Sotebotti Hester - monialainen kehittäminen
Sotebotti Hester yhdistää samaan bottiin sosiaali- ja terveydenhuollon eri palvelujen aihealueita. Tarvittaessa botti ohjaa asiakkaan keskustelemaan chattiin ammattilaisen kanssa.
Chatbot vastaa monialaisesti eri sosiaali- ja terveydenhuollon kysymyksiin. Vastausten ja esimerkkikysymysten laadinta edellyttää monialaista ja laajaa osaamista. Sen vuoksi kuiskaajia on eri palveluista. Kuiskaajien lisäksi vastauksia tuottavat myös eri palveluiden nimetyt asiantuntijat. Kuiskaajatiimejä on 5 ja jokaisessa tiimissä on 2-5 kuiskaajaa. Hallinnollisesti jokainen tiimi edustaa eri palvelua.
Chatbotin omistajuus on kaupunginkansliassa, joka ohjaa kaikkien kaupungilla käytössä olevien bottien kehittämistä. Hesterin tulee olla yhteneväinen muiden kaupungin bottien kanssa mm. visuaalisen ilmeen osalta.
Palvelut toimivat omissa siiloissaan organisaatiolähtöisesti, mutta yhteinen botti edellyttää toimiakseen yhteistä tekemistä ja yhteistä tahtotilaa. Samaan kysymykseen voi olla eri vastaus kysyjästä riippuen (vrt. esim. seniorit ja työikäiset) ja vastausten yhteensovittaminen vaatii tiivistä yhteistyötä. Botissa mukana olevilla palveluilla on erilaiset tarpeet ja sisällöt sekä käytössään erilaiset resurssit, ja näillä kaikilla on vaikutusta botin rakentamiseen.
Kehittäminen kohdistuu työntekijöihin ja rakenteisiin. Kehittäminen on tapahtunut tiiviissä vuoropuhelussa kuiskaajien ja johdon kanssa.