kehittäneet turvallisuuden ja hyvinvoinnin kokonaisvaltaista toimintamallia, jossa huomioidaan ikääntyvän väestön kotona asumisen turvallisuus ja hyvinvointi. Organisaatioiden tavoitteena on ollut ajantasaisen tilannekuvan muodostus, joka edellyttää asiakastiedon kokoamista useista lähteistä, tietoaineistojen yhteensovittamista sekä analysoidun tiedon tulkintaa yhteiseksi tilannekuvaksi- ja ymmärrykseksi.
Asiakastiedon hyödyntämiseen vaikuttaa keskeisesti lainsäädännön asettamat reunaehdot. Sosiaali- ja terveydenhuollossa pyritään systemaattisesti minimoimaan asiakastietojen välittäminen tietosuojaperiaatteiden mukaisesti.
Sote-asiakastiedon hyödyntämisen periaatteet ovat suunnattu ammattilaisille, jotka kehittävät pelastustoimen ja soten välistä yhteistyötä esimerkiksi hyvinvointialueuudistuksen puitteissa.
Sotepalvelujen asiakkaista ja potilaista tallentuu ensikontaktista lähtien tietoa eri järjestelmiin. Asiakkuusdataa kerätään systemaattisesti asiakas- ja potilastyön kehittämisen lisäksi esimerkiksi tutkimukseen, kehittämis- ja innovaatiotoimintaan sekä viranomaisohjaukseen ja -valvontaan.