Suun infektiofokusten hoitopolku Pirkanmaan hyvinvointialueella

Hoitopolku kuvaa suun infektiofokussaneerauksen tarpeen tunnistamista ja hoitopaikan valintaa Pirkanmaan hyvinvointialueella. Toimintamalli laadittiin osana Pirkanmaan tulevaisuuden sote-keskus -hanketta.

Toimintamallin nimi
Suun infektiofokusten hoitopolku Pirkanmaan hyvinvointialueella
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Hoitopolku kuvaa suun infektiofokussaneerauksen tarpeen tunnistamista ja hoitopaikan valintaa Pirkanmaan hyvinvointialueella. Toimintamalli laadittiin osana Pirkanmaan tulevaisuuden sote-keskus -hanketta.

Toteutuspaikka
Pirkanmaan hyvinvointialue, PirSOTE-hanke
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Pirkanmaan hyvinvointialue
Toimintamallin rahoittaja
Sosiaali- ja terveysministeriö (STM)
Liitteet ja linkit
Kuva
Hoitopolun suunnittelutyöryhmä

Tekijä

Essi Teronen

Luotu

21.06.2022

Viimeksi muokattu

30.08.2024
Ratkaisun perusidea

Toimintamalli kuvaa suun infektiofokussaneerauksen tarpeen tunnistamista ja hoitopaikan valintaa Pirkanmaan hyvinvointialueella. Toimintamallin tavoitteena on taata sujuvat, yhdenvertaiset, oikein kohdennetut palvelut sekä suun terveydenhuollon ja muiden sote-palveluiden toiminnallinen integraatio.

Toimintaympäristö

Toimintamallin kehittäminen käynnistettiin ennen hyvinvointialueelle siirtymistä osana PirSOTE-hanketta. Kehittämistä varten koottiin pitkäaikaissairaudet ja suun terveys-työryhmä, jossa oli mukana edustusta sekä suun terveydenhuollosta että vastaanottopalveluiden osalta. 

Toimintamallin kuvaamisen tavoitteena oli yhtenäistää toimintatapoja, laatia yhtenäiset kriteerit hoitoon pääsylle, kuvata prosessi yhdenvertaisten palveluiden varmistamiseksi ja vahvistaa osaamista perustason palveluissa.  Toimintamallilla pyrittiin myös kehittämään hoidon porrastusta, jotta osa potilaista olisi jatkossa mahdollista hoitaa perustason palveluissa erikoissairaanhoidon sijaan. Yhteistyöllä vastaanottopalveluiden kanssa pyrittiin lisäksi edistämään potilaiden oikea-aikaista hoitoonpääsyä toiminnallisen integraation kautta.

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Toimintamalli on suunnattu ensisijaisesti sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisille. Erityisesti Pirkanmaan hyvinvointialueella työskentelevät suun terveydenhuollon ja vastaanottopalveluiden ammattilaiset ovat merkittävässä roolissa, sillä uudistetun toimintamallin käyttöönotto ja käytäntöön soveltaminen tapahtuu heidän avullaan. Toimintamalli on suunniteltu tukemaan moniammatillista yhteistyötä ja integroitumista sote-palvelujärjestelmään.

Asiakasymmärryksen lisäämiseksi pyritään ymmärtämään niin potilaiden kuin terveydenhuollon ammattilaisten tarpeita, toiveita ja odotuksia toimintamallin suhteen. Tämä tapahtuu huomioimalla toimintamallista saadut kokemukset ja palaute toimintamallin kehittämisessä. Palautetta kerätään esimerkiksi kyselyiden ja osallistavan palautteenkeruun avulla

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Toimintamallin kuvaamisen lisäksi on välttämätöntä laatia jalkautussuunnitelma. Tämä suunnitelma määrittelee tarkemmin, miten toimintaa toteutetaan yhteistyössä johdon ja tiimien kanssa, ja miten sen vaikuttavuutta mitataan ja raportoidaan. Suunnitelma sisältää myös tiedot siitä, miten ja millä aikataululla henkilöstölle tarjotaan koulutusta, sekä kuinka henkilöstön osaamista aiotaan vahvistaa. Henkilöstön osallistaminen on keskeistä jalkautussuunnitelman onnistumiselle, samoin kuin esihenkilöiden sitouttaminen.

Toimintamallin käyttöönotolle on laadittava aikataulu, jossa on määritelty sovitut tavoitteet, jotka on saavutettava määrättyyn ajankohtaan mennessä. Toimintamallien käyttöönoton, vaikuttavuuden ja kehitystarpeiden arviointi tehdään kuukausittain. Arviointiin kuuluu oppialakohtaisten jonotilanteiden, potilasmäärien sekä lähetteiden ja konsultaatioiden määrän seuranta.

Uuden toimintamallin onnistuneen käyttöönoton kannalta on välttämätöntä luopua vanhoista toimintatavoista. Tämä prosessi vaatii sekä organisaation että henkilöstön sitoutumista ja valmiutta omaksua uudet toimintatavat, jotka ovat linjassa jalkautussuunnitelman ja laajempien strategisten tavoitteiden kanssa. Resurssien osoittaminen on myös olennaista, jotta työntekijät voivat toteuttaa uusia toimintatapoja käytännössä.

Vinkit toimintamallin soveltajille

Toimintamallisuunnittelun lähtökohtana on tunnistettujen haasteiden analysointi ja niiden ratkaisemiseen tähtäävien strategioiden kehittäminen. Tätä tietoa voidaan hankkia esimerkiksi henkilöstölle suunnatuilla kyselyillä.

Toimintamallin kehittämisen ydin on tiivis yhteistyö johdon ja henkilöstön kanssa. Tämä varmistaa, että kaikki osapuolet ovat sitoutuneita uudistuksiin ja omaksuvat ne käytännössä. Vastuuhenkilöiden nimeäminen on kriittistä, samoin kuin perustasolla työskentelevien, oppialaan perehtyneiden ammattilaisten tunnistaminen ja osallistaminen.

On olennaista ymmärtää, että kyse on jatkuvasta kehittämisprosessista. Toimintaa on arvioitava säännöllisesti ja tehtävä tarvittavat muutokset saatuun palautteeseen ja mitattuihin tuloksiin perustuen.

Viestintä henkilöstölle on olennainen osa toimintamallin onnistunutta käyttöönottoa ja jatkuvaa arviointia. Selkeä, avoin, jatkuva ja ajantasainen viestintä auttaa varmistamaan, että kaikki osapuolet ymmärtävät toimintamallin tavoitteet, oman roolinsa niiden toteuttamisessa, sekä miten ja milloin palaute kerätään ja analysoidaan. Tämä luo pohjan tehokkaalle yhteistyölle, jatkuvan parantamisen kulttuurille sekä toimintamallin onnistuneelle toteutukselle ja kehittämiselle.

Kansikuva
Suun infektiofokussaneerauksen hoitopolku

Kehittämisen vaihe

Valmis

Kohderyhmä